Zatím co v Německu nedaleko českých hranic závodily naše posádky Jan Šlehofer-Zbyněk Soběhart a Jiří Tošovský - Petr Gross, které skončily na krásném třetím a čtvrtém místě na 3-Städte-Rallye 2009, tak na Vsetínských kotárech se odehrával poslední podnik českého mistrovství v rallysprintu Würth Partr Rally Vsetín 2009. Soutěž slibovala velké napětí, protože ještě před ní nebylo jisté, kdo se stane mistrem v rallyspirntu.
Startovní rampou Würth Partr Rally Vsetín 2009 projelo 88 posádek z toho 63 bodujících do MČR, 55 do poháru K4, 2 do poháru mládeže, 3 do historických vozidel a 2 do veteránů. Představil se tu i Václav Pech, který využil možnosti se svést ze Subaru Impreza Sti, které si půjčil od Vojty Štajfa. Z Vaškových průjezdů šlo poznat, že si jízdu užívá a baví diváky. I když počasí nebylo zrovna ideální a Vsetínské vrchy zahalovala místy mlha a diváky občas pokropily i dešťové kapky tak se kolem tratí sešla spousta diváků. Pořadatelům kolem trati se moc soutěž nepovedla a to mělo za následek pozastavení jedné rychlostní zkoušky a nevybíravé chování k fanouškům, kteří stáli v nebezpečných zónách.
První rychlostní zkoušku projel nejrychleji Jaroslav Orsák jedoucí na voze Mitsubishi Lancer EVO IX, za ním ji nejrychleji zvládl Pavel Valoušek, ze ztrátou 3,2 s, který jel na voze Škoda Octavia WRC. Josef Peták, který bojoval o titul, se nevyhnul chybě a udělal ve známém místě „U Stodoly“ hodiny a propadl se na osmé místo ze ztrátou 11,1 s na prvního Jarka Orsáka. Na třetím místě pak vložku dokončil Václav Pech jedoucí na voze Subaru Impreza Sti.
Josef Peták pak na druhé rychlostní zkoušce zatáhl a probojoval se na páté místo. Druhou rychlostní zkoušku vyhrál Pavel Valoušek, který nadělil Jarkovi Orsákovi 3,2 s. Na třetí místo se pak posunul Jaromír Tarabus. Druhá rychlostní zkouška byla poznamenána havárií posádky Tomáš Enge - Ernst Michal jedoucí na Mitsubishi Lancer Evo IX CNG. Nehoda se neobešla bez následků a spolujezdec Michal Ernst musel být hospitalizován.
Josef Peták i nadále bojoval a na třetí rychlostní zkoušce se posunul opět o jedno místo v před. Jeho ztráta na prvního Jaroslava Orsáka činila 19,6 s. Druhé místo si hlídal Pavel Valoušek, který ztrácel na prvního 4,7 s. Ze zdravotních důvodů odstoupila po třetí rychlostní zkoušce z dvacátého sedmého místa posádka Antonín Tlusťák - Jan Škaloud.
Po třech odjetých rychlostních zkouškách se v poháru K4 držel i přes 20 sekundovou penalizaci za předčasný start do RZ3 Kirnig Richard - Hédl Karel jedoucí na voze Mitsubishi Lancer EVO IX. Za nimi pak byla posádka Melša Jan - Hynková Jitka jedoucí na voze Mitsubishi Lancer EVO VIII, které se taktéž nevyhnula penalizaci za předčasné vjetí do časové kontroly č. 2.
Ve čtvrté rychlostní zkoušce se na první místo posunul Pavel Valoušek, který odsunul Jaroslava Orsáka o příčku níž ze ztrátou jedné setiny. Josef Peták nabíral i dál sekundy a po čtvrté rychlostní zkoušce ztrácel 23 sekundu na prvního Valouška a 22,9 na Orsáka. V dalších rychlostních zkouškách si už Pavel Valoušek pohlídal první místo a Jaroslava Orsák své druhé místo držel pevně ve svých rukou. Josef Peták se po šesté rychlostní zkoušce propadl na páté místo a Vsetínskými kopci se začalo nést, že Jarin je mistrem. Do cíle soutěže, ale chyběli ještě dvě vložky a ty mohli klidně celé pořadí proházet a vše mohlo být jinak. Na uklouzaném povrchu stačilo jedno zaváhání a naděje mohly být zmařené. Jenže, nic takového se nedělo a posádka Jaroslav Orasák – Karel Vajík si do jela na celkovém druhém místě, pro titul mistra České republiky v rallysprintech. Na prvním místě uklouzaný Würth Partr Rally Vsetín 2009 dojela posádka Pavel Valoušek – Zdeněk Hrůza. V poháru K4 o svou první příčku přišel v poslední osmé rychlostní zkoušce Kirnig Richard a tak se vítězem Würth Partr Rally Vsetín 2009 stal Melša Jan. Historiky pak ovládla posádka Nedbal Michal - Nedbal Jiří.
Sezóna MMČR v rallysprintu je za námi a mi se můžeme těšit na stejně napínavý průběh sezóny i v příštím roce.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.