Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce již sedmadvacátý díl a je neodmyslitelně spjat od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků z Podkopné Lhoty. V roce 1993 nikoho nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice nejoblíbenějšího sprintu v České republice. Do kalendáře jednodenních sprintů se vrátil po dvouleté odmlce v roce 2017. Kvůli pandemii koronaviru (COVID-19) se populární motoristický podnik neuskutečnil v roce 2020.
Za předchozích šestadvacet odjetých ročníků najdeme mezi vítězi řadu velkých jmen, byli to například Ital Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Maďar Gergély Szabó, Tomáš Kostka, Miroslav Jakeš nebo Erik Cais. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, čtyřikrát vyhráli Roman Kresta a Tomáš Kostka.
Loňskou Kopnou vyhrál premiérově talentovaný Erik Cais na na voze Ford Fiesta R5 MkII. Jezdec z Fryštáku se vrátil na české tratě po téměř dvouměsíční odmlce zaviněné postcovidovým syndromem. Cais vyhrál domácí rally v úvodu hustě zkrápěnou deštěm stylem start a cíl. Neměl to však jednoduché, na Kameňáku ho postihl defekt a jeho náskok se ztenčil po třetí rychlostní zkoušce na rozdíl pouhých 2,7 vteřiny. Na další erzetě zatáhl a nenechal nikoho na pochybách o celkovém vítězi. Druhé místo obsadil čtyřnásobný vítěz Kopné Tomáš Kostka (Škoda Fabia Rally2 Evo). Při prvním průjezdu Březové byl krátce mimo trať, ale i přes stříbrnou pozici byl na cílové rampě spokojen. Na třetím místě skončil Miroslav Jakeš (Škoda Fabia R5), vítěz posledního ročníku odjeté Kopné. Na závěrečné erzetě přišel o čtvrté místo Adam Březík (Škoda Fabia R5), který byl při druhém průjezdu Kopné mimo trať a na příčce těsně pod stupni vítězů ho vystřídal polský šampion Grzegorz Grzyb. Šestý dojel loňský rallysprintový šampion Poháru 2+ Petr Semerád (oba Škoda Fabia Rally2 Evo). Sedmý skončil Dominik Stříteský (Škoda Fabia R5), kterého o lepší umístění připravila i půlminutová penalizace za chybně projetý retardér. V nejlepší desítce dále dojeli Martin Vlček (Hyundai i20 R5), Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo GTi R5) a německý hrabě Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo).
V pořadí rallysprintového šampionátu a hodnocení dvoukolek vyhrál Lumír Firla, s odstupem deseti vteřin skončil Michal Vaňhara (oba Peugeot 208 R2), třetí příčku obsadil Michal Srb (Citroën C2 R2). Nejrychleji začal Martin Lehký (Ford Fiesta Rally4), rychlé časy zajížděl i Radek Jatel (Peugeot 208 R2). Bohužel Lehký havaroval při druhém průjezdu Kameňákem a odstoupil z vedoucí pozice. Jatel nakonec dojel na bramborové pozici i zásluhou půlminutové penalizace za proražený retardér. Vítězný Firla začal soutěž ze čtvrtého místa, v polovině rallysprintu se prodral do čela a vedoucí pozici uhájil až do cíle.
V hodnocení šampionátu historiků slavil prvenství Petr Němec se spolujezdcem Janem Mikulíkem na voze LADA VFTS. Favorizovaný Vlastimil Neumann na voze Ford Escort RS Cosworth odstoupil ze soutěže z vedoucí příčky na předposlední rychlostní zkoušce kvůli poloose. K dobru měl téměř minutový náskok.
Do loňského ročníku Kopné bylo převzato po přejímkách 116 posádek z původně 119 přihlášených. Do cíle přijelo celkem 93 soutěžících, když klasifikováno bylo 78 soudobých vozů a 15 historiků. Soutěž měla vydařený průběh, organizace pod taktovkou rodiny Minaříků proběhla opět na výbornou. Kopná se konala v loňském roce za přísných hygienicko-protiepidemických podmínek, kvůli šíření nemoci COVID-19 nebyly zřízeny podél tratě rychlostních zkoušek divácká místa.
Konečné pořadí 26. AUTO UH Rallysprint Kopná 2021:
1. Cais, Žáková (Ford Fiesta R5 MkII) 39:44,8 min
2. Kostka, Kučera (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 9,6 s
3. M. Jakeš, Machů (Škoda Fabia R5) + 20,1 s
4. Grzyb, Poradzisz (POL, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 46,2 s
5. A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) + 51,6 s
6. P. Semerád, Hovorka (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 59,2 s
7. Stříteský, Persein (Škoda Fabia R5) +1:26,4 min
8. M. Vlček, Jugasová (Hyundai i20 R5) +1:30,3 min
9. Štajf, Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5) +1:53,8 min
10. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:03,8 min
Další zpravodajský servis v rámci 27. Rentor Rallysprint Kopná 2022 přineseme v následujících tiskových zprávách. Uveřejněné budou na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a na sociálních sítích facebook i instagram.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.