Admiral rally Vyškov 2009 startovala první sobotu v září. Ve stodevítičlenném startovním poli nemohla chybět posádka Orsák rally sport teamu ve složení Jaroslav Orsák – Karel Vajík.
Lídr malého mistráku ovšem nepřivezl do dějiště rally Mitsubishi Lancer EVO IX, nýbrž Škodu Fabia S2000. "Dostali jsme nabídku od italského týmu DP autosport, abychom startovali s jejich vozem ve Vyškově. Před vyškovským závodem jsme měli v Bělé pod Bezdězem seznamovací dvacetikilometrový test. Tady jsem si mohl Fabii prvně vyzkoušet. Testovali jsme ovšem na suchém a čistém asfaltu," prozradil k změně vozu Jaroslav Orsák.
Krátké svezení v novém autě posádce moc nepomohlo, neboť klimatické podmínky na Vyškovsku byly poněkud odlišné než při testu. Páteční deštivé počasí stáhlo z polí hlínu a bahno a posádkám to trať rychlostních zkoušek hodně ztížilo. Hlavně první runda erzet se jela na velmi kluzkém povrchu. "Při testu jsme si auto vyzkoušeli a vše bylo v pořádku. Tratě zkoušek v úvodu sprintu ale byly hodně uklouzané a na tomto povrchu jsme neměli s Fabií žádné zkušenosti. Proto jsme zvolili opatrnější tempo, a to se náležitě projevilo i na časech. V podvědomí jsme měli i skutečnost, že tento vůz bude startovat další víkend na Korsice. Proto jsme jeli tak, abychom autu neublížili," vrátil se k prvnímu kolu rychlostních zkoušek „Jarin“.
Podle Jarka hodně opatrná jízda vynesla posádku po třech odjetých erzetách na 4. místo v absolutním pořadí. S přibývajícími kilometry si Jarek na škodovku rychle zvykal. I když na druhou rundu erzet zvolil špatné pneumatiky. "Při prvním servisu jsme špatně zvolili směs pneumatik. Na škodovku jsme obuli měkké gumy, a ty se na zkouškách přehřívaly. Auto tudíž hodně klouzalo. Díky tomu jsme nedokázali zajíždět vyrovnané časy v jednotlivých zkouškách. Před závěrečnými dvěma rychlostními zkouškami jsme udělali v servisu drobné úpravy v nastavení podvozku. K tomu jsme obuli správné pneumatiky a na zbývajících zkouškách jsme mohli zabrat. Přesto jsme jeli stále opatrně," poodhalil tajemství loterie při volbě pneumatik Orsák. Zbývaly dvě zkoušky do konce soutěže a Orsák s Vajíkem byli na 3. místě se ztrátou 1,3 vteřiny na stříbrného Petáka.
Očekávaný útok přišel záhy. Jarek zajel na Vážanské erzetě nejrychlejší čas a soupeřům nadělil více jak čtyři vteřiny. Tato RZ se jela celkem třikrát a Jarkův čas při posledním průjezdu byl tím nejrychlejším. V absolutním pořadí to znamenalo, že se Orsák s Vajíkem dostali na druhé místo. Peták na třetím místě ztrácel tři vteřiny. Závěrečná zkouška sprintu už na pořadí nic nezměnila. Jarek na ní zajel druhý čas a s přehledem si pohlídal konečné druhé místo. Vedle pohárů a stříbrných věnců si posádka odvezla domů i poháry za 2. místo ve skupině N a stejné umístění patří klukům i ve třídě N4. Svou převahu uplatnil Jarek opět mezi juniory, kde nenašel přemožitele. "Jsme maximálně spokojeni. Před startem jsme chtěli být na bedně, což se nám podařilo. Navíc jsme v soutěži nechali za zády oba hlavní soupeře o mistrovský titul v jednodenních soutěžích - Josefa Petáka i Pavla Valouška. Do našeho rejstříku nám přibyly další cenné zkušenosti s vozem specifikace S2000. Po celý závod jsme jeli rychle, ale hlavně bez rizika a na jistotu. Škodovka má v sobě velký potenciál, ale my jej využili tak na osmdesát procent. Nyní je před námi rally v Příbrami," zakončil ohlédnutí za vyškovským sprintem Jaroslav Orsák.
Pro úplnost jen doplním statistickou poznámku. V průběžném pořadí rallysprintu i nadále vede Jaroslav Orsák se ziskem 129 bodů. Za sebou má tři pronásledovatele, kteří se vměstnali do pětibodového rozdílu. Peták na 2. místě má bodů 97, třetí Valoušek 93 a čtvrtý Odložilík 92 bodů.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.