Pro ty, kteří jsou zasaženi bacilem rally, existují různé cesty, jež je dovedou za volant rally auta. Mezi jezdci najdeme pravověrné, kteří žádnou jinou disciplínou neprošli, jezdce s bohatou motokárovou historií v rally najdeme i přeběhlíky z jiných disciplín. Na Fulneku se na start rallysprintu poprvé postaví mladá dáma, jíž dovedla ke kokpitu rally auta poněkud stranou stojící disciplína – minikáry.
Minikáry jsou, zjednodušeně řečeno, bezmotorové „stroje“, na kterých se jezdí z kopce po kužely vytýčených tratích. Není to ovšem ledajaké ježdění, je to opravdové závodění, ve kterém rozhoduje správná volba stopy a hospodaření s rychlostí. I minikáry mají své multišampióny. Jedním z nich je Eliška Slavíková. Eliška je čtyřnásobnou mistryní České republiky čtyřnásobnou mistryní Evropy a sedmkrát zvítězila v Poháru České republiky. Letošní Rally Fulnek-Odry bude svědkem její premiéry v rallysprintovém mistrovství. Navigovat ji bude zkušený spolujezdec a její otec Jan Slavík. Před velkou premiérou jsme rodinné posádce položili několik otázek:
Jak se, Eliško, cítíš před prvním rallysprintovým startem?
„Jsem z toho trochu nervózní. Přeci jenom jsem do teď jezdila prakticky pouze na tratích v Sosnové a Kopřivnici, ale to je něco úplně jiného, než jet opravdovou rally. Na druhou stranu se strašně těším. Když nevyšel náš prvotní plán jet sprint v Plzni, doma jsem to obrečela.“
Jaký máš pro svůj první start cíl?
„Myslím, že klást si nějaké cíle, je předčasné. Pro nás je teď hlavní, abych si to osahala, začala důkladněji poznávat o čem je skutečná rally a samozřejmě i jaké jsou rozdíly v chování auta na okruhu a na opravdové rychlostní zkoušce. Mým cílem i cílem celého týmu je Fulnek dokončit a odnést si z něj nové zkušenosti, které pak dál budeme moci zužitkovat.
Co očekáváš, že pro Tebe bude nejtěžší?
„To je složitá otázka, ale myslím, že nejtěžší asi bude délka rychlostních zkoušek, protože do teď jsem byla zvyklá jet v plném nasazení kolem tří minut, kdežto u rally se k tomu musí přistupovat trochu jinak. Určitě budu muset jinak hospodařit se silami. Toho těžkého se objeví jistě hodně a já sama budu určitě ledasčím překvapená. Přece jen je to první start. Ale nebojím se ničeho, jedu se přece učit. Doufám však, že jsme připraveni po všech stránkách a nic nás tak úplně nezaskočí.“
Myslíš, že některé zkušenosti z minikár Ti pomohou i v autě?
„Minikáry jsou hlavně o stopě. Když tam člověk udělá chybu, je to nevratné, napravit to nejde. Proto si myslím, že zkušenosti z volby stopy z minikár pro mě budou určitou výhodou. Ale rally je přece jen jiná disciplína, třeba čtení povrchu a jízda podle rozpisu, to bude úplně nové. Určitě mám z minikár i některé návyky, které jsem za ta dlouhá léta získala a dneska si už ani neuvědomuji, že spoustu věcí dělám automaticky a přirozeně. Za to samozřejmě patří velký dík mým rodičům, kteří s námi na ty závody od útlého věku jezdili, trávili víkendy v různých částech republiky a umožnili nám se tak začít rozvíjet.“
Na co se nejvíc těšíš?
„Úplně na všechno. Dostat se poprvé mezi stromy, jet na rozpis, těším se na celý průběh rally, na všechno, co se kolem ní děje. Mohla bych tady jmenovat až do nekonečna, na co všechno se těším, ale myslím, že vše bylo řečeno v první větě - na všechno J. Těším se od prvních závodů na minikáře, těším se od chvíle, kdy jsme o sprintu začali reálně uvažovat. Od samého začátku ježdění to byl pro mě cíl. Když jsme začínali, táta párkrát řekl: ,,Tak třeba jednou pojedeme nějakou rally, uvidíme, jak ti to půjde”. Tenkrát to pro mě byla krásná, ale trochu nereálná představa. Teď když se to opravdu děje s úsměvem na rtech na to vzpomínám a jsem moc vděčná za to jak mě všichni a hlavně rodina na celé cestě závoděním podporují a vždy podporovali.“
Honzo, s jakým autem se postavíte na start?
„Naší závodní technikou je Škoda Fabia první generace upravená pro třídu RN6. Pravověrní fanoušci jí spíše znají jako třídu A/1400 nebo třídu 7. Ano, tak dlouho se již tyhle Fabie pohybují po závodních tratích. A proč právě ona? Protože k ní máme jako mladoboleslaváci citový vztah. Navíc je to auto, se kterým jsem před dvacet lety začínal svoji aktivní kariéru v rally J. Auto jsme si postavili s Eliškou sami s podporou rodiny a několika nejbližších kamarádů. Eliška dokonce na téma „Stavba závodního vozu“ píše svoji maturitní práci.“
Jaké je zázemí vašeho týmu?
Zázemí máme ryze rodinné. Hodně spolupracujeme a pomáháme si s rodinou Jiráků, kde závodí s Fábií TDI jejich syn Ondra. Ten je i největším jezdeckým mentorem Elišky. Při přípravě auta i organizačních záležitostech nám hodně pomáhá i druhá dcera Anežka, která je také dlouholetou úspěšnou závodnicí minikár. Ta navíc už taky začíná pošilhávat po volantu závodního auta. Asi to je přirozený vývoj v naší rodině postižené bacilem závodění. Z toho také vychází název našeho teamu MiRa Racing – Minikáry&Rally. Samostatnou kapitolou našeho týmu je naše maminka. Té patří náš největší obdiv. Mít v rodině tři pacienty postižené závodním bacilem je dost těžké. Nesmíme určitě také zapomenout na Honzu Kejvala, minikárového závodníka, který s námi absolvuje všechny závody jako mechanik.
Jak Ty vidíš cíle pro Fulnek?
„Původně jsme měli Eliščinu premiéru v rally naplánovanou na Rally Plzeň. Bohužel ve středu před závody mě seklo v zádech tak, že jsem nebyl schopen jakéhokoliv pohybu. Velmi příjemně nás překvapil přístup vedení plzeňského závodu. Když jsme se ze zdravotních důvodů omlouvali tak pan ředitel Hasman vyvinul veliké úsilí, aby Elišce sehnal náhradního spolujezdce. Bohužel se to nakonec nepodařilo, ale opravdu díky moc. A cíle na Fulnek? Odjet celý závod, prožít krásný víkend. Jedeme sbírat zkušenosti nemusíme se honit za výsledkem“
Přivítejme Elišku do rally komunity, popřejme jí úspěch a držme na Rally Fulnek – Odry palce posádce se startovním číslem 61.
Jiří Šteg
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.