Admiral rally Vyškov 2009 startovala první sobotu v září. Ve stodevítičlenném startovním poli nemohla chybět posádka Orsák rally sport teamu ve složení Jaroslav Orsák – Karel Vajík.
Lídr malého mistráku ovšem nepřivezl do dějiště rally Mitsubishi Lancer EVO IX, nýbrž Škodu Fabia S2000. "Dostali jsme nabídku od italského týmu DP autosport, abychom startovali s jejich vozem ve Vyškově. Před vyškovským závodem jsme měli v Bělé pod Bezdězem seznamovací dvacetikilometrový test. Tady jsem si mohl Fabii prvně vyzkoušet. Testovali jsme ovšem na suchém a čistém asfaltu," prozradil k změně vozu Jaroslav Orsák.
Krátké svezení v novém autě posádce moc nepomohlo, neboť klimatické podmínky na Vyškovsku byly poněkud odlišné než při testu. Páteční deštivé počasí stáhlo z polí hlínu a bahno a posádkám to trať rychlostních zkoušek hodně ztížilo. Hlavně první runda erzet se jela na velmi kluzkém povrchu. "Při testu jsme si auto vyzkoušeli a vše bylo v pořádku. Tratě zkoušek v úvodu sprintu ale byly hodně uklouzané a na tomto povrchu jsme neměli s Fabií žádné zkušenosti. Proto jsme zvolili opatrnější tempo, a to se náležitě projevilo i na časech. V podvědomí jsme měli i skutečnost, že tento vůz bude startovat další víkend na Korsice. Proto jsme jeli tak, abychom autu neublížili," vrátil se k prvnímu kolu rychlostních zkoušek „Jarin“.
Podle Jarka hodně opatrná jízda vynesla posádku po třech odjetých erzetách na 4. místo v absolutním pořadí. S přibývajícími kilometry si Jarek na škodovku rychle zvykal. I když na druhou rundu erzet zvolil špatné pneumatiky. "Při prvním servisu jsme špatně zvolili směs pneumatik. Na škodovku jsme obuli měkké gumy, a ty se na zkouškách přehřívaly. Auto tudíž hodně klouzalo. Díky tomu jsme nedokázali zajíždět vyrovnané časy v jednotlivých zkouškách. Před závěrečnými dvěma rychlostními zkouškami jsme udělali v servisu drobné úpravy v nastavení podvozku. K tomu jsme obuli správné pneumatiky a na zbývajících zkouškách jsme mohli zabrat. Přesto jsme jeli stále opatrně," poodhalil tajemství loterie při volbě pneumatik Orsák. Zbývaly dvě zkoušky do konce soutěže a Orsák s Vajíkem byli na 3. místě se ztrátou 1,3 vteřiny na stříbrného Petáka.
Očekávaný útok přišel záhy. Jarek zajel na Vážanské erzetě nejrychlejší čas a soupeřům nadělil více jak čtyři vteřiny. Tato RZ se jela celkem třikrát a Jarkův čas při posledním průjezdu byl tím nejrychlejším. V absolutním pořadí to znamenalo, že se Orsák s Vajíkem dostali na druhé místo. Peták na třetím místě ztrácel tři vteřiny. Závěrečná zkouška sprintu už na pořadí nic nezměnila. Jarek na ní zajel druhý čas a s přehledem si pohlídal konečné druhé místo. Vedle pohárů a stříbrných věnců si posádka odvezla domů i poháry za 2. místo ve skupině N a stejné umístění patří klukům i ve třídě N4. Svou převahu uplatnil Jarek opět mezi juniory, kde nenašel přemožitele. "Jsme maximálně spokojeni. Před startem jsme chtěli být na bedně, což se nám podařilo. Navíc jsme v soutěži nechali za zády oba hlavní soupeře o mistrovský titul v jednodenních soutěžích - Josefa Petáka i Pavla Valouška. Do našeho rejstříku nám přibyly další cenné zkušenosti s vozem specifikace S2000. Po celý závod jsme jeli rychle, ale hlavně bez rizika a na jistotu. Škodovka má v sobě velký potenciál, ale my jej využili tak na osmdesát procent. Nyní je před námi rally v Příbrami," zakončil ohlédnutí za vyškovským sprintem Jaroslav Orsák.
Pro úplnost jen doplním statistickou poznámku. V průběžném pořadí rallysprintu i nadále vede Jaroslav Orsák se ziskem 129 bodů. Za sebou má tři pronásledovatele, kteří se vměstnali do pětibodového rozdílu. Peták na 2. místě má bodů 97, třetí Valoušek 93 a čtvrtý Odložilík 92 bodů.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.