Skoupil Ponďovým osudem na Šumavě

Pondělíček, Lukáš
Pondělíček, Lukáš, foto: www.rallyzone.cz | Turovský, Roman
Tomáš Urban 24. dubna 2009 09:46
Sdílej:

FOTO + ONBOARD: Obrovský souboj s Jiřím Skoupilem provázel Ponďovo vystoupení na 44. ročníku Rally Šumava.

Všechno začalo v pátek tradičním deštěm, který provází letošní první dny rally již pravidelně. Přejezd rampy na náměstí a pak cesta zpátky na hotel a dlouhé čekání na start první rychlostní zkoušky je asi jediné, co tentokrát Ponďa vytýkal pořadatelům.

Po jediné páteční zkoušce z toho bylo pro začátek slušné páté místo ve třídě s odstupem pouhých 10s na druhého.

Sobota začala brzkým odjezdem mechaniků do servisu ve Vimperku, vzdáleného cca 70 km od Klatov. „Jěště u snídaně při pohledu z okna jsme se s Pavlem domlouvali, že pojedeme mokré gumy, mechanici dostali stejnou informaci. Ale při následném přejezdu do Vimperka po víc a víc suchých silnicích jsme se nakonec rozhodli obout alespoň na předek media“, říká Ponďa.

Dva třetí a jeden čtvrtý čas znamenal posun na čtvrté místo i přes problémy se zavzdušněnými brzdami. S minimální ztrátou 6,6s na třetího Skoupila, přenastavenými tlumiči, odvzdušněnými brzdami a na suchých gumách odjel Ponďa z prvního, trochu hektického, sobotního servisu.

Výborný výkon Ponďa předvedl ve druhé sobotní sekci. V šesté RZ přišel posun až na druhé místo celkově o 7,5 s před Skoupila. Parádní jízda v následující zkoušce znamenala rychlejší čas, než vedoucí Vlček. Lidé v týmu se již v tu chvíli radovali, že přijde první Ponďova vyhraná RZ, ale Skoupil, bohužel, vrátil úder a zkoušku vyhrál právě on.

Do dalšího servisu ale Ponďa přijel jako druhý s minimálním náskokem na Skoupila. Další odvzdušnění brzd, výměna jedné poškozené pneumatiky a běžná kontrola auta. Ponďovi konečně zbyl čas i na jídlo. Do konce dne zbývají tři RZ. Rychlou jízdou bez krizovek Ponďa povtrdil druhé místo po sobotě a dokázal navýšit náskok na více než dvacet vteřin.

Auto fungovalo, v posledním servisu proběhla opět pouze kontrola. Ponďa dodává: „Všechno zkontrolované, auto zpátky na kolech na zemi. Tak jsem si do něj sednul a čekal, až mě mechanici vytlačí z pod stanu. Nic se nedělo, všichni postávali kolem a bavili se. Jenom Pavel mi povídá: „Co tam děláš? Mámě ještě 11 minut čas“. Stane se…“ Následující 80 km dlouhý přejezd do Janovic, kde byl servis pro nedělní etapu, se Ponďovi líbil: „I když je přejezd dlouhý, jelo nás ve vláčku za sebou pět áček, část cesty po trase RZ z minulých ročníků. Myslím, že jsme si to všichni užili. Cestou jsem i zapomněl, že za námi jede naše civilní auto, které nás mělo odvézt na hotel. Ale uvisel to :-)“

Mlhavá a studená neděle začala opět brzkým odjezdem mechaniků, kteří postavili a připravili servis a zahřáli gumy na první nedělní sekci. Díky zimě padla volba na řezané nuly, ale ty díky zpožděnému startu opět vychladly. Už první RZ naznačila, že boj o druhé místo se Skoupilem nebude jednoduchý. Ponďa to komentuje: „Více než polovina náskoku ze soboty zmizela cestou do kopce na Korábu, kde náše C2 prostě na S1600 nestačí.“ Další RZ znamenala i přes výbornou jízdu další ztrátu. Stále ještě druhé místo, ale již s minimálním náskokem. Po dalším dlouhém přejezdu do Plzně na diváckou RZ a po této Ponďou neoblíbené zkoušce však šel Skoupil před Ponďu s náskokem 4,7s. Při příjezdu do servisu Ponďa jenom krátce a výstižně prohlásil: „Tak už mě dal :-(“ V servisu už čekaly zahřáté gumy a celý tým Ponďu burcoval k útoku zpátky na druhé místo. Bylo jasný, že to Ponďa zkusí, ale ne za cenu jízdy za hranou.

Trochu vrásek na čele plešouna při čekání v časové kontrole na odjezdu ze servisu přidělal pohled na displej ukazující údaje o autu a hlavně údaj o napětí, ze kterého vyplývalo, že nemusí být všechno v pořádku s alternátorem. Na výměnu pozdě, do cíle ještě 70 km. Z boje o druhé místo se rázem stal tak trochu i boj o dokončení. Ponďa to nevzdával, dokázal se proti prvním průjezdům zlepšit o 9 vteřin, ale ani to nestačilo.

Alespoň auto vydrželo, takže do cíle na náměstí v Klatovech Ponďa dojížděl jako třetí v hodnocení třídy A6 a čtvrtý v áčkách i dvoukolkách. I přes očividné zklamání z neúspěšného boje o druhé místo, které bylo patrné z tváře Pondi až na cílovou rampu, znamená tento výsledek posun na průběžné druhé místo v MMČR v hodnocení třídy A6 a čtvrté ve skupině A. Ponďa vše krátce hodnotí na závěr: „Líbilo se mi to, krásně jsme se svezli, auto funguje a věřím, že bude ještě lepší, až se nám po přestavbě podaří najít ideální nastavení. Štve mě ten prohraný souboj o druhé místo, ale to je sport. Auto je celé v cíli a my se už začínáme připravovat na dlouhou cestu do Ljubljany na Saturnus Rally druhý týden v květnu, kde si to rozdáme s Aleksem Humarem. Pak už nás bude čekat Krumlov a první závod v rámci Citroen Racing Trophy CZ.“

Text: Ponďa Racing Team

Foto: Rallyzone.cz / Roman Turovský

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.