Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce již sedmadvacátý díl a je neodmyslitelně spjat od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků z Podkopné Lhoty. V roce 1993 nikoho nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice nejoblíbenějšího sprintu v České republice. Do kalendáře jednodenních sprintů se vrátil po dvouleté odmlce v roce 2017. Kvůli pandemii koronaviru (COVID-19) se populární motoristický podnik neuskutečnil v roce 2020.
Za předchozích šestadvacet odjetých ročníků najdeme mezi vítězi řadu velkých jmen, byli to například Ital Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Maďar Gergély Szabó, Tomáš Kostka, Miroslav Jakeš nebo Erik Cais. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, čtyřikrát vyhráli Roman Kresta a Tomáš Kostka.
Loňskou Kopnou vyhrál premiérově talentovaný Erik Cais na na voze Ford Fiesta R5 MkII. Jezdec z Fryštáku se vrátil na české tratě po téměř dvouměsíční odmlce zaviněné postcovidovým syndromem. Cais vyhrál domácí rally v úvodu hustě zkrápěnou deštěm stylem start a cíl. Neměl to však jednoduché, na Kameňáku ho postihl defekt a jeho náskok se ztenčil po třetí rychlostní zkoušce na rozdíl pouhých 2,7 vteřiny. Na další erzetě zatáhl a nenechal nikoho na pochybách o celkovém vítězi. Druhé místo obsadil čtyřnásobný vítěz Kopné Tomáš Kostka (Škoda Fabia Rally2 Evo). Při prvním průjezdu Březové byl krátce mimo trať, ale i přes stříbrnou pozici byl na cílové rampě spokojen. Na třetím místě skončil Miroslav Jakeš (Škoda Fabia R5), vítěz posledního ročníku odjeté Kopné. Na závěrečné erzetě přišel o čtvrté místo Adam Březík (Škoda Fabia R5), který byl při druhém průjezdu Kopné mimo trať a na příčce těsně pod stupni vítězů ho vystřídal polský šampion Grzegorz Grzyb. Šestý dojel loňský rallysprintový šampion Poháru 2+ Petr Semerád (oba Škoda Fabia Rally2 Evo). Sedmý skončil Dominik Stříteský (Škoda Fabia R5), kterého o lepší umístění připravila i půlminutová penalizace za chybně projetý retardér. V nejlepší desítce dále dojeli Martin Vlček (Hyundai i20 R5), Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo GTi R5) a německý hrabě Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo).
V pořadí rallysprintového šampionátu a hodnocení dvoukolek vyhrál Lumír Firla, s odstupem deseti vteřin skončil Michal Vaňhara (oba Peugeot 208 R2), třetí příčku obsadil Michal Srb (Citroën C2 R2). Nejrychleji začal Martin Lehký (Ford Fiesta Rally4), rychlé časy zajížděl i Radek Jatel (Peugeot 208 R2). Bohužel Lehký havaroval při druhém průjezdu Kameňákem a odstoupil z vedoucí pozice. Jatel nakonec dojel na bramborové pozici i zásluhou půlminutové penalizace za proražený retardér. Vítězný Firla začal soutěž ze čtvrtého místa, v polovině rallysprintu se prodral do čela a vedoucí pozici uhájil až do cíle.
V hodnocení šampionátu historiků slavil prvenství Petr Němec se spolujezdcem Janem Mikulíkem na voze LADA VFTS. Favorizovaný Vlastimil Neumann na voze Ford Escort RS Cosworth odstoupil ze soutěže z vedoucí příčky na předposlední rychlostní zkoušce kvůli poloose. K dobru měl téměř minutový náskok.
Do loňského ročníku Kopné bylo převzato po přejímkách 116 posádek z původně 119 přihlášených. Do cíle přijelo celkem 93 soutěžících, když klasifikováno bylo 78 soudobých vozů a 15 historiků. Soutěž měla vydařený průběh, organizace pod taktovkou rodiny Minaříků proběhla opět na výbornou. Kopná se konala v loňském roce za přísných hygienicko-protiepidemických podmínek, kvůli šíření nemoci COVID-19 nebyly zřízeny podél tratě rychlostních zkoušek divácká místa.
Konečné pořadí 26. AUTO UH Rallysprint Kopná 2021:
1. Cais, Žáková (Ford Fiesta R5 MkII) 39:44,8 min
2. Kostka, Kučera (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 9,6 s
3. M. Jakeš, Machů (Škoda Fabia R5) + 20,1 s
4. Grzyb, Poradzisz (POL, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 46,2 s
5. A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) + 51,6 s
6. P. Semerád, Hovorka (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 59,2 s
7. Stříteský, Persein (Škoda Fabia R5) +1:26,4 min
8. M. Vlček, Jugasová (Hyundai i20 R5) +1:30,3 min
9. Štajf, Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5) +1:53,8 min
10. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:03,8 min
Další zpravodajský servis v rámci 27. Rentor Rallysprint Kopná 2022 přineseme v následujících tiskových zprávách. Uveřejněné budou na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a na sociálních sítích facebook i instagram.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?