Absolutním vítězem úvodního podniku rallysprintového šampionátu 26. AUTO UH Rallysprint Kopná se stala posádka Yacco ACCR Team Erik Cais, Jindřiška Žáková na voze Ford Fiesta R5 MkII. Na druhé příčce skončili s odstupem 9,6 vteřiny Tomáš Kostka, Ladislav Kučera na voze Škoda Fabia Rally2 Evo. Na třetím místě dojeli Miroslav Jakeš, Petr Machů s vozem Škoda Fabia R5 ze stáje Samohýl Škoda Team se ztrátou 20,1 vteřiny.
Jednadvacetiletý talent Erik Cais se vrátil na české tratě po téměř dvouměsíční odmlce zaviněné postcovidovým syndromem. V úvodu deštěm zkrápěnou Kopnou vyhrál stylem start a cíl. Neměl to však jednoduché, na Kameňáku ho postihl defekt a jeho náskok se ztenčil po třetí rychlostní zkoušce na rozdíl pouhých 2,7 vteřiny. Na další erzetě zatáhl a nenechal nikoho na pochybách o celkovém vítězi. „Krásně se to poslouchá, že jsme s Jindřiškou vyhráli. Měli jsme náskok, o který jsme přišli a museli jsme tvrdě bojovat. Bylo jasné, že se pojede celý den vysoké tempo. Povedly se mi poslední dvě rychlostky. Po prodělané nemoci je to pro mě ještě náročné zejména psychicky. Člověk neví, co má čekat a fyzicky jsem také ještě oslabený a není to zcela v pořádku. Bylo to vítězství po náročném boji a panuje v týmu spokojenost. Soustředíme se dále především na mistrovství Evropy,“ pověděl v cíli vítězný Cais.
Druhé místo obsadil čtyřnásobný vítěz Kopné Tomáš Kostka. Při prvním průjezdu Březové byl krátce mimo trať, ale i přes stříbrnou pozici byl na cílové rampě spokojen. „Překvapilo by mě, kdybych tady vyhrál popáté. V autě jsem dlouho neseděl, nemám natrénováno. Postupně jsme se dostávali do tempa a celkově jsem spokojený s výsledkem. Ráno jsem se trápil s brzdami, ale přes den se to zlepšilo. Podmínky byly velmi náročné, ale tratě jsou vždy velmi zrádné a náročné. Další závod pojedu barumku a snad se tam uvidíme i s fanoušky,“ řekl šestatřicetiletý Kostka.
Na třetím místě skončil Miroslav Jakeš, vítěz posledního ročníku odjeté Kopné. „Byla to krásná a extrémně těžká Kopná. Tratě se tady příliš nemění, ale počasí bylo zrádné a konkurence velká. Mohlo to být i lepší, kdyby nepřišly chyby. Ale to je rally, tady to vyšlo Erikovi, nám zase minule. Máme prioritu velký mistrák, rallysprinty zřejmě jezdit nebudeme,“ upřesnil jednatřicetiletý jezdec stáje Samohýl Škoda Team.
Na závěrečné erzetě přišel o čtvrté místo Adam Březík (Škoda Fabia R5), který byl při druhém průjezdu Kopné mimo trať a na příčce těsně pod stupni vítězů ho vystřídal polský šampion Grzegorz Grzyb. Šestý dojel při letošním prvním ostrém závodu úřadující rallysprintový šampion Poháru 2+ Petr Semerád (oba Škoda Fabia Rally2 Evo). Sedmý skončil Dominik Stříteský (Škoda Fabia R5), kterého o lepší umístění připravila i půlminutová penalizace za chybně projetý retardér. V nejlepší desítce dále dojeli Martin Vlček (Hyundai i20 R5), Vojtěch Štajf (Volkswagen Polo GTi R5) a německý hrabě Albert von Thurn und Taxis (Škoda Fabia Rally2 Evo).
V pořadí rallysprintového šampionátu a hodnocení dvoukolek vyhrál Lumír Firla, s odstupem deseti vteřin skončil Michal Vaňhara (oba Peugeot 208 R2), třetí příčku obsadil Michal Srb (Citroën C2 R2). Nejrychleji začal Martin Lehký (Ford Fiesta Rally4), rychlé časy zajížděl i Radek Jatel (Peugeot 208 R2). Bohužel Lehký havaroval při druhém průjezdu Kameňákem a odstoupil z vedoucí pozice. Jatel nakonec dojel na bramborové pozici i zásluhou půlminutové penalizace za proražený retardér. Vítězný Firla začal soutěž ze čtvrtého místa, v polovině rallysprintu se prodral do čela a vedoucí pozici uhájil až do cíle. „Jsem nadšený jako malý kluk. Vůbec jsem s výhrou nepočítal, navíc přišla v hodně těžkých podmínkách. Rychlostní zkoušky byly velmi náročné, ale byla to krásná soutěž. Dlouho jsem nejel v podobných podmínkách. Od úvodních kilometrů to byl boj o přežití. Na trati bylo hodně vody a vytahaného bláta, o to vítězství více těší,“ uvedl v cíli šťastný Lumír Firla. Hodnocení úvodního dílu značkového seriálu Čermák a Hrachovec ADAM CUP 2021 vyhrál Jan Pilař, další medailová místa obsadili Tomáš Arnošt a Kryštof Zpěvák.
V hodnocení šampionátu historiků slaví prvenství Petr Němec se spolujezdcem Janem Mikulíkem na voze LADA VFTS. Favorizovaný Vlastimil Neumann na voze Ford Escort RS Cosworth odstoupil ze soutěže z vedoucí příčky na předposlední rychlostní zkoušce kvůli poloose. K dobru měl téměř minutový náskok. Nejlepší jezdec historiků Petr Němec v cíli řekl: „Krásné tratě, ale velmi zrádné podmínky a počasí nás potrápilo. Ze začátku to ještě bylo dobré, protože jsme startovali před soudobými auty, ale další průjezdy už byly nesmírně obtížné a uklouzané. Škoda odstoupení Vlastíka Neumanna, ale taková je rally. Auto mělo odjetých před závodem jen pár kilometrů, ale všechno se sešlo ve šťastný konec. Vítězství věnuji otci, který bohužel zemřel na covid.“
Do 26. AUTO UH Rallysprintu Kopná 2021 bylo převzato po přejímkách 116 posádek z původně 119 přihlášených. Do cíle přijelo celkem 93 soutěžících, když klasifikováno bylo 78 soudobých vozů a 15 historiků. Letošní Kopná měla vydařený průběh, organizace pod taktovkou rodiny Minaříků proběhla opět na výbornou. Soutěž se konala za přísných hygienicko-protiepidemických podmínek, kvůli šíření nemoci covid-19 nebyly zřízeny podél tratě rychlostních zkoušek divácká místa.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.