Posádka Yacco ACCR týmu Erik Cais – Jindřiška Žáková se s vozem Ford Fiesta Rally2 týmu Orsák Rallysport probojovala do první desítky i na třetí soutěži mistrovství Evropy ERC v Itálii. Po problémech s diferenciálem během první etapy situace příliš nadějně nevypadala a česká posádka startovala do dalšího dne až z hloubi první dvacítky. V neděli se však karta obrátila, po doladění podvozku Cais výrazně zrychlil a postupoval výsledkovou listinou vpřed. Během strhující finálové vložky předstihl dva soupeře a nakonec skončil desátý za jezdci světového formátu Mikkelsenem a Breenem. V rámci ERC – MICHELIN Talent Factory si upevnil průběžnou třetí příčku.
Po dvou úvodních šotolinových soutěžích v Polsku a Lotyšsku se 21letý Erik Cais musel přeorientovat na asfaltovou trať. Tým k tomu zvolil rakouskou Rallye Weiz. O výsledek příliš nešlo, ale i tak česká posádka v místní konkurenci obstála a obsadila druhou příčku před Baumschlagerem s elektrickou fabií. „Co se před 15 lety nepodařilo tatínkovi, splnil syn ve svých 21 letech – stát na stupních vítězů společně s legendárním Raimundem Baumschlagerem,“ glosoval v cíli Erikův otec Mirek Cais.
O týden později na Rally di Roma Capitale už byla konkurence podstatně silnější. K pravidelným účastníkům seriálu ERC se přidala italská špička a dosáhnout na evropské body na specifických asfaltových silnicích v okolí historické metropole nebyl snadný úkol. Česká posádka Cais – Žáková navíc nezačala nejlépe, protože měla hned na úvodní vložce problém se zadním diferenciálem. Než se vrátili do servisu, museli se protrápit ještě dvěma dalšími měřenými úseky a výsledkem byla až 26. příčka v průběžné klasifikaci. Mechanici týmu Orsák Rallysport nainstalovali do vozu nový diferenciál a posádka vyrazila znovu na trať, aby se pokusila ztrátu stáhnout. „Bez zadního diferenciálu se auto chovalo jako předokolka,“ vysvětlovat Erik Cais. „Druhá část dne už proběhla bez komplikací, ale ukázalo se, že v nočním servisu budeme muset udělat ještě nějaké změny na podvozku. Potřebuji se cítit komfortně, abychom se na těchto tratích mohli přiblížit naší konkurenci.“
Už po prvních ranních kilometrech se ukázalo, že se záměr podařilo realizovat a nastavení podvozku Fiesty Rally2 se zlepšilo. Posádka Yacco ACCR týmu zajížděla stabilně dobré časy a začala postupovat pořadím vpřed. Vzhledem k minimálním časovým rozdílům se navíc před závěrečnou rychlostní zkouškou objevila šance bojovat o prestižní 10. pozici. Na tu však mělo ve finále zálusk pět posádek. „Do poslední erzety jsme nastupovali s vědomím, že do ní musíme dát vše a nesmíme udělat žádnou chybičku,“ říkal v cíli fryštácký mladík. „To se povedlo. Zajeli jsme fantastický druhý čas jen desetinu vteřiny za vítězem závěrečné vložky a mohli jsme se radovat z 10. příčky absolutního pořadí. Nejvíc nás však těší, že jsme v souboji s nejrychlejšími italskými a evropskými jezdci dosáhli další progrese a na některých úsecích jsme se přiblížili jejich časům. Rádi bychom poděkovali Autoklubu ČR, našim sponzorům i fanouškům za podporu. Teď už se naše zraky upínají přípravě na domácí Barum rally ve Zlíně, kde budeme poprvé startovat s vozem kategorie Rally2.“
Před vrcholem sezony posádka Erik Cais – Jindřiška Žáková ještě absolvuje Rajd Rzeszowski v Polsku, kde startovala už před dvěma lety. Tratě jsou podobné jako na Barumce, sejde se tu silná domácí konkurence i několik jezdců, kteří pojedou také ve Zlíně. Erik mezitím určitě prožene i svoji enduro motorku, na které se výborně odreaguje a vyčistí si hlavu.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.