Exkluzivní tečku za letošním šampionátem MMČR udělala posádka Czech Ford Rally Teamu Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát. Fantastickým výkonem získala premiérově ve své kariéře absolutní vítězství v šampionátu MMČR, třetí místo v celkovém hodnocení MMČR a zároveň poprvé v této sezoně přivedla na zlatém postu do cíle vůz Ford Fiesta S2000, za což si vysloužila osobní gratulace od šéfa M-Sportu Malcolma Wilsona.
Před startem do posledního podniku MMČR odborná veřejnost sestavovala různé varianty závěrečné podoby šampionátu. Posádce Czech Ford Rally Teamu nedávala bodová matematika mnoho reálných šancí. Možnosti na zásadní zvraty byly podloženy pouze slovem ‚pokud‘. Vstup do rally Tarabusovi s Trunkátem navíc nevyšel podle představ. Díky odstoupení Romana Kresty se sice pevně usídlili na třetím místě průběžného pořadí za Pavlem Valouškem a Václavem Pechem, bojujícími o titul mistra, ale s dosaženými časy nebyla posádka úplně spokojena. V cíli první sekce páteční etapy to vypadalo, že karty konečného pořadí MMČR jsou rozdány.„První rychlostní zkoušky jsme nejeli dobře, netrefovali jsme se do zatáček a s naším výkonem jsme nebyli spokojení, vyrobil jsem několik chyb,“ stěžoval si v úvodu Rally Příbram Jaromír Tarabus. „Naštěstí jsme od soupeřů zas tolik nedostali. Po první sekci jsme ztráceli necelých 18 sekund, to je sice hodně, ale já čekal, že ztratíme ještě víc.“Druhá sekce rychlostních zkoušek, která se jela celá za tmy, už vyšla Jaromíru Tarabusovi a Danielu Trunkátovi lépe. V cíli první etapy příbramské soutěže drželi třetí místo průběžného pořadí a před zbytkem startovního pole si vybudovali náskok tři čtvrtě minuty.„Večer jsem se rozhodl nastavit nějaké tempo a snažili jsme se zajíždět co nejlepší časy v jednotlivých erzetách. Chtěli jsme se pokusit vyhrát i nějakou rychlostní zkoušku, což se nám nepodařilo,“ říká jezdec Fordu Fiesta S2000.Po první etapě Rally Příbram se její účastníci museli rozloučit s pěkným slunečným počasím. V sobotu dopoledne bylo zataženo a po nočním dešti se těžko odhadovalo, jaké podmínky budou panovat na rychlostních zkouškách. Mraky hrozily deštěm, jen nebylo jasné, kdy a kde začne pršet. Volba pneumatik tak nebyla vůbec jednoduchá a během dne se měla dále komplikovat.„Do první sekce sobotní etapy jsme nastupovali na nejměkčí variantě slicku, což se na prvních dvou testech, které byly suché, nezdálo jako nejlepší volba, pneumatiky se začaly přehřívat a hodně to klouzalo. Na dalších erzetách se však podmínky změnily a nakonec naše volba nebyla tak špatná, což bylo vidět i na dosahovaných časech,“ popsal Jaromír Tarabus.Tarabus s Trunkátem vyhráli v sobotu dopoledne tři rychlostní zkoušky z pěti a zejména díky vítězství na téměř sedmnáctikilometrové ‚erzetě‘ Brodce – Milín se dotáhli těsně za druhého Václava Pecha, na kterého před posledními pěti měřenými úseky ztráceli jen 2,3 sekundy. Otevřela se tak před nimi šance zaútočit na druhé místo průběžného pořadí.„Do druhé sekce sobotní etapy jsme se s Danem rozhodli nastoupit v duchu hesla našeho manažera ‚Příležitost klepe a ty jsi vrátný‘. Proměnlivé počasí způsobilo, že ještě pět minut před odjezdem ze servisu jsem neměl představu, co použijeme za pneumatiky. Do poslední části sobotní etapy jsme s cílem odsunout Vencu na třetí místo vyrazili na kombinaci pneu, nad kterou někteří kroutili hlavou. Musím poděkovat Igoru Norkovi a Jardovi Blažkovi, kteří svou radou přispěli ke konečnému výsledku sobotní etapy,“ říká Jaromír Tarabus. Šanci zvrátit stav v absolutním pořadí Jaromír Tarabus a Daniel Trunkát plně využili. Vyhráli všech pět zbývajících vložek a již po první z nich postoupili před Václava Pecha na druhé místo průběžné klasifikace. Díky lepší volbě pneu postupně začali stahovat i náskok vedoucího Pavla Valouška. Napětí stoupalo, případné absolutní vítězství by znamenalo posun na třetí místo v absolutní klasifikaci MMČR.Do poslední rychlostní zkoušky startovali s nevýhodou 14,7 sekundy oproti dosavadnímu leaderovi soutěže, ale i takovou ztrátu se jim na sedmnácti ostrých kilometrech podařilo smazat a o 0,9 sekundy zvítězili v Rally Příbram. Dosáhli tak svého prvního absolutního vítězství v podniku MMČR rally a potvrdili, že se jim v Příbrami daří; vždyť dosud bylo jejich nejlepším výsledkem druhé místo právě z Rally Příbram.„Dnes jsem si jízdu s Jaromírem opravdu užil, na poslední RZ bylo několik pasáží, kde jsem do interkomu očekával od kapitána Fiesty S2000 pokyn k zatažení podvozku,“ žertoval v cílové časovce Daniel Trunkát.
„Jsme šťastní, že se to povedlo, dnes se nám všechno dařilo. Jak gumy, tak jízda, takže jsme strašně rádi! Snažili jsme se toho využít a nakonec to vyšlo, takže jsme spokojení. Děkujeme celému Czech Ford Rally Teamu – Martinu Krčmovi, Jirkovi Kaliňákovi, Jirkovi Šmachenovi, Pepovi Míkovi, Michalu Vrágovi, Radku Ščensnému, Mr.Q, účetnímu Fantozzimu, Janu Tománkovi a Romanu Sobotkovi, a všem, kteří nás podporovali, i fanouškům, kteří nám drželi palce. Osobně chci poděkovat ještě Martinu Prokopovi, který dělal celou sezonu maximum proto, abychom dosáhli co nejlepšího výsledku,“ zdůrazňuje Jaromír Tarabus. „Jsme rádi, že se nám nakonec podařilo splnit jeden z cílů, který jsme si dali před startem sezony 2010. Doufám, že na tento výsledek navážeme v příští sezoně.“
Díky výsledku z Příbrami postoupili Tarabus s Trunkátem na třetí místo v hodnocení Mediasport MMČR rally před Romana Krestu. Vítězem šampionátu se stal Pavel Valoušek, druhé místo obsadil Václav Pech.„Roman Kresta, kterého jsme v hodnocení MMČR přeskočili, měl smůlu. I to je rally. Chtěl bych mu moc poděkovat za spolupráci v průběhu sezony 2010 při nastavování auta, a za rady, které nám spolu s Martinem Prokopem poskytoval v průběhu celé sezony,“ dodává Jaromír Tarabus.Více informací o posádce Tarabus - Trunkát naleznete na jejích webových stránkách www.tarabus.cz.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.