Mladoboleslavský Miroslav Číž se rychle dostal do popředí kategorie dvoukolek a třídy, kde startuje s Peugeotem 208 R2 V loňském roce to byla skvělá jízda, ale letos, byť jezdci rychlost nechybí, je to spíše trápení. Na Rally Bohemia chce ovšem sedmadvacetiletý jezdec odstartovat tu lepší polovinu letošní sezóny.
Miroslav Číž patřil v loňském roce k obrovským překvapením české rally. Nováček na tratích rychlostních zkoušek v seriálu vícedenních závodů totiž dvakrát absolutně ovládl kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou a třikrát nenašel přemožitele ve třídě 6. I díky těmto výsledkům si na konci roku došel pro pohár za celkové 3. místo v kategorii 2WD a stříbra bral ve třídě a mezi juniory. „Loňská sezóna byla super. I když jsme se učili, tak se nám dařilo zajíždět slušené výsledky. Vše, co jsme chtěli, jsme splnili a dokonce se povedlo i něco navíc. Celá sezóna byla super jízda a já jsem si ji hrozně moc užil,“ uvedl na konci loňského roku sedmadvacetiletý jezdec. Na stejné vlně se chtěl Mirek prezentovat i letos. Prvním letošním startem byla Valašská rally. Závod, jehož náročnost ještě umocnilo počasí, kdy by psa ven nevyhnal, ale posádky se měly „popasovat“ se čtrnácti erzetami. Seznamovací jízdy na Valašsku doprovázelo sluníčko, ale při samotné rally doslova řádily všechny živly – déšť, slunce i sněhová přeháňka. Vstup do závodu vyšel Mirkovi Čížovi a Vladimíru Libenskému dobře, když zajeli na první zkoušce třetí čas mezi českými dvoukolkami a byli nejrychlejší ve své třídě. Pak ale přišla RZ Lešná a lehká havárie. „Na jednom rychlejším úseku, který končil mírnou zatáčkou, jsem si chtěl přibrzdit, ale na kluzkém asfaltu na vodě mi to uklouzlo a já si brnknul o mez. Ta nás kopla zpět na cestu, ale poněkud do jiného směru, než bychom si přáli. Naštěstí mám šikovné mechaniky, kteří dostali vůz do funkčního stavu a já mohl absolvovat druhou etapu,“ přiblížil nepříjemnost z úvodu sezóny Mirek Číž. Číž s Libenským dokončili druhou etapu v rámci super rally na 6. místě mezi dvoukolkami a mladoboleslavský jezdec se již těšil na další závod. V Klatovech slyšel Mirek rozpis z úst Jirky Kunsta mladšího. Průběh Rally Šumava byl ovšem jako přes kopírák závodu z Valašského Meziříčí. První zkouška dobře zajeta a ve druhé stopka. Tentokráte ovšem bylo na vině poškozené olejové čerpadlo. V týmu zavládlo velké zklamání. Mirek „obětoval“ další starty, aby připravil vůz na domácí soutěž, kde chce již plně bodovat. „Na Rally Bohemia se moc těším. Samozřejmě, domácí soutěž je vždy obrovskou motivací nezklamat a já věřím, že jsem si porci smůly již vybral do konce sezóny. Závod si chci užit a vůbec bych se nezlobil, kdybych navázal na loňský výsledek. V každém případě bych rád pozval do Mladé Boleslavi a jejího okolí všechny fanoušky rally, aby přišli zafandit nejenom nám, ale všem posádkám. Jistě se bude na co dívat,“ pozval příznivce rally na „Bohemku“ Mirek Číž. Zbývá už pouze doplnit, že pátý podnik z velkého mistráku se jede v termínu 9. – 10. 7. Mirka Číže bude na Boleslavsku navigovat stejně jako vloni Věra Pečenková, jejich Peugeot 208 R2 poveze startovní číslo 33.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.