Čtvrtý ostrý start si ve své kariéře připsal Radek Jatel, který se postavil na start uplynulé Auto UH Rallysprint Kopná. A jak je zvykem, závodník z Vysokého Pole usedl do vozu Peugeot 208 R2 ze stáje Sparrow Racing. Radka na sedadle spolujezdce doplnila Zuzana Plšková.
Posádka před závodem neměla žádný test, takže se vydala vstříc prvním kilometrům až na trati shakedownu. Pauza, kterou Radek měl nebyla vůbec znát, naposledy v závodním voze seděl v prosinci minulého roku. Od prvního průjezdu zajížděla smíšená dvojice časy na úrovní české dvoukolkářské špičky. Jenže na shakedownu panovaly úplně rozdílné podmínky, než při samotném závodě. V sobotu se posádky probudily do deštivého rána a čekalo je náročných sedm rychlostních zkoušek plných bláta a vytahaných nečistot. Radek se Zuzkou vyrazili do závodu a hned od prvního metru nasadili svižné tempo. „Z rychlostní zkoušky Kameňák jsem měl obrovský respekt. Potkal nás stejný problém, jako asi většinu posádek. Mlžila se nám okna a moc jsem toho neviděl. Nejvíce to bylo poznat v levých zatáčkách, kde jsem jel víceméně na slepo. Proto nás velmi mile překvapil čas, který jsme na této RZ zajeli,“ popsal začátek soutěže Radek Jatel.
Posádka se po prvním měřeném testu zařadila na třetí příčku v hodnocení Rallysprint série. Následovala rychlostní zkouška Březová, kde byla smíšená dvojice v cíli překvapena ještě více. „Jatlíkovi“ se podařilo erzetu vyhrát, což znamená, že byl nejrychlejším jezdcem s vozem poháněným jednou nápravou a porazil i mnohem zkušenější jezdce. V absolutním pořadí tento skvělý výsledek přinesl posun na druhou příčku v rámci RSS. „První dvě erzety nám vyšly výborně, takový výsledek jsme ani nečekali. Návrat do reality však přišel na druhém průjezdu RZ Kameňák, kde jsme projížděli okolo havarovaného vozu dosud vedoucího Martina Lehkého. V tu chvíli mi docvaklo, že jsme se dostali na první místo v RSS. Zanedlouho jsme zpomalili u auta Petra Daniela a tlak na mne byl ještě větší. Byli jsme poslední vůz týmu Sparrow racing, který v soutěži pokračuje. Rozhodl jsem se zpomalit, abych nedopadl jako týmoví kolegové a to se mi nevyplatilo. Udělal jsem školáckou chybu a na výjezdu z retardéru zavadil o sud. Následovala penalizace 30 vteřin, která nás velmi mrzela a pohltila naše šance na doposud skvělý výsledek,“ vysvětlil nejen přidělenou penalizaci Radek Jatel.
Jako správní bojovníci se Radek a Zuzka nevzdali a na následujících rychlostních zkouškách chtěli zabojovat. Možná i to byl důvod další chyby, která přišla a připravila posádku definitivně o umístění na stupních vítězů. „RZ Kopná mi seděla a jelo se mi dobře. Bohužel v profláknutém místě na zařazenou jedničku jsem nezatočil a Peugeot si lehl na kraj silnice. Ztratili jsme spoustu času, než nám diváci pomohli zpět na cestu. Tímto bych jim chtěl poděkovat, že nás vrátili zpět do závodu a nemuseli jsme odstoupit,“ podělil se o krušné chvilky dvaatřicetiletý jezdec. Další rychlostní zkoušku dvojice projela v klidu a v servise se rozhodla, že nebude riskovat jelikož časová ztráta byla veliká. „RZ 6 jsem si užil, ale ztráta byla přiměřená našemu nasazení. Poslední měřený úsek jsme se svezli svižně a třetí čas byl pro nás malou náplasti na veliké zklamání z chyb, které nám neumožnili se ve výsledcích umístit výše. Gratuluji soupeřům za pěkné souboje.
Chtěl bych poděkovat všem partnerům, kteří mi pomohli start na prvním sprintu zrealizovat. Jmenovitě to jsou Carboland, Hasman klima, Irel, VHB plus, TVD, ARUALL BUILDING. Díky patří také panu Chodurovi a společnosti Completcar za skvělý polep přilby. Nesmím zapomenout poděkovat Sparrow Racing týmu za perfektní přípravu vozu a K2 Engeneering za výborně postavený nový motor. Děkuji také fanouškům, jejich podpora byla veliká, i když se nemohli přímo závodu zúčastnit. Jsem všem jmenovaným velmi vděčný a bez nich bych na Kopné nestartoval,“ řekl na závěr posmutnělý Radek Jatel.
Posádka Jatel – Plšková se v konečném pořadí na posledních rychlostních zkouškách posunula výše, ale v cíli z toho bylo nepopulární 4. místo v hodnocení Rallysprint série a také ve třídě 6. V absolutním pořadí soutěže pak dvojice dojela na 24. pozici.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.