Populární Rallysprint Kopná napíše v letošním roce již sedmadvacátý díl a je neodmyslitelně spjat od prvního ročníku s motoristickou rodinou Minaříků z Podkopné Lhoty. V roce 1993 nikoho nenapadlo, že tento spíše rozlučkový závod regionálních jezdců na závěr rallyové sezony se dostane do pozice nejoblíbenějšího sprintu v České republice. Do kalendáře jednodenních sprintů se vrátil po dvouleté odmlce v roce 2017. Kvůli pandemii koronaviru (COVID-19) se populární motoristický podnik neuskutečnil v roce 2020.
Za předchozích šestadvacet odjetých ročníků najdeme mezi vítězi řadu velkých jmen, byli to například Ital Enrico Bertone, Stanislav Chovanec, Tomáš Vojtěch, Štěpán Vojtěch, Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Kresta, Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Maďar Gergély Szabó, Tomáš Kostka, Miroslav Jakeš nebo Erik Cais. Nejvíce vavřínů posbíral Stanislav Chovanec, populární Staňa se zapsal do galerie vítězů celkem pětkrát, čtyřikrát vyhráli Roman Kresta a Tomáš Kostka.
Loňskou Kopnou vyhrál premiérově talentovaný Erik Cais na na voze Ford Fiesta R5 MkII. Jezdec z Fryštáku se vrátil na české tratě po téměř dvouměsíční odmlce zaviněné postcovidovým syndromem. Cais vyhrál domácí rally v úvodu hustě zkrápěnou deštěm stylem start a cíl. Neměl to však jednoduché, na Kameňáku ho postihl defekt a jeho náskok se ztenčil po třetí rychlostní zkoušce na rozdíl pouhých 2,7 vteřiny. Na další erzetě zatáhl a nenechal nikoho na pochybách o celkovém vítězi. Druhé místo obsadil čtyřnásobný vítěz Kopné Tomáš Kostka (Škoda Fabia Rally2 Evo). Při prvním průjezdu Březové byl krátce mimo trať, ale i přes stříbrnou pozici byl na cílové rampě spokojen. Na třetím místě skončil Miroslav Jakeš (Škoda Fabia R5), vítěz posledního ročníku odjeté Kopné. Na závěrečné erzetě přišel o čtvrté místo Adam Březík (Škoda Fabia R5), který byl při druhém průjezdu Kopné mimo trať a na příčce těsně pod stupni vítězů ho vystřídal polský šampion Grzegorz Grzyb. Šestý dojel loňský rallysprintový šampion Poháru 2+ Petr Semerád (oba Škoda Fabia Rally2 Evo). Sedmý skončil Dominik Stříteský (Škoda Fabia R5), kterého o lepší umístění připravila i půlminutová penalizace za chybně projetý retardér. V nejlepší desítce dále dojeli Martin Vlček (Hyundai i20 R5), Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo GTi R5) a německý hrabě Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo).
V pořadí rallysprintového šampionátu a hodnocení dvoukolek vyhrál Lumír Firla, s odstupem deseti vteřin skončil Michal Vaňhara (oba Peugeot 208 R2), třetí příčku obsadil Michal Srb (Citroën C2 R2). Nejrychleji začal Martin Lehký (Ford Fiesta Rally4), rychlé časy zajížděl i Radek Jatel (Peugeot 208 R2). Bohužel Lehký havaroval při druhém průjezdu Kameňákem a odstoupil z vedoucí pozice. Jatel nakonec dojel na bramborové pozici i zásluhou půlminutové penalizace za proražený retardér. Vítězný Firla začal soutěž ze čtvrtého místa, v polovině rallysprintu se prodral do čela a vedoucí pozici uhájil až do cíle.
V hodnocení šampionátu historiků slavil prvenství Petr Němec se spolujezdcem Janem Mikulíkem na voze LADA VFTS. Favorizovaný Vlastimil Neumann na voze Ford Escort RS Cosworth odstoupil ze soutěže z vedoucí příčky na předposlední rychlostní zkoušce kvůli poloose. K dobru měl téměř minutový náskok.
Do loňského ročníku Kopné bylo převzato po přejímkách 116 posádek z původně 119 přihlášených. Do cíle přijelo celkem 93 soutěžících, když klasifikováno bylo 78 soudobých vozů a 15 historiků. Soutěž měla vydařený průběh, organizace pod taktovkou rodiny Minaříků proběhla opět na výbornou. Kopná se konala v loňském roce za přísných hygienicko-protiepidemických podmínek, kvůli šíření nemoci COVID-19 nebyly zřízeny podél tratě rychlostních zkoušek divácká místa.
Konečné pořadí 26. AUTO UH Rallysprint Kopná 2021:
1. Cais, Žáková (Ford Fiesta R5 MkII) 39:44,8 min
2. Kostka, Kučera (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 9,6 s
3. M. Jakeš, Machů (Škoda Fabia R5) + 20,1 s
4. Grzyb, Poradzisz (POL, Škoda Fabia Rally2 Evo) + 46,2 s
5. A. Březík, Krajča (Škoda Fabia R5) + 51,6 s
6. P. Semerád, Hovorka (Škoda Fabia Rally2 Evo) + 59,2 s
7. Stříteský, Persein (Škoda Fabia R5) +1:26,4 min
8. M. Vlček, Jugasová (Hyundai i20 R5) +1:30,3 min
9. Štajf, Rajnoha (Volkswagen Polo GTi R5) +1:53,8 min
10. von Thurn und Taxis, Ettel (DEU/AUT, Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:03,8 min
Další zpravodajský servis v rámci 27. Rentor Rallysprint Kopná 2022 přineseme v následujících tiskových zprávách. Uveřejněné budou na oficiální webové stránce www.rallysprintkopna.cz a na sociálních sítích facebook i instagram.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.