Dvě rychlostní zkoušky při letošní Rally Šumava výrazně ovlivnily výsledek posádky Jakub Jirovec – Petr Jindra junior. Po té první měli kluci úsměv od ucha k uchu, po poslední přišlo lehké zklamání.
Krátce před klatovskou rally oslavil Jakub Jirovec narozeniny a jako dárek si chtěl sám sobě nadělit pěkné časy na rychlostních zkouškách. Po absolvování seznamovacích jízd věděl, že letošní Šumava bude opět hodně těžká. Náročné erzety ještě poznamenaly vydatné deště před soutěží, kdy se z polí a lesů splavovalo na cesty velké množství bahna. „Na Šumavě jsem letos startoval potřetí, a tak jsem věděl, co můžeme od této rally očekávat. Přesto jsem byl hodně překvapený, kolik bylo na erzetách bláta. Na samotný závod jsme věděli, že zaprší, jen bylo otázkou, který den. Proto jsme už při tvoření rozpisu počítali i s mokrou variantou a poznamenávali si mimo jiné i typy asfaltu. Velice se mi líbil Čínovský okruh, neboť tato zkouška je hlavně o výkonu motoru, a tudíž sedí naší Alpině. Těšil jsem se i na velhartickou zkoušku. Naopak, už před startem jsem věděl, že na zdebořické RZ budeme hodně ztrácet kvůli tomu, že se z větší části jela na šotolině,“ podělil se o dojmy po trénincích Jakub Jirovec. Ve třídě RGT měli Kuba s Petrem pouze jediného soupeře, Martina Radu s Abarthem, a do porovnávání časů si chtěli přibrat i Petra Nešetřila s Porsche. Rally měla celkem 12 RZ s délkou 147 km rozdělených do dvou etap.
Po pátečním shakedownu, kdy si posádka Alpiny A110 Rally RGT vyzkoušela různá nastavení vozu, byla v harmonogramu pouze jedna erzeta, a to Čínovský okruh. Kuba věděl, že tato zkouška mu může hodně pomoct, a tak sešlápl plynový pedál proklatě hluboko. Výsledkem byl sedmý nejrychlejší čas a skalp několika posádek startujících s vozy R5!!! „Čínovský okruh je relativně jednoduchá erzeta, která když se zajede čistě a dobře, pak je na konci velmi slušný čas. Věděl jsem, že tady se mohu spolehnout na výkon vozu a zkusil jsem jet maximum, co to jen šlo. Chtěl jsem urvat čas v TOP10, ale že to bude už na sedmý flek, to bych před startem zkoušky netipoval. Z výsledného času jsem i teď stále hodně nadšený. Byl to skvělý dárek k narozeninám,“ pochvaloval si vydařený vstup do rally plzeňský jezdec.
V sobotu měly posádky absolvovat sedm rychlostních zkoušek a začínalo se opět na Čínově. Kuba nabuzený z pátku se pokoušel o podobný výsledek. Dva dobré časy by mu dávaly dobrý základ, neboť na dalších zkouškách rally se předpokládal posun vozů R5 dopředu. Přemíra snahy o dosažení skvělého času ovšem zapříčinila drobnou jezdeckou chybu a hodiny. Kuba s Petrem zajeli až 15. čas a oproti prvnímu průjezdu si pohoršili o 11 vteřin. To posádku lehce rozhodilo a na dalších zkouškách přišlo pár drobných chyb. Na RZ Skelná Huť – Svatá Kateřina se kluci chytli a výsledkem byl druhý čas v TOP10. Druhé kolo rychlostních zkoušek už bylo dle představ posádky. Sobotní etapu dokončili Jirovec s Jindrou na 13. místě absolutně a prvním ve třídě RGT. „V sobotu už byly v harmonogramu klasické erzety, ale já věděl, že pokud zajedu na Čínově dobrý čas, tak budu mít dobrý základ. Vše vycházelo skvěle až do posledního okruhu, kdy jsem dojížděl auto a ve špici, kde bývá nejvíce diváků, jsem moc katnul zatáčku. Je tam malý hrb, který mne nakopl a já šel do hodin. Tato chyba mě hodně mrzela a na dalších zkouškách jsem jel hodně opatrně. Až druhé průjezdy byly dobré,“ popsal první nevydařený incident v soutěži Jakub Jirovec.
V neděli byly na programu dvě rychlostní zkoušky, vždy po dvou průjezdech. Na rychlostní zkoušky zapršelo, ale posádka s Alpinkou byla i na tuto variantu připravena. Kuba s Petrem úspěšně ukrajovali ostré kilometry a cílová rampa byla doslova na dosah. Na poslední rychlostní zkoušce asi kilometr a půl před cílem ovšem přišel moment, kdy klukům v autě pořádně zatrnulo. Po drobném výletu mimo trať a lehkém „ducnutí“ o strom museli přijít na pomoc diváci, aby dostali posádku zpět na cestu. Oproti prvnímu průjezdu ztráta jedné minuty a ve výsledcích propad o jednu příčku. „V neděli nám hodně pomohli týmoví meteorologové, na jejichž informace jsme dali a dobře zvolili pneumatiky. Během dne jsme měli dobré tempo. Na sobětické zkoušce jsem ovšem chyboval. Při prvním průjezdu těžkou levou zatáčkou antikatem se mi auto spakovalo, ale tuto chvíli jsem ustál. Druhý průjezd byl už ovšem horší. V té samé zatáčce jsem na kluzkém asfaltu byl moc rychlý a vyletěl jsem až do únikovky, kde jsme si lehce ťukli o strom. Navíc nás museli popostrčit diváci, za což jim zpětně moc děkuji. Nechali jsme tam minutu, což mě hodně zamrzelo,“ prozradil sled událostí na závěrečné zkoušce pětadvacetiletý jezdec. Alpinka doznala malý kosmetický šrám, ale v náročné rally dovezla posádku až na cílovou rampu. Dvojice Jakub Jirovec – Petr Jindra junior nakonec obsadila 14. místo v absolutní klasifikaci a zvítězila ve třídě RGT. „I když jsem udělal na poslední zkoušce velkou chybu, tak jsem s výsledkem velice spokojený. Dokázali jsme, že můžeme zajíždět časy okolo TOP10, což nás oba velmi motivuje do dalších závodů. Po celý závod se jelo vysokým tempem, a když vezmu v potaz i náročné rychlostní zkoušky, tak beru 14. místo všemi deseti. Vše je o zkušenostech a já udělal během soutěže dvě chyby, ale chybovaly i jiné posádky. Petr opět odvedl v autě skvělou práci a díky patří i celému týmu. Už nyní se těším na další start, který bude v Českém Krumlově,“ ohlédl se za druhou letošní soutěží Jakub Jirovec a Petr Jindra junior jej doplnil:„Věděli jsme, že na Šumavě budeme chtít tahat a časy se přiblížit k TOP10. Celý závod se až na drobné chyby dařil a oproti Valašce jsme na první auto ztráceli o 0,9 vteřiny na kilometr méně. Bohužel v závěrečné erzetě jsme udělali asi kilometr a půl před cílem chybu a ta nás stála lepší umístění. Ve stejném místě ale skončil Tomáš Enge a my můžeme být rádi, že Kuba vyřešil situaci tak, že i s přispěním fanoušků jsme mohli závod dokončit. Chtěl bych tímto poděkovat Kubovi za pěkné svezení a také všem našim mechanikům, kteří nám vytváří perfektní podmínky. Dík patří i špionům, jež se zapálením celý víkend skvěle fungovali.“
A jak již bylo řečeno, bílomodrá Alpina s posádkou Jakub Jirovec – Petr Jindra junior nebude chybět ani na rally v Českém Krumlově. Start této soutěže je v kalendáři vyhrazený na termín 19. – 20. 5.2023.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.