Do startu letošního ročníku Agrotec Mogul Rally Hustopeče zbývá již jen pár hodin. Abychom vás těsně před startem dostali do té správné „závodní teploty“, přinášíme vám malé ohlédnutí za loňským ročníkem.
V roce 2008 se na startu sešla velmi kvalitní konkurence, nikdo z širšího spektra favoritů nechyběl a to ještě v rámci testu se na startu objevil Jan Kopecký s Peugeotem 207 S2000, který se tím pádem stal hlavním kandidátem na vítězství. Největšími konkurenty mu byli Václav Pech, Roman Kresta, Pavel Valoušek, Roman Odložilík i Jožka Béreš s dalším Peugeotem 207 S2000. Ale pojďme od začátku.
Hned první diváckou zkoušku vyhrál Václav Pech o 0,6s před Honzou Kopeckým a jakoby tím naznačil kdo, že tady bude letos kralovat. Hned za Kopeckým se srovnali Béreš (Fiat Punto Abarth S2000), Odložilík (Peugeot 207 S2000) a až jako pátý Roman Kresta, který byl chvíli mimo trať a ztratil přibližně 15s. Poněkud překvapivě více ztrácel Pavel Valoušek. Dlouho v soutěži nevydržel jeden s favoritů třídy A6 Antonín Tluťák, který odstoupil pro poruchu řídící jednotky motoru jeho Citroenu C2 S1600. V druhé zkoušce kraloval Jan Kopecký, který až do konce první etapy na nejvyšší stupeň nikoho jiného nepustil. Druhý dojel Roman Kresta a Václav Pech, kteří zajeli naprosto shodný čas. Za touto trojicí se vytvořila silná čtyřka, Béreš, Odložilík, Jelínek a Orsák. Se soutěží se na této RZ rozloučil slovenský jezdec Peter Gavlák kvůli prasklému kardanu. Třetí test nepřinesl výrazné změny, Kopecký ujížděl a za ním se začali vytvářet skupinky pronásledovatelů, nejprve Kresta s Pechem a pak čtveřice Béreš, Jelínek, Orsák a Odložilík, který dělal v této RZ hodiny.
Po servisní přestávce se posádky vydali na druhou rundu prvních tří RZ. Jan Kopecký si jel svůj vlastní závod a závodilo se především za jeho zády. Václavu Pechovi se trochu podařilo odskočit Romanu Krestovi a ani souboj zmiňované čtveřice za nimi nebyl nezajímavý. Tentokrát se z této čtveřice zkouška nepovedla Jarku Orsákovi, který byl mimo trať, klesl na osmé místo a ztratil dokonce světelnou rampu, což byl docela zásadní problém při jízdě za tmy. Na předposlední zkoušce první etapy se na pořadí nic nezměnilo a posádky se vydali k poslední RZ, která stanovila pořadí v první etapě, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Josef Béreš, Roman Odložilík a Jarek Orsák, který zvládl bravurně jízdu bez světelné rampy.
Že úvodní zkoušku druhé etapy vyhrál Jan Kopecký, nebylo nic divného. Velký souboj se ale začal odehrávat za ním. Roman Kresta stáhl náskok Václava Pecha na druhém místě a dopředu se začal tlačit také Pavel Valoušek, který čtvrtým časem v této RZ poskočil již na osmé místo. Poskočil i Jarek Orsák na páté místo, jemuž k tomu napomohlo odstoupení Romana Odložilíka, který měl problémy s motorem jeho Peugeotu 207 S2000. Na Hustopečské zkoušce stáhl Roman Kresta na Pecha další vteřinky a rozdíl mezi nimi činil už jen 0,5s. Pavel Valoušek se výbornou jízdou opět posunul o místo vpřed a na jezdce čekala před servisem nejdelší zkouška soutěže, která se právě Valouškovi stala osudnou. Musel odstoupit pro poruchu diferenciálu. Vítěz RZ byl stále stejný, jen boj o druhé místo neustával, Pechovi se podařilo odrazit útok Kresty a Orsák poskočil již na čtvrté místo před Béreše a nenápadně, ale rychle jedoucího Jelínka.
Druhé průjezdy začaly víceméně v poklidu, na celkovém pořadí se nic nezměnilo, jen dosavadní lídr třídy A6 Jan Šlehofer musel odstoupit kvůli vyteklému oleji z motoru. To další RZ zamíchala pořadím na čele více. Jarek Orsák přehnal svoji snahu, měl defekt, po kterém následně poškodil zavěšení levého předního kola a byl nucen odstoupit. Ještě větší překvapení se odehrálo před startem druhého průjezdu nejdelší zkoušky, kdy pro únik oleje z motoru odstoupil dosavadní suverén soutěže Jan Kopecký a přenechal vedení Václavu Pechovi. Šanci vycítil Roman Kresta, který nejdelší zkoušku sice vyhrál, ale jen o 0,3s před Pechem. Motorová „epidemie“ neskončila ani na této zkoušce a zapříčinila odstoupení Jožky Béreše, z čehož vytěžil Jan Jelínek, který se posunul na třetí místo.
V posledních dvou RZ si jezdci své postavení především hlídali, jen Roman Kresta se pokoušel smazat náskok Václava Pecha, což se mu nakonec nepodařilo a „prohrál“ s minimálním rozdílem 3,2s. Třetí místo obsadil výborně jedoucí Jan Jelínek, čtvrtý byl Václav Arazim, pátý Karel Trojan a šestý Emil Triner.
Podaří se Václavu Pechovi obhájit loňské prvenství? Pokud vás to zajímá stejně jako nás, můžete průběh soutěže sledovat s námi v našem online zpravodajství již od startu divácké speciálky na brněnském výstavišti, která startuje v pátek ve dvacet hodin.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.