Třicetiletý Lukáš Frána otevřel letošní sezonu až v Klatovech. Na domácí soutěži se mu povedl start na výbornou a v cíli si připsal nejlepší výsledek v MČR v podobě 3. místa mezi dvoukolkami a 2. místa ve třídě 5.
Až při druhém letošním podniku z velkého mistráku se na start postavila klatovská dvojice Lukáš Frána s Pavlem Odvárkou. Před sezonou byl plán účastnit se všech vícedenních závodů, ale několik otazníků nad Valašskou rally zapříčinilo, že kluci první podnik „odpískali“. „To, že jsme se na Valašsko nevydali, nás pochopitelně velmi mrzelo. Od posledního závodu v roce 2020 uběhla spousta času a i my jsme se nemohli dočkat doby, kdy budeme opět moct závodit. Bohužel před Valaškou byla situace nejistá. Organizátoři se snažili uskutečnit podnik ze všech sil, ale proti nim stála spousta příkazů a omezení, které budily obavy, zda se podnik vůbec uskuteční. Navíc celou situaci umocňovaly uzavřené okresy. Do toho sám Autoklub ČR vydal prohlášení, že nedoporučuje pořádání soutěží a do poslední chvíle tedy nebylo jasné, zda Valaška bude, či nebude. Proto jsme se rozhodli tuto soutěž vynechat a soustředili se na domácí Šumavu s vírou, že už svět bude aspoň trochu v pořádku. Zpětně oceňuji a smekám klobouk před týmem okolo Jaromíra Tomaštíka, že dokázal svou rally uskutečnit,“ vrátil se k neúčasti Frátherm rally týmu na Valašsku Lukáš Frána.
Prodloužená pauza mezi jednotlivými sezonami nijak neovlivnila tým v přípravách na domácí soutěž. Technika byla připravena, natěšení bylo obrovské, jen Lukáš lehce laboroval se zdravotními problémy. „Přípravy na Šumavu nebyly nějak obzvlášť náročné neboť Dé eS trojka byla připravená již na Valašku a tak se jen „ladilo“. Složitější byla moje fyzická příprava, když jsem musel těsně před závodem navštívit neurologa pro problémy se zády a krční páteří, které mě tíží již delší dobu. Před závodem jsem dostal několik injekcí do zad a na start rally jsem šel zatejpovaný. Byl jsem dost nervózní a zvědavý jak to v závoďáku zvládnu. Naštěstí adrenalin byl hodně veliký a celkem mě podržel,“ přiblížil předstartovní atmosféru i mírný hendikep Frána.
Domácí soutěž je pro každého jezdce obrovskou výzvou, neboť na soutěž se přijede podívat spousta kamarádů a přátel. Proto ani Lukáš s Pavlem nechtěli zklamat své příznivce nějakou zbytečnou chybou. Před rally proběhl malý test, aby si posádka po dlouhé pauze osahala auto a šlo se na věc. Ještě malé svezení na shakedownu a posádka se startovním číslem 32 se postavila na start první sobotní zkoušky, kterou byl Čínovský okruh a ten Lukáši s Pavlem velmi sedí. Klatovská posádka zde zajela nejrychlejší čas mezi dvoukolkami a mezi všemi posádkami usilující o body do českého mistráku dojeli dvacátí. První etapa začínala rychlostkou, která Lukáši sedí a oblíbenou erzetou etapa i končila. Tou byla RZ Strašínská a Frána s Odvárkou si na ni hodně věřili, ale ani jeden průjezd nebyl podle jejich představ. A jak viděl sobotní část závodu „čahoun“ zpoza volantu? „Čínovský okruh se nám podařilo zajet stejně jako při poslední Šumavě 2019 a i letos jsme byli nejrychlejší dvoukolkou ve startovním poli. Bylo nám ale jasné, že až na dalších erzetách začne pořádné závodění. V harmonogramu byly nové těžké zkoušky - Mlázovská a Keply. Tam už to bylo pro nás horší, neboť byla znát neúčast na Valašce a po tolika měsících pauzy jsme se pomalu dostávali do tempa. I proto jsme zvolili ze začátku jízdu na jistotu a nechtěli riskovat zbytečnou chybu či defekt. To už ale neplatilo pro nejdelší RZ celé rally Strašínskou, která je nám na míru dělaná a víme, že na takové trati umíme být rychlí. Bohužel po více jak polovině rychlostky se nám začaly přehřívat brzdy a museli jsme zvolnit. Na vině bylo pravé přední kolo, které nás přibrzďovalo, navíc jsme zničili kotouč z důvodu špatné brzdové hadice. Tyto závady se nám povedly v servisu opravit. Hadici nám zapůjčil Dominik Brož, konkurent z dvoukolek, za což mu chci ještě jednou moc poděkovat. To už ale byly karty celkem jasně rozdané, kdy Honza Dohnal s René Dohnalem nám už dost odskočili. My si tak začali hlavně hlídat třetí místo ve dvoukolkách, protože za námi bylo dost rychlých jezdců, kteří se na nás tlačili. V závěru sobotní etapy jsme si chtěli zlepšit chuť a udělat si větší náskok před soupeři pro nedělní část rally. V plánu byl totiž druhý průjezd RZ Strašínská, ale ani tentokrát nám nebylo moc přáno. Kousek za Strašínem jsme totiž dojížděli Marcela Tučka, který se zdržel výměnou defektu a dlouhou dobu o nás nevěděl. Pustil nás před sebe až cca ve třetí čtvrtině rychlostky. Výsledný čas byl ještě o 7 vteřin horší než při problému s brzdami z prvního průjezdu. I přesto jsme šli spát s náskokem 22 vteřin na čtvrtého Vencu Stejskala.“
V nedělní etapě byly v harmonogramu dvě zkoušky vždy po dvou průjezdech. Po sérií havárií a výjezdu sanity k jedné z nich byl první průjezd RZ Koráb zrušen. I tři zbývající zkoušky stačily k tomu, aby se boj o bronzový stupínek mezi dvoukolkami zdramatizoval. Po RZ Koráb 2 se totiž na třetí příčku dostal před Lukáše Fránu o 0,2 vteřiny Václav Stejskal junior. Vrcholem tak měla být závěrečná Zdebořická zkouška. „Druhá etapa nezačala moc dobře, neboť nám zrušili oblíbenou erzetu Koráb. My tedy pokračovali na zcela novou RZ Zdebořická, což byla nádherná trať, které nic nechybělo a navíc byla zkouška okořeněna dlouhým a rychlým úsekem šotoliny v lese. Při prvním průjezdu jsem zde jel až zbytečně s velkým respektem z obavy o možném defektu. Následoval Koráb II. a já si cestu za „bronzem“ zkomplikoval, když jsem krátce po startu udělal chybu a předkem auta skočil mimo cestu, kde jsme dost „zabagrovali“. Tím jsme nabrali hlínu do ráfků a špatně se nám jelo. Do toho přišly další drobné problémy, dost jsme ztratili a Venca Stejskal nás přeskočil o dvě desetiny. Na přejezdu na závěrečnou zkoušku závodu jsme opravovali, co to šlo a povedlo se. Bylo jasné, že i Venca půjde do zkoušky naplno, ale my chtěli naopak urvat naší pozici zpět. Jeli jsme hop nebo trop a v cíli z toho byl super čas. Když jsme pak uviděli dosažený čas Vency, radost byla obrovská,“ popsal infarktový závěr rally Lukáš Frána. Posádka Lukáš Frána – Pavel Odvárka si tak mohli převzít na cílové rampě poháry za 3. místo mezi dvoukolkami a vítězství ve třídě 5. V absolutní klasifikaci MČR obsadila posádka 16. příčku.
„Závěrem chci poděkovat hlavně tátovi a rodině za neskutečnou podporu, bez které to opravdu nejde. Dále chci poděkovat všem sponzorům, že i v této těžké době nás podporují. Díky patří i našim mechanikům Lukášovi a Honzovi a našim špionům Olinovi a Robertovi za skvělou práci. A nesmím zapomenout ani na velké množství „houbařů“, kteří nám fandili. Díky!!!“
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.