Fryštácký jezdec Erik Cais na voze Ford Fiesta R5 MkII vyhrál 27. ročník RENTOR Rallysprint Kopná 2022, který byl úvodním podnikem sedmidílného seriálu PIRELLI Rallysprint série. Obhajobu prvenství si připsal se spolujezdcem Danielem Trunkátem v barvách Yacco ACCR Team. Na druhém místě skončili s odstupem 17 vteřin Adam Březík, Ondřej Krajča (Škoda Fabia R5) z týmu Samohýl Škoda Team, třetí dojeli se ztrátou 1:24,1 minuty Vojtěch Štajf, František Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5), soutěžící ACCR Racing 21 Team.
Dvaadvacetiletý pravidelný účastník WRC2 Erik Cais zvítězil stylem start, cíl a do galerie vítězů populární Kopné se zapsal podruhé. Pro diváky v České republice to byla jedna z mála možností vidět Caise na domácích tratích, další start plánuje až koncem srpna při evropské barumce. Do Slušovic přijel rozjetý z náročné Chorvatské rally a jediný, kdo s ním držel krok byl Adam Březík. Cais si vyjel hned na začátku soutěže náskok deseti vteřin, který postupně navýšil po 5. rychlostní zkoušce až na 22,6 vteřiny. V cestě za obhajobou ho nezbrzdil ani defekt při závěrečném průjezdu Kameňákem. „Naštěstí jsme měli náskok a výhru nám to neohrozilo. Rally jsme si velmi užili a jsme rádi, že se nám podařilo obhájit vítězství. Kopná je velmi prestižní soutěž, jeden z nejkrásnějších rallysprintů a výhra má pořád svou značnou váhu. Shodou okolností nás loni postihl na Kameňáku rovněž defekt. Bylo to velmi podobné jako loni, nicméně letos se jelo na suchu a tempo bylo ještě vyšší. Dan Trunkát si soutěž neuvěřitelně užil, měli jsme krásný a povedený víkend,“ pověděl v cíli šťastný Erik Cais, který nyní pojede šotolinové rally světového šampionátu v Portugalsku a na Sardinii.
Další mladík Adam Březík se ukázal ve velmi dobrém světle a potvrdil, že dokáže jet hodně rychle. Soutěž pojal jako výborný test před Rallye Šumava Klatovy. „Jeli jsme tak, abychom neudělali chybu a dovezli auto v pořádku až do cíle. Za tři dny odjíždíme na Šumavu, což je pro nás v tuto chvíli prioritní,“ vysvětlil šestadvacetiletý Březík.
Cais s Adamem Březíkem si jeli vlastní soutěž a zbytek startovního pole bojoval až o třetí příčku. Tu získal Vojtěch Štajf, který přesedlal od historiků opět do moderního vozu VW Polo GTi R5. Před čtvrtým jezdcem v pořadí Martinem Vlčkem (Hyundai i20 N Rally2) měl v cíli náskok 11,7 vteřiny. Příjemným překvapením bylo páté místo okruháře Aleše Jiráska (Škoda Fabia R5), šestý dojel Ondřej Bisaha (Hyundai i20 R5), kterého zbrzdil v samotném závěru defekt.
Úvodní díl rallysprintové série suverénně vyhrál Jaromír Tarabus (Peugeot 208 Rally4). Před druhým jezdcem v pořadí měl náskok více než minuty a půl. „Tratě byly klasicky na Kopné velmi těžké. Svezli jsme se parádně, i když párkrát jsem jel až na hranici limitu. Soutěž jsme si okořenili výhrou ve dvoukolkách. V závěru nám ještě praskl výfuk a bylo nám líto odstoupit, i když nám o body do šampionátu nejde, protože neabsolvujeme sprintové podniky. Příští týden jedu Šumavu a poté Český Krumlov. Chceme startovat na vybraných závodech velkého šampionátu v rámci Peugeot Cupu,“ řekl vítězný Tarabus.
Druhé místo v konečném účtování obsadil Martin Mottl (Opel Corsa Rally4): „Soutěž byla skvělá i vzhledem k suchému počasí. Nesnáším vodu a některé úseky byly hodně rozbité. Ale užili jsme si soutěž a navíc nám ještě cinklo. Míra Tarabus se nedal porazit, protože se jedná o jezdce evropského formátu. Byl jsem třetí na ČMPR, tady jsem druhý, ale beru to jako velké vítězství.“
O umístění na medailových stupních přišel v samotném závěru Matěj Kamenec (Škoda Fabia Kit Car), který však na poslední rychlostní zkoušce skončil v příkopu a ze soutěže odstoupil. O třetí místo bojovali Daniel Polášek a Kryštof Zpěvák (oba Ford Fiesta Rally4). Kvůli havarovanému vozu Kamence jim byl na závěrečném testu přidělen shodný náhradní čas a pořadí platné po šesté rychlostní zkoušce zůstalo až do cíle. Ve prospěch Poláška nakonec rozhodly čtyři vteřiny.
Hodnocení úvodního dílu značkového seriálu Čermák a Hrachovec ADAM CUP 2022 vyhrál Jakub Jančík, další medailová místa obsadili Dominik Jakeš a Tomáš Arnošt. Ohlasy jezdců z čela startovního pole jste mohli sledovat v živém vysílání prostřednictvím facebookového profilu Rallysprintu Kopná a můžete je zhlédnout i zpětně.
V rámci 27. RENTOR Rallysprint Kopná 2022 bylo převzato po přejímkách 92 posádek z původně 95 přihlášených. Do cíle přijelo celkem 69 soutěžících, když klasifikováno bylo 62 soudobých vozů a 7 historiků. Další soutěží šampionátu v rallysprintech bude začátkem června Lak Racing Rallye Plzeň (3. – 4. 6.)
Konečné pořadí 27. RENTOR Rallysprint Kopná 2022:
1. Cais, Trunkát (Ford Fiesta R5 MkII) 37:02,8 min
2. A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) + 17,0 s
3. Štajf, Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5) + 1:24,1 min
4. Martin Vlček, J. Novák (Hyundai i20 N Rally2) + 1:35,8 min
5. Jirásek, Machů (Škoda Fabia R5) + 1:43,5 min
6. Bisaha, Kiška (Hyundai i20 R5) + 2:20,0 min
7. Trněný, Doerr (CZE/DEU, Ford Fiesta R5) + 2:22,0 min
8. J. Černý, Jindra (Ford Fiesta Rally3) + 2:37,1 min
9. Trnovec, Staněk (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 2:47,7 min
10. Hanák, Večerka (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 3:10,4 min
Vyhrané RZ: 4 – Cais, 3 – A. Březík
PIRELLI Rallysprint série (RSS):
12./1. Tarabus, Blažek (Peugeot 208 Rally4) 40:25,9 min
16./2. Mottl, Šmíd (Opel Corsa Rally4) + 1:36,3 min
18./3. Polášek, Janovská (Ford Fiesta Rally4) + 1:42,8 min
19./4. Zpěvák, Navrátil (Ford Fiesta Rally4) + 1:46,8 min
21./5. Lehký, Kotál (Ford Fiesta Rally4) + 2:02,4 min
Pohár 2+:
1. Cais, Trunkát (Ford Fiesta R5 MkII) 37:02,8 min
2. A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) + 17,0 s
3. Štajf, Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5) + 1:24,1 min
4. Martin Vlček, J. Novák (Hyundai i20 N Rally2) + 1:35,8 min
5. Jirásek, Machů (Škoda Fabia R5) + 1:43,5 min
Pohár pořadatele:
1. Hanuš, Čech (SVK, Hyundai i20 R5) 41:15,8 min
2. László, Berendi (HUN, Renault Clio Rally4) + 1:09,1 min
3. Loof, Eichenauer (DEU, Ford Fiesta Rally4) + 1:53,0 min
Čermák a Hrachovec ADAM CUP 2022:
1. Jančík, Jurčík (Opel Adam Cup) 44:26,6 min
2. D. Jakeš, Baďura (Opel Adam Cup) + 10,1 s
3. Arnošt, Kunst (Opel Adam Cup) + 25,2 s
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.