3. část velkéh orozhovoru; Pro poslední dva závody Mezinárodního mistrovství České republiky v rally se Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem opět posadili do kokpitu Fordu Fiesta Super 2000. A díky svým výkonům vybojovali pod hlavičkou Czech Ford Rally Teamu konečnou třetí příčku v celkovém hodnocení MMČR rally.
V závěru sezony je čekalo ještě zpestření v podobě startu v posledním podniku IRC 2010, Kyperské rally. Barum Czech Rally Zlín se jako šestý podnik Mediasport MMČR a devátý podnik šampionátu IRC jela za velmi proměnlivého a nevyzpytatelného počasí. Na startovní rampě se sešla velmi kvalitní konkurence, která slibovala špičkovou podívanou. Jaromír Tarabus: „Barum rally je můj domácí podnik, ale za poslední tři ročníky se mi ji nepodařilo dokončit. Se Suzuki jsem havaroval, dvakrát mě potrápil Abarth. Jednou jsem odstoupil kvůli motoru, podruhé kvůli elektronice. Náš plán byl překonat křižovatku na Pindule, získat co nejvíce bodů do hodnocení českého šampionátu a spatřit cílovou rampu v první osmičce. Proměnlivé počasí nám však připravilo nejednu horkou chvilku. V sobotu se nám nedařilo trefovat do gum. Jednou jsme jeli na vodě na suchých, pak zase obráceně. Z toho vyplynulo pár krizovek. S časy jsem nebyl vůbec spokojen a dokonce jsem se začal propadat i mezi českými jezdci. Sobotní etapa byla takovým bojem o přežití. Do nedělní etapy jsme startovali s minutovou ztrátou na elitní desítku. Vzpomínám si, že se mě náš manažer v neděli ráno zeptal, zda se dnes do práce dostavil starý dobrý Tarabus, nebo nějaká bábovka. I Dan byl přesvědčen o tom, že minuta je poměrně krátký časový odstup a s ohledem na počet kilometrů do cíle nebude nereálné probojovat se do elitní desítky. Znamenalo to ale maximální nasazení. Nedělní etapa pro nás byla jako samostatný závod, správně zvolené pneumatiky a vyrovnaná jízda bez chyb mi pomohly snížit náskok soupeřů a probojovat se až na devátou příčku. Na osmé místo se posunul až díky chybám Bryana Bouffiera v závěru soutěže a získal jsem tak svůj první bod v IRC.“ Daniel Trunkát: „S výsledkem z Barumky jsem byl velmi spokojen. Po protrápené sobotní etapě se mohlo zdát, že předvedeme takový svůj už zaběhnutý standard, což nás vůbec netěšilo. Ale v neděli jsme zabojovali a podařilo se nám získat osmé místo v celkové klasifikaci a třetí místo v hodnocení MMČR. Uspět v tak silné mezinárodní konkurenci hodnotím jako velmi slušný výkon.“
Exkluzivní tečku za letošním šampionátem MMČR udělala Rally Příbram. Boj o titul se v letošním ročníku českého mistrovství protáhl až do poslední soutěže. Odstoupení a technické problémy předních posádek v průběhu roku, umožnily odborné veřejnosti sestavit díky malým bodovým rozdílům, různé varianty závěrečné podoby šampionátu. Jaromír Tarabus: „Do soutěže jsem vstoupil levou nohou. Nic se mi nedařilo, špatně jsem se trefoval do zatáček. Naštěstí jsme od soupeřů tolik nedostávali. A díky odstoupení Romana Kresty jsme se posunuli na třetí příčku. Večerní část páteční etapy už byla trochu lepší. Nastavil jsem dobré tempo a chtěl se pokusit vyhrát i nějakou rychlostní zkoušku. To se nepodařilo. V pátek to prostě nebylo ono. Auto fungovalo výborně, ale mezičlánek nemohl najít rytmus. Mrzelo mě, že hodně lidí ve večerním servisu uzavřelo hodnocení šampionátu a předvídalo nudný závěr příbramské soutěže. Když jsem si v hlavě přehrál dosavadní průběh mistrovství, co vše náš tým musel překonat, rozhodl jsem se v duchu hesla - Příležitost klepe a ty jsi vrátný - nastoupit do druhé sobotní etapy. Sice jsme se museli rozloučit s pěkným počasím, ale podmínky byly pro všechny stejné. Do dopolední sekce jsem vyrazil na kombinaci pneu, nad kterou někteří kroutili hlavou, ale ukázalo se, že fungovala na výbornou a nám se podařilo vyhrát tři z pěti erzet. Časově jsme se přiblížili Vencovi Pechovi a ve hře začala být i druhá příčka absolutní klasifikace. Opět nám vyšla volba pneu a začali jsme mírně stahovat i Valdu. Před poslední zkouškou, která měřila 17 km jsme ztráceli asi 15 sekund. S Danem jsme se rozhodli, že to zkusíme, protože, kdo neriskuje, nic nezíská. Trochu nám pomohl i fakt, že se opět změnilo počasí a měli jsme lepší pneumatiky. Paní Štěstěna není věrná nikomu, ale stála při nás a dosáhli jsme nejlepšího umístění v naší kariéře. ... Den po výhře mi nebylo nejlépe :-).“ Daniel Trunkát: „Byl to fantastický víkend, naše šance na medailové umístění v celkovém hodnocení MMČR byly jen teoretické. V pátek už to vypadalo, že je rozhodnuto. Na rozdíl od Pavla a Vaška, kteří potřebovali za každou cenu dojet, my jsme mohli jít do většího rizika. Pavel měl horší obutí, tak jsme prostě zkusili jet, co to dá. Před startem do poslední vložky jsme se zbavili i přebytečné zátěže ve vozidle, zahodili jsme láhve s pitím, vytrhal jsem i zbytečné stránky z itineráře :-). Rally Příbram nám padla k nohám.“
V celkovém hodnocení MMČR rally se posádka Czech Ford Rally Teamu Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem umístila na třetím místě za Pavlem Valouškem a Václavem Pechem. V hodnocení kategorie vozů S2000 jí patří stříbrná příčka. Jaromír Tarabus: „Když se zrodil plán na starty s Fiestou, tak jsem si myslel, že bych mohl více stačit špičce, ale Venca, Roman a Valda jsou nesmírně rychlí. Mám méně zkušeností a smiřoval jsem se tím, že budu ten bramborový. Nikdy jsem se však nevzdal bez boje. Byl to nejtěžší rok, jaký jsem dosud v MMČR zažil. Špičková technika a výteční jezdci sváděli souboje na hranici možností. Každý kilometr vyžadoval stoprocentní koncentraci a nasazení. Nikdo nedostal nic zadarmo. I bez úspěchu v Příbrami by to byla výborná sezona. Po právu patří český šampionát mezi nejlepší v Evropě.“ Daniel Trunkát: „Sázka na risk a dobrá historka pro pobavení, tak to byla na začátku roku 2010 idea startů v MMČR s vozem Ford Fiesta S2000. Na konci fantastický výsledek. Naším cílem bylo zasáhnout do bojů o přední příčky, což se splnilo. Sezona 2010 bude v T&T Rally Teamu zapsána bronzovým písmem.“ V MMČR již bylo dobojováno, když se Czech Ford Rally Team rozhodl uzavřít sezonu Kyperskou rally, posledním podnikem IRC sezony 2010. Na Kypru chtěli Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát především získat nové zkušenosti, protože na takovém povrchu, jaký tvoří rychlostní zkoušky Kyperské rally, nikdy předtím nestartovali. Přesto dokázali soutěž dokončit na čtvrtém místě konečného pořadí. Jaromír Tarabus: „Když jsme trénovali Kyperskou rally, zdálo se nám téměř nereálné, že bychom mohli dojet do cíle. Tratě jsou tu velmi náročné, uskákané, už po tréninku jsme toho měli dost. Ale ukázalo se, že jsme nejlépe nezvolili tréninkový vůz a že naše pocity hodně pramenily právě z toho. S Fiestou to totiž to bylo něco úplně jiného. Strašně se nám to líbilo a závody jsme si užívali, v závodním autě byly tratě nádherné. Jedinými problémy byly dva defekty, které jsme měli v pátek, sobota pak byla úplně bez problémů. Narozdíl od některých favoritů se nám vyhnuly technické potíže a my získali krásný výsledek, s jakým jsme snad ani nepočítali.“ Povídání o sezoně 2010 tedy posádka Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát uzavírá velmi pozitivně. Ostatně, taková letošní sezona i přes dílčí problémy byla. Celý Czech Ford Rally Team by znovu rád poděkoval všem partnerům i fanouškům za podporu při letošních startech. Speciální dík patří Martinu Prokopovi.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.