Skoupil Ponďovým osudem na Šumavě

Pondělíček, Lukáš
Pondělíček, Lukáš, foto: www.rallyzone.cz | Turovský, Roman
Tomáš Urban 24. dubna 2009 09:46
Sdílej:

FOTO + ONBOARD: Obrovský souboj s Jiřím Skoupilem provázel Ponďovo vystoupení na 44. ročníku Rally Šumava.

Všechno začalo v pátek tradičním deštěm, který provází letošní první dny rally již pravidelně. Přejezd rampy na náměstí a pak cesta zpátky na hotel a dlouhé čekání na start první rychlostní zkoušky je asi jediné, co tentokrát Ponďa vytýkal pořadatelům.

Po jediné páteční zkoušce z toho bylo pro začátek slušné páté místo ve třídě s odstupem pouhých 10s na druhého.

Sobota začala brzkým odjezdem mechaniků do servisu ve Vimperku, vzdáleného cca 70 km od Klatov. „Jěště u snídaně při pohledu z okna jsme se s Pavlem domlouvali, že pojedeme mokré gumy, mechanici dostali stejnou informaci. Ale při následném přejezdu do Vimperka po víc a víc suchých silnicích jsme se nakonec rozhodli obout alespoň na předek media“, říká Ponďa.

Dva třetí a jeden čtvrtý čas znamenal posun na čtvrté místo i přes problémy se zavzdušněnými brzdami. S minimální ztrátou 6,6s na třetího Skoupila, přenastavenými tlumiči, odvzdušněnými brzdami a na suchých gumách odjel Ponďa z prvního, trochu hektického, sobotního servisu.

Výborný výkon Ponďa předvedl ve druhé sobotní sekci. V šesté RZ přišel posun až na druhé místo celkově o 7,5 s před Skoupila. Parádní jízda v následující zkoušce znamenala rychlejší čas, než vedoucí Vlček. Lidé v týmu se již v tu chvíli radovali, že přijde první Ponďova vyhraná RZ, ale Skoupil, bohužel, vrátil úder a zkoušku vyhrál právě on.

Do dalšího servisu ale Ponďa přijel jako druhý s minimálním náskokem na Skoupila. Další odvzdušnění brzd, výměna jedné poškozené pneumatiky a běžná kontrola auta. Ponďovi konečně zbyl čas i na jídlo. Do konce dne zbývají tři RZ. Rychlou jízdou bez krizovek Ponďa povtrdil druhé místo po sobotě a dokázal navýšit náskok na více než dvacet vteřin.

Auto fungovalo, v posledním servisu proběhla opět pouze kontrola. Ponďa dodává: „Všechno zkontrolované, auto zpátky na kolech na zemi. Tak jsem si do něj sednul a čekal, až mě mechanici vytlačí z pod stanu. Nic se nedělo, všichni postávali kolem a bavili se. Jenom Pavel mi povídá: „Co tam děláš? Mámě ještě 11 minut čas“. Stane se…“ Následující 80 km dlouhý přejezd do Janovic, kde byl servis pro nedělní etapu, se Ponďovi líbil: „I když je přejezd dlouhý, jelo nás ve vláčku za sebou pět áček, část cesty po trase RZ z minulých ročníků. Myslím, že jsme si to všichni užili. Cestou jsem i zapomněl, že za námi jede naše civilní auto, které nás mělo odvézt na hotel. Ale uvisel to :-)“

Mlhavá a studená neděle začala opět brzkým odjezdem mechaniků, kteří postavili a připravili servis a zahřáli gumy na první nedělní sekci. Díky zimě padla volba na řezané nuly, ale ty díky zpožděnému startu opět vychladly. Už první RZ naznačila, že boj o druhé místo se Skoupilem nebude jednoduchý. Ponďa to komentuje: „Více než polovina náskoku ze soboty zmizela cestou do kopce na Korábu, kde náše C2 prostě na S1600 nestačí.“ Další RZ znamenala i přes výbornou jízdu další ztrátu. Stále ještě druhé místo, ale již s minimálním náskokem. Po dalším dlouhém přejezdu do Plzně na diváckou RZ a po této Ponďou neoblíbené zkoušce však šel Skoupil před Ponďu s náskokem 4,7s. Při příjezdu do servisu Ponďa jenom krátce a výstižně prohlásil: „Tak už mě dal :-(“ V servisu už čekaly zahřáté gumy a celý tým Ponďu burcoval k útoku zpátky na druhé místo. Bylo jasný, že to Ponďa zkusí, ale ne za cenu jízdy za hranou.

Trochu vrásek na čele plešouna při čekání v časové kontrole na odjezdu ze servisu přidělal pohled na displej ukazující údaje o autu a hlavně údaj o napětí, ze kterého vyplývalo, že nemusí být všechno v pořádku s alternátorem. Na výměnu pozdě, do cíle ještě 70 km. Z boje o druhé místo se rázem stal tak trochu i boj o dokončení. Ponďa to nevzdával, dokázal se proti prvním průjezdům zlepšit o 9 vteřin, ale ani to nestačilo.

Alespoň auto vydrželo, takže do cíle na náměstí v Klatovech Ponďa dojížděl jako třetí v hodnocení třídy A6 a čtvrtý v áčkách i dvoukolkách. I přes očividné zklamání z neúspěšného boje o druhé místo, které bylo patrné z tváře Pondi až na cílovou rampu, znamená tento výsledek posun na průběžné druhé místo v MMČR v hodnocení třídy A6 a čtvrté ve skupině A. Ponďa vše krátce hodnotí na závěr: „Líbilo se mi to, krásně jsme se svezli, auto funguje a věřím, že bude ještě lepší, až se nám po přestavbě podaří najít ideální nastavení. Štve mě ten prohraný souboj o druhé místo, ale to je sport. Auto je celé v cíli a my se už začínáme připravovat na dlouhou cestu do Ljubljany na Saturnus Rally druhý týden v květnu, kde si to rozdáme s Aleksem Humarem. Pak už nás bude čekat Krumlov a první závod v rámci Citroen Racing Trophy CZ.“

Text: Ponďa Racing Team

Foto: Rallyzone.cz / Roman Turovský

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?