Před časem, po skončení AZ pneu rally Jeseníky jsme zveřejnili článek – Brambora vinou startéra o účinkování posádky Luboš Picek – Martina Picková na této soutěži.
V článku si posádka stěžuje na „laxní“ přístup startéra na třetí rychlostní zkoušce. V dopise, který dorazil do naší redakce, se k tomuto problému vyjádřil také hlavní časoměřič soutěže.
Dobrý den,
ráda by jsem reagovala na článek , uveřejněný na stránkách RallyZone.cz - Brambora vinou startéra. Jelikož jsem nikde na tomto webu nenašla možnost reakce, volím tuto cestu.
Nejdříve se představím - jmenuji se Jarmila Ftáčková a na uvedeném podniku jsem dělala Hlavního časoměřiče. Z tohoto titulu si dovolím také reagovat.
Je smutné, že uvedená soutěžní posádka svůj neúspěch svádí na " laxní " přístup startéra. Tuto proceduru přesně popisují jak Standardní propozice tak i vlastní ZU - zvláštní ustanovení, daného podniku.
Zkráceně řečeno - startér musí: postavit soutěžní vozidlo na startovní čáru, musí udělat zápis do JV (jízdní výkaz) a do kontrolní listiny, připomenout přepnutí GPS do systému RZ a odstartovat vozidlo podle dané procedury - ukázat ve 30 s před startem na hodiny a ostatní je již jen na posádce. Opakuji - posledních 30s před startem a vlastní start je již jen na posádce. Pozice start do RZ je moje nejoblíbenější stanoviště, za celou dobu této svoji činnosti jsem nezaznamenala, že by se na startu používala cedulka " 30s". Taková to cedulka prostě neexistuje, tudíž startér neměl co ukázat. Mimo jiné, Standardy také říkají, že startér vrátí JV (jízdní výkaz) posádce až v minutě jejího startu ! Tudíž posádka věděla, že v této minutě startuje! Postavení startu dostatečně umožňovalo posádce, aby měla startovací hodiny v dobrém zorném poli, takže mohla dobře sledovat, co se děje. Mimo jiné, na tomto postě byl delegován startér dostatečně zkušený a dle ohlasu jezdeckého pole z jiných podniků i oblíbený. Startér , který si plní své povinnosti, ale dokáže i pomoci a poradit a většina posádek jej respektuje. Nedovolím si zde soudit, proč se posádka dostatečně nevěnovala startovací proceduře, ale toto její soustředění není v kompetenci startéra. Já osobně znám spousty posádek, které by jsem podle soustředění v posledních vteřinách minuty před startem nepustila do RZety ani pěšky, ale znám také posádky, které na to, že mají startovat a závodit vůbec nevypadají a spíše připomínají, že jedou na klidný skoro rodinný výlet. Od 31s startér v podstatě již jen kontroluje správný start vozidla a je na posádce jak a kdy odstartuje - zda předčasně či opožděně a nebo, tak jak má a jak si představuje. Ale to je již další kapitola.
Takže bylo by dobré, kdybychom si občas přiznali vlastní vinu či chyby a nevymlouvali se na ostatní, vůči kterým to není fér. Posádka měla také další možnost, hned v průběhu závodu vznést připomínku, což neudělala. I to je další znak znalosti jejich možností na podniku. Na celé věci mě nejvíce mrzí, že se posádka vymlouvá na časoměřiče, ne na své neznalosti či nepozornost.Jsme to my, kdo se na tratích nejvíce potkáváme - posádky a časoměřiči, kdo vzájemně nejvíce spolupracujeme. Tak si tuto spolupráci neznepříjemňujme zbytečnými nepravdami a výmysly.
Cituji :
Standardní propozice uvádí :
34.2.3.1 Start s použitím elektronických rucickových hodin
Cinnost startéra:
30 sekund - ukáže na startovacích hodinách
15 sekund - ukáže rucní tabulkou "15"
10 sekund - ukáže rucní tabulkou "10"
5 sekund - ukáže na startovací hodiny, jejichž sekundová rucicka postupne
odmerí posledních 5 sekund jednu po druhé
START - ihned po uplynutí posledních 5 sekund
- po dvaceti sekundách bude uplatnen cl. 34.4.3 34.5
34.2.3.2 Start s použitím elektronických digitálních hodin
Bude použita svetelná signalizace s digitálním odpocítáváním casu:
39 sekund - rozsvítí se cervené svetlo
30 sekund - startér ukáže na startovací hodiny
10 sekund - problikne cervené svetlo
5 sekund - rozsvítí se žluté svetlo
START - rozsvítí se zelené svetlo
- po dvaceti sekundách zhasne zelené a rozsvítí se cervené svetlo a
bude uplatnen cl. 34.4.3 34.5
ZU daného podniku uvádí :
11.2 Způsob startu do RZ
. Postup při startu do rychlostních zkoušek
Start do RZ bude proveden pomocí elektronických
digitálních startovacích hodin umístěných na startu
RZ v zorném poli jezdce a doplněných fotobuňkou
pro zjištění předčasných startů. Fotobuňka je
umístěna 40 cm za startovní čarou ve výšce 50 (+
5 cm). Vozidlo musí být při startu postaveno tak
aby jeho přední část byla na úrovni startovní čáry.
Činnost startéra:
Bude použita světelná signalizace s digitálním
odpočítáváním času:
39 sekund - rozsvítí se červené světlo
30 sekund - startér ukáže na startovací hodiny
10 sekund - problikne červené světlo
5 sekund - rozsvítí se žluté světlo
START - rozsvítí se zelené světlo
-20 sekund - zhasne zelené a rozsvítí se červené
světlo - bude uplatněn čl. 34.4.3 Regionálních
předpisu FIA (Standardů FAS).
Při poruše elektronického startovacího zařízení
oznámí startér tuto skutečnost posádce a
odstartuje podle čl. 34.3 s použitím tabulek "15" a
"10".
V ostatním platí ustanovení čl. 34 Standardních
propozic pro rally.
Jinak děkuji za pozornost a přeji příjemný den,
Ing. Jarmila Ftáčková
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.