Další úspěšnou rally mají za sebou mladící hájící barvy plzeňského Inveltu. Jakub Jirovec a Petr Jindra se Škodou Fabia R5 absolvovali rally mezi vinicemi. Po skvěle zajeté páteční etapě, přišly v sobotu jezdecké chyby. Přesto je konečné 11. místo absolutně hodně slušným výsledkem.
Když se do rodinného muzea kupovala Fabie R5, poprosil Jakub Jirovec tátu, zda by s tímto vozem mohl jet rally v Hustopečích. Shoda náhod zapříčinila, že do Alpiny, se kterou měl Kuba letos startovat ve velkém mistráku, nebyla po Šumavě převodovka a tak si premiéru za volantem R5 odbyl pětadvacetiletý jezdec v Českém Krumlově. Na jihu Čech byli Kuba s Petrem třináctí absolutně a hodně se těšili do Hustopečí. „Soutěž v Hustopečích mám moc rád. V minulosti jsem zde již dvakrát startoval, trošku paradoxně pokaždé s jiným autem a vždy jsem dojel až na rampu. S tátou bylo domluvené, že si na závod mezi vinicemi půjčím R5 a i když mám doma připravenou Alpinku, vyrazil jsem na Moravu se Škodovkou. Chtěl jsem startovat s Fabií v závodě, který se mi líbí a ve známém prostředí. Hodně jsem se na tento víkend těšil. Těsně před závodem jsme měli malý test na Vyškovsku. Seznamovací jízdy proběhly v poklidu a já se nemohl dočkat startu. Nejpěknější z erzet je tady pro mne zkouška vedoucí okolo Kraví hory. To je pro mne TOP erzeta, je zde několik krásných technických pasáží v lese, ale také rychlé úseky na šotolině. Naopak respekt jsem měl z první sobotní zkoušky, kde se nacházela největší část šotoliny v soutěži. Respekt pramenil hlavně z toho, že jsem nevěděl, jak se bude Fabie na šotolině chovat,“ prozradil před startem plzeňský jezdec.
Páteční etapa obsahovala šest rychlostních zkoušek na třech úsecích. Kuba s Petrem dostali od pořadatelů startovní číslo 12 a ve třídě RC2 měli dvacet soupeřů. S ohledem na to, že Jirovec v tuto chvíli další starty s R5 neplánuje, chtěl si rally mezi vinicemi užít a pozlobit soupeře. Posádkám přálo i počasí a tak volba pneumatik byla jasná. V první sekci pátečních zkoušek to ale moc na velké zlobení nebylo. Nejprve to byl 16. a následně 17. čas. Až na třetí erzetě vystrčili Kuba s Petrem růžky desátým časem. V polovině první etapy figurovala posádka na 14. místě absolutní klasifikace a ve třídě byla o příčku lepší. Druhé kolo na stejných zkouškách již bylo v jiném levelu. Devátý a desátý čas a zejména druhý průjezd okolo rozhledny na Kraví hoře, kde posádka zaznamenala sedmý nejrychlejší čas, zapříčinil posun ve výsledcích. Jirovec s Jindrou figurovali v polovině rally na krásném 8. místě absolutní klasifikace. „Mám pomalejší starty do soutěží. Zatím neumím jet od první zkoušky v maximálním tempu a tady to bylo hodně vidět. Nějak hledám jistotu v autě i v sobě, a i když jsem neviděl časy z prvních zkoušek, cítil jsem, že to je špatné. Byla místa, které se jedou naplno, ale já jsem si „vrkal“, bylo to z mé strany hodně slabé. Vím, že na tom musím zapracovat. A pak jsem se kousnul. Kraví hora byla bomba. V noci mi to jde, a i když byly nějaké chybičky, tak jsme zajížděli dobré časy. Tady už jsem byl mnohem víc spokojený,“ vysvětlil pomalejší start do závodu Jirovec.
V sobotu byla porce rychlostních zkoušek totožná, jako v první etapě. Kuba s Petrem chtěli navázat na výborný závěr úvodní etapy. Posádka dosahovala časy těsně za první desítkou. Po třech odjetých zkouškách se bílo-modrá Fabie propadla o jednu příčku, ale soupeři se zezadu hodně dotahovali. Ne zcela povedená byla druhá runda erzet, kde bylo několik jezdeckých chyb. Na poslední zkoušce přeci jen kluci zabojovali. Výsledkem bylo konečné 11. místo v absolutní klasifikaci a 10. příčka ve třídě. „Podařilo se mi přenést tempo z pátku do soboty, což mne těší. Opravdu jsme do toho šli a hodně jsme se snažili. Z přemíry snahy jsem ale zároveň vyráběl spoustu chyb. Byli jsme dvakrát lehce venku a našel jsem i chyby v rozpisu. Naše tempo nebylo zjednodušeně řečeno plynulé. Na předposlední zkoušce jsem za deště dělal hodiny. Nakonec jsme jedenáctí. Chtěl bych poděkovat Petrovi za skvělou spolupráci v autě a doufám, že jsem mu narozeninový dárek svým výkonem v sobotu moc nepokazil. Díky patří i celému týmu. Letošní Hustopeče byly krásné se skvělou atmosférou a za rok se sem opět rád vrátím. Že by čtvrtý start mezi vinicemi a opět s jiným autem? Uvidíme,“ ohlédl se za druhou etapou mladý jezdec a doplnil: „Podle mne se jelo větší tempo jak v Krumlově. Nyní mne netrápí, že jsme mimo TOP 10, ale to, že jsem dělal tolik chyb. To mne mrzí. Pořád to byl můj druhý závod s R5 a věřím, že s dalšími starty by to bylo lepší a lepší. Po závodě si vždy děláme s Petrem rozbor závodu a hledáme chyby a ponaučení, kde se zlepšovat. Nejvíce se člověk naučí s množstvím najetých kilometrů. Další závody z letošní sezony odjedu již s Alpinou a ten nejbližší bude v Mladé Boleslavi. Charakter trati bude více vyhovovat francouzskému vozu a já se na závod těším.“ A jak viděl závod Petr Jindra, který v sobotu oslavil 24 narozeniny? „Hustopeče s Kubou milujeme, nicméně poprvé jsme jeli na šotolině s R5 a navíc po vyloženě nepovedené sobotě v Krumlově. Chtěli jsme si oba spravit chuť a já myslím, že se nám to povedlo. Určitě tam byl znát progres a já osobně jsem přesvědčený o tom, že to v sobě Kuba má a na auto by si zvykl. Nicméně rozdíly mezi řízením Fabie a Alpiny jsou větší, než jsme si uměli představit a teď je potřeba se soustředit pouze na jeden vůz a s tím se zlepšovat.
P.S. Opět se mi poštěstilo na mé narozeniny sedět v závodním autě. Znáte lepší způsob, jak oslavit narozky?“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.