Stává se již tradicí, že valašské automobilové soutěže, respektive jejich trať, představuje člověk nejpovolanější. S blížící se WÜRTH PARTR rally Vsetín 2009 jsme pro tento účel poprosili vsetínského Jaromíra Tomaštíka.
V následujících řádcích najdete tipy, kam se vypravit a jak vidí trať erzet samotný jezdec.
Než ovšem dáme slovo „Jarimu Harimu“ Tomaštíkovi, připomenu, že trať letošního vsetínského sprintu měří 188,20 km a jsou na ní tři rychlostní úseky. Dvě zkoušky se pojedou třikrát, jedna dvakrát a i podprůměrný počtář ví, že celý sprint má osm erzet. Start je v časovém harmonogramu zaznamenán na pátek 24. října na 8:30 hodin před vsetínským zámkem. Vítěz bude znám na tomtéž místě v 16 hodin. Pro přesné přístupové cesty určené divákům na jednotlivé RZ doporučujeme pročíst si „popis RZ“, který najdete na www.vsetin.rally.cz. Ale dost řečí, nyní má již prostor Jaromír Tomaštík.
RZ 1, 4, 7 Vesník – Růžďka (8,05 km)„První rychlostní zkouška je takzvaná vsetínská klasika. Startuje se ve Vesníku, následuje sjezd na Jasénku a poté absolvují posádky výjezd na Dušnou. Jen zakončení erzety je tady novinkou. Určitě velmi zajímavé místo a podle mě taková závodnická modla je vracečka na pravou ruku u stodoly. Já osobně si myslím, že větší adrenalin je průjezd tímto úsekem v opačném směru, přesto je to velmi zajímavá záležitost i do kopce. Toto místo se nachází cirka kilometr a půl od startu, takže diváci to nemají daleko. Fanoušci rally ví, že se jedná o bezpečné místo s pěkným výhledem na trať. Proto tento vracák vřele doporučuji. Dalším velmi atraktivním, ale prostorem pro diváky trošku problematičtějším místem je průjezd autobusovou točnou po sjezdu na Jasénku. Nachází se zde technické odbočení, které je pro posádky velmi náročné. Jezdci zde dobržďují a odbočují v poměrně vysoké rychlosti na levou ruku. Kam bych chtěl diváky pozvat, jsou i vracáky pod Dušnou. Já tomu říkám divácký klid. Kdo zná, ví, že se nejprve zatáčí na levou a následně na pravou ruku. Z diváckého pohledu se jedná o bezpečné místo. Obzvláště pak druhý vracák je pomalejší zatáčka a divák, který si dokáže vychutnat správné najetí stopy do zatáčky by tady neměl chybět. Následuje odbočení k farmě, což je další vracák na levou ruku. Z hlavní cesty se posádky dostanou na místní komunikaci. Bude to opět velmi atraktivní místo, ale otázkou zůstane, kolik prostoru zde diváci najdou. Před branami farmy čeká na posádky přírodní retardér. Poslední zmiňovaná místa bych doporučil obsadit pro jistotu s větším časovým předstihem, neboť zhruba sto padesát metrů od místa, kde posádky opustí hlavní silnici povede další erzeta. Lidé tedy budou moci zhlédnout během několika vteřin dva průjezdy na zcela rozdílných zkouškách.“
RZ 2, 5, 8 Bystřička – Malá Bystřice (11,80 km)„Co se týká druhé RZ, ta bude startovat pod hrází přehrady Bystřička. Zajímavé a jezdecky velmi náročné místo je přeskočení horizontu u Mokrošů. Jedná se podle mne o velice těžkou pasáž. Auto zde dosahuje vysoké rychlosti a jezdec v tu chvíli nevidí více, než deset metrů před sebe. Proto jen odhaduje sérii levé a pravé zatáčky. Velmi ošemetné a zároveň krásné místo je odbočení do jednosměrky okolo přehrady Bystřička. Pepa Semerád by o tomto úseku mohl povídat, jak daleko mimo cestu se dá zahodit auto. Zase se jedná o odbočení přes horizont a jezdec nevidí více, než pět metrů před sebe. Atraktivní je i výjezd z jednosměrky U Bušů. Jde o rychlou a hlavně technickou pasáž. Následuje vracák ve Valašské Bystřici. Tady čeká na posádky pomalejší zatáčka. Kdo se rád dívá na auta odbočující na ruční brzdu, tak je pro něj tato zatáčka jako vyšitá. Následuje sjezd ze Santova do Malé Bystřice. Tento úsek osobně považuji za jeden z nejtěžších úseků českých rychlostních zkoušek. Tak jako je Vesník modla pro soutěžáky ze vsetínské strany, tak je Santov modla pro fanoušky rally ze strany Valašské Bystřice. Sjezd ze Santova je strašně rychlý a posádky zde katují zatáčky, prakticky se řítí mimo cestu po louce. Vím, že všichni mí známí se chodí do tohoto úseku dívat, neboť se jedná o jedno z nejkrásnějších míst.“
RZ 3, 6 Malá Bystřice – Vsetín (6,80 km)„Třetí úsek erzet startuje kousek za startem závodu do vrchu v Malé Bystřici a první část erzety trať vrchařských závodů kopíruje, včetně umělého retardéru okolo autobusové zastávky pod hřebenem. Diváci, kteří chodí pravidelně na vrchařské sprinty si svá místa jistě dokáží najít. Já se přiznám, že to není šálek mé kávy a tuto část rychlostky, pokud budu startovat, tak doslova přežiji. Po přejezdu hřebenu Dušná se bude odbočovat na levou ruku do úzka. To je přesně to místo, kdy se bude třetí zkouška prakticky dotýkat první rychlostky vedoucí z Vesníku. Pro bezpečnost umístí pořadatelé před odbočením umělý retardér. Následovat bude nový úsek, který znám ze svých projížděk po valašských kopcích na kole. Jedná se o úzkou, velmi technicky náročnou a pro posádky jistě velmi zajímavou cestu. Zhruba v polovině cesty mezi Dušnou a Vsetínem pak bude cíl zkoušky.“
Jaromír Tomaštík má na svém kontě mnoho soutěží u nás i v zahraničí. Proto zcela jistě ví, o čem hovoří, když se připomene varovný vztyčený ukazovák. Jeho slova proto není třeba více komentovat. Je ovšem důležité si je vzít k srdci a myslet na to nejdůležitější, na bezpečnost. „Chtěl bych zdůraznit ještě jednu věc. Neustále se to opakuje pořád dokola a mám pocit, že čím více se tyto věty opakují, tím méně se dodržují. Myslím tím bezpečnost. Mám pětiletou dceru a občas se s ní na rally jdu podívat. Vždy si ovšem stoupnu hodně daleko od trati a na nejbezpečnější místo. Chtěl bych proto vybídnout všechny diváky, kteří se přijedou na závody do Vsetína podívat, aby nechali děti doma. Pokud ale vezmou své ratolesti s sebou, tak ať přemýšlejí o výběru místa okolo erzet i za ně. Vyvarujme se zbytečného rizika. Poslouchejme rady pořadatelů, kteří svou práci dělají hlavně z lásky k motoristickému sportu. Jedná se vždy o lidi, kteří chtějí druhým pomoci, ne je nějak buzerovat. Proto ještě jednou prosím: dodržujte pokyny pořadatelů, ať nemusí organizátoři rušit rychlostní zkoušky nebo nedej bože, aby nad rychlostními zkouškami na Valašsku lítal vrtulník se zdravotníky. Přesto zvu všechny fanoušky rally na Valašsko k poslednímu sprintu sezony. Pořadí po sprintu v Jeseníkách je zajímavě zamíchané. Určitě bude na co se dívat a věřím, že na vsetínském sprintu půjde mnohým posádkám o hodně a pojede se opravdu rychle. Na startu se sejdou všichni, kdo tady mají být. Letošní mistrák ve sprintrally je otevřený až do posledního závodu, což je jistě z diváckého hlediska jenom dobře. Zážitek z rallysprintu bude na Vsetíně tedy stoprocentní.“ Všechny informace k WÜRTH PARTR RALLY Vsetín 2009 najdou příznivci rally na www.vsetin.rally.cz
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?