Šestnáctý ročník oblíbené Agrotec Petronas Rally Hustopeče potvrdil krásu i náročnost této jihomoravské soutěže. Do Peugeot Rally Cupu se přihlásilo rekordních deset posádek, ale hned úvodní etapa vyřadila ze hry celou polovinu. A příčina většiny problémů a odstoupení by se dala popsat jedním slovem – antikat.
Rally mezi vinicemi odstartovala v páteční podvečer a že to nebude nic jednoduchého napověděla už první rychlostní zkouška. Jezdeckých chyb se nevyvaroval ani René Dohnal, který přišel o nárazník a test dokončil s poškozenou přední částí vozu. „Hned v úvodní erzetě krátce po nájezdu na šotolinu jsem udělal chybu. Chtěl jsem auto překývnout ze zatáčky do zatáčky, ale pneumatiky chytily grip rychleji, než jsem čekal a vyletěli jsme ven. Odneslo to čelní sklo a při návratu na trať také světlo a nárazník. Byl jsem z toho hodně rozčarovaný, a to jsem ještě nevěděl, že se na druhém průjezdu tou samou zkouškou potkáme s antikatem, který vyřadil několik posádek ze hry. My jsme tam nechali v uvozovkách jen ráfek a druhý nárazník.“
Také Dominik Brož s „erdvojkou“ může mluvit o velikém štěstí. Přehnal nájezd na šotolinu na divácky atraktivní Kraví hoře a vyletěl z trati do vzrostlého křoví. Nakonec ho to stálo jen desetivteřinovou ztrátu a pomačkané plechy. „Věděl jsem, že je to těžká pasáž a Petr mě na to ještě upozornil. Myslel jsem, že mi to vyjde přesně do následující pravé zatáčky, ale bylo to moc.“
O pár kilometrů dál stál zmíněný betonový antikat, do kterého vrazil Lukáš Krupička, a to tak nešťastně, že kromě utrženého kola se převrátil přes střechu. „Po seznamovačkách a shakedownu jsem byl nadšený z našeho rozpisu a těšil se na krásné tratě a hlavně šotolinu. Bohužel jsme toho v Hustopečích moc nezažili. Trefili jsme antikat na první erzetě a pak už se jen dívali, jak tenhle kus betonu vyřazuje další posádky.“
V podobném duchu se nesla i druhá rychlostní zkouška, ve které havaroval Michal Vaňhara. „Z auta před námi zůstal přímo ve stopě ležet plastový podběh. Chtěl jsem se mu vyhnout, ale chytili jsme příkop a vyletěli ven. Mrzí mě to, na Hustopeče jsem se těšil, ale tentokrát jsme se moc nesvezli.“
Po dvouleté pauze se za volant závodní „dvěstěosmičky“ vrátil Jan Talaš, který v Peugeot Rally Cupu zvítězil v roce 2018. Své si užil už před závodem, na svém voze měnil karoserii a kvůli všem legislativním úkonům najezdil v týdnu před soutěží v civilním voze přes 2000 kilometrů. Ze svého jezdeckého umění ale nic nezapomněl a Hustopeče rozjel ve velkém stylu. Vyhrál tři úvodní erzety a průběžně vedl i dvoukolky. Pak ale přišel poslední páteční test a uražené kolo zastavilo i Talašovu spanilou jízdu. „Po tak dlouhé přestávce jsem si myslel, že budeme úplně mimo, ale naše časy mě příjemně překvapily. Chvilku jsme dokonce vedli dvoukolky. Na starých gumách a po dvouleté pauze jsem si řekl, že už to je chvílemi přes hranu a raději zpomalíme. A to byla chyba. Do jedné zatáčky jsem to dal moc brzo a trefil antikat. Měl jsem asi raději držet maximální tempo.“
To už byl mimo hru také Jiří Pohlídal, který šel přes střechu na stejném místě, jako při prvním průjezdu Krupička.
David Štefan s druhým Peugeotem 208 Rally4 se potkal s antikatem rovněž na třetím testu a utržené kolo ukončilo jeho pěkně rozjetou soutěž. „Do Hustopečí jsem se těšil jako vždy, nicméně byl to pro nás třetí závod v řadě a už jsem toho měl celkem dost. Na jedničce jsme dojeli posádku před námi a zbytek testu jsme dokončili za ní v prašném mraku. Skoro nic nebylo vidět. Dvojka byla vlastně jediná erzeta, kterou jsme se svezli, protože na trojce jsme urazili kolo o antikat, stejně jako mnoho dalších posádek před i za námi. Vůbec nebyl vidět, napsaný jsme ho pochopitelně měli, ale podle mě byl na druhý průjezd jinde. Takže za nás letos velké zklamání.“
Sečteno a podtrženo, úvodní etapa všem ukázala, jak náročná tato soutěž je. Pět posádek Peugeot Rally Cupu odstoupilo a z nich pouze Jan Talaš dokázal poškozený vůz opravit a v rámci super rally nastoupit do druhé etapy. Ta přinesla o poznání klidnější průběh, všechny rychlostní zkoušky vyhrál René Dohnal s turbem, těsně následovaný Janem Talašem. Na třetí pozici se střídal Dominik Brož a David Soldát. Jan Talaš si svůj pověstný kalich hořkosti vypil jen pár kilometrů před cílem, kdy ho zradilo palivové čerpadlo. „Jsem rád, že po dvou letech dokážu zajíždět dobré časy a že na to mám. Do druhé etapy jsme nastoupili v super rally, takže jsem šetřil gumy, ale na poslední dlouhé vložce jsem chtěl ještě trochu potrápit Honzu Dohnala. Měl jsem dobré tempo, ale pár kilometrů před cílem se zadřelo palivové čerpadlo. Byl to náročný víkend, moc děkuji mechanikům a kamarádům za pomoc při opravě auta, a hlavně přátelům ze společnosti Auto Tomáš K z Horšovského Týna. Bez jejich podpory bych do Hustopečí ani neodjel.“
Vítězem Peugeot Rally Cupu ve třídě Rally 4 se stala posádka René Dohnal – Roman Švec. „Ani nevím, jestli se z toho můžeme radovat. Pátek byl pro nás očistec a velká frustrace. S konečným umístěním a body jsem pochopitelně spokojený, ale celkově to nebyl dobrý výkon.“
První místo ve třídě R2 vybojoval Dominik Brož navigovaný Petrem Těšínským. „Po krizi v první erzetě a oprášení toho křoví jsem se trochu zklidnil, neměli jsme žádné další problémy. Nechtěl jsem udělat další chybu, v Hustopečích k ní není nikdy daleko. Vedro bylo úmorné, ale jako vždy jsme si jižní Moravu užili.“
Druhá pozice ve třídě R2 patřila posádce David Soldát-Jan Winzig a třetí příčku obsadil Martin Narovec s Tomášem Lovčíkem.
David Soldát: „Oproti Šumavě a ostatním posádkám nás nepostihly žádné větší problémy. Měl jsem z toho větší strach. Moc hezká soutěž, užili jsme si ji.“
Martin Narovec: „V pátek večer jsme udělali defekt, a to nás stálo deset nebo jedenáct minut času. To byl ale jediný problém, jinak jsme si Hustopeče užili, je to asi nejkrásnější soutěž, kterou jsem kdy jel. Odvezl jsem si hodně zkušeností a také obrovský respekt k jízdě Honzy Talaše.“
Následujícím podnikem pátého pokračování Peugeot Rally Cupu bude v polovině července 48. ročník Rally Bohemia.
PEUGEOT RALLY CUP CZECH REPUBLIC Jan Koudelka
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?