Další úspěšnou rally mají za sebou mladící hájící barvy plzeňského Inveltu. Jakub Jirovec a Petr Jindra se Škodou Fabia R5 absolvovali rally mezi vinicemi. Po skvěle zajeté páteční etapě, přišly v sobotu jezdecké chyby. Přesto je konečné 11. místo absolutně hodně slušným výsledkem.
Když se do rodinného muzea kupovala Fabie R5, poprosil Jakub Jirovec tátu, zda by s tímto vozem mohl jet rally v Hustopečích. Shoda náhod zapříčinila, že do Alpiny, se kterou měl Kuba letos startovat ve velkém mistráku, nebyla po Šumavě převodovka a tak si premiéru za volantem R5 odbyl pětadvacetiletý jezdec v Českém Krumlově. Na jihu Čech byli Kuba s Petrem třináctí absolutně a hodně se těšili do Hustopečí. „Soutěž v Hustopečích mám moc rád. V minulosti jsem zde již dvakrát startoval, trošku paradoxně pokaždé s jiným autem a vždy jsem dojel až na rampu. S tátou bylo domluvené, že si na závod mezi vinicemi půjčím R5 a i když mám doma připravenou Alpinku, vyrazil jsem na Moravu se Škodovkou. Chtěl jsem startovat s Fabií v závodě, který se mi líbí a ve známém prostředí. Hodně jsem se na tento víkend těšil. Těsně před závodem jsme měli malý test na Vyškovsku. Seznamovací jízdy proběhly v poklidu a já se nemohl dočkat startu. Nejpěknější z erzet je tady pro mne zkouška vedoucí okolo Kraví hory. To je pro mne TOP erzeta, je zde několik krásných technických pasáží v lese, ale také rychlé úseky na šotolině. Naopak respekt jsem měl z první sobotní zkoušky, kde se nacházela největší část šotoliny v soutěži. Respekt pramenil hlavně z toho, že jsem nevěděl, jak se bude Fabie na šotolině chovat,“ prozradil před startem plzeňský jezdec.
Páteční etapa obsahovala šest rychlostních zkoušek na třech úsecích. Kuba s Petrem dostali od pořadatelů startovní číslo 12 a ve třídě RC2 měli dvacet soupeřů. S ohledem na to, že Jirovec v tuto chvíli další starty s R5 neplánuje, chtěl si rally mezi vinicemi užít a pozlobit soupeře. Posádkám přálo i počasí a tak volba pneumatik byla jasná. V první sekci pátečních zkoušek to ale moc na velké zlobení nebylo. Nejprve to byl 16. a následně 17. čas. Až na třetí erzetě vystrčili Kuba s Petrem růžky desátým časem. V polovině první etapy figurovala posádka na 14. místě absolutní klasifikace a ve třídě byla o příčku lepší. Druhé kolo na stejných zkouškách již bylo v jiném levelu. Devátý a desátý čas a zejména druhý průjezd okolo rozhledny na Kraví hoře, kde posádka zaznamenala sedmý nejrychlejší čas, zapříčinil posun ve výsledcích. Jirovec s Jindrou figurovali v polovině rally na krásném 8. místě absolutní klasifikace. „Mám pomalejší starty do soutěží. Zatím neumím jet od první zkoušky v maximálním tempu a tady to bylo hodně vidět. Nějak hledám jistotu v autě i v sobě, a i když jsem neviděl časy z prvních zkoušek, cítil jsem, že to je špatné. Byla místa, které se jedou naplno, ale já jsem si „vrkal“, bylo to z mé strany hodně slabé. Vím, že na tom musím zapracovat. A pak jsem se kousnul. Kraví hora byla bomba. V noci mi to jde, a i když byly nějaké chybičky, tak jsme zajížděli dobré časy. Tady už jsem byl mnohem víc spokojený,“ vysvětlil pomalejší start do závodu Jirovec.
V sobotu byla porce rychlostních zkoušek totožná, jako v první etapě. Kuba s Petrem chtěli navázat na výborný závěr úvodní etapy. Posádka dosahovala časy těsně za první desítkou. Po třech odjetých zkouškách se bílo-modrá Fabie propadla o jednu příčku, ale soupeři se zezadu hodně dotahovali. Ne zcela povedená byla druhá runda erzet, kde bylo několik jezdeckých chyb. Na poslední zkoušce přeci jen kluci zabojovali. Výsledkem bylo konečné 11. místo v absolutní klasifikaci a 10. příčka ve třídě. „Podařilo se mi přenést tempo z pátku do soboty, což mne těší. Opravdu jsme do toho šli a hodně jsme se snažili. Z přemíry snahy jsem ale zároveň vyráběl spoustu chyb. Byli jsme dvakrát lehce venku a našel jsem i chyby v rozpisu. Naše tempo nebylo zjednodušeně řečeno plynulé. Na předposlední zkoušce jsem za deště dělal hodiny. Nakonec jsme jedenáctí. Chtěl bych poděkovat Petrovi za skvělou spolupráci v autě a doufám, že jsem mu narozeninový dárek svým výkonem v sobotu moc nepokazil. Díky patří i celému týmu. Letošní Hustopeče byly krásné se skvělou atmosférou a za rok se sem opět rád vrátím. Že by čtvrtý start mezi vinicemi a opět s jiným autem? Uvidíme,“ ohlédl se za druhou etapou mladý jezdec a doplnil: „Podle mne se jelo větší tempo jak v Krumlově. Nyní mne netrápí, že jsme mimo TOP 10, ale to, že jsem dělal tolik chyb. To mne mrzí. Pořád to byl můj druhý závod s R5 a věřím, že s dalšími starty by to bylo lepší a lepší. Po závodě si vždy děláme s Petrem rozbor závodu a hledáme chyby a ponaučení, kde se zlepšovat. Nejvíce se člověk naučí s množstvím najetých kilometrů. Další závody z letošní sezony odjedu již s Alpinou a ten nejbližší bude v Mladé Boleslavi. Charakter trati bude více vyhovovat francouzskému vozu a já se na závod těším.“ A jak viděl závod Petr Jindra, který v sobotu oslavil 24 narozeniny? „Hustopeče s Kubou milujeme, nicméně poprvé jsme jeli na šotolině s R5 a navíc po vyloženě nepovedené sobotě v Krumlově. Chtěli jsme si oba spravit chuť a já myslím, že se nám to povedlo. Určitě tam byl znát progres a já osobně jsem přesvědčený o tom, že to v sobě Kuba má a na auto by si zvykl. Nicméně rozdíly mezi řízením Fabie a Alpiny jsou větší, než jsme si uměli představit a teď je potřeba se soustředit pouze na jeden vůz a s tím se zlepšovat.
P.S. Opět se mi poštěstilo na mé narozeniny sedět v závodním autě. Znáte lepší způsob, jak oslavit narozky?“
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.