Šestnáctý ročník oblíbené Agrotec Petronas Rally Hustopeče potvrdil krásu i náročnost této jihomoravské soutěže. Do Peugeot Rally Cupu se přihlásilo rekordních deset posádek, ale hned úvodní etapa vyřadila ze hry celou polovinu. A příčina většiny problémů a odstoupení by se dala popsat jedním slovem – antikat.
Rally mezi vinicemi odstartovala v páteční podvečer a že to nebude nic jednoduchého napověděla už první rychlostní zkouška. Jezdeckých chyb se nevyvaroval ani René Dohnal, který přišel o nárazník a test dokončil s poškozenou přední částí vozu. „Hned v úvodní erzetě krátce po nájezdu na šotolinu jsem udělal chybu. Chtěl jsem auto překývnout ze zatáčky do zatáčky, ale pneumatiky chytily grip rychleji, než jsem čekal a vyletěli jsme ven. Odneslo to čelní sklo a při návratu na trať také světlo a nárazník. Byl jsem z toho hodně rozčarovaný, a to jsem ještě nevěděl, že se na druhém průjezdu tou samou zkouškou potkáme s antikatem, který vyřadil několik posádek ze hry. My jsme tam nechali v uvozovkách jen ráfek a druhý nárazník.“
Také Dominik Brož s „erdvojkou“ může mluvit o velikém štěstí. Přehnal nájezd na šotolinu na divácky atraktivní Kraví hoře a vyletěl z trati do vzrostlého křoví. Nakonec ho to stálo jen desetivteřinovou ztrátu a pomačkané plechy. „Věděl jsem, že je to těžká pasáž a Petr mě na to ještě upozornil. Myslel jsem, že mi to vyjde přesně do následující pravé zatáčky, ale bylo to moc.“
O pár kilometrů dál stál zmíněný betonový antikat, do kterého vrazil Lukáš Krupička, a to tak nešťastně, že kromě utrženého kola se převrátil přes střechu. „Po seznamovačkách a shakedownu jsem byl nadšený z našeho rozpisu a těšil se na krásné tratě a hlavně šotolinu. Bohužel jsme toho v Hustopečích moc nezažili. Trefili jsme antikat na první erzetě a pak už se jen dívali, jak tenhle kus betonu vyřazuje další posádky.“
V podobném duchu se nesla i druhá rychlostní zkouška, ve které havaroval Michal Vaňhara. „Z auta před námi zůstal přímo ve stopě ležet plastový podběh. Chtěl jsem se mu vyhnout, ale chytili jsme příkop a vyletěli ven. Mrzí mě to, na Hustopeče jsem se těšil, ale tentokrát jsme se moc nesvezli.“
Po dvouleté pauze se za volant závodní „dvěstěosmičky“ vrátil Jan Talaš, který v Peugeot Rally Cupu zvítězil v roce 2018. Své si užil už před závodem, na svém voze měnil karoserii a kvůli všem legislativním úkonům najezdil v týdnu před soutěží v civilním voze přes 2000 kilometrů. Ze svého jezdeckého umění ale nic nezapomněl a Hustopeče rozjel ve velkém stylu. Vyhrál tři úvodní erzety a průběžně vedl i dvoukolky. Pak ale přišel poslední páteční test a uražené kolo zastavilo i Talašovu spanilou jízdu. „Po tak dlouhé přestávce jsem si myslel, že budeme úplně mimo, ale naše časy mě příjemně překvapily. Chvilku jsme dokonce vedli dvoukolky. Na starých gumách a po dvouleté pauze jsem si řekl, že už to je chvílemi přes hranu a raději zpomalíme. A to byla chyba. Do jedné zatáčky jsem to dal moc brzo a trefil antikat. Měl jsem asi raději držet maximální tempo.“
To už byl mimo hru také Jiří Pohlídal, který šel přes střechu na stejném místě, jako při prvním průjezdu Krupička.
David Štefan s druhým Peugeotem 208 Rally4 se potkal s antikatem rovněž na třetím testu a utržené kolo ukončilo jeho pěkně rozjetou soutěž. „Do Hustopečí jsem se těšil jako vždy, nicméně byl to pro nás třetí závod v řadě a už jsem toho měl celkem dost. Na jedničce jsme dojeli posádku před námi a zbytek testu jsme dokončili za ní v prašném mraku. Skoro nic nebylo vidět. Dvojka byla vlastně jediná erzeta, kterou jsme se svezli, protože na trojce jsme urazili kolo o antikat, stejně jako mnoho dalších posádek před i za námi. Vůbec nebyl vidět, napsaný jsme ho pochopitelně měli, ale podle mě byl na druhý průjezd jinde. Takže za nás letos velké zklamání.“
Sečteno a podtrženo, úvodní etapa všem ukázala, jak náročná tato soutěž je. Pět posádek Peugeot Rally Cupu odstoupilo a z nich pouze Jan Talaš dokázal poškozený vůz opravit a v rámci super rally nastoupit do druhé etapy. Ta přinesla o poznání klidnější průběh, všechny rychlostní zkoušky vyhrál René Dohnal s turbem, těsně následovaný Janem Talašem. Na třetí pozici se střídal Dominik Brož a David Soldát. Jan Talaš si svůj pověstný kalich hořkosti vypil jen pár kilometrů před cílem, kdy ho zradilo palivové čerpadlo. „Jsem rád, že po dvou letech dokážu zajíždět dobré časy a že na to mám. Do druhé etapy jsme nastoupili v super rally, takže jsem šetřil gumy, ale na poslední dlouhé vložce jsem chtěl ještě trochu potrápit Honzu Dohnala. Měl jsem dobré tempo, ale pár kilometrů před cílem se zadřelo palivové čerpadlo. Byl to náročný víkend, moc děkuji mechanikům a kamarádům za pomoc při opravě auta, a hlavně přátelům ze společnosti Auto Tomáš K z Horšovského Týna. Bez jejich podpory bych do Hustopečí ani neodjel.“
Vítězem Peugeot Rally Cupu ve třídě Rally 4 se stala posádka René Dohnal – Roman Švec. „Ani nevím, jestli se z toho můžeme radovat. Pátek byl pro nás očistec a velká frustrace. S konečným umístěním a body jsem pochopitelně spokojený, ale celkově to nebyl dobrý výkon.“
První místo ve třídě R2 vybojoval Dominik Brož navigovaný Petrem Těšínským. „Po krizi v první erzetě a oprášení toho křoví jsem se trochu zklidnil, neměli jsme žádné další problémy. Nechtěl jsem udělat další chybu, v Hustopečích k ní není nikdy daleko. Vedro bylo úmorné, ale jako vždy jsme si jižní Moravu užili.“
Druhá pozice ve třídě R2 patřila posádce David Soldát-Jan Winzig a třetí příčku obsadil Martin Narovec s Tomášem Lovčíkem.
David Soldát: „Oproti Šumavě a ostatním posádkám nás nepostihly žádné větší problémy. Měl jsem z toho větší strach. Moc hezká soutěž, užili jsme si ji.“
Martin Narovec: „V pátek večer jsme udělali defekt, a to nás stálo deset nebo jedenáct minut času. To byl ale jediný problém, jinak jsme si Hustopeče užili, je to asi nejkrásnější soutěž, kterou jsem kdy jel. Odvezl jsem si hodně zkušeností a také obrovský respekt k jízdě Honzy Talaše.“
Následujícím podnikem pátého pokračování Peugeot Rally Cupu bude v polovině července 48. ročník Rally Bohemia.
PEUGEOT RALLY CUP CZECH REPUBLIC Jan Koudelka
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.