Mediasport Mistrovství České republiky v rally nejsou jen vozy nejsilnější třídy N4, ale také vozy nižších tříd. Jednou z nich je třída A5, ve které startují vozy s jednou poháněnou nápravou do 1400ccm a právě z této třídy vám přinášíme malé ohlédnutí za dosavadním průběhem letošní sezony.
Na první soutěži Valašské rally se představili jen čtyři posádky této třídy. Největším favoritem byl bezesporu Miroslav Březík s kitovou Felicií, který roli favorita také potvrdil vítězstvím na úvodním měřeném testu soutěže. Bohužel technická závada na voze způsobila jeho časovou ztrátu na druhém testu, po kterém ze soutěže odstoupil. Do čela se tak posunul Libor Šašek s Fabií, který vyhrál zbylé čtyři testy a zaslouženě se stal vítězem úvodní soutěže před Vlastimilem Hodaňem s další kitovou Felicií. Čtvrtý účastník soutěže poznamenané tragickou havárií, byl Pavel Mika, který odstoupil na čtvrtém testu pro poruchu motoru své Fabie.
Miroslav Březík - Martin Běhula Škoda Felicia Kit Car
Počet posádek na druhé soutěži Rally Šumava se rozrostl na šest. Výborně začal vítěz Valašky Libor Šašek. Vyhrál úvodní test, ale hned na dalším svou snahu přehnal a havaroval. Soutěž byla v důsledku havárie přerušena a zbylé posádky dostaly přidělen náhradní čas. Naštěstí se havárie obešla bez vážnějších zranění. Poté se až do cíle první etapy celkem pravidelně ve vítězství jednotlivých testů střídali Vlastimil Hodaň s Felicií Kit Car a Vladislav Bernatík s Fabií. Prvně jmenovaný však s přehledem držel vedení v soutěži, pro druhého bohužel záhy soutěž skončila a to hned na prvním testu druhé etapy, po kterém odstoupil pro technickou závadu. Po odstoupení Bernatíka bylo jasné, že Hodaň si vedení pohlídá a to se také stalo. Zvítězil o více jak pět minut před druhým Antonínem Matysem s Fabií, třetím Martinem Vegrichtem s Felicií a dostal se průběžně do čela třídy A5.
Vlastimil Hodaň - František Poláček Škoda Felicia Kit car
Třetím podnikem byla atraktivní Českokrumlovská soutěž, na které se představilo sedm posádek. Favorité zde byli všichni, Šašek, Hodaň, Bernatík. Mezi těmito třemi se také od začátku rozehrál boj o vteřinky. Jako první z tohoto souboje odpadl Bernatík, který po druhém testu odstoupil pro poruchu motoru. V čele se s přehledem držel výborně jedoucí Libor Šašek před Vlastimilem Hodaňem, třetím Františkem Markvartem a v tomto pořadí také skončila úvodní etapa soutěže. Průběh druhé etapy byl stále stejný, všichni si kontrolovali své pozice, až přišel desátý měřený test, na kterém vypověděl Vlastimilu Hodaňovi službu motor jeho Felicie Kit Car. Po jeho odstoupení se pořadí posunulo a zůstalo nezměněno až na cílovou rampu. Třetí dojel Jiří Janecký, druhý František Markvart a vítězství si již podruhé v letošní sezoně odvezl Libor Šašek, který přeskočil ve vedení třídy A5 Vlastimila Hodaně.
Libor Šašek - Stanislav Viktora Škoda Fabia A5
Průběžné pořadí MMČR - Třída A5
1. ŠAŠEK Libor - VIKTORA Stanislav Škoda Fabia A5 40b. 2. HODAN Vlastimil - POLÁCEK František Škoda Felicia 1,4 Kit car A5 35b.3. MARKVART František - KILIAN René Škoda Fabia A5 15b.4. MATYS Antonín - VANECEK Aleš Škoda Fabia A5 15b.5. VEGRICHT Martin - GEŠVINDER Luboš Škoda Felicia 1,3 A5 15b.6. JANECKÝ Jirí - POKORNÝ Milan Škoda Fabia A5 12b.7. DUKÁT Petr - MATUŠOVÁ Veronika Škoda Fabia A5 10b.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.