Obrovským úspěchem skončil pro K.I.T.Racing 26. ročník Auto UH Rallysprint Kopná. Na jejím konci totiž stanul na stupních vítězů Rallysprint série Lumír Firla startující pod hlavičkou otrokovického týmu. Radost mohla být umocněna i vítězstvím v kategorii historik, ale k tomuto výsledku chyběl poslední krůček.
V polovině května odstartoval seriál jednodenních závodů ve Slušovicích populární Kopnou. Na startu se sešlo 116 posádek z šesti zemí. Mezi nimi i tři zástupci K.I.T.Racing týmu. Tentokráte začneme přehled v kategorii RSS. Ta je určena hlavně vozidlům s jednou poháněnou nápravou a „kiťáci“ vyslali do boje dvě posádky startující s vozy Peugeot 208 R2. Vynikající závod se povedl Lumíru Firlovi, kterého na valašských kotárech navigoval Michal Večerka. Posádce vše klapalo, padla správná volba pneumatik, a tak i s notnou dávkou štěstí zajela skvělý výsledek. Už v polovině sprintu to vypadalo pro kluky velmi dobře, ale Lumír s Michalem mají patrně rádi divoké zápletky. Nejprve přišel trest za trefený retardér a o zkoušku dál musela posádka couvat. Jenže závod končí až na rampě a sem přijeli Firla s Večerkou jako vítězi RSS. K tomuto triumfu patří pochopitelně i vítězství ve třídě 6 a 21. příčka v absolutní klasifikaci. „Pro mne byla pauza mezi závody hodně dlouhá, neboť více než rok jsem neseděl v soutěžním autě. Naposledy to bylo při Valašce 2020. Proto jsem si chtěl osvěžit jezdecké návyky na shakedownu, který se ovšem odjel za sucha. Tento malý test nám byl tedy k ničemu, neboť na úvod sobotního závodu začalo pršet. O Kopné se traduje, že to je nejtěžší sprint a nepříznivé počasí tento fakt ještě umocňovalo. Na startu se sešla mezi dvoukolkami skvělá konkurence a já měl ze soupeřů i počasí lehký respekt. Přece jen pauza nezávodění byla znát. Vsadili jsme ale na dobré gumy a po celou soutěž auto fungovalo skvěle. Před poslední rundou erzet jsme vedli dvoukolky s náskokem 6,3 vteřiny před Michalem Srbem a já v hlavě kalkuloval, že pokud pojedeme stejné tempo, tak nás Michal nepředstihne. Ale hned na následující zkoušce jsem drcnul do retardéru a nafasoval pentli třiceti vteřin. Taková ztráta na sprintu, navíc v jeho závěru, nejde stáhnout. Byl jsem naštvaný a na klidu mi nepřidal ani populární vracák na Kopné. Při prvním průjezdu tímto místem jsem klasicky zatáhl za ručku, ale v druhém kole, jak jsem byl rozhozený z trefeného retardéru, jsem chtěl vracák vykroužit, ale nějak mi zavazel plot, takže došlo na couvání a já lehce ztratil. S vidinou super výsledku jsem se loučil. V průběhu zkoušky jsem ale začal cítit pach spálené gumy a v cíli zkoušky jsme Michala Srba téměř dojeli. V tu chvíli mi bylo jasné, že půlminutové manko je smazané. Měli jsme štěstí, ale to k rally prostě patří. S takovým výsledkem jsme rozhodně nepočítali. Musím poděkovat všem obchodním partnerům, že mi umožnili startovat ve Slušovicích. Výhra je pro ně velkou odměnou. Obrovský dík patří i celému týmu K.I.T.Racing za skvělou přípravu auta, servis a veškerou péči, kterou mi během závodu věnoval,“ podělil se o dojmy v cíli šťastný Firla. Ve stejné třídě startoval i slovenský mladík Filip Šipoš, jenž slyšel diktát z úst Tomáše Šmída. Slovensko-česká posádka startovala v kategorii Pohár pořadatele, kam spadají zahraniční jezdci a tady obsadila sedmou příčku. Pro Filipa je ale důležité sbírat zkušenosti a na Kopné díky podmínkám, jaké panovaly, jich posbíral požehnaně. V absolutní klasifikaci pak obsadili Šipoš se Šmídem 36. místo.
K.I.T.Racing měl zastoupení také v kategorii historik ve Vlastimilu Neumannovi a Martinu Hlavatém. Složení posádky se za poslední roky nezměnilo a nezměnil se ani vůz – Ford Escort RS Cosworth. Co se ale změnilo, byly válečné barvy, kdy modrobílou ex-tovární, nahradila kombinace červené a bílé. Domácí soutěž se pro Neumanna odvíjela slibně, i když… Samotnou soutěž odstartovali historici a ti měli největší problém trefit správnou volbu pneumatik. Ani Vlastíkovi se to moc nepovedlo, ale s deštěm se na slickách pral statečně. Ale ani pět nejrychlejších časů nedovedlo posádku k vítězství. Na 6. RZ praskla poloosa a bylo po nadějích. „Závod jsme začali na slickách, což byla pochopitelně špatná volba. V servisu jsme věděli, že má přijít déšť, ale nevěděli jsme, jak moc velký a risk nám nevyšel. Na druhou stranu jsme si otestovali, že i na slicku se dá za deště jet. Líbily se mi zkoušky Kopná a Březová, kde jsme se krásně svezli. I Kameňák by byl fajn, jen na posledním úseku zkoušky tekly proudy vody a já tam začínal mít obavy. Jinak mám z letošního závodu super pocity. To, že jsme nevyhráli, prostě k rally patří. My jezdíme staré auto a i tady mají jednotlivé díly svou životnost. Snažíme se používat originální náhradní díly, do kterých ale občas nevidíš. Přesto nás závodění s historiky moc baví. Tým fungoval perfektně, Lumír zajel výborný výsledek a Filip musí hlavně sbírat zkušenosti a najet co nejvíce kilometrů. Musím ale smeknout klobouk před výkonem Petra Němce, neboť i přes svůj hendikep ukázal opravdu velký sport a zaslouženě vyhrál historiky,“ přidal postřehy ze závodu Vlastimil Neumann.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?