Na letošní ročník Barum Czech Rally Zlín se bude ještě dlouho vzpomínat. Náročné povětrnostní podmínky, abnormální počet havárií a dechberoucí souboj o stupně vítězů – to jsou některé z událostí, které po celé tři dny zvedaly ze židle tisícovky návštěvníků. Napínavou koncovku zvládli skvěle Filip Mareš s Radovanem Buchou, kteří prokázali pevné nervy a v souboji plejády kvalitních posádek vybojovali cenné druhé místo v absolutním pořadí.
Špičkoví účastníci mistrovství Evropy a českého seriálu se na společné trati setkají jen jednou do roka, a to právě ve Zlíně. Napětí před startem by se tedy dalo krájet. Reprezentanti stáje Entry Engineering-ATT Investments však do soutěže vstoupili soustředěně a po třetím místě v kvalifikační „erzetě“ mohli být spokojení i se čtvrtým časem na diváky obsypané městské rychlostní zkoušce v ulicích Zlína. Ve vysokém tempu pokračovali také v sobotní a nedělní etapě, které svým charakterem připomínaly místy spíše blátivou britskou rally a vytrestaly celou řadu předních posádek. Tři výlety mimo trať se bohužel nevyhnuly ani Filipovi s Radkem. Posádka i vůz však dokázaly všechny krizové momenty ustát a závod zdárně dokončit. „Letošní barumka byla jedním z nejtěžších závodů mojí kariéry. Počasí si s námi pohrávalo od první do poslední RZ a volba pneumatik byla zásadním faktorem víkendu. Tolik chyb jsem za jeden závod snad nikdy neudělal a je pro nás malé vítězství, že se nám podařilo prokousat až ke skvělé druhé příčce v cíli. Může mě jen mrzet více než 30 vteřin, které nás moje sobotní chyby stály. Na druhou stranu mám radost z toho, že jsme to nevzdali, podržel mě celý tým a dokázali jsme se rychle vrátit do bojů o pódium,“ pochvaloval si pilot Škody Fabie Rally2 Evo.
Ještě před startem nedělní etapy by si na stříbrné umístění středočeské posádky určitě netipl každý. Filip s Radkem však ke stupňům vítězů rezolutně vykročili vítězstvím v prvním průjezdu Majáku a druhým časem na legendární Pindule. Když odjížděli na poslední rychlostní zkoušku, celou čtveřici zájemců o stříbro dělilo jen 6,2 sekundy. „Před poslední RZ jsem věřil, že se nám druhé místo podaří udržet. Déšť sice sílil s každou minutou, ale erzetu jsme nakonec odjeli bez chyby a naštěstí to vyšlo. Podmínky byly ale do posledních metrů šílené, celou RZ nám už dost pršelo a do toho svítilo ostré slunce,“ popsal infarktový závěr Filip, jehož náskok na bronzového Simona Wagnera v cíli činil pouhých 1,8 sekundy.
Aby byla radost v týmu ještě větší, druhým místem z Barum Czech Rally Zlín si Filip Mareš s Radovanem Buchou definitivně pojistili titul vicemistrů ČR v rally pro letošní rok, přestože do konce sezony zbývají ještě dvě soutěže. „Děkujeme, že jste nás vy, naši fanoušci, hnali po celý závod dopředu. Pro celý LAURETA AUTO Škoda Team, který jsme na domácích tratích reprezentovali, i všechny partnery našeho týmu, je to skvělý výsledek. Zároveň bychom tímto rádi pogratulovali Honzovi Kopeckému s Honzou Hlouškem k obhajobě mistrovského titulu,“ dodal Filip, který dělá vše proto, aby se v říjnu postavil na start závěrečného klání letošního evropského seriálu ve Španělsku. O dalším programu týmu vás budeme průběžně informovat.
PR, LAURETA AUTO Škoda Team
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.