Automobilový jezdec Vojtěch Štajf zažil během víkendu hned dvě druhá místa, přestože destinace soutěží dělilo jeden a půl tisíce kilometrů. S Vladimírem Zelinkou výrazně přispěli druhým místem k úspěchu české reprezentace na FIA Motorsport Games 2022, ale ve Vsetíně rozhodli soupeři o celkovém druhém místě Vojtěcha Štajfa v letošním Poháru 2+, ve kterém pražský jezdec startoval s Františkem Rajnohou.
Druhý ročník souboje národů v různých disciplínách automobilového sportu FIA Motorsport Games 2022 skončil velkým úspěchem českého reprezentačního týmu, který zde startoval pod záštitou Autoklubu ČR. Po velmi vyrovnaném výkonu získala posádka Vojtěch Štajf – Vladimír Zelinka startující s vozem Opel Kadett C GT/E v cíli celkově druhé místo v kategorii Historic Rally Cup.
„Jsem moc rád, že jsme byli s Vláďou součástí letošních FIA Motorsport Games. Velmi se mi líbí celkový koncept této akce, ve kterém je snaha propojit během jednoho víkendu na nezávislé soutěžní platformě motorsportu desítky národů světa při stále přibývajícím počtu soutěžních disciplín. Příkladem byly letos v premiéře i souboje právě v rally. Je tu také příležitost poznat významné osobnosti motorsportu. O tom, že se světová automobilová federace, coby organizátor klání, vydala správným směrem, hovoří skutečně obrovský počet fanoušků jak na okruhu Paul Ricard, tak i na tratích erzet. Budoucí cesta k vysoce prestižní akci se světovou jezdeckou špičkou, pokud možno v každé disciplíně, však bude rozhodně vyžadovat další nezměrné úsilí nejen pořadatelů samotných, ale třeba i masmédií ke zvýšení povědomí a publicity. Naše gratulace směřuje také českému týmu v motokárách k zisku bronzu ve vytrvalostním závodě,“ zhodnotil FIA Motorsport Games Vojtěch Štajf.
Soutěž se jela na technicky velmi náročné trati v okolí francouzských měst Marseille a Toulon. Ve dvou dnech absolvovaly soutěžní posádky celkem 13 rychlostních zkoušek, které doplnila závěrečná Medal Stage určená už jen pro tři nejúspěšnější posádky v každé rally kategorii. I v té nakonec, stejně jako v celém průběhu klání národů, potvrdila posádka Štajf – Zelinka své stříbrné ambice a dojela celkově druhá. Tento výsledek výrazně pomohl ke konečné osmé příčce reprezentace České republiky z pohledu zisku medailí. „Soutěž na jihu Francie byla poměrně časově náročná už při seznamovacích jízdách, i díky delším přejezdům. Věděli jsme, kdo bude naším soupeřem a střízlivé ambice nás směřovaly k boji o stříbrnou pozici. Tomu bylo podřízeno úplně všechno i za situace, kdy jsme nezvolili úplně dobrý mix směsi pneumatik z jejich celkově povoleného počtu. Doslova horkou chvílí byl rozpadlý samosvor v diferenciálu po deváté zkoušce. Klukům se ale časově podařilo vyměnit v servisu celou zadní nápravu bez penalizace. Poslední zajímavostí byla Medal Stage, kde jsme se také poprvé ve své závodní kariéře utkali s našimi dvěma soupeři v přímém souboji na okruhu Paul Ricard. I zde jsme ale potvrdili, že nám stříbro patří právem,“ uvedl pražský jezdec k průběhu soutěže.
Ve stejnou dobu se však rozhodovalo také o celkovém pořadí letošního Poháru 2+ při seriálu PIRELLI Rallysrint série, ve kterém v soudobém vozu tvořili posádku týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou. I přes poměrně dlouhé držení průběžného prvenství v tomto seriálu se nakonec Štajf s Rajnohou přesouvají po finálové soutěži ve Vsetíně na druhé místo v konečné klasifikaci. „Adamovi Březíkovi a Ondřeji Krajčovi samozřejmě k vítězství ve Vsetíně i v Poháru 2+ gratulujeme! S úsměvnou nadsázkou musím říci, že nás mrzí fakt, kdy pohár nezůstal v rukou starších a zkušenějších. Ale seriózně musíme uznat, že po tom obrovském vypětí s opravou jejich auta a odhodlanosti všech lidí okolo nich si mladé pušky tenhle úspěch rozhodně zaslouží,“ komentoval průběh a závěr letošního poháru 2+ Vojtěch Štajf, který se ve dnech 4. - 5. listopadu objeví s vozem Toyota Celica GT-Four ST165 na tradičním Setkání mistrů 2022 v Sosnové u České lípy.
PR, Racing21
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.