Květnové výsledky Samohýl ŠKODA Teamu bohužel připomínají nevyzpytatelné jarní počasí. Na deštivém Rallysprintu Kopná dokázali Adam Březík s Ondřejem Krajčou absolutně zvítězit, na polojasné Rallye Český Krumlov cíl nespatřili. Smutnit mohli hlavně z faktu, že odstupovali z druhého místa absolutní klasifikace…
28. ročník Rallysprintu Kopná zahajoval seriál Rallysprint Série, ve kterém posádka Samohýl ŠKODA Teamu Adam Březík - Ondřej Krajča loni získala titul v hodnocení Poháru 2+. Lukovský jezdec na voze Škoda Fabia R5 neponechal od úvodních kilometrů nic náhodě a na domácích tratích (jedna startovala v jeho rodišti) potvrdil roli favorita. S Ondřejem Krajčou zvítězili stylem start-cíl, v cíli disponovali pohodlným náskokem 43,7 vteřiny. Během slušovického sprintu vyhráli šest z osmi zkoušek, dvakrát se museli sklonit jen před Fiestou RS WRC v cíli druhého Slováka Melichárka.
„Kopná je hezká soutěž, jejíž tratě vychází z Barumky. Bohužel počasí si s námi letos docela pohrálo, což ještě ztížilo tradiční náročnost závodu, ale celkově jsme si to užili. Řekl bych, že každý ročník Kopné je těžký a je potřeba zachovat chladnou hlavu a vyvarovat se možných chyb. Slyšel jsem, že jsem sedmnáctý vítěz Kopné. Nejde však srovnávat jednotlivé ročníky a vítěze, vždy záleží na konkurenci. Ale samozřejmě vždy to bylo něco, co jsem chtěl dosáhnout, přece jen je to domácí závod a na něm vždy chcete být co nejvýše. Hlavně to však byl skvělý test na Krumlov, vyzkoušeli jsme nějaké změny v nastavení, což se povedlo,“ okomentoval absolutní vavřín Adam Březík.
S vítězným duchem zamířila dvojice Samohýl ŠKODA Teamu na jih Čech, kde se odehrávala jubilejní 50. Rallye Český Krumlov. Adam s Ondřejem startovali se startovním číslem 3, ale toho „nasazení“ nedokázali v první etapě naplnit. Na vině byla jezdecká chyba v retardéru hned v úvodním rožmitálském testu, rázem měli od vedoucí trojice citelný odstup. V dalším průběhu stabilně zajížděli čtvrté časy a stejné umístění jim patřilo i absolutně. Na podium ztráceli necelých čtyřicet vteřin, na pátého Cvrčka měli k dobru 1,5 minuty.
Dopolední sekce druhé etapy pak skončila pořádným Waterloo na stupních vítězů. Nejprve na Malontech skončil lídr Pech, na Kohoutu havaroval Stříteský. V tom momentu byli Adam s Ondřejem rázem druzí. Zdálo se to téměř neuvěřitelné, ale na start českobudějovické superspeciálky už jejich Škoda Fabia R5 nedorazila. Na vině byl problém s alternátorem a průběžně stříbrná posádka Samohýl ŠKODA Teamu musela odstoupit.
„Hned na úvodním testu, asi 2-3 kilometru po startu jsem po velkém náletu netrefil optimálně brzdný bod do retardéru. Musel jsem couvat, abychom nedostali žádnou penalizaci. Byla z toho velká ztráta, což nás určitě srazilo. Naštěstí noc mám v oblibě a zase po nějaké době to bylo příjemné zpestření.
V sobotu nás čekaly Malonty, o kterých jsme vlastně nic moc nevěděli. Skoro všichni tam jeli v tomto směru poprvé, což trochu srovnalo šance. Bohužel v půlce Malont přestal fungovat alternátor. Pouze na baterii jsme ještě odjeli následný test Kohout a dorazili až před start superspeciálky v Budějovicích. Projeli jsme časovkou, ale těsně před startem motor definitivně zhasl. To byl konec nadějí na podium, pro všechny v týmu obrovské zklamání. Bereme to však pozitivně, auto je celé a můžeme se v klidu připravit na Hustopeče,“ přiznal jezdec Samohýl ŠKODA Teamu.
Právě Agrotec Petronas rally v Hustopečích 16. – 17. června 2023 bude dalším plánovaným startem Samohýl ŠKODA Teamu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.