Ve své krátké kariéře soutěžního jezdce se Martin Semerád postavil na start Barum Rally teprve podruhé a rozhodně nezklamal.
Posádka Sherlog Racing Teamu s Martinem Semerádem za volantem a s Bohuslavem Ceplechou v roli spolujezdce má za sebou druhou ze tří asfaltových soutěží, které tým vybral jako přípravu před soutěží Mistrovství světa ve Španělsku. Barum Czech Rally Zlín se svým charakterem sice španělským asfaltům moc nepodobá, ale konkurence a nasazení špičky seriálu IRC, či domácích hvězd si se světem příliš nezadalo. Martin s Bohoušem si v loňském roce na Barumce teprve osahávali silné Mitsubishi Lancer EVO IX, a tak si letos chtěli Barum Rally užít trochu víc. "Barumka je v české republice vrchol sezóny a ve Zlíně se ukázalo, že vrchol je to nejen pro jezdce, ale také pro diváky. Takovou atmosféru jsem na rally ještě nezažil. K soutěži jsme přistupovali v klidu, protože na souboje s těmi nejrychlejšími jezdci zatím nemůžeme ani pomýšlet. Chtěli jsme odjet další asfaltový závod a zkoušet si nasazení na dlouhých a náročných rychlostních zkouškách, a hlavně stabilní nasazení ve všech etapách dlouhé rally," říkal Martin Semerád o účelu startu na Barum Rally Zlín.
Početné a hlavně velmi kvalitní pole čítající kompletní českou špičku, doplněné o hvězdy Mistrovství Evropy a seriálu IRC, představovalo jedinečnou konkurenci, se kterou se mohl mladík z Prahy porovnat. Časy na rychlostních zkouškách mezi třiceti nejlepšími byl proto smělý cíl, kterého chtěl Sherlog Racing Team dosáhnout. Kilometry najeté na rychlostních zkouškách v mistrovství světa se projevily ve velmi rychlém tempu v úvodu soutěže, kdy posádka Semerád – Ceplecha dosáhla skvělého 19. času na druhé rychlostní zkoušce Pindula a další časy na čele třetí desítky. "Vůbec jsem nečekal, že se nám povede ze začátku tak dobře. Na první Pindule jsme nasadili rychlé tempo, ale současně jsem jel s dávkou jistoty. Zjištění, že jedeme pět vteřin za Vaškem Pechem bylo příjemné. Vašek letěl celou soutěž neskutečnou střelbu, a co předváděl s produkčním Mitsubishi zaslouží nejhlubší poklonu. Je to opravdu machr," netají se uznáním junior Martin Semerád.
Druhý průjezd rychlostní zkouškou Pindula ale znamenal pro posádku Sherlog Racing Teamu první ztrátu. Co se na slavné rychlostní zkoušce stalo? "Asi dva kilometry po startu jsme na brzdách trefili díru přímo ve stopě a to znamenalo defekt. Z počátku nebylo kde zastavit, a tak jsme nabrali nějakou ztrátu jízdou po prázdném předním kole, ale nakonec jsme s Bohoušem kolo přeci jen měnili. Podle záznamů z onboardové kamery nám to trvalo něco přes dvě minuty, ale další čas jsme ztratili díky zaseklé ruční brzdě." Tři minuty ztráty pro posádku Sherlog Racing Teamu znamenaly sestup ze skvělé 22. pozice.
Po servisu v Otrokovicích se nad poslední sérií rychlostních zkoušek začala stahovat mračna slibující déšť a v servisu začala pneumatiková loterie. Sherlog Racing Team se správně rozhodl dát do rezervy dvě mokré pneumatiky, které by v sílícím dešti pomohly posádce lépe zvládnout trať. Do následující rychlostní zkoušky ale se začínajícím deštěm Martin Semerád odstartoval ještě na kompletně suchých pneumatikách, a zhruba v jedné třetině vložky chyboval. "Přehnal jsem trochu nájezdovou rychlost do jedné levé zatáčky přes horizont a při dopadu jsem se dostal pravými koly mimo silnici, kde jsme trefili nějaký kus betonu. Náraz nevydržely oba ráfky a museli jsme hned na místě nasadit dvě mokré pneumatiky na pravou stranu. Ohnulo se nám rameno na pravém zadním kole, ale s autem se dalo jet, a my jsme dojeli do cíle rychlostní zkoušky se ztrátou." Po poradě s týmem se posádka rozhodla do zbývajících dvou rychlostních zkoušek nenastupovat a předejít tak dalšímu možnému poškození vozu. "Nebylo kam spěchat. Celá soutěž pro nás byla testem, a tak jsem po informacích od kluků rozhodl, že bude lepší dojet zpět do servisu a auto připravit na ráno do Superrally, aby mohli druhý den najíždět další kilometry," říkal šéf Sherlog Racing Teamu Josef Semerád.
Po večerní průtrži mračen se soutěžení posádky před druhou etapou Barum Rally probudily do pěkného rána, ale vidina vlhkých úseků na obávaných rychlostních zkouškách Semetín a Troják nenechávala nikoho v klidu. Hned při prvním průjezdu Semetínem Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou zaznamenali svůj nejlepší výsledek v soutěži, což představoval 15. nejlepší čas. "Ráno to opravdu hodně klouzalo, ale zkoušel jsem jet jak to umím. Auto fungovalo bezvadně a za to patří velký dík mechanikům, kteří do rána dali vše do pořádku. Při druhém průjezdu Trojákem jsme stejně jako mnoho dalších posádek zase dělali defekt a s Bohoušem jsme si tak dokonale nacvičili výměnu kola. Dostali jsme se už pod dvě minuty," směje se Martin Semerád. Dva osmnácté časy na závěrečných rychlostních zkouškách již jen potvrdily nasazení a rychlost posádky Sherlog Racing Teamu.
I přes chybu v první etapě panovala s vystoupením Martina Semeráda a Bohouše Ceplechy v týmu spokojenost. "Mám z výkonu kluků opravdu dobrý pocit a snad nám začíná svítit sluníčko na konci tunelu. Ukázali, že jsou skuteční závodníci, a že kromě rychlých časů dokážou bojovat na trati i s problémy v podobě defektů. Jsem rád, že na tak těžké soutěži, kterou Barum Rally nesporně byla ukázali, že se za ten rok co jezdí s Mitsubishi něco naučili, a že to nebyl ztracený čas a i psychicky hodně vyrostli. Kdo nejede rychle, ten nedělá chyby. S tím se prostě v rally musí počítat a vždy je to trochu i o tom štěstí. S druhou asfaltovou soutěží jsme tedy spokojení, a už se těšíme na Španělsko kde kluci zase pojedou s EVO X Pirelli Star Driver Teamu. Letos je pro nás Mistrovství světa priorita, a já dělám co umím, aby to tak bylo i příští rok a Martin mohl dál závodit ve světě. Momentálně zvažujeme účast na Rally Příbram, protože se ve stejnou dobu jede Pirelli Star Shoot Out v Rakousku a Máca by tam rád podpořil kamaráda Honzu Černého," hodnotí vystoupení Martina s Bohoušem Josef Semerád a prozrazuje i něco o nejbližších plánech týmu.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?