Po tragických událostech z uplynulého víkendu a následných reakcích fanoušků, pořadatelů i některých činovníků české rally, cítíme povinnost zaujmout k této problematice vlastní stanovisko.
V samém úvodu bych chtěl říci, že nesledujeme zviditelnění našeho serveru na pozadí tragické události, která se stala na Horácké rally, ale chceme vyjádřit podporu vznikajícím snahám po větší bezpečnosti českých soutěží na všech úrovních, aby se podobná událost již neopakovala. Věřte prosím, že není vůbec příjemné psát o tom, jak někdo přišel na trati rychlostní zkoušky o život. Rallyzone.cz a asociace jezdců a spolujezdcůJedním z nejdiskutovanějších témat současnosti je možnost ustanovení subjektu, pracovně nazývaného Asociací jezdců a spolujezdců. Pan Tomáš Singer si vzal tento úkol za svůj a patří mu za to bezesporu velký obdiv. Dík patří i jezdcům, spolujezdcům a také některým činovníkům a pořadatelům, kteří již svoji podporu vyjádřili. Naše redakce v nejvyšší možné míře od samého počátku podporuje její vznik. Neměli bychom zapomínat, že těmi kdo závodí, baví diváky a kvůli kterým se na rally chodí, jsou právě jezdci a spolujezdci, nikoliv sportovní komisaři, technici na přejímce a další pánové ze zákulisí. Na rally se nechodí ani kvůli pořadatelům, i když ti si po vydařené soutěži jistě uznání zaslouží. Ať už bude název nového subjektu jakýkoliv, jako velký fanoušek rally vím jistě, že k němu musí patřit lidé, kteří rallysportem žijí a skutečně mu rozumějí. Naštěstí žijeme v České republice, kde mají soutěže velkou a bohatou tradici. Proto doufám, že se najde dostatek takových, jako je pan Singer, Petr Černohorský mladší nebo pan Pospíšil a vznikne co nejdříve. Z různých vyjádření plyne jedna zásadní věc. Jezdci a spolujezdci se zatím chtějí podílet na stavbě, popřípadě schvalování tratí rychlostních zkoušek jednotlivých soutěží. Je to logické – to oni pak na oněch rychlostních zkouškách závodí a jinak řečeno - to oni tam dávají všanc své zdraví. Je jasné že nikdo nechce závodit na letištích. To by se pak stačilo na tuning srazu přihlásit do spritnu. Rally je odjakživa oblast motoristického sportu, ve které měří své síly posádky mezi sebou a co je nejdůležitější – měří síly na cestách a necestách, na kterých se většinou odehrává běžný silniční provoz. Proto mi připadá více než logické, že chtějí „kontrolou“ zároveň kontrolovat i svoje zdraví a svou bezpečnost. Proč si například téměř nikdo nestěžuje na tratě Rally Český Krumlov? Protože jsou zdejší zkoušky technické a letošní nejrychlejší měla průměrnou rychlost vítěze 115km/h. Ostatní testy se pohybovaly okolo 110km/h a věřte nebo ne – je velký rozdíl mezi průměrnou rychlostí 120 kilometrů za hodinu a třeba stodesítkou. Ale nic není bílé a černé. Pořádat rally chtějí totiž i organizátoři, kteří nemají k dispozici jen samé technické pasáže, přitom mají srdce na pravém místě a jejich snahou je soutěž oblíbená jak diváky, tak jezdci. Pomoc lidí z asociace by snad mohla této věci výrazně napomoci. Vždyť někdy stačí jen lépe umístit retardér…Jako všechno, má ale i stavba, popřípadě „kontrola“ tratě samotnými jezdci své odpůrce. Ti argumentují, že jezdec který se podílí na tvorbě a výběru trati, si ji zároveň mapuje a má logicky výhodu oproti ostatním. Řešení se tady však přímo vybízí. Jak známo v České republice se jezdí dva šampionáty – MMČR a MČR ve Sprintrally. A jen minimum jezdců se zúčastňuje obou těchto mistrovství. Na druhou stranu, v každém šampionátu se najdou zkušení jezdci, kteří by jistě dokázali poradit s výběrem trati. Proč tedy nezvolit systém, kdy jezdec ze spritového mistrovství, tady mě napadá třeba Josef Semerád, Pavel Červenka, Jiří Tošovský, a nebo třeba i vítěz Lužických hor Honza Sýkora, bude požádán a přizván ke spolupráci na výběru trati velkého mistráku a naopak. Chápu, je to časově náročné pro jezdce, kteří nejsou profesionály a mají svá zaměstnání, na druhou stranu – dělali by to pro sebe a svojí bezpečnost.
Já sám jsem zastáncem toho názoru, že by pravidla nebo chcete-li vnitřní řád asociace, měl být průhledný, čitelný, s jasným a pouze jediným možným výkladem. Pravidla si však zřejmě stanoví sami jezdci, kteří se do asociace přihlásí. Jen doufám, že pokud se jednou odsouhlasí, všichni je budou dodržovat a respektovat.
Podobně asi jako další fanoušky, mne napadla otázka: Co bude mít asociace za úkol? Pokud vůbec, jakým způsobem bude zasahovat do přípravy soutěží, závodních pravidel či technických předpisů? Je téměř jisté, že pro smysluplné a legitimní fungování je potřeba nejen asociaci jezdců vytvořit, ale pro její práci získat podmínky, prostor a pravomoci. A to bez naslouchající druhé strany zcela jistě nepůjde. Zatím se naštěstí zdá, že vůle v zákulisí české rally nechybí, ale vydrží dostatečně dlouho i přes problémy a neshody, které sama realita zcela jistě přinese s sebou?
Závěrem bychom chtěli vyjádřit naději, že rozum a čistá víra v bezpečnější soutěže bude mít úspěch a pokud k tomu redakce rallyzone.cz bude moci přispět, budeme rádi. Prvním krokem byla logicky vzniklá diskuse. Abychom si udrželi profesní nestrannost a umožnili to samé i našim čtenářům, žádáme jezdce, navigátory, týmy, ale také pořadatele, ředitele, tajemníky, komisaře a další, aby naší redakci posílali na adresu press@rallyzone.cz svoje tisková prohlášení, stanoviska, názory a návrhy.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?