Reakce na článek

Picek, Luboš
Picek, Luboš, foto: Tomáš Urban, RallyZone.cz
Josef Janoušek 12. října 2009 09:42
Sdílej:

Před časem, po skončení AZ pneu rally Jeseníky jsme zveřejnili článek – Brambora vinou startéra o účinkování posádky Luboš Picek – Martina Picková na této soutěži.

V článku si posádka stěžuje na „laxní“ přístup startéra na třetí rychlostní zkoušce. V dopise, který dorazil do naší redakce, se k tomuto problému vyjádřil také hlavní časoměřič soutěže.

Dobrý den,

ráda by jsem reagovala na článek , uveřejněný na stránkách RallyZone.cz - Brambora vinou startéra. Jelikož jsem nikde na tomto webu nenašla možnost reakce, volím tuto cestu.

Nejdříve se představím - jmenuji se Jarmila Ftáčková a na uvedeném podniku jsem dělala Hlavního časoměřiče. Z tohoto titulu si dovolím také reagovat.

Je smutné, že uvedená soutěžní posádka svůj neúspěch svádí na " laxní " přístup startéra.  Tuto proceduru přesně popisují jak Standardní propozice tak i vlastní ZU - zvláštní ustanovení, daného podniku.

Zkráceně řečeno - startér musí: postavit soutěžní vozidlo na startovní čáru, musí udělat zápis do JV (jízdní výkaz) a do kontrolní listiny, připomenout přepnutí GPS do systému RZ a odstartovat vozidlo podle dané procedury - ukázat ve 30 s před startem na hodiny a ostatní je již jen na posádce. Opakuji - posledních 30s před startem a vlastní start je již jen na posádce. Pozice start do RZ je moje nejoblíbenější stanoviště, za celou dobu této svoji činnosti jsem nezaznamenala, že by se na startu používala cedulka " 30s". Taková to cedulka prostě neexistuje, tudíž startér neměl co ukázat. Mimo jiné, Standardy také říkají, že startér vrátí JV (jízdní výkaz) posádce až v minutě jejího startu ! Tudíž posádka věděla, že v této minutě startuje! Postavení startu dostatečně umožňovalo posádce, aby měla startovací hodiny v dobrém zorném poli, takže mohla dobře sledovat, co se děje. Mimo jiné, na tomto postě byl delegován startér dostatečně zkušený a dle ohlasu jezdeckého pole z jiných podniků i oblíbený. Startér , který si plní své povinnosti, ale dokáže i pomoci a poradit a většina posádek jej respektuje. Nedovolím si zde soudit, proč se posádka dostatečně nevěnovala startovací proceduře, ale toto její soustředění není v kompetenci startéra. Já osobně znám spousty posádek, které by jsem podle soustředění v posledních vteřinách minuty před startem nepustila do RZety ani pěšky, ale znám také posádky, které na to, že mají startovat a závodit vůbec nevypadají a spíše připomínají, že jedou na klidný skoro rodinný výlet. Od 31s startér v podstatě již jen kontroluje správný start vozidla a je na posádce jak a kdy odstartuje - zda předčasně či opožděně a nebo, tak jak má a jak si představuje.  Ale to je již další kapitola.

Takže bylo by dobré, kdybychom si občas přiznali vlastní vinu či chyby a nevymlouvali se na ostatní, vůči kterým to není fér. Posádka měla také další možnost, hned v průběhu závodu vznést připomínku, což neudělala. I to je další znak znalosti jejich možností na podniku.  Na celé věci mě nejvíce mrzí, že se posádka vymlouvá na časoměřiče, ne na své neznalosti či nepozornost.Jsme to my, kdo se na tratích nejvíce potkáváme - posádky a časoměřiči, kdo vzájemně nejvíce spolupracujeme. Tak si tuto spolupráci neznepříjemňujme zbytečnými nepravdami a výmysly.

Cituji :

Standardní  propozice uvádí :

34.2.3.1 Start s použitím elektronických rucickových hodin

Cinnost startéra:

30 sekund - ukáže na startovacích hodinách

15 sekund - ukáže rucní tabulkou "15"

10 sekund - ukáže rucní tabulkou "10"

5 sekund - ukáže na startovací hodiny, jejichž sekundová rucicka postupne

odmerí posledních 5 sekund jednu po druhé

START - ihned po uplynutí posledních 5 sekund

- po dvaceti sekundách bude uplatnen cl. 34.4.3 34.5

34.2.3.2 Start s použitím elektronických digitálních hodin

Bude použita svetelná signalizace s digitálním odpocítáváním casu:

39 sekund - rozsvítí se cervené svetlo

30 sekund - startér ukáže na startovací hodiny

10 sekund - problikne cervené svetlo

5 sekund - rozsvítí se žluté svetlo

START - rozsvítí se zelené svetlo

- po dvaceti sekundách zhasne zelené a rozsvítí se cervené svetlo a

bude uplatnen cl. 34.4.3 34.5

ZU daného podniku uvádí :

11.2 Způsob startu do RZ

. Postup při startu do rychlostních zkoušek

Start do RZ bude proveden pomocí elektronických

digitálních startovacích hodin umístěných na startu

RZ v zorném poli jezdce a doplněných fotobuňkou

pro zjištění předčasných startů. Fotobuňka je

umístěna 40 cm za startovní čarou ve výšce 50 (+

5 cm). Vozidlo musí být při startu postaveno tak

aby jeho přední část byla na úrovni startovní čáry.

Činnost startéra:

Bude použita světelná signalizace s digitálním

odpočítáváním času:

39 sekund - rozsvítí se červené světlo

30 sekund - startér ukáže na startovací hodiny

10 sekund - problikne červené světlo

5 sekund - rozsvítí se žluté světlo

START - rozsvítí se zelené světlo

-20 sekund - zhasne zelené a rozsvítí se červené

světlo - bude uplatněn čl. 34.4.3 Regionálních

předpisu FIA (Standardů FAS).

Při poruše elektronického startovacího zařízení

oznámí startér tuto skutečnost posádce a

odstartuje podle čl. 34.3 s použitím tabulek "15" a

"10".

V ostatním platí ustanovení čl. 34 Standardních

propozic pro rally.

Jinak děkuji za pozornost a přeji příjemný den,

Ing. Jarmila Ftáčková

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.