Fryštácký jezdec Erik Cais na voze Ford Fiesta R5 MkII vyhrál 27. ročník RENTOR Rallysprint Kopná 2022, který byl úvodním podnikem sedmidílného seriálu PIRELLI Rallysprint série. Obhajobu prvenství si připsal se spolujezdcem Danielem Trunkátem v barvách Yacco ACCR Team. Na druhém místě skončili s odstupem 17 vteřin Adam Březík, Ondřej Krajča (Škoda Fabia R5) z týmu Samohýl Škoda Team, třetí dojeli se ztrátou 1:24,1 minuty Vojtěch Štajf, František Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5), soutěžící ACCR Racing 21 Team.
Dvaadvacetiletý pravidelný účastník WRC2 Erik Cais zvítězil stylem start, cíl a do galerie vítězů populární Kopné se zapsal podruhé. Pro diváky v České republice to byla jedna z mála možností vidět Caise na domácích tratích, další start plánuje až koncem srpna při evropské barumce. Do Slušovic přijel rozjetý z náročné Chorvatské rally a jediný, kdo s ním držel krok byl Adam Březík. Cais si vyjel hned na začátku soutěže náskok deseti vteřin, který postupně navýšil po 5. rychlostní zkoušce až na 22,6 vteřiny. V cestě za obhajobou ho nezbrzdil ani defekt při závěrečném průjezdu Kameňákem. „Naštěstí jsme měli náskok a výhru nám to neohrozilo. Rally jsme si velmi užili a jsme rádi, že se nám podařilo obhájit vítězství. Kopná je velmi prestižní soutěž, jeden z nejkrásnějších rallysprintů a výhra má pořád svou značnou váhu. Shodou okolností nás loni postihl na Kameňáku rovněž defekt. Bylo to velmi podobné jako loni, nicméně letos se jelo na suchu a tempo bylo ještě vyšší. Dan Trunkát si soutěž neuvěřitelně užil, měli jsme krásný a povedený víkend,“ pověděl v cíli šťastný Erik Cais, který nyní pojede šotolinové rally světového šampionátu v Portugalsku a na Sardinii.
Další mladík Adam Březík se ukázal ve velmi dobrém světle a potvrdil, že dokáže jet hodně rychle. Soutěž pojal jako výborný test před Rallye Šumava Klatovy. „Jeli jsme tak, abychom neudělali chybu a dovezli auto v pořádku až do cíle. Za tři dny odjíždíme na Šumavu, což je pro nás v tuto chvíli prioritní,“ vysvětlil šestadvacetiletý Březík.
Cais s Adamem Březíkem si jeli vlastní soutěž a zbytek startovního pole bojoval až o třetí příčku. Tu získal Vojtěch Štajf, který přesedlal od historiků opět do moderního vozu VW Polo GTi R5. Před čtvrtým jezdcem v pořadí Martinem Vlčkem (Hyundai i20 N Rally2) měl v cíli náskok 11,7 vteřiny. Příjemným překvapením bylo páté místo okruháře Aleše Jiráska (Škoda Fabia R5), šestý dojel Ondřej Bisaha (Hyundai i20 R5), kterého zbrzdil v samotném závěru defekt.
Úvodní díl rallysprintové série suverénně vyhrál Jaromír Tarabus (Peugeot 208 Rally4). Před druhým jezdcem v pořadí měl náskok více než minuty a půl. „Tratě byly klasicky na Kopné velmi těžké. Svezli jsme se parádně, i když párkrát jsem jel až na hranici limitu. Soutěž jsme si okořenili výhrou ve dvoukolkách. V závěru nám ještě praskl výfuk a bylo nám líto odstoupit, i když nám o body do šampionátu nejde, protože neabsolvujeme sprintové podniky. Příští týden jedu Šumavu a poté Český Krumlov. Chceme startovat na vybraných závodech velkého šampionátu v rámci Peugeot Cupu,“ řekl vítězný Tarabus.
Druhé místo v konečném účtování obsadil Martin Mottl (Opel Corsa Rally4): „Soutěž byla skvělá i vzhledem k suchému počasí. Nesnáším vodu a některé úseky byly hodně rozbité. Ale užili jsme si soutěž a navíc nám ještě cinklo. Míra Tarabus se nedal porazit, protože se jedná o jezdce evropského formátu. Byl jsem třetí na ČMPR, tady jsem druhý, ale beru to jako velké vítězství.“
O umístění na medailových stupních přišel v samotném závěru Matěj Kamenec (Škoda Fabia Kit Car), který však na poslední rychlostní zkoušce skončil v příkopu a ze soutěže odstoupil. O třetí místo bojovali Daniel Polášek a Kryštof Zpěvák (oba Ford Fiesta Rally4). Kvůli havarovanému vozu Kamence jim byl na závěrečném testu přidělen shodný náhradní čas a pořadí platné po šesté rychlostní zkoušce zůstalo až do cíle. Ve prospěch Poláška nakonec rozhodly čtyři vteřiny.
Hodnocení úvodního dílu značkového seriálu Čermák a Hrachovec ADAM CUP 2022 vyhrál Jakub Jančík, další medailová místa obsadili Dominik Jakeš a Tomáš Arnošt. Ohlasy jezdců z čela startovního pole jste mohli sledovat v živém vysílání prostřednictvím facebookového profilu Rallysprintu Kopná a můžete je zhlédnout i zpětně.
V rámci 27. RENTOR Rallysprint Kopná 2022 bylo převzato po přejímkách 92 posádek z původně 95 přihlášených. Do cíle přijelo celkem 69 soutěžících, když klasifikováno bylo 62 soudobých vozů a 7 historiků. Další soutěží šampionátu v rallysprintech bude začátkem června Lak Racing Rallye Plzeň (3. – 4. 6.)
Konečné pořadí 27. RENTOR Rallysprint Kopná 2022:
1. Cais, Trunkát (Ford Fiesta R5 MkII) 37:02,8 min
2. A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) + 17,0 s
3. Štajf, Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5) + 1:24,1 min
4. Martin Vlček, J. Novák (Hyundai i20 N Rally2) + 1:35,8 min
5. Jirásek, Machů (Škoda Fabia R5) + 1:43,5 min
6. Bisaha, Kiška (Hyundai i20 R5) + 2:20,0 min
7. Trněný, Doerr (CZE/DEU, Ford Fiesta R5) + 2:22,0 min
8. J. Černý, Jindra (Ford Fiesta Rally3) + 2:37,1 min
9. Trnovec, Staněk (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 2:47,7 min
10. Hanák, Večerka (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:10,4 min
Vyhrané RZ: 4 – Cais, 3 – A. Březík
PIRELLI Rallysprint série (RSS):
12./1. Tarabus, Blažek (Peugeot 208 Rally4) 40:25,9 min
16./2. Mottl, Šmíd (Opel Corsa Rally4) + 1:36,3 min
18./3. Polášek, Janovská (Ford Fiesta Rally4) + 1:42,8 min
19./4. Zpěvák, Navrátil (Ford Fiesta Rally4) + 1:46,8 min
21./5. Lehký, Kotál (Ford Fiesta Rally4) + 2:02,4 min
Pohár 2+:
1. Cais, Trunkát (Ford Fiesta R5 MkII) 37:02,8 min
2. A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) + 17,0 s
3. Štajf, Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5) + 1:24,1 min
4. Martin Vlček, J. Novák (Hyundai i20 N Rally2) + 1:35,8 min
5. Jirásek, Machů (Škoda Fabia R5) + 1:43,5 min
Pohár pořadatele:
1. Hanuš, Čech (SVK, Hyundai i20 R5) 41:15,8 min
2. László, Berendi (HUN, Renault Clio Rally4) + 1:09,1 min
3. Loof, Eichenauer (DEU, Ford Fiesta Rally4) + 1:53,0 min
Čermák a Hrachovec ADAM CUP 2022:
1. Jančík, Jurčík (Opel Adam Cup) 44:26,6 min
2. D. Jakeš, Baďura (Opel Adam Cup) + 10,1 s
3. Arnošt, Kunst (Opel Adam Cup) + 25,2 s
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?