O uplynulém víkendu pokračovalo druhým podnikem SONAX Mistrovství České republiky v rally. Tentokrát se závodilo v okolí Klatov. Na Šumavu se vydal i tým Minařík Racing v zastoupení jedné posádky, kterou nebyli nikdo jiní, než René Dohnal s Romanem Švecem a Peugeotem 2O8 Rally4. René s Romanem přijeli s cílem vybojovat co nejvyšší příčky v hodnocení dvoukolek, ale bylo jim jasné, že jejich největší konkurent – Jan Dohnal, nenechá nic zadarmo.
Kluci do závodu vstoupili poklidněji, když si na prvním měřeném úseku připsali třetí čas v kategorii 2WD. Na dalších erzetách se už René se svým spolujezdcem blýskli lepšími časy. Rychlostní zkoušku Mlázovskou ve své kategorii vyhráli a posunuli se na druhou příčku v průběžném pořadí se ztrátou pouhých 0,8 vteřiny na Honzu Dohnala. První průjezd rychlostní zkouškou Strašínská Renému skvěle sedl, zajel zde nejrychlejší čas mezi vozy s poháněnou jednou nápravou a průběžně se dostal do vedení. Následoval servis a druhé průjezdy rychlostními zkouškami. Jenže hned na šesté erzetě posádka o vedení mezi dvoukolkami přišla. „Na šotolinovém úseku jsem se rozvášnil trochu víc, než bylo potřeba a jednu zatáčku jsem „katnul“ mnohem víc, než kudy vedla vyjetá stopa. Netuším, co zde bylo skryto, ale udělali jsme okamžitý defekt. Do cíle RZ zbývalo naštěstí jen asi 500m. Očekával jsem poškození, které se nebude slučovat s dalším pokračováním v soutěži, protože rána to byla opravdu veliká. Naštěstí to odnesl jenom disk s pneumatikou a žádné vetší poškození na autě nebylo patrné,“ popsal smolný okamžik René Dohnal. René s Romanem se propadli na druhou příčku mezi dvoukolkami, ale ztráta byla pořád hratelná, činila 4,7 vteřiny na prvního Honzu Dohnala. Ani jeden z Dohnalů však nechtěl přenechat vedení tomu druhému, a tak René sobotní etapu zakončil na druhém místě ve 2WD se ztrátou 9 vteřin a s výhledem dalšího závodního dne.
V neděli na posádky čekaly čtyři náročné rychlostní zkoušky. Bohužel hned na první RZ René s Romanem zastavovali u havárie Jaroslava Pešla a dostali přidělen náhradní čas. V ostrém tempu se posádka svezla na rychlostní zkoušce Zdebořická, kde Honzovi Dohnalovi nadělila necelé čtyři vteřiny a ztráta na první místo mezi dvoukolkami byla 5,1 vteřiny před poslední dvojicí rychlostních zkoušek. Těžký Koráb dopadl lépe pro Dohnala s Renaultem Clio S1600, Dohnal z týmu Minařík Racing ztratil dvanáct vteřin a šance na vítězství mezi dvoukolkami byla malá. Poslední RZ René s Romanem zvládli bez komplikací. Ve dvoukolkách skončili druzí, ale i přesto si domů ze Šumavy odvezli pěknou sbírku pohárů. V celkové klasifikaci kluci dojeli na 15. místě a vyhráli třídu 5. První místo brali také v rámci Peugeot Cupu. „Šumava patří každý rok k tomu nejtěžšímu co české rally nabízejí. Pořadatel našel pro letošní rok tři nové velmi hodnotné úseky, které ještě náročnost celého závodu umocnily. Před závodem jsme neměli s autem žádný test a tak jsme původně chtěli začít opatrně a postupně zrychlovat. Úvodní sekci jsme přesto vyhráli a udělali si před Honzou Dohnalem malý náskok. Bohužel na následující zkoušce jsme udělali již zmíněný defekt a o vedení přišli. Druhý den začal nepříjemnou událostí, kdy jsme dojeli jako druhé auto k havárii Jardy Pešla. Jsem rád, že tato havárie dopadla relativně dobře a přeji klukům co nejrychlejší rekonvalescenci a návrat zpět na tratě. My se ve zbytku etapy snažili, ale stáhnout sobotní ztrátu a předehnat Honzu Dohnala jsme již nedokázali. S naším výkonem jsme byli i přesto velmi spokojeni a je vidět, že se sžíváme s novým vozem čím dál více. Druhé místo ve 2WD, první ve třídě i Peugeot cupu bylo skvělým vysvědčením za uplynulým víkendem a já se již nemohu dočkat startu v Hustopečích,“ řekl René Dohnal.
Nyní na Slušovický tým čeká domácí Rallysprint Kopná, který je naplánovaný na sobotu 22. května. Zde by pod taktovkou Lubomíra Minaříka měly startovat čtyři posádky. Premiéru s vozem Škoda Fabia R5 si odbude Pavel Mika. Do Peugeotu 208 Rally4 tentokrát usedne jmenovec Mojmír Mika. František Andrys bude závodit s Renaultem Clio Sport a v Peugeotu 208 R2 se představí Jan Žalud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.