V okolí Valašského Meziříčí se závodilo o body při druhém podniku mezinárodního mistrovství republiky.
Letošní Cetelem Valašská rally byla zatím nejvyrovnanějším podnikem letošní sezóny. Na klasicky náročných rychlostních zkouškách rozhodovaly vteřiny a také počasí.
V letošní Valašské rally čekalo na posádky 177 ostrých kilometrů. Na tradičně težkých a technických rychlostních zkouškách se ukázala obrovská vyrovnanost celého startovního pole. Nejlépe vykročil za vítězstvím Roman Kresta. Sekundoval mu pouze Pavel Valoušek (oba Mitsubishi Lancer EVO IX), když na první rychlostní zkoušce oba zajeli shodně první čas. Drobné problémy s technikou řešil Václav Pech, který byl čtvrtý, ale po technických problémech nového Trojanova Mitsubishi postoupil na místo třetí.
První průjezd Bytřičky se nevydařil Valouškovi, a rázem byl Kresta v čele s desetisekundovým náskokem. Startovní pole po technických problémech svého Subaru opustil Tomaštík. Noční průjezd rychlostní zkouškou Kelč, RZ5, nejlépe zvládl Pech. Za jeho zády se nocí probíjel Peták. Podle jeho slov to byla jízda plná nejistoty a chyb. Druhý vůz S2000 ve startovním poli, s pilotem Jaromírem Tarabusem, byl až čtrnáctý, když na RZ 5 vykroužil hodiny. To už ale neporačovali Pantálek (diferenciály), Kubiš (turbo) a Hanák (servo). Velký boj byl mezi Trinerem, který si zvykal na nový vůz Subaru a Orsákem na Mitsubishi. Navrch měl Triner, ale jen o vteřinu a sedm desetin.
Velmi zajímavý byl souboj ve třídě A6, kde se zlatým Fiatem Punto S1600 zajížděl skvělé časy Jan Ślehofer, druhým mužem byl Tlusťák na Citroenu C2 S1600. Po první etapě byl mezi nimi rozdíl necelých sedm vteřin.
Třídu A7 opanovaly vozy Renault Clio R3 v rukou Sedláčka a Vanáče, třetí byl Urban s dieselovou Fabií. Podle slov jezdce se se s autem postupně sžíval, a nezaznamenal nějaký problém. Zajížděnými časy byl velmi překvapen.
Druhá etapa začala zrušením RZ6, z bezpečnostních důvodů. Obavy měli jezdci z proměnlivého počasí, kdy se spustily první dešťové přeháňky. Na prvním průjezdu RZ Lešná havaroval Firla, když byl rychlý v nájezdu do zatáčky, nedobrzdil a poslal své Mitsubishi skrz plot do dvora rodinného domu. Oba jezdci vyvázli bez zranění. Porucha diferenciálu zastavila Barvíka. Velmi pěkný závod rozjel Daniel Běhálek, když poskočil o čtyři místa dopředu. Následně ale chyboval a spadl do čtvrté desítky. Další RZ se jela v okolí Oder. Na soutěžící čekal nejprve lesní úsek, který začínal velmi rozbitou šotolinou. Krizovka na bátě znamenala odstoupení Dana Landy, který se otřel levou stranou svého Mitsubishi o most a urazil levé zadní kolo. Daniel Landa k tomu řekl: " Prostě tam bylo bláto a brnkli jsme o mostek. Mrzí mě to kvůli mechnaikům, kteří si včera mákli s nastavením. Měl jsem pocit, že už autu zase trochu vládnu. Byla to těžká rally. Na Šumavě bude líp," Defekty postihly Březíka, Ducháčka, Mulače i Arazima a Votavu. K útoku zatroubil Peták, když na Pecha ztrácel jen sedm vteřin.
Dalším úsekem byl Okruh Juřinka, který se těšil velkému diváckému zájmu. Zde zazářil Kresta. Naopak na okruh nebudou dobře vzpomínat posádky, které odkroužily o kolo méně. třeba Miroslav Březík, Egon Smékal a Pavel Urban, jehož spolujezdec Standa Saifrt to komentoval slovy: "Ten kruh se zdá být na čtení rozpisu jednoduchý,ale není to až tak úplně pravda. Jede se zde obrovské nasazení, člověk musí sledovat spoustu věcí a nějak jsem zapomněl kolik kol jsme jeli. Mrzí mě to, jelikož jsme měli závod dobře rozjetý, ale Pavlovi jsem se pořádně omluvil," Všechny postižené posádky obdržely 4 minuty penalizaci. Za cílem odstupuje Březík s nefunkční převodovkou.
Další změny se udály na druhých Odrách, kde defektem ztratil druhou příčku Valoušek. Před závěrečným průjezdem okruhem Juřinka ztrácel tedy Valoušek a Pecha 10,3s. S tím se dalo udělat jen to, že Valoušek zajede famózním způsobem okruh. Tak se sice stalo, ale na druhé místo to nestačilo. Valoušek tak skončil třetí. Na Pecha ztratil po celé soutěži jen 3,5 vteřiny. To se už z vítězství radoval Kresta.
Na okruhu měli kontakt se stromky Votava a Fiala. Defet udělal Vanáč. Čtvrté místo potvrdil Peták. Z pátého místa měl obrovskou radost junior Orsák. V cíli se netajil tím, že by do budoucna mohl ještě zrychlit. Třídu A7 vyhrál výborně jedoucí Sedláček, druhý Vanáč se stejným autem (Renault Clio R3) na Pavla Urbana zbyla až pátá pozice ve třídě, když na RZ Trůba udělal několikero hodin a na okruhu dostal již zmíněnou penaliazci. Jezdec to hodnotí slovy: "Naše vystoupení začalo slibně. Pátek se nám docela dařil. Sobota byla hrozná, začali jsme zrychlovat a ale z toho pramenily chyby. Několikery hodiny. Stále si zvykám na auto a upravujeme nastavení, ale až to bude ono, tak pojedeme opravdu rychle,".
Celkově se dá říct, že Valašská rally ukázala kvality českého mistrovství. Posádky bojovaly do poslední rychlostní zkoušky. Organizačně byla rally velmi dobře zvládnutá. Ohlasy posádek jsou také velmi pozitivní, a to i na okruh Juřinka.
Určitě se máme na co těšit. Další podnik je Rally Šumava Mogul, který startuje 12. dubna.
Foto:rallyzone.cz/ Tomáš Urban
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?