Stává se již tradicí, že valašské automobilové soutěže, respektive jejich trať, představuje člověk nejpovolanější. S blížící se WÜRTH PARTR rally Vsetín 2009 jsme pro tento účel poprosili vsetínského Jaromíra Tomaštíka.
V následujících řádcích najdete tipy, kam se vypravit a jak vidí trať erzet samotný jezdec.
Než ovšem dáme slovo „Jarimu Harimu“ Tomaštíkovi, připomenu, že trať letošního vsetínského sprintu měří 188,20 km a jsou na ní tři rychlostní úseky. Dvě zkoušky se pojedou třikrát, jedna dvakrát a i podprůměrný počtář ví, že celý sprint má osm erzet. Start je v časovém harmonogramu zaznamenán na pátek 24. října na 8:30 hodin před vsetínským zámkem. Vítěz bude znám na tomtéž místě v 16 hodin. Pro přesné přístupové cesty určené divákům na jednotlivé RZ doporučujeme pročíst si „popis RZ“, který najdete na www.vsetin.rally.cz. Ale dost řečí, nyní má již prostor Jaromír Tomaštík.
RZ 1, 4, 7 Vesník – Růžďka (8,05 km)„První rychlostní zkouška je takzvaná vsetínská klasika. Startuje se ve Vesníku, následuje sjezd na Jasénku a poté absolvují posádky výjezd na Dušnou. Jen zakončení erzety je tady novinkou. Určitě velmi zajímavé místo a podle mě taková závodnická modla je vracečka na pravou ruku u stodoly. Já osobně si myslím, že větší adrenalin je průjezd tímto úsekem v opačném směru, přesto je to velmi zajímavá záležitost i do kopce. Toto místo se nachází cirka kilometr a půl od startu, takže diváci to nemají daleko. Fanoušci rally ví, že se jedná o bezpečné místo s pěkným výhledem na trať. Proto tento vracák vřele doporučuji. Dalším velmi atraktivním, ale prostorem pro diváky trošku problematičtějším místem je průjezd autobusovou točnou po sjezdu na Jasénku. Nachází se zde technické odbočení, které je pro posádky velmi náročné. Jezdci zde dobržďují a odbočují v poměrně vysoké rychlosti na levou ruku. Kam bych chtěl diváky pozvat, jsou i vracáky pod Dušnou. Já tomu říkám divácký klid. Kdo zná, ví, že se nejprve zatáčí na levou a následně na pravou ruku. Z diváckého pohledu se jedná o bezpečné místo. Obzvláště pak druhý vracák je pomalejší zatáčka a divák, který si dokáže vychutnat správné najetí stopy do zatáčky by tady neměl chybět. Následuje odbočení k farmě, což je další vracák na levou ruku. Z hlavní cesty se posádky dostanou na místní komunikaci. Bude to opět velmi atraktivní místo, ale otázkou zůstane, kolik prostoru zde diváci najdou. Před branami farmy čeká na posádky přírodní retardér. Poslední zmiňovaná místa bych doporučil obsadit pro jistotu s větším časovým předstihem, neboť zhruba sto padesát metrů od místa, kde posádky opustí hlavní silnici povede další erzeta. Lidé tedy budou moci zhlédnout během několika vteřin dva průjezdy na zcela rozdílných zkouškách.“
RZ 2, 5, 8 Bystřička – Malá Bystřice (11,80 km)„Co se týká druhé RZ, ta bude startovat pod hrází přehrady Bystřička. Zajímavé a jezdecky velmi náročné místo je přeskočení horizontu u Mokrošů. Jedná se podle mne o velice těžkou pasáž. Auto zde dosahuje vysoké rychlosti a jezdec v tu chvíli nevidí více, než deset metrů před sebe. Proto jen odhaduje sérii levé a pravé zatáčky. Velmi ošemetné a zároveň krásné místo je odbočení do jednosměrky okolo přehrady Bystřička. Pepa Semerád by o tomto úseku mohl povídat, jak daleko mimo cestu se dá zahodit auto. Zase se jedná o odbočení přes horizont a jezdec nevidí více, než pět metrů před sebe. Atraktivní je i výjezd z jednosměrky U Bušů. Jde o rychlou a hlavně technickou pasáž. Následuje vracák ve Valašské Bystřici. Tady čeká na posádky pomalejší zatáčka. Kdo se rád dívá na auta odbočující na ruční brzdu, tak je pro něj tato zatáčka jako vyšitá. Následuje sjezd ze Santova do Malé Bystřice. Tento úsek osobně považuji za jeden z nejtěžších úseků českých rychlostních zkoušek. Tak jako je Vesník modla pro soutěžáky ze vsetínské strany, tak je Santov modla pro fanoušky rally ze strany Valašské Bystřice. Sjezd ze Santova je strašně rychlý a posádky zde katují zatáčky, prakticky se řítí mimo cestu po louce. Vím, že všichni mí známí se chodí do tohoto úseku dívat, neboť se jedná o jedno z nejkrásnějších míst.“
RZ 3, 6 Malá Bystřice – Vsetín (6,80 km)„Třetí úsek erzet startuje kousek za startem závodu do vrchu v Malé Bystřici a první část erzety trať vrchařských závodů kopíruje, včetně umělého retardéru okolo autobusové zastávky pod hřebenem. Diváci, kteří chodí pravidelně na vrchařské sprinty si svá místa jistě dokáží najít. Já se přiznám, že to není šálek mé kávy a tuto část rychlostky, pokud budu startovat, tak doslova přežiji. Po přejezdu hřebenu Dušná se bude odbočovat na levou ruku do úzka. To je přesně to místo, kdy se bude třetí zkouška prakticky dotýkat první rychlostky vedoucí z Vesníku. Pro bezpečnost umístí pořadatelé před odbočením umělý retardér. Následovat bude nový úsek, který znám ze svých projížděk po valašských kopcích na kole. Jedná se o úzkou, velmi technicky náročnou a pro posádky jistě velmi zajímavou cestu. Zhruba v polovině cesty mezi Dušnou a Vsetínem pak bude cíl zkoušky.“
Jaromír Tomaštík má na svém kontě mnoho soutěží u nás i v zahraničí. Proto zcela jistě ví, o čem hovoří, když se připomene varovný vztyčený ukazovák. Jeho slova proto není třeba více komentovat. Je ovšem důležité si je vzít k srdci a myslet na to nejdůležitější, na bezpečnost. „Chtěl bych zdůraznit ještě jednu věc. Neustále se to opakuje pořád dokola a mám pocit, že čím více se tyto věty opakují, tím méně se dodržují. Myslím tím bezpečnost. Mám pětiletou dceru a občas se s ní na rally jdu podívat. Vždy si ovšem stoupnu hodně daleko od trati a na nejbezpečnější místo. Chtěl bych proto vybídnout všechny diváky, kteří se přijedou na závody do Vsetína podívat, aby nechali děti doma. Pokud ale vezmou své ratolesti s sebou, tak ať přemýšlejí o výběru místa okolo erzet i za ně. Vyvarujme se zbytečného rizika. Poslouchejme rady pořadatelů, kteří svou práci dělají hlavně z lásky k motoristickému sportu. Jedná se vždy o lidi, kteří chtějí druhým pomoci, ne je nějak buzerovat. Proto ještě jednou prosím: dodržujte pokyny pořadatelů, ať nemusí organizátoři rušit rychlostní zkoušky nebo nedej bože, aby nad rychlostními zkouškami na Valašsku lítal vrtulník se zdravotníky. Přesto zvu všechny fanoušky rally na Valašsko k poslednímu sprintu sezony. Pořadí po sprintu v Jeseníkách je zajímavě zamíchané. Určitě bude na co se dívat a věřím, že na vsetínském sprintu půjde mnohým posádkám o hodně a pojede se opravdu rychle. Na startu se sejdou všichni, kdo tady mají být. Letošní mistrák ve sprintrally je otevřený až do posledního závodu, což je jistě z diváckého hlediska jenom dobře. Zážitek z rallysprintu bude na Vsetíně tedy stoprocentní.“ Všechny informace k WÜRTH PARTR RALLY Vsetín 2009 najdou příznivci rally na www.vsetin.rally.cz
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.