Tým Orsák Rallysport se soustředí především na seriál mistrovství Evropy, ale nechyběl ani při zahájení domácí sezony. Při Valašské rally nasadil tři mladé nadějné jezdce. S Fordem Fiestou Rally2 startoval Erik Cais, za volanty Fiesty Rally4 usedli Ir William Creighton a Daniel Polášek. Trojice juniorů dojela úspěšně až do cíle. Zdravotně indisponovaný Cais odsadil 5. místo v celkové klasifikaci, Creighton skončil těsně druhý ve třídě RC4 a Polášek bral navzdory havárii na RZ 6 stříbro ve třídě 6.
Posádka Erik Cais - Jindřiška Žáková zahájila soutěžní sezonu v Itálii a start ve Valašském Meziříčí byl dalším přípravným krokem k opožděnému evropskému šampionátu. 21letý fryštácký mladík se však stále potýkal s následky prodělaného koronavirového onemocnění a jeho výkon tím byl negativně ovlivněn. Erik šel po absolvování první etapy okamžitě na hotel, vzal si léky a druhý den mu bylo líp. To dokazovaly i výsledky nedělní často soutěže. Erik Cais zajel na obou závěrečných vložkách časy v první trojce a probojoval se až na pátou příčku absolutní klasifikace. V rámci druhé etapy patřila posádce Yacco ACCR týmu v rámci mistrovství ČR bronzové umístění.
K dalším plánovaným startům Erika řekl šéf týmu Jaroslav Orsák: „Erik se minulý týden ve středu a ve čtvrtek podrobil komplexnímu lékařskému vyšetření v Krajské nemocnici Tomáše Bati ve Zlíně. Výsledky prokázaly zdravotní problémy související s těžším post-covidovým syndromem. Podstoupí 14denní injekční terapii a musí dodržet klidový režim. Důrazně byl Erikovi lékařem zakázán start na Rally SanRemo a nedoporučen start na MS v Chorvatsku. Zdraví Erika je pro nás na prvním místě a rozhodnutí lékaře budeme plně respektovat. Pokud rekonvalescence bude bez komplikací, tak dalším startem by podle plánu byla šotolinová Rally Azory.“
Miroslav Cais dodává: „Rád bych se vyjádřil k tomu, proč jsme Erika nechali jet. Víte, tito kluci, kteří jezdí sjezdy horských kol, mají práh bolesti posunutý prostě jinde a v sobě zakořeněnou obrovskou bojovnost. Přijde mi, že ostatní sporty jsou proti DH (Down Hill) v podstatě salónní záležitostí. Samozřejmě jsme po 2. RZ tuto možnost s Erikem probírali, ale on rezolutně odmítl vzdát závod. Sami jste viděli, že druhý den se cítil lépe. A ve druhé etapě dojel celkově na 4. místě a třetí v českém mistráku. Dnes už s odstupem času všichni víme, že jsme měli přerušit závod. Je to pro nás ponaučení. Rádi bychom všichni z týmu apelovali na všechny lidi, ať se chrání, protože Covid-19 opravdu není žádná chřipečka. Sami teď vidíme, co dokáže udělat se zdravým mladým trénovaným sportovcem.“
V týmu Orsák Rallysport hostoval účastník letošního JWRC William Creighton, který využil Valašskou rally k přípravě na soutěž mistrovství světa v Chorvatsku. Posádka Creighton – Regan předvedla za volantem Fiesty Rally4 velmi vyrovnaný výkon a celou soutěž patřila k nejrychlejším s vozy s jednou poháněnou nápravou. Nakonec jim k vítězství v nabité třídě RC4 chybělo pouhých 5 sekund. „V České republice jsem byl poprvé a moc se mi tady líbilo,“ usmíval se irský talentovaný mladík. „Startovalo množství vozů Rally2 a Rally4 a panovala velká konkurence. Od startu až do cíle jsem sváděl skvělý souboj s René Dohnalem. Tratě byly náročné, střídaly se úzké rychlé sekce s technickými úseky. Nejnáročnější byla RZ Poličná, kde to extrémně klouzalo, a nebyl žádný prostor pro chyby. Připadal jsem si jako doma v Irsku!“
„Start na Valašské rally pro mě byl velmi dobrou přípravou před Rally Croatia. Především jsem se sžil s Fiestou Rally4 a nasbíral spoustu cenných zkušeností. I když tratě nejsou úplně stejné jako v Chorvatsku, byla to skvělá příležitost zahájit sezonu. Spolupráce s týmem Orsák Rallysport byla výborná. Jaroslav, Filip i všichni mechanici jsou opravdovými profesionály a cítil jsem se v týmu jako doma. Musím poděkovat i Erikovi Caisovi a Danovi Poláškovi za přivítání v týmu a pomoc při výměně defektu během seznamovacích jízd. Celá rally byla výborně zorganizovaná a doufám, že se budoucnu na české tratě vrátím.“
Daniel Polášek, který letos absolvuje juniorský evropský šampionát, si Fiestu Rally4 osahal už při premiéře v Rakousku. Díky tomu byl slušně rozjetý a sobotní etapa mu vyšla perfektně. 21letý mladík vedl třídu 6 a celkově se držel těsně za hranicí první dvacítky. Druhý den všal přišla chyba na obávaném lesním úseku RZ Poličná a několikaminutová ztráta. „Na startu vložky jsme museli čekat a vychladly nám gumy,“ vysvětluje Polášek. „Na cestě bylo plno štěrku, na kterém jsme uklouzli a skončili v příkopě. Fiestu se nám podařilo vytáhnout, ale měla silně poškozený předek a ztratila výkon. Následující RZ Bystřičku jsme absolvovali bez turba, celkem jsme ztratili asi 4 minuty, ale naštěstí jsme dojeli až do servisu. Mechanici týmu Orsák Rallysport dokázali během 30 minut vyměnit nárazník, chladič i intercooler a auto bylo opět v pořádku.“
„Z fiesty jsem nadšený. Je rychlá a funguje naprosto spolehlivě. Zatím ještě stále sbíráme data a zkušenosti. Byl jsem zvyklý na auto s atmosférickým motorem a musel jsem změnit svůj jezdecký styl. Už se těšíme na další start, kterým by měla být po přesunutí Kopné úvodní soutěž polského mistrovství ve Swidnici.“
„Musím poděkovat všem pořadatelům Valašské rally, že dokázali i v těchto těžkých dobách uspořádat plnohodnotnou soutěž,“ vzal si na závěr slovo Jaroslav Orsák. „Všichni účastníci rally se chovali zodpovědně a dokázali, že pokud budeme táhnout za jeden provaz, můžeme dál závodit.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.