FOTO + ONBOARD: Obrovský souboj s Jiřím Skoupilem provázel Ponďovo vystoupení na 44. ročníku Rally Šumava.
Všechno začalo v pátek tradičním deštěm, který provází letošní první dny rally již pravidelně. Přejezd rampy na náměstí a pak cesta zpátky na hotel a dlouhé čekání na start první rychlostní zkoušky je asi jediné, co tentokrát Ponďa vytýkal pořadatelům.
Po jediné páteční zkoušce z toho bylo pro začátek slušné páté místo ve třídě s odstupem pouhých 10s na druhého.
Sobota začala brzkým odjezdem mechaniků do servisu ve Vimperku, vzdáleného cca 70 km od Klatov. „Jěště u snídaně při pohledu z okna jsme se s Pavlem domlouvali, že pojedeme mokré gumy, mechanici dostali stejnou informaci. Ale při následném přejezdu do Vimperka po víc a víc suchých silnicích jsme se nakonec rozhodli obout alespoň na předek media“, říká Ponďa.
Dva třetí a jeden čtvrtý čas znamenal posun na čtvrté místo i přes problémy se zavzdušněnými brzdami. S minimální ztrátou 6,6s na třetího Skoupila, přenastavenými tlumiči, odvzdušněnými brzdami a na suchých gumách odjel Ponďa z prvního, trochu hektického, sobotního servisu.
Výborný výkon Ponďa předvedl ve druhé sobotní sekci. V šesté RZ přišel posun až na druhé místo celkově o 7,5 s před Skoupila. Parádní jízda v následující zkoušce znamenala rychlejší čas, než vedoucí Vlček. Lidé v týmu se již v tu chvíli radovali, že přijde první Ponďova vyhraná RZ, ale Skoupil, bohužel, vrátil úder a zkoušku vyhrál právě on.
Do dalšího servisu ale Ponďa přijel jako druhý s minimálním náskokem na Skoupila. Další odvzdušnění brzd, výměna jedné poškozené pneumatiky a běžná kontrola auta. Ponďovi konečně zbyl čas i na jídlo. Do konce dne zbývají tři RZ. Rychlou jízdou bez krizovek Ponďa povtrdil druhé místo po sobotě a dokázal navýšit náskok na více než dvacet vteřin.
Auto fungovalo, v posledním servisu proběhla opět pouze kontrola. Ponďa dodává: „Všechno zkontrolované, auto zpátky na kolech na zemi. Tak jsem si do něj sednul a čekal, až mě mechanici vytlačí z pod stanu. Nic se nedělo, všichni postávali kolem a bavili se. Jenom Pavel mi povídá: „Co tam děláš? Mámě ještě 11 minut čas“. Stane se…“ Následující 80 km dlouhý přejezd do Janovic, kde byl servis pro nedělní etapu, se Ponďovi líbil: „I když je přejezd dlouhý, jelo nás ve vláčku za sebou pět áček, část cesty po trase RZ z minulých ročníků. Myslím, že jsme si to všichni užili. Cestou jsem i zapomněl, že za námi jede naše civilní auto, které nás mělo odvézt na hotel. Ale uvisel to :-)“
Mlhavá a studená neděle začala opět brzkým odjezdem mechaniků, kteří postavili a připravili servis a zahřáli gumy na první nedělní sekci. Díky zimě padla volba na řezané nuly, ale ty díky zpožděnému startu opět vychladly. Už první RZ naznačila, že boj o druhé místo se Skoupilem nebude jednoduchý. Ponďa to komentuje: „Více než polovina náskoku ze soboty zmizela cestou do kopce na Korábu, kde náše C2 prostě na S1600 nestačí.“ Další RZ znamenala i přes výbornou jízdu další ztrátu. Stále ještě druhé místo, ale již s minimálním náskokem. Po dalším dlouhém přejezdu do Plzně na diváckou RZ a po této Ponďou neoblíbené zkoušce však šel Skoupil před Ponďu s náskokem 4,7s. Při příjezdu do servisu Ponďa jenom krátce a výstižně prohlásil: „Tak už mě dal :-(“ V servisu už čekaly zahřáté gumy a celý tým Ponďu burcoval k útoku zpátky na druhé místo. Bylo jasný, že to Ponďa zkusí, ale ne za cenu jízdy za hranou.
Trochu vrásek na čele plešouna při čekání v časové kontrole na odjezdu ze servisu přidělal pohled na displej ukazující údaje o autu a hlavně údaj o napětí, ze kterého vyplývalo, že nemusí být všechno v pořádku s alternátorem. Na výměnu pozdě, do cíle ještě 70 km. Z boje o druhé místo se rázem stal tak trochu i boj o dokončení. Ponďa to nevzdával, dokázal se proti prvním průjezdům zlepšit o 9 vteřin, ale ani to nestačilo.
Alespoň auto vydrželo, takže do cíle na náměstí v Klatovech Ponďa dojížděl jako třetí v hodnocení třídy A6 a čtvrtý v áčkách i dvoukolkách. I přes očividné zklamání z neúspěšného boje o druhé místo, které bylo patrné z tváře Pondi až na cílovou rampu, znamená tento výsledek posun na průběžné druhé místo v MMČR v hodnocení třídy A6 a čtvrté ve skupině A. Ponďa vše krátce hodnotí na závěr: „Líbilo se mi to, krásně jsme se svezli, auto funguje a věřím, že bude ještě lepší, až se nám po přestavbě podaří najít ideální nastavení. Štve mě ten prohraný souboj o druhé místo, ale to je sport. Auto je celé v cíli a my se už začínáme připravovat na dlouhou cestu do Ljubljany na Saturnus Rally druhý týden v květnu, kde si to rozdáme s Aleksem Humarem. Pak už nás bude čekat Krumlov a první závod v rámci Citroen Racing Trophy CZ.“
Text: Ponďa Racing Team
Foto: Rallyzone.cz / Roman Turovský
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.