Lukáš Frána a Jiří Skořepa vybojovali v letošní sezóně krásná 2. místa ve třídě i dvoukolkách ve velkém mistráku hned za skvěle jedoucím Jaromírem Tarabusem. Nic na tom nezměnila ani havárie a předčasný konec sezóny na Pačejově.
V letošní sezóně bylo v kalendáři zapsáno osm soutěží v Mistrovství České republiky v rally neboli „velkém“ mistráku a z toho se počítalo pět nejlepších výsledků. O přední umístění chtěl bojovat i klatovský Lukáš Frána, jenž si ke spolupráci přizval zkušeného Jiřího Skořepu. Úvodní podnik, dubnovou Valašskou rally, posádka vynechala z ekonomických důvodů a veškeré přípravy Frátherm rally týmu směřovaly až na domácí Rally Šumava. Od posledního loňského závodu uplynulo předlouhých deset měsíců, a tak byli příznivci rally zvědaví, jak se Lukáš popasuje s pauzou. „Domácí Šumava mi sedla a vše klapalo. Po dvou erzetách jsme dokonce drželi průběžné 1.místo ve třídě i skupině, ale pak se před nás dostal zkušený Jaromír Tarabus s novým Peugeotem 208 Rally4. Míra předváděl skvělou jízdu a jak se později ukázalo, vždy když startoval, nenašel přemožitele. V Klatovech při premiérovém startu v sezóně z toho nakonec bylo pro nás stříbro ve třídě i skupině a dvacátá příčka v absolutní klasifikaci českého mistrovství,“ připomněl květnový start Lukáš Frána. Za pouhé dva týdny se Lukáš s Jiřím soukali do závodní kombinézy znovu. Na pořadu totiž byla krumlovská rally, kde Frána startoval naposledy v roce 2019. Pokud domácí šumavská rally vycházela nad očekávání dobře, pak rally v Českém Krumlově byl přesný opak. „Soutěž mi vůbec nesedla. Začalo to v úvodu chybou a malým poškozením auta, poté nevhodným nastavením Citroënu, následovalo pár chyb a nedostatečné tempo a nesnáze gradovaly neoprávněnou penalizací. Bylo to vše hektické, ale nakonec jsme to zvládli až do cíle na 4.místě ve třídě i dvoukolkách. V absolutním pořadí to byla 15. příčka,“ nastínil nesnáze klatovský jezdec. Další soutěží v kalendáři byla rally mezi vinicemi neboli Rally Hustopeče. Pořadatelé opět připravili krásné rychlostní zkoušky, kde ani letos nechyběly zrádné, ale zároveň výživné šotolinové úseky. A jak jsme si v Hustopečích zvykli, tak i letos se tato soutěž započítávala do českého i slovenského mistrovství a také Evropské centrální zóny. Lukáš s Jirkou poslali přihlášku do obou národních šampionátů, neboť v plánu na konci roku byl i start na slovenské rally. „Šotolinové úseky bývají ozdobou této rally, ale letos vyvolaly spousty diskuzí. V první etapě se jezdilo proti zapadajícímu slunci a ve velké prachové stopě. Navíc bylo prakticky bezvětří a po každém průjezdu auta intenzita prachu narůstala a občas nebylo vůbec vidět, kudy vede cesta. A viditelnost byla ještě horší v noci,“ přiblížil obtížnost závodů Frána. Na poslední zkoušce první etapy došlo ke kuriózní situaci. Přibližně kilometr a půl před cílem zkoušky zhasl klukům motor a nešel nastartovat. Naštěstí zkouška vedla z kopce, a tak posádka jela setrvačností a do stopky erzetyDéeS trojku dotlačila. Ve stopce pak Lukáš resetoval jednotku a úspěšně dokončil etapu. V druhé etapě přišel ještě defekt a s ním velká ztráta. Přesto si Lukáš s Jirkou dojeli pro třetí místa ve třídě i dvoukolkách. V absolutní klasifikaci domácího mistrovství to bylo 20. místo a veslovenském mistráku 1.místo jak ve skupině, tak i třídě a 7. příčka absolutně.
Druhou polovinu velkého mistráku odstartovala červencová Bohemia rally v Mladé Boleslavi. S ní přišla drobná komplikace na vrub posádky. Jirka Skořepa měl naplánovanou rodinnou dovolenou a Lukáš se tedy musel poohlédnout po náhradním spolujezdci. Nabídku přijal Tomáš Brůžek, a byť s Lukášem nikdy nezávodil, společně se vrhli rovnou na boleslavské erzety. Souhra v Citroënu proběhla velmi rychle a Lukášovi se dařilo držet krok s rychlými domácími jezdci Mirkem Čížem a Dominikem Brožem. „V polovině první etapy jsme byli na lichotivém třetím místě ve dvoukolkách, ale pak přišla RZ Radostín, která mi ani v jednom průjezdu nesedla. Navíc jsem zde špatně zvolil pneumatiky aerzety oschly rychleji, než jsem očekával. Druhý den byl z mé strany lepší a i slušné časy tam padaly. Nakonec jsme si z Bohemky odvezli domů pohár za 2. místo ve třídě a ve dvoukolkách jsme skončili hned pod „bednou“. V absolutní klasifikaci MČR jsme pak zopakovali výsledek z Hustopečí, tedy 20. příčku,“ vrátil se ještě jednou k boleslavské rally Lukáš. Konec prázdnin patří pravidelně zlínské Barum rally a letošek nebyl výjimkou. Na startu po tříleté pauze opět stanul Lukáš společně s „dovolenkářem“ Jirkou Skořepou. „Barumka má spoustu nej – nejtěžší, nejpopulárnější… a absolvovat tuto rally je neskutečný zážitek. Může za to hlavně fakt, že zlínská rally je zařazena do kalendáře Mistrovství Evropy, a tudíž se na start sjíždí kvalitní zahraniční posádky a s nimi i spousta fanoušků. Noční městská superspeciálka, to je něco naprosto neskutečného a té atmosféře se nic nevyrovná,“ přiblížil náladu při zlínské rally dvaatřicetiletý jezdec. Na městské erzetě udělal Lukáš drobnou chybu, kdy lehce probrzdil zatáčku, ale o výsledku v rally se rozhodovalo až v následujících dvou dnech. „V polovině sobotní etapy jsme byli třetí ve dvoukolkách, což v líhni rychlých domácích jezdců, kteří znají místní erzety doslova nazpaměť, bylo hodně lichotivé umístění. Právě znalost náročných rychlostních zkoušek a nastavení aut bylo hlavní příčinou, proč jsme neudrželi třetí flek. Navíc, nedělní etapa byla slušně řečeno očistec. Počasí si s námi pořádně pohrálo, když se nad soutěží proháněly deštivé přeháňky s bouřkou. Díky tomu bylo v lesních úsecích spoustu vytahaného bláta a občas byl velký boj udržet auto na cestě. Z toho pramenily havárie, kterých bylo poměrně dost. V závěru rally jsme se propadli ještě o jednu příčku a na cílové rampě jsme byli klasifikováni na 5. místě ve dvoukolkách a třetím ve třídě,“ uvedl Lukáš Frána.
Z Klatov do Horažďovic, centra pačejovské rally, to má Lukáš co by kamenem dohodil, a proto považuje tuto soutěž za domácí. Pro jezdce v Citroënu zde bylo několik nových nebo pozměněných úseků. „Hned úvodní zkouška RZ Čečelovice byla pro mne úplně nová, neboť se jela v opačném směru, než na jaký jsem byl zvyklý. Po ránu to docela klouzalo a kousek po startu jsem udělal chybu, kdy jsem se přetočil a vyjel mimo trať. Naštěstí jsme autu nijak neublížili a mohli v soutěži pokračovat. S deštěm přišla druhá chyba. Na kluzkém asfaltu jsem nedobrzdil do retardéru, za což jsem nafasoval půlminutovou penalizaci. Mimochodem, byla to moje vůbec první penalizace za „políbení“ retardéru ve velkém mistráku v kariéře. Penalizace nás posunula na šestou příčku ve dvoukolkách. V druhé etapě jsme si chtěli zlepšit chuť, jen počasí nám nepřálo. Časy padaly hodně dobré a my se pomalu posouvali výsledky vzhůru. Do konce rally chyběly dvě erzety a my byli 11,6 vteřiny od bedny ve dvoukolkách a vítězství ve třídě, což bylo reálné stáhnout. RZ Klínovice se letos jela dvakrát, ale při prvním průjezdu nás zastavili těsně před startem a po vážné havárii na erzetě jsme se vydali objízdnou trasou dál. Druhý průjezd touto zkouškou se stal osudný nám a po velkém skoku jsme tvrdě havarovali. Nezvolil jsem úplně přesný nájezd, dal jsem to víc na vnitřek, a jak jsem později zjistil, zde to hodně kopalo a byla tady větší hrana. K tomu velká rychlost 115 km/hod., dopad moc na čumák až se dřelo ližinou a zadek se stočil víc, než jsem čekal. Po dopadu ještě Citroën odskočil a bylo to… Následoval náraz do plotu a stromu, a tím náš konec v soutěži. Co k tomu říct, je to hned, jen se mrkne a je hotovo. Auto půjde opravit, není to zas tak vážné, jak to vypadalo. Byla to moje havárie po dlouhých třiceti odjetých závodech a první s Citroënem,“ přiblížil události okolo havárie Lukáš Frána
„Na závěr bych chtěl nejvíce poděkovat svému tátovi. On nikdy nechybí na žádném závodě a dělá pro mne maximum. Nechybí nám tak vůbec nic a už vůbec na nic si nemůžeme stěžovat, ba naopak, máme vše potřebné. Je nejdůležitějším člověkem v týmu. Skvěle se o nás stará. Líbí se mi, jak vše prožívá, když se daří i nedaří. On sám, když byl mladý, tak žil motorsportem. Nebyla to přímo rally, ale motocross. Zkrátka neměl takové možnosti a podporu a já si toho nesmírně vážím. Chtěl bych také poděkovat vůbec celé své rodině za podporu a toleranci a také svojí přítelkyni a její rodině. Dále nesmím zapomenout poděkovat Jirkovi Skořepovi za bezvadný přístup a profesionální diktát a plno srandy na závodech, byl to skvělý sport. Když jsem u spolujezdců, nesmím opomenout ani Tomáše Brůžka a poděkovat i jemu za perfektní závod. Další díky patří mým šikovným mechanikům, bez kterých to také nejde. A dík patří všem skvělým fanouškům a sponzorům, kteří mne podporují a drží palce,“ nezapomněl připomenout práci všech, co se podíleli na letošních výsledcích Frána.
A co bude dál? Jaké jsou plány do budoucna?
„V rally jsem začínal jezdit už roce 2009. Abych byl upřímný, tak nějakou dobu přemýšlím o konci kariéry a dokonce jsem se už i rozhodl. Dojedu poslední kompletní sezónu a na nějakou dobu si dám klid od toho všeho, nebo alespoň na této úrovni, jak jste byli posledních osm sezón zvyklí. Od roku 2015 jezdím všechny, dá se říct kompletní sezóny v seriálu Mistrovství České republiky. V roce 2019 jsem k tomu přidal i slovenské mistrovství, kde jsemvybojoval titul mistra ve třídě 5 a vicemistra ve skupině 2WD. Je to dlouhá doba a stálo to hodně moc času, úsilí a financí. Bohužel je to opravdu extrémně drahý a časově náročný koníček. Například přípravu auta jsem si většinou dělal sám po práci do nocí na dílně. Nastal tedy čas udělat změnu. Měl bych už a je na čase život směřovat i jiným směrem. Jezdil bych klidně rád dál, baví mě to opravdu hodně a rád bych vyzkoušel i nějaké nové a silnější vozy. Bohužel, musím stát nohama na zemi a doba, která teď je, tomu vůbec nepomáhá. Určitě ale plno z vás zaregistrovalo, že by se v příštím roce v Česku, dokonce u nás na Šumavě měl uskutečnit závod Mistrovství světa. A to mě nenechává klidným. Tak uvidím, zda svůj názor ještě nezměním. Možnost startovat a účastnit se závodu Mistrovství světa, to je něco, co se už nemusí nikdy opakovat. Nechme se tedy překvapit, co ukáže čas,“ nahlédl do plánů Lukáš Frána.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.