Ve své krátké kariéře soutěžního jezdce se Martin Semerád postavil na start Barum Rally teprve podruhé a rozhodně nezklamal.
Posádka Sherlog Racing Teamu s Martinem Semerádem za volantem a s Bohuslavem Ceplechou v roli spolujezdce má za sebou druhou ze tří asfaltových soutěží, které tým vybral jako přípravu před soutěží Mistrovství světa ve Španělsku. Barum Czech Rally Zlín se svým charakterem sice španělským asfaltům moc nepodobá, ale konkurence a nasazení špičky seriálu IRC, či domácích hvězd si se světem příliš nezadalo. Martin s Bohoušem si v loňském roce na Barumce teprve osahávali silné Mitsubishi Lancer EVO IX, a tak si letos chtěli Barum Rally užít trochu víc. "Barumka je v české republice vrchol sezóny a ve Zlíně se ukázalo, že vrchol je to nejen pro jezdce, ale také pro diváky. Takovou atmosféru jsem na rally ještě nezažil. K soutěži jsme přistupovali v klidu, protože na souboje s těmi nejrychlejšími jezdci zatím nemůžeme ani pomýšlet. Chtěli jsme odjet další asfaltový závod a zkoušet si nasazení na dlouhých a náročných rychlostních zkouškách, a hlavně stabilní nasazení ve všech etapách dlouhé rally," říkal Martin Semerád o účelu startu na Barum Rally Zlín.
Početné a hlavně velmi kvalitní pole čítající kompletní českou špičku, doplněné o hvězdy Mistrovství Evropy a seriálu IRC, představovalo jedinečnou konkurenci, se kterou se mohl mladík z Prahy porovnat. Časy na rychlostních zkouškách mezi třiceti nejlepšími byl proto smělý cíl, kterého chtěl Sherlog Racing Team dosáhnout. Kilometry najeté na rychlostních zkouškách v mistrovství světa se projevily ve velmi rychlém tempu v úvodu soutěže, kdy posádka Semerád – Ceplecha dosáhla skvělého 19. času na druhé rychlostní zkoušce Pindula a další časy na čele třetí desítky. "Vůbec jsem nečekal, že se nám povede ze začátku tak dobře. Na první Pindule jsme nasadili rychlé tempo, ale současně jsem jel s dávkou jistoty. Zjištění, že jedeme pět vteřin za Vaškem Pechem bylo příjemné. Vašek letěl celou soutěž neskutečnou střelbu, a co předváděl s produkčním Mitsubishi zaslouží nejhlubší poklonu. Je to opravdu machr," netají se uznáním junior Martin Semerád.
Druhý průjezd rychlostní zkouškou Pindula ale znamenal pro posádku Sherlog Racing Teamu první ztrátu. Co se na slavné rychlostní zkoušce stalo? "Asi dva kilometry po startu jsme na brzdách trefili díru přímo ve stopě a to znamenalo defekt. Z počátku nebylo kde zastavit, a tak jsme nabrali nějakou ztrátu jízdou po prázdném předním kole, ale nakonec jsme s Bohoušem kolo přeci jen měnili. Podle záznamů z onboardové kamery nám to trvalo něco přes dvě minuty, ale další čas jsme ztratili díky zaseklé ruční brzdě." Tři minuty ztráty pro posádku Sherlog Racing Teamu znamenaly sestup ze skvělé 22. pozice.
Po servisu v Otrokovicích se nad poslední sérií rychlostních zkoušek začala stahovat mračna slibující déšť a v servisu začala pneumatiková loterie. Sherlog Racing Team se správně rozhodl dát do rezervy dvě mokré pneumatiky, které by v sílícím dešti pomohly posádce lépe zvládnout trať. Do následující rychlostní zkoušky ale se začínajícím deštěm Martin Semerád odstartoval ještě na kompletně suchých pneumatikách, a zhruba v jedné třetině vložky chyboval. "Přehnal jsem trochu nájezdovou rychlost do jedné levé zatáčky přes horizont a při dopadu jsem se dostal pravými koly mimo silnici, kde jsme trefili nějaký kus betonu. Náraz nevydržely oba ráfky a museli jsme hned na místě nasadit dvě mokré pneumatiky na pravou stranu. Ohnulo se nám rameno na pravém zadním kole, ale s autem se dalo jet, a my jsme dojeli do cíle rychlostní zkoušky se ztrátou." Po poradě s týmem se posádka rozhodla do zbývajících dvou rychlostních zkoušek nenastupovat a předejít tak dalšímu možnému poškození vozu. "Nebylo kam spěchat. Celá soutěž pro nás byla testem, a tak jsem po informacích od kluků rozhodl, že bude lepší dojet zpět do servisu a auto připravit na ráno do Superrally, aby mohli druhý den najíždět další kilometry," říkal šéf Sherlog Racing Teamu Josef Semerád.
Po večerní průtrži mračen se soutěžení posádky před druhou etapou Barum Rally probudily do pěkného rána, ale vidina vlhkých úseků na obávaných rychlostních zkouškách Semetín a Troják nenechávala nikoho v klidu. Hned při prvním průjezdu Semetínem Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou zaznamenali svůj nejlepší výsledek v soutěži, což představoval 15. nejlepší čas. "Ráno to opravdu hodně klouzalo, ale zkoušel jsem jet jak to umím. Auto fungovalo bezvadně a za to patří velký dík mechanikům, kteří do rána dali vše do pořádku. Při druhém průjezdu Trojákem jsme stejně jako mnoho dalších posádek zase dělali defekt a s Bohoušem jsme si tak dokonale nacvičili výměnu kola. Dostali jsme se už pod dvě minuty," směje se Martin Semerád. Dva osmnácté časy na závěrečných rychlostních zkouškách již jen potvrdily nasazení a rychlost posádky Sherlog Racing Teamu.
I přes chybu v první etapě panovala s vystoupením Martina Semeráda a Bohouše Ceplechy v týmu spokojenost. "Mám z výkonu kluků opravdu dobrý pocit a snad nám začíná svítit sluníčko na konci tunelu. Ukázali, že jsou skuteční závodníci, a že kromě rychlých časů dokážou bojovat na trati i s problémy v podobě defektů. Jsem rád, že na tak těžké soutěži, kterou Barum Rally nesporně byla ukázali, že se za ten rok co jezdí s Mitsubishi něco naučili, a že to nebyl ztracený čas a i psychicky hodně vyrostli. Kdo nejede rychle, ten nedělá chyby. S tím se prostě v rally musí počítat a vždy je to trochu i o tom štěstí. S druhou asfaltovou soutěží jsme tedy spokojení, a už se těšíme na Španělsko kde kluci zase pojedou s EVO X Pirelli Star Driver Teamu. Letos je pro nás Mistrovství světa priorita, a já dělám co umím, aby to tak bylo i příští rok a Martin mohl dál závodit ve světě. Momentálně zvažujeme účast na Rally Příbram, protože se ve stejnou dobu jede Pirelli Star Shoot Out v Rakousku a Máca by tam rád podpořil kamaráda Honzu Černého," hodnotí vystoupení Martina s Bohoušem Josef Semerád a prozrazuje i něco o nejbližších plánech týmu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.