Stává se již tradicí, že valašské automobilové soutěže, respektive jejich trať, představuje člověk nejpovolanější. S blížící se WÜRTH PARTR rally Vsetín 2009 jsme pro tento účel poprosili vsetínského Jaromíra Tomaštíka.
V následujících řádcích najdete tipy, kam se vypravit a jak vidí trať erzet samotný jezdec.
Než ovšem dáme slovo „Jarimu Harimu“ Tomaštíkovi, připomenu, že trať letošního vsetínského sprintu měří 188,20 km a jsou na ní tři rychlostní úseky. Dvě zkoušky se pojedou třikrát, jedna dvakrát a i podprůměrný počtář ví, že celý sprint má osm erzet. Start je v časovém harmonogramu zaznamenán na pátek 24. října na 8:30 hodin před vsetínským zámkem. Vítěz bude znám na tomtéž místě v 16 hodin. Pro přesné přístupové cesty určené divákům na jednotlivé RZ doporučujeme pročíst si „popis RZ“, který najdete na www.vsetin.rally.cz. Ale dost řečí, nyní má již prostor Jaromír Tomaštík.
RZ 1, 4, 7 Vesník – Růžďka (8,05 km)„První rychlostní zkouška je takzvaná vsetínská klasika. Startuje se ve Vesníku, následuje sjezd na Jasénku a poté absolvují posádky výjezd na Dušnou. Jen zakončení erzety je tady novinkou. Určitě velmi zajímavé místo a podle mě taková závodnická modla je vracečka na pravou ruku u stodoly. Já osobně si myslím, že větší adrenalin je průjezd tímto úsekem v opačném směru, přesto je to velmi zajímavá záležitost i do kopce. Toto místo se nachází cirka kilometr a půl od startu, takže diváci to nemají daleko. Fanoušci rally ví, že se jedná o bezpečné místo s pěkným výhledem na trať. Proto tento vracák vřele doporučuji. Dalším velmi atraktivním, ale prostorem pro diváky trošku problematičtějším místem je průjezd autobusovou točnou po sjezdu na Jasénku. Nachází se zde technické odbočení, které je pro posádky velmi náročné. Jezdci zde dobržďují a odbočují v poměrně vysoké rychlosti na levou ruku. Kam bych chtěl diváky pozvat, jsou i vracáky pod Dušnou. Já tomu říkám divácký klid. Kdo zná, ví, že se nejprve zatáčí na levou a následně na pravou ruku. Z diváckého pohledu se jedná o bezpečné místo. Obzvláště pak druhý vracák je pomalejší zatáčka a divák, který si dokáže vychutnat správné najetí stopy do zatáčky by tady neměl chybět. Následuje odbočení k farmě, což je další vracák na levou ruku. Z hlavní cesty se posádky dostanou na místní komunikaci. Bude to opět velmi atraktivní místo, ale otázkou zůstane, kolik prostoru zde diváci najdou. Před branami farmy čeká na posádky přírodní retardér. Poslední zmiňovaná místa bych doporučil obsadit pro jistotu s větším časovým předstihem, neboť zhruba sto padesát metrů od místa, kde posádky opustí hlavní silnici povede další erzeta. Lidé tedy budou moci zhlédnout během několika vteřin dva průjezdy na zcela rozdílných zkouškách.“
RZ 2, 5, 8 Bystřička – Malá Bystřice (11,80 km)„Co se týká druhé RZ, ta bude startovat pod hrází přehrady Bystřička. Zajímavé a jezdecky velmi náročné místo je přeskočení horizontu u Mokrošů. Jedná se podle mne o velice těžkou pasáž. Auto zde dosahuje vysoké rychlosti a jezdec v tu chvíli nevidí více, než deset metrů před sebe. Proto jen odhaduje sérii levé a pravé zatáčky. Velmi ošemetné a zároveň krásné místo je odbočení do jednosměrky okolo přehrady Bystřička. Pepa Semerád by o tomto úseku mohl povídat, jak daleko mimo cestu se dá zahodit auto. Zase se jedná o odbočení přes horizont a jezdec nevidí více, než pět metrů před sebe. Atraktivní je i výjezd z jednosměrky U Bušů. Jde o rychlou a hlavně technickou pasáž. Následuje vracák ve Valašské Bystřici. Tady čeká na posádky pomalejší zatáčka. Kdo se rád dívá na auta odbočující na ruční brzdu, tak je pro něj tato zatáčka jako vyšitá. Následuje sjezd ze Santova do Malé Bystřice. Tento úsek osobně považuji za jeden z nejtěžších úseků českých rychlostních zkoušek. Tak jako je Vesník modla pro soutěžáky ze vsetínské strany, tak je Santov modla pro fanoušky rally ze strany Valašské Bystřice. Sjezd ze Santova je strašně rychlý a posádky zde katují zatáčky, prakticky se řítí mimo cestu po louce. Vím, že všichni mí známí se chodí do tohoto úseku dívat, neboť se jedná o jedno z nejkrásnějších míst.“
RZ 3, 6 Malá Bystřice – Vsetín (6,80 km)„Třetí úsek erzet startuje kousek za startem závodu do vrchu v Malé Bystřici a první část erzety trať vrchařských závodů kopíruje, včetně umělého retardéru okolo autobusové zastávky pod hřebenem. Diváci, kteří chodí pravidelně na vrchařské sprinty si svá místa jistě dokáží najít. Já se přiznám, že to není šálek mé kávy a tuto část rychlostky, pokud budu startovat, tak doslova přežiji. Po přejezdu hřebenu Dušná se bude odbočovat na levou ruku do úzka. To je přesně to místo, kdy se bude třetí zkouška prakticky dotýkat první rychlostky vedoucí z Vesníku. Pro bezpečnost umístí pořadatelé před odbočením umělý retardér. Následovat bude nový úsek, který znám ze svých projížděk po valašských kopcích na kole. Jedná se o úzkou, velmi technicky náročnou a pro posádky jistě velmi zajímavou cestu. Zhruba v polovině cesty mezi Dušnou a Vsetínem pak bude cíl zkoušky.“
Jaromír Tomaštík má na svém kontě mnoho soutěží u nás i v zahraničí. Proto zcela jistě ví, o čem hovoří, když se připomene varovný vztyčený ukazovák. Jeho slova proto není třeba více komentovat. Je ovšem důležité si je vzít k srdci a myslet na to nejdůležitější, na bezpečnost. „Chtěl bych zdůraznit ještě jednu věc. Neustále se to opakuje pořád dokola a mám pocit, že čím více se tyto věty opakují, tím méně se dodržují. Myslím tím bezpečnost. Mám pětiletou dceru a občas se s ní na rally jdu podívat. Vždy si ovšem stoupnu hodně daleko od trati a na nejbezpečnější místo. Chtěl bych proto vybídnout všechny diváky, kteří se přijedou na závody do Vsetína podívat, aby nechali děti doma. Pokud ale vezmou své ratolesti s sebou, tak ať přemýšlejí o výběru místa okolo erzet i za ně. Vyvarujme se zbytečného rizika. Poslouchejme rady pořadatelů, kteří svou práci dělají hlavně z lásky k motoristickému sportu. Jedná se vždy o lidi, kteří chtějí druhým pomoci, ne je nějak buzerovat. Proto ještě jednou prosím: dodržujte pokyny pořadatelů, ať nemusí organizátoři rušit rychlostní zkoušky nebo nedej bože, aby nad rychlostními zkouškami na Valašsku lítal vrtulník se zdravotníky. Přesto zvu všechny fanoušky rally na Valašsko k poslednímu sprintu sezony. Pořadí po sprintu v Jeseníkách je zajímavě zamíchané. Určitě bude na co se dívat a věřím, že na vsetínském sprintu půjde mnohým posádkám o hodně a pojede se opravdu rychle. Na startu se sejdou všichni, kdo tady mají být. Letošní mistrák ve sprintrally je otevřený až do posledního závodu, což je jistě z diváckého hlediska jenom dobře. Zážitek z rallysprintu bude na Vsetíně tedy stoprocentní.“ Všechny informace k WÜRTH PARTR RALLY Vsetín 2009 najdou příznivci rally na www.vsetin.rally.cz
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.