Další úspěšnou rally mají za sebou mladící hájící barvy plzeňského Inveltu. Jakub Jirovec a Petr Jindra se Škodou Fabia R5 absolvovali rally mezi vinicemi. Po skvěle zajeté páteční etapě, přišly v sobotu jezdecké chyby. Přesto je konečné 11. místo absolutně hodně slušným výsledkem.
Když se do rodinného muzea kupovala Fabie R5, poprosil Jakub Jirovec tátu, zda by s tímto vozem mohl jet rally v Hustopečích. Shoda náhod zapříčinila, že do Alpiny, se kterou měl Kuba letos startovat ve velkém mistráku, nebyla po Šumavě převodovka a tak si premiéru za volantem R5 odbyl pětadvacetiletý jezdec v Českém Krumlově. Na jihu Čech byli Kuba s Petrem třináctí absolutně a hodně se těšili do Hustopečí. „Soutěž v Hustopečích mám moc rád. V minulosti jsem zde již dvakrát startoval, trošku paradoxně pokaždé s jiným autem a vždy jsem dojel až na rampu. S tátou bylo domluvené, že si na závod mezi vinicemi půjčím R5 a i když mám doma připravenou Alpinku, vyrazil jsem na Moravu se Škodovkou. Chtěl jsem startovat s Fabií v závodě, který se mi líbí a ve známém prostředí. Hodně jsem se na tento víkend těšil. Těsně před závodem jsme měli malý test na Vyškovsku. Seznamovací jízdy proběhly v poklidu a já se nemohl dočkat startu. Nejpěknější z erzet je tady pro mne zkouška vedoucí okolo Kraví hory. To je pro mne TOP erzeta, je zde několik krásných technických pasáží v lese, ale také rychlé úseky na šotolině. Naopak respekt jsem měl z první sobotní zkoušky, kde se nacházela největší část šotoliny v soutěži. Respekt pramenil hlavně z toho, že jsem nevěděl, jak se bude Fabie na šotolině chovat,“ prozradil před startem plzeňský jezdec.
Páteční etapa obsahovala šest rychlostních zkoušek na třech úsecích. Kuba s Petrem dostali od pořadatelů startovní číslo 12 a ve třídě RC2 měli dvacet soupeřů. S ohledem na to, že Jirovec v tuto chvíli další starty s R5 neplánuje, chtěl si rally mezi vinicemi užít a pozlobit soupeře. Posádkám přálo i počasí a tak volba pneumatik byla jasná. V první sekci pátečních zkoušek to ale moc na velké zlobení nebylo. Nejprve to byl 16. a následně 17. čas. Až na třetí erzetě vystrčili Kuba s Petrem růžky desátým časem. V polovině první etapy figurovala posádka na 14. místě absolutní klasifikace a ve třídě byla o příčku lepší. Druhé kolo na stejných zkouškách již bylo v jiném levelu. Devátý a desátý čas a zejména druhý průjezd okolo rozhledny na Kraví hoře, kde posádka zaznamenala sedmý nejrychlejší čas, zapříčinil posun ve výsledcích. Jirovec s Jindrou figurovali v polovině rally na krásném 8. místě absolutní klasifikace. „Mám pomalejší starty do soutěží. Zatím neumím jet od první zkoušky v maximálním tempu a tady to bylo hodně vidět. Nějak hledám jistotu v autě i v sobě, a i když jsem neviděl časy z prvních zkoušek, cítil jsem, že to je špatné. Byla místa, které se jedou naplno, ale já jsem si „vrkal“, bylo to z mé strany hodně slabé. Vím, že na tom musím zapracovat. A pak jsem se kousnul. Kraví hora byla bomba. V noci mi to jde, a i když byly nějaké chybičky, tak jsme zajížděli dobré časy. Tady už jsem byl mnohem víc spokojený,“ vysvětlil pomalejší start do závodu Jirovec.
V sobotu byla porce rychlostních zkoušek totožná, jako v první etapě. Kuba s Petrem chtěli navázat na výborný závěr úvodní etapy. Posádka dosahovala časy těsně za první desítkou. Po třech odjetých zkouškách se bílo-modrá Fabie propadla o jednu příčku, ale soupeři se zezadu hodně dotahovali. Ne zcela povedená byla druhá runda erzet, kde bylo několik jezdeckých chyb. Na poslední zkoušce přeci jen kluci zabojovali. Výsledkem bylo konečné 11. místo v absolutní klasifikaci a 10. příčka ve třídě. „Podařilo se mi přenést tempo z pátku do soboty, což mne těší. Opravdu jsme do toho šli a hodně jsme se snažili. Z přemíry snahy jsem ale zároveň vyráběl spoustu chyb. Byli jsme dvakrát lehce venku a našel jsem i chyby v rozpisu. Naše tempo nebylo zjednodušeně řečeno plynulé. Na předposlední zkoušce jsem za deště dělal hodiny. Nakonec jsme jedenáctí. Chtěl bych poděkovat Petrovi za skvělou spolupráci v autě a doufám, že jsem mu narozeninový dárek svým výkonem v sobotu moc nepokazil. Díky patří i celému týmu. Letošní Hustopeče byly krásné se skvělou atmosférou a za rok se sem opět rád vrátím. Že by čtvrtý start mezi vinicemi a opět s jiným autem? Uvidíme,“ ohlédl se za druhou etapou mladý jezdec a doplnil: „Podle mne se jelo větší tempo jak v Krumlově. Nyní mne netrápí, že jsme mimo TOP 10, ale to, že jsem dělal tolik chyb. To mne mrzí. Pořád to byl můj druhý závod s R5 a věřím, že s dalšími starty by to bylo lepší a lepší. Po závodě si vždy děláme s Petrem rozbor závodu a hledáme chyby a ponaučení, kde se zlepšovat. Nejvíce se člověk naučí s množstvím najetých kilometrů. Další závody z letošní sezony odjedu již s Alpinou a ten nejbližší bude v Mladé Boleslavi. Charakter trati bude více vyhovovat francouzskému vozu a já se na závod těším.“ A jak viděl závod Petr Jindra, který v sobotu oslavil 24 narozeniny? „Hustopeče s Kubou milujeme, nicméně poprvé jsme jeli na šotolině s R5 a navíc po vyloženě nepovedené sobotě v Krumlově. Chtěli jsme si oba spravit chuť a já myslím, že se nám to povedlo. Určitě tam byl znát progres a já osobně jsem přesvědčený o tom, že to v sobě Kuba má a na auto by si zvykl. Nicméně rozdíly mezi řízením Fabie a Alpiny jsou větší, než jsme si uměli představit a teď je potřeba se soustředit pouze na jeden vůz a s tím se zlepšovat.
P.S. Opět se mi poštěstilo na mé narozeniny sedět v závodním autě. Znáte lepší způsob, jak oslavit narozky?“
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?