Zatím co v Německu nedaleko českých hranic závodily naše posádky Jan Šlehofer-Zbyněk Soběhart a Jiří Tošovský - Petr Gross, které skončily na krásném třetím a čtvrtém místě na 3-Städte-Rallye 2009, tak na Vsetínských kotárech se odehrával poslední podnik českého mistrovství v rallysprintu Würth Partr Rally Vsetín 2009. Soutěž slibovala velké napětí, protože ještě před ní nebylo jisté, kdo se stane mistrem v rallyspirntu.
Startovní rampou Würth Partr Rally Vsetín 2009 projelo 88 posádek z toho 63 bodujících do MČR, 55 do poháru K4, 2 do poháru mládeže, 3 do historických vozidel a 2 do veteránů. Představil se tu i Václav Pech, který využil možnosti se svést ze Subaru Impreza Sti, které si půjčil od Vojty Štajfa. Z Vaškových průjezdů šlo poznat, že si jízdu užívá a baví diváky. I když počasí nebylo zrovna ideální a Vsetínské vrchy zahalovala místy mlha a diváky občas pokropily i dešťové kapky tak se kolem tratí sešla spousta diváků. Pořadatelům kolem trati se moc soutěž nepovedla a to mělo za následek pozastavení jedné rychlostní zkoušky a nevybíravé chování k fanouškům, kteří stáli v nebezpečných zónách.
První rychlostní zkoušku projel nejrychleji Jaroslav Orsák jedoucí na voze Mitsubishi Lancer EVO IX, za ním ji nejrychleji zvládl Pavel Valoušek, ze ztrátou 3,2 s, který jel na voze Škoda Octavia WRC. Josef Peták, který bojoval o titul, se nevyhnul chybě a udělal ve známém místě „U Stodoly“ hodiny a propadl se na osmé místo ze ztrátou 11,1 s na prvního Jarka Orsáka. Na třetím místě pak vložku dokončil Václav Pech jedoucí na voze Subaru Impreza Sti.
Josef Peták pak na druhé rychlostní zkoušce zatáhl a probojoval se na páté místo. Druhou rychlostní zkoušku vyhrál Pavel Valoušek, který nadělil Jarkovi Orsákovi 3,2 s. Na třetí místo se pak posunul Jaromír Tarabus. Druhá rychlostní zkouška byla poznamenána havárií posádky Tomáš Enge - Ernst Michal jedoucí na Mitsubishi Lancer Evo IX CNG. Nehoda se neobešla bez následků a spolujezdec Michal Ernst musel být hospitalizován.
Josef Peták i nadále bojoval a na třetí rychlostní zkoušce se posunul opět o jedno místo v před. Jeho ztráta na prvního Jaroslava Orsáka činila 19,6 s. Druhé místo si hlídal Pavel Valoušek, který ztrácel na prvního 4,7 s. Ze zdravotních důvodů odstoupila po třetí rychlostní zkoušce z dvacátého sedmého místa posádka Antonín Tlusťák - Jan Škaloud.
Po třech odjetých rychlostních zkouškách se v poháru K4 držel i přes 20 sekundovou penalizaci za předčasný start do RZ3 Kirnig Richard - Hédl Karel jedoucí na voze Mitsubishi Lancer EVO IX. Za nimi pak byla posádka Melša Jan - Hynková Jitka jedoucí na voze Mitsubishi Lancer EVO VIII, které se taktéž nevyhnula penalizaci za předčasné vjetí do časové kontroly č. 2.
Ve čtvrté rychlostní zkoušce se na první místo posunul Pavel Valoušek, který odsunul Jaroslava Orsáka o příčku níž ze ztrátou jedné setiny. Josef Peták nabíral i dál sekundy a po čtvrté rychlostní zkoušce ztrácel 23 sekundu na prvního Valouška a 22,9 na Orsáka. V dalších rychlostních zkouškách si už Pavel Valoušek pohlídal první místo a Jaroslava Orsák své druhé místo držel pevně ve svých rukou. Josef Peták se po šesté rychlostní zkoušce propadl na páté místo a Vsetínskými kopci se začalo nést, že Jarin je mistrem. Do cíle soutěže, ale chyběli ještě dvě vložky a ty mohli klidně celé pořadí proházet a vše mohlo být jinak. Na uklouzaném povrchu stačilo jedno zaváhání a naděje mohly být zmařené. Jenže, nic takového se nedělo a posádka Jaroslav Orasák – Karel Vajík si do jela na celkovém druhém místě, pro titul mistra České republiky v rallysprintech. Na prvním místě uklouzaný Würth Partr Rally Vsetín 2009 dojela posádka Pavel Valoušek – Zdeněk Hrůza. V poháru K4 o svou první příčku přišel v poslední osmé rychlostní zkoušce Kirnig Richard a tak se vítězem Würth Partr Rally Vsetín 2009 stal Melša Jan. Historiky pak ovládla posádka Nedbal Michal - Nedbal Jiří.
Sezóna MMČR v rallysprintu je za námi a mi se můžeme těšit na stejně napínavý průběh sezóny i v příštím roce.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.