Asi nikdy neměli pořadatelé vyškovské rally tolik problémů s přípravami jako v roce letošním. Záhadné machinace s termínem soutěže nejdříve hanácký závod z kalendáře mistrovství ČR odstavily úplně, aby v polovině července, po nenadálém zrušení rally Prachatice, přinesla iniciativa organizátorů šanci zaplnit narychlo vzniklou díru v národním šampionátu. Každý, kdo se kdy přípravou automobilové soutěže zabýval, ví, že je mnohdy problém rally nachystat i za půl roku, natož za měsíc a půl. Nicméně, členové Hanáckého rally klubu byli rozhodnuti motoristické veřejnosti ukázat, že si místo v kalendáři zaslouží, a svůj mimořádně nelehký úkol nakonec i splnili.
Hlavní novinkou letošní vyškovské rally byl nový hlavní partner a s tím spojený nový název závodu. "Nejde o žádnou předem plánovanou novinku. Přesně naopak. Když vyškovská soutěž vypadla z letošního kalendáře, museli jsme to oznámit partnerům, vyškovské radnici, obcím... No a v době, kdy už nikdo nepočítal, že by se situace mohla jakkoli změnit, přišla tato šance. Znamenalo to doslova ze dne na den najít někoho, kdo dorovná schodek v rozpočtu. To se nám naštěstí podařilo," vysvětluje Jan Olejníček, zástupce ředitele Admiral rally. Spolupráce se společnostmi European Data Project, Paradise Casino Admiral, American game a ADMIRAL GLOBAL BETTING se jednoznačně osvědčila a otevřela pořadatelům nové možnosti v Komořanech. Areál E.D.P. je dostatečně prostorný, aby pojal kompletní zázemí rally, a to i přesto, že při vyškovské rally ještě nebyl zcela dobudovaný. Ředitelství, přeskupení i servis byly doslova na pětníku, což mělo pro průběh soutěže jednoznačně pozitivní přínos. Nakonec se nenaplnily ani obavy pořadatelů, že ke startovní a cílové rampě si zdaleka nenajde cestu tolik diváků, jako ve Vyškově. Páteční představení posádek, ač zahaleno dešťovými mraky, přivítalo stovky fanoušků, jež měli možnost na vlastní oči vidět většinu favoritů soutěže a jejich vozy. K dobré náladě všech přispěl i závěrečný ohňostroj, který se stal stylovou tečkou za pátečním programem.V sobotu čekaly na soutěžící již známé a osvědčené rychlostní zkoušky v okolí Vyškova. Není pochyb o tom, že by se na Vyškovsku daly najít i o poznání zajímavější úseky, vzhledem ke krátkému času na přípravu však pořadatelé neměli prostor pro složitá vyjednávání. O výrazné ztížení jinak vcelku rychlých „erzet“ se postaral déšť před startem a s tím spojené všudypřítomné bláto. V tomto ohledu byla mimořádně náročná především úvodní Vážanská RZ, která si ve startovním poli vyžádala několik pomyslných obětí. Zrádné pasáže nepostrádaly ani zbylé dva úseky v okolí Chvalkovic a Podivic, na nich si ale soutěžní peloton s náročnými partiemi povětšinou poradil. "Pouze u pěti posádek figuruje jako důvod odstoupení havárie, což je až nečekaně malé, ale o to příjemnější číslo. Co je ale ze všeho nejdůležitější, všechny posádky z karambolů vyšly bez zranění a jediné šrámy si z těchto incidentů odnesla soutěžní technika," oddychl si Jan Olejníček.Soutěž byla dobře hodnocena soutěžními posádkami i sborem sportovních komisařů, jehož členům patří zasloužené uznání za profesionálně odvedenou práci a korektní přístup k organizátorům. Z hodnocení bezpečnostního delegáta už mají pořadatelé menší radost, ale jak sami říkají, nijak je nepřekvapuje. "Za zamyšlení určitě stojí, jestli si pořadatelé jakékoliv soutěže zaslouží snížení známky v hodnocení za to, že se snaží vycházet vstříc občanům dotčených dědin. Umožnění průjezdu dvou svateb přes trať rychlostních zkoušek bylo jednak podmínkou obecních úřadů, na straně druhé bylo samozřejmě plně pod kontrolou bezpečnostního dispečinku rally a pořadatelů. Musíme mít pořád na paměti, že zdaleka ne každý občan či obecní úřad na trati je rally nakloněn natolik, že s pochopením snese celodenní odříznutí od okolního světa. Pokud pořadatelé chtějí nadále v organizaci rally pokračovat a zachovat si při tom svoji tvář, musejí umět takovým požadavkům vyhovět," dodává Jan Olejníček. Mínus si od bezpečnostního delegáta vysloužila rovněž sportovní hodnota rychlostních zkoušek a na rozdíl od většiny soutěžních posádek projevil nespokojenost i se zařazováním šotolinových úseků. "My soutěž pořádáme především pro soutěžní posádky a pro diváky, od nichž tak radikální kritika tratí nezazněla, takže jsme v podstatě spokojeni," usmívá se Jan Olejníček.Admiral rally 2009 je tedy minulostí a organizátoři se připravují na závěrečné bilancování s hlavními partnery. Jaký bude jeho výsledek, jestli z něj vzejde perspektiva trvalejší spolupráce, na to si budeme muset počkat. "Nejprve je potřeba uzavřít ročník letošní a teprve potom přemýšlet, co bude dál. O hlavních sponzorech už řeč byla, zbývá tedy upřímně poděkovat všem ostatním – od vlastníků komunikací, obcí, úřadů, hasičů, záchranářů, až po všechny naše členy, kteří se na uspořádání rally podíleli. Moc si vážíme tolerance občanů, dopravců a firmy Kordis a věříme, že tomu tak bude i nadále, pokud dostaneme šanci další ročník rally zorganizovat. Při závěrečném bilancování si ale nemohu odpustit pár kritických slov na téma úřady. Ačkoli pracují všechny podle stejných zákonů, v jejich přístupu jsou obrovské rozdíly. Zatímco pro jedny nepředstavuje podaná žádost nic jiného, než počátek standardního řízení, jehož cílem je vydání povolení, pro jiné je zúřadování žádosti v zákonem daném termínu neřešitelným problémem, nad rámec zákona vyžadují dodání nejrůznějších podkladů a místo běžného doručování písemností dokonce zneužívají žadatele a nutí jej písemnosti rozvážet," zakončuje kriticky svoje díky Jan Olejníček.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.