Ve své krátké kariéře soutěžního jezdce se Martin Semerád postavil na start Barum Rally teprve podruhé a rozhodně nezklamal.
Posádka Sherlog Racing Teamu s Martinem Semerádem za volantem a s Bohuslavem Ceplechou v roli spolujezdce má za sebou druhou ze tří asfaltových soutěží, které tým vybral jako přípravu před soutěží Mistrovství světa ve Španělsku. Barum Czech Rally Zlín se svým charakterem sice španělským asfaltům moc nepodobá, ale konkurence a nasazení špičky seriálu IRC, či domácích hvězd si se světem příliš nezadalo. Martin s Bohoušem si v loňském roce na Barumce teprve osahávali silné Mitsubishi Lancer EVO IX, a tak si letos chtěli Barum Rally užít trochu víc. "Barumka je v české republice vrchol sezóny a ve Zlíně se ukázalo, že vrchol je to nejen pro jezdce, ale také pro diváky. Takovou atmosféru jsem na rally ještě nezažil. K soutěži jsme přistupovali v klidu, protože na souboje s těmi nejrychlejšími jezdci zatím nemůžeme ani pomýšlet. Chtěli jsme odjet další asfaltový závod a zkoušet si nasazení na dlouhých a náročných rychlostních zkouškách, a hlavně stabilní nasazení ve všech etapách dlouhé rally," říkal Martin Semerád o účelu startu na Barum Rally Zlín.
Početné a hlavně velmi kvalitní pole čítající kompletní českou špičku, doplněné o hvězdy Mistrovství Evropy a seriálu IRC, představovalo jedinečnou konkurenci, se kterou se mohl mladík z Prahy porovnat. Časy na rychlostních zkouškách mezi třiceti nejlepšími byl proto smělý cíl, kterého chtěl Sherlog Racing Team dosáhnout. Kilometry najeté na rychlostních zkouškách v mistrovství světa se projevily ve velmi rychlém tempu v úvodu soutěže, kdy posádka Semerád – Ceplecha dosáhla skvělého 19. času na druhé rychlostní zkoušce Pindula a další časy na čele třetí desítky. "Vůbec jsem nečekal, že se nám povede ze začátku tak dobře. Na první Pindule jsme nasadili rychlé tempo, ale současně jsem jel s dávkou jistoty. Zjištění, že jedeme pět vteřin za Vaškem Pechem bylo příjemné. Vašek letěl celou soutěž neskutečnou střelbu, a co předváděl s produkčním Mitsubishi zaslouží nejhlubší poklonu. Je to opravdu machr," netají se uznáním junior Martin Semerád.
Druhý průjezd rychlostní zkouškou Pindula ale znamenal pro posádku Sherlog Racing Teamu první ztrátu. Co se na slavné rychlostní zkoušce stalo? "Asi dva kilometry po startu jsme na brzdách trefili díru přímo ve stopě a to znamenalo defekt. Z počátku nebylo kde zastavit, a tak jsme nabrali nějakou ztrátu jízdou po prázdném předním kole, ale nakonec jsme s Bohoušem kolo přeci jen měnili. Podle záznamů z onboardové kamery nám to trvalo něco přes dvě minuty, ale další čas jsme ztratili díky zaseklé ruční brzdě." Tři minuty ztráty pro posádku Sherlog Racing Teamu znamenaly sestup ze skvělé 22. pozice.
Po servisu v Otrokovicích se nad poslední sérií rychlostních zkoušek začala stahovat mračna slibující déšť a v servisu začala pneumatiková loterie. Sherlog Racing Team se správně rozhodl dát do rezervy dvě mokré pneumatiky, které by v sílícím dešti pomohly posádce lépe zvládnout trať. Do následující rychlostní zkoušky ale se začínajícím deštěm Martin Semerád odstartoval ještě na kompletně suchých pneumatikách, a zhruba v jedné třetině vložky chyboval. "Přehnal jsem trochu nájezdovou rychlost do jedné levé zatáčky přes horizont a při dopadu jsem se dostal pravými koly mimo silnici, kde jsme trefili nějaký kus betonu. Náraz nevydržely oba ráfky a museli jsme hned na místě nasadit dvě mokré pneumatiky na pravou stranu. Ohnulo se nám rameno na pravém zadním kole, ale s autem se dalo jet, a my jsme dojeli do cíle rychlostní zkoušky se ztrátou." Po poradě s týmem se posádka rozhodla do zbývajících dvou rychlostních zkoušek nenastupovat a předejít tak dalšímu možnému poškození vozu. "Nebylo kam spěchat. Celá soutěž pro nás byla testem, a tak jsem po informacích od kluků rozhodl, že bude lepší dojet zpět do servisu a auto připravit na ráno do Superrally, aby mohli druhý den najíždět další kilometry," říkal šéf Sherlog Racing Teamu Josef Semerád.
Po večerní průtrži mračen se soutěžení posádky před druhou etapou Barum Rally probudily do pěkného rána, ale vidina vlhkých úseků na obávaných rychlostních zkouškách Semetín a Troják nenechávala nikoho v klidu. Hned při prvním průjezdu Semetínem Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou zaznamenali svůj nejlepší výsledek v soutěži, což představoval 15. nejlepší čas. "Ráno to opravdu hodně klouzalo, ale zkoušel jsem jet jak to umím. Auto fungovalo bezvadně a za to patří velký dík mechanikům, kteří do rána dali vše do pořádku. Při druhém průjezdu Trojákem jsme stejně jako mnoho dalších posádek zase dělali defekt a s Bohoušem jsme si tak dokonale nacvičili výměnu kola. Dostali jsme se už pod dvě minuty," směje se Martin Semerád. Dva osmnácté časy na závěrečných rychlostních zkouškách již jen potvrdily nasazení a rychlost posádky Sherlog Racing Teamu.
I přes chybu v první etapě panovala s vystoupením Martina Semeráda a Bohouše Ceplechy v týmu spokojenost. "Mám z výkonu kluků opravdu dobrý pocit a snad nám začíná svítit sluníčko na konci tunelu. Ukázali, že jsou skuteční závodníci, a že kromě rychlých časů dokážou bojovat na trati i s problémy v podobě defektů. Jsem rád, že na tak těžké soutěži, kterou Barum Rally nesporně byla ukázali, že se za ten rok co jezdí s Mitsubishi něco naučili, a že to nebyl ztracený čas a i psychicky hodně vyrostli. Kdo nejede rychle, ten nedělá chyby. S tím se prostě v rally musí počítat a vždy je to trochu i o tom štěstí. S druhou asfaltovou soutěží jsme tedy spokojení, a už se těšíme na Španělsko kde kluci zase pojedou s EVO X Pirelli Star Driver Teamu. Letos je pro nás Mistrovství světa priorita, a já dělám co umím, aby to tak bylo i příští rok a Martin mohl dál závodit ve světě. Momentálně zvažujeme účast na Rally Příbram, protože se ve stejnou dobu jede Pirelli Star Shoot Out v Rakousku a Máca by tam rád podpořil kamaráda Honzu Černého," hodnotí vystoupení Martina s Bohoušem Josef Semerád a prozrazuje i něco o nejbližších plánech týmu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.