Obrovským úspěchem skončil pro K.I.T.Racing 26. ročník Auto UH Rallysprint Kopná. Na jejím konci totiž stanul na stupních vítězů Rallysprint série Lumír Firla startující pod hlavičkou otrokovického týmu. Radost mohla být umocněna i vítězstvím v kategorii historik, ale k tomuto výsledku chyběl poslední krůček.
V polovině května odstartoval seriál jednodenních závodů ve Slušovicích populární Kopnou. Na startu se sešlo 116 posádek z šesti zemí. Mezi nimi i tři zástupci K.I.T.Racing týmu. Tentokráte začneme přehled v kategorii RSS. Ta je určena hlavně vozidlům s jednou poháněnou nápravou a „kiťáci“ vyslali do boje dvě posádky startující s vozy Peugeot 208 R2. Vynikající závod se povedl Lumíru Firlovi, kterého na valašských kotárech navigoval Michal Večerka. Posádce vše klapalo, padla správná volba pneumatik, a tak i s notnou dávkou štěstí zajela skvělý výsledek. Už v polovině sprintu to vypadalo pro kluky velmi dobře, ale Lumír s Michalem mají patrně rádi divoké zápletky. Nejprve přišel trest za trefený retardér a o zkoušku dál musela posádka couvat. Jenže závod končí až na rampě a sem přijeli Firla s Večerkou jako vítězi RSS. K tomuto triumfu patří pochopitelně i vítězství ve třídě 6 a 21. příčka v absolutní klasifikaci. „Pro mne byla pauza mezi závody hodně dlouhá, neboť více než rok jsem neseděl v soutěžním autě. Naposledy to bylo při Valašce 2020. Proto jsem si chtěl osvěžit jezdecké návyky na shakedownu, který se ovšem odjel za sucha. Tento malý test nám byl tedy k ničemu, neboť na úvod sobotního závodu začalo pršet. O Kopné se traduje, že to je nejtěžší sprint a nepříznivé počasí tento fakt ještě umocňovalo. Na startu se sešla mezi dvoukolkami skvělá konkurence a já měl ze soupeřů i počasí lehký respekt. Přece jen pauza nezávodění byla znát. Vsadili jsme ale na dobré gumy a po celou soutěž auto fungovalo skvěle. Před poslední rundou erzet jsme vedli dvoukolky s náskokem 6,3 vteřiny před Michalem Srbem a já v hlavě kalkuloval, že pokud pojedeme stejné tempo, tak nás Michal nepředstihne. Ale hned na následující zkoušce jsem drcnul do retardéru a nafasoval pentli třiceti vteřin. Taková ztráta na sprintu, navíc v jeho závěru, nejde stáhnout. Byl jsem naštvaný a na klidu mi nepřidal ani populární vracák na Kopné. Při prvním průjezdu tímto místem jsem klasicky zatáhl za ručku, ale v druhém kole, jak jsem byl rozhozený z trefeného retardéru, jsem chtěl vracák vykroužit, ale nějak mi zavazel plot, takže došlo na couvání a já lehce ztratil. S vidinou super výsledku jsem se loučil. V průběhu zkoušky jsem ale začal cítit pach spálené gumy a v cíli zkoušky jsme Michala Srba téměř dojeli. V tu chvíli mi bylo jasné, že půlminutové manko je smazané. Měli jsme štěstí, ale to k rally prostě patří. S takovým výsledkem jsme rozhodně nepočítali. Musím poděkovat všem obchodním partnerům, že mi umožnili startovat ve Slušovicích. Výhra je pro ně velkou odměnou. Obrovský dík patří i celému týmu K.I.T.Racing za skvělou přípravu auta, servis a veškerou péči, kterou mi během závodu věnoval,“ podělil se o dojmy v cíli šťastný Firla. Ve stejné třídě startoval i slovenský mladík Filip Šipoš, jenž slyšel diktát z úst Tomáše Šmída. Slovensko-česká posádka startovala v kategorii Pohár pořadatele, kam spadají zahraniční jezdci a tady obsadila sedmou příčku. Pro Filipa je ale důležité sbírat zkušenosti a na Kopné díky podmínkám, jaké panovaly, jich posbíral požehnaně. V absolutní klasifikaci pak obsadili Šipoš se Šmídem 36. místo.
K.I.T.Racing měl zastoupení také v kategorii historik ve Vlastimilu Neumannovi a Martinu Hlavatém. Složení posádky se za poslední roky nezměnilo a nezměnil se ani vůz – Ford Escort RS Cosworth. Co se ale změnilo, byly válečné barvy, kdy modrobílou ex-tovární, nahradila kombinace červené a bílé. Domácí soutěž se pro Neumanna odvíjela slibně, i když… Samotnou soutěž odstartovali historici a ti měli největší problém trefit správnou volbu pneumatik. Ani Vlastíkovi se to moc nepovedlo, ale s deštěm se na slickách pral statečně. Ale ani pět nejrychlejších časů nedovedlo posádku k vítězství. Na 6. RZ praskla poloosa a bylo po nadějích. „Závod jsme začali na slickách, což byla pochopitelně špatná volba. V servisu jsme věděli, že má přijít déšť, ale nevěděli jsme, jak moc velký a risk nám nevyšel. Na druhou stranu jsme si otestovali, že i na slicku se dá za deště jet. Líbily se mi zkoušky Kopná a Březová, kde jsme se krásně svezli. I Kameňák by byl fajn, jen na posledním úseku zkoušky tekly proudy vody a já tam začínal mít obavy. Jinak mám z letošního závodu super pocity. To, že jsme nevyhráli, prostě k rally patří. My jezdíme staré auto a i tady mají jednotlivé díly svou životnost. Snažíme se používat originální náhradní díly, do kterých ale občas nevidíš. Přesto nás závodění s historiky moc baví. Tým fungoval perfektně, Lumír zajel výborný výsledek a Filip musí hlavně sbírat zkušenosti a najet co nejvíce kilometrů. Musím ale smeknout klobouk před výkonem Petra Němce, neboť i přes svůj hendikep ukázal opravdu velký sport a zaslouženě vyhrál historiky,“ přidal postřehy ze závodu Vlastimil Neumann.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.