Před časem, po skončení AZ pneu rally Jeseníky jsme zveřejnili článek – Brambora vinou startéra o účinkování posádky Luboš Picek – Martina Picková na této soutěži.
V článku si posádka stěžuje na „laxní“ přístup startéra na třetí rychlostní zkoušce. V dopise, který dorazil do naší redakce, se k tomuto problému vyjádřil také hlavní časoměřič soutěže.
Dobrý den,
ráda by jsem reagovala na článek , uveřejněný na stránkách RallyZone.cz - Brambora vinou startéra. Jelikož jsem nikde na tomto webu nenašla možnost reakce, volím tuto cestu.
Nejdříve se představím - jmenuji se Jarmila Ftáčková a na uvedeném podniku jsem dělala Hlavního časoměřiče. Z tohoto titulu si dovolím také reagovat.
Je smutné, že uvedená soutěžní posádka svůj neúspěch svádí na " laxní " přístup startéra. Tuto proceduru přesně popisují jak Standardní propozice tak i vlastní ZU - zvláštní ustanovení, daného podniku.
Zkráceně řečeno - startér musí: postavit soutěžní vozidlo na startovní čáru, musí udělat zápis do JV (jízdní výkaz) a do kontrolní listiny, připomenout přepnutí GPS do systému RZ a odstartovat vozidlo podle dané procedury - ukázat ve 30 s před startem na hodiny a ostatní je již jen na posádce. Opakuji - posledních 30s před startem a vlastní start je již jen na posádce. Pozice start do RZ je moje nejoblíbenější stanoviště, za celou dobu této svoji činnosti jsem nezaznamenala, že by se na startu používala cedulka " 30s". Taková to cedulka prostě neexistuje, tudíž startér neměl co ukázat. Mimo jiné, Standardy také říkají, že startér vrátí JV (jízdní výkaz) posádce až v minutě jejího startu ! Tudíž posádka věděla, že v této minutě startuje! Postavení startu dostatečně umožňovalo posádce, aby měla startovací hodiny v dobrém zorném poli, takže mohla dobře sledovat, co se děje. Mimo jiné, na tomto postě byl delegován startér dostatečně zkušený a dle ohlasu jezdeckého pole z jiných podniků i oblíbený. Startér , který si plní své povinnosti, ale dokáže i pomoci a poradit a většina posádek jej respektuje. Nedovolím si zde soudit, proč se posádka dostatečně nevěnovala startovací proceduře, ale toto její soustředění není v kompetenci startéra. Já osobně znám spousty posádek, které by jsem podle soustředění v posledních vteřinách minuty před startem nepustila do RZety ani pěšky, ale znám také posádky, které na to, že mají startovat a závodit vůbec nevypadají a spíše připomínají, že jedou na klidný skoro rodinný výlet. Od 31s startér v podstatě již jen kontroluje správný start vozidla a je na posádce jak a kdy odstartuje - zda předčasně či opožděně a nebo, tak jak má a jak si představuje. Ale to je již další kapitola.
Takže bylo by dobré, kdybychom si občas přiznali vlastní vinu či chyby a nevymlouvali se na ostatní, vůči kterým to není fér. Posádka měla také další možnost, hned v průběhu závodu vznést připomínku, což neudělala. I to je další znak znalosti jejich možností na podniku. Na celé věci mě nejvíce mrzí, že se posádka vymlouvá na časoměřiče, ne na své neznalosti či nepozornost.Jsme to my, kdo se na tratích nejvíce potkáváme - posádky a časoměřiči, kdo vzájemně nejvíce spolupracujeme. Tak si tuto spolupráci neznepříjemňujme zbytečnými nepravdami a výmysly.
Cituji :
Standardní propozice uvádí :
34.2.3.1 Start s použitím elektronických rucickových hodin
Cinnost startéra:
30 sekund - ukáže na startovacích hodinách
15 sekund - ukáže rucní tabulkou "15"
10 sekund - ukáže rucní tabulkou "10"
5 sekund - ukáže na startovací hodiny, jejichž sekundová rucicka postupne
odmerí posledních 5 sekund jednu po druhé
START - ihned po uplynutí posledních 5 sekund
- po dvaceti sekundách bude uplatnen cl. 34.4.3 34.5
34.2.3.2 Start s použitím elektronických digitálních hodin
Bude použita svetelná signalizace s digitálním odpocítáváním casu:
39 sekund - rozsvítí se cervené svetlo
30 sekund - startér ukáže na startovací hodiny
10 sekund - problikne cervené svetlo
5 sekund - rozsvítí se žluté svetlo
START - rozsvítí se zelené svetlo
- po dvaceti sekundách zhasne zelené a rozsvítí se cervené svetlo a
bude uplatnen cl. 34.4.3 34.5
ZU daného podniku uvádí :
11.2 Způsob startu do RZ
. Postup při startu do rychlostních zkoušek
Start do RZ bude proveden pomocí elektronických
digitálních startovacích hodin umístěných na startu
RZ v zorném poli jezdce a doplněných fotobuňkou
pro zjištění předčasných startů. Fotobuňka je
umístěna 40 cm za startovní čarou ve výšce 50 (+
5 cm). Vozidlo musí být při startu postaveno tak
aby jeho přední část byla na úrovni startovní čáry.
Činnost startéra:
Bude použita světelná signalizace s digitálním
odpočítáváním času:
39 sekund - rozsvítí se červené světlo
30 sekund - startér ukáže na startovací hodiny
10 sekund - problikne červené světlo
5 sekund - rozsvítí se žluté světlo
START - rozsvítí se zelené světlo
-20 sekund - zhasne zelené a rozsvítí se červené
světlo - bude uplatněn čl. 34.4.3 Regionálních
předpisu FIA (Standardů FAS).
Při poruše elektronického startovacího zařízení
oznámí startér tuto skutečnost posádce a
odstartuje podle čl. 34.3 s použitím tabulek "15" a
"10".
V ostatním platí ustanovení čl. 34 Standardních
propozic pro rally.
Jinak děkuji za pozornost a přeji příjemný den,
Ing. Jarmila Ftáčková
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.