Tým Orsák Rallysport se soustředí především na seriál mistrovství Evropy, ale nechyběl ani při zahájení domácí sezony. Při Valašské rally nasadil tři mladé nadějné jezdce. S Fordem Fiestou Rally2 startoval Erik Cais, za volanty Fiesty Rally4 usedli Ir William Creighton a Daniel Polášek. Trojice juniorů dojela úspěšně až do cíle. Zdravotně indisponovaný Cais odsadil 5. místo v celkové klasifikaci, Creighton skončil těsně druhý ve třídě RC4 a Polášek bral navzdory havárii na RZ 6 stříbro ve třídě 6.
Posádka Erik Cais - Jindřiška Žáková zahájila soutěžní sezonu v Itálii a start ve Valašském Meziříčí byl dalším přípravným krokem k opožděnému evropskému šampionátu. 21letý fryštácký mladík se však stále potýkal s následky prodělaného koronavirového onemocnění a jeho výkon tím byl negativně ovlivněn. Erik šel po absolvování první etapy okamžitě na hotel, vzal si léky a druhý den mu bylo líp. To dokazovaly i výsledky nedělní často soutěže. Erik Cais zajel na obou závěrečných vložkách časy v první trojce a probojoval se až na pátou příčku absolutní klasifikace. V rámci druhé etapy patřila posádce Yacco ACCR týmu v rámci mistrovství ČR bronzové umístění.
K dalším plánovaným startům Erika řekl šéf týmu Jaroslav Orsák: „Erik se minulý týden ve středu a ve čtvrtek podrobil komplexnímu lékařskému vyšetření v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně. Výsledky prokázaly zdravotní problémy související s těžším post-covidovým syndromem. Podstoupí 14denní injekční terapii a musí dodržet klidový režim. Důrazně byl Erikovi lékařem zakázán start na Rally SanRemo a nedoporučen start na MS v Chorvatsku. Zdraví Erika je pro nás na prvním místě a rozhodnutí lékaře budeme plně respektovat. Pokud rekonvalescence bude bez komplikací, tak dalším startem by podle plánu byla šotolinová Rally Azory.“
Miroslav Cais dodává: „Rád bych se vyjádřil k tomu, proč jsme Erika nechali jet. Víte, tito kluci, kteří jezdí sjezdy horských kol, mají práh bolesti posunutý prostě jinde a v sobě zakořeněnou obrovskou bojovnost. Přijde mi, že ostatní sporty jsou proti DH (Down Hill) v podstatě salónní záležitostí. Samozřejmě jsme po 2. RZ tuto možnost s Erikem probírali, ale on rezolutně odmítl vzdát závod. Sami jste viděli, že druhý den se cítil lépe. A ve druhé etapě dojel celkově na 4. místě a třetí v českém mistráku. Dnes už s odstupem času všichni víme, že jsme měli přerušit závod. Je to pro nás ponaučení. Rádi bychom všichni z týmu apelovali na všechny lidi, ať se chrání, protože Covid-19 opravdu není žádná chřipečka. Sami teď vidíme, co dokáže udělat se zdravým mladým trénovaným sportovcem.“
V týmu Orsák Rallysport hostoval účastník letošního JWRC William Creighton, který využil Valašskou rally k přípravě na soutěž mistrovství světa v Chorvatsku. Posádka Creighton – Regan předvedla za volantem Fiesty Rally4 velmi vyrovnaný výkon a celou soutěž patřila k nejrychlejším s vozy s jednou poháněnou nápravou. Nakonec jim k vítězství v nabité třídě RC4 chybělo pouhých 5 sekund. „V České republice jsem byl poprvé a moc se mi tady líbilo,“ usmíval se irský talentovaný mladík. „Startovalo množství vozů Rally2 a Rally4 a panovala velká konkurence. Od startu až do cíle jsem sváděl skvělý souboj s René Dohnalem. Tratě byly náročné, střídaly se úzké rychlé sekce s technickými úseky. Nejnáročnější byla RZ Poličná, kde to extrémně klouzalo, a nebyl žádný prostor pro chyby. Připadal jsem si jako doma v Irsku!“
„Start na Valašské rally pro mě byl velmi dobrou přípravou před Rally Croatia. Především jsem se sžil s Fiestou Rally4 a nasbíral spoustu cenných zkušeností. I když tratě nejsou úplně stejné jako v Chorvatsku, byla to skvělá příležitost zahájit sezonu. Spolupráce s týmem Orsák Rallysport byla výborná. Jaroslav, Filip i všichni mechanici jsou opravdovými profesionály a cítil jsem se v týmu jako doma. Musím poděkovat i Erikovi Caisovi a Danovi Poláškovi za přivítání v týmu a pomoc při výměně defektu během seznamovacích jízd. Celá rally byla výborně zorganizovaná a doufám, že se budoucnu na české tratě vrátím.“
Daniel Polášek, který letos absolvuje juniorský evropský šampionát, si Fiestu Rally4 osahal už při premiéře v Rakousku. Díky tomu byl slušně rozjetý a sobotní etapa mu vyšla perfektně. 21letý mladík vedl třídu 6 a celkově se držel těsně za hranicí první dvacítky. Druhý den všal přišla chyba na obávaném lesním úseku RZ Poličná a několikaminutová ztráta. „Na startu vložky jsme museli čekat a vychladly nám gumy,“ vysvětluje Polášek. „Na cestě bylo plno štěrku, na kterém jsme uklouzli a skončili v příkopě. Fiestu se nám podařilo vytáhnout, ale měla silně poškozený předek a ztratila výkon. Následující RZ Bystřičku jsme absolvovali bez turba, celkem jsme ztratili asi 4 minuty, ale naštěstí jsme dojeli až do servisu. Mechanici týmu Orsák Rallysport dokázali během 30 minut vyměnit nárazník, chladič i intercooler a auto bylo opět v pořádku.“
„Z fiesty jsem nadšený. Je rychlá a funguje naprosto spolehlivě. Zatím ještě stále sbíráme data a zkušenosti. Byl jsem zvyklý na auto s atmosférickým motorem a musel jsem změnit svůj jezdecký styl. Už se těšíme na další start, kterým by měla být po přesunutí Kopné úvodní soutěž polského mistrovství ve Swidnici.“
„Musím poděkovat všem pořadatelům Valašské rally, že dokázali i v těchto těžkých dobách uspořádat plnohodnotnou soutěž,“ vzal si na závěr slovo Jaroslav Orsák. „Všichni účastníci rally se chovali zodpovědně a dokázali, že pokud budeme táhnout za jeden provaz, můžeme dál závodit.“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.