Neel Jani je úřadující mistr světa ve vytrvalostních závodech. Z vítězné posádky však paradoxně zůstal sám. Jak se dívá na obhajobu titulu a obecně na nový ročník vytrvalostních závodů, ve kterých bude mít, po odchodu konkurenčního týmu Audi, o soupeře méně?
Neel Jani je v týmu Porsche od prvního ročníku, ve kterém německá automobilka vstoupila do kategorie nejrychlejších prototypů s hybridním pohonem (2014). V průběhu 3 sezón nasbíral celkem 415,5 bodu, 12x stanul na stupních vítězů, z toho 4x na stupni nejvyšším a 7x byl členem posádky, která do závodu startovala z pole position. Loňská mistrovská sezóna byla pro švýcarského závodníka zvláštní také tím, že k titulu mistra světa přidal pole position a zároveň vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. „Přál jsem si být mistrem světa a zvítězit v Le Mans,“ říká Neel Jani, „a to se mi splnilo. Pokud to zopakuji, tak to bude bonus, protože splněno teď už mám.“
Z mistrovské posádky však zůstal sám, když po skončení loňské sezóny tým opustili jeho dva parťáci Romain Dumas a Marc Lieb. Netrvalo to však dlouho a Porsche oznámilo, že k Neelu Janimu usednou dva zkušení vytrvalci. André Lotterer je zkušený závodník, který k Porsche přešel po rozpuštění Audi Sport Team Joest a Nick Tandy přešel do LMP1 z GéTéček, ve kterých dlouhou dobu hájil barvy Porsche v seriálu IMSA. „Zkoušeli jsme závodní simulaci jen jednou a myslím si, že nám to půjde,“ komentoval Neel Jani svou součinnost s novými kolegy. „André je ostřílený vytrvalostní borec z Audi a navíc máme společného trenéra, takže se vzájemně velmi dobře známe. S Nickem jsme se vlastně poznali až nyní, ale vím o něm, že je rychlý a věřím, že nám to bude společně fungovat. Je to mimo jiné vítěz Le Mans 2015, takže v tom nevidím problém. Už se těším, až společně vyrazíme naostro na závodní trať.“
V hybridní třídě LMP1 zbyl Porsche už jen jediný soupeř, kterým je japonský tým Toyota Gazoo Racing. Neel Jani si ale nemyslí, že bude mít díky tomu obhajobu mistrovského titulu snazší. „Věřím, že to bude těsné a že mezi oběma týmy nebudou velké rozdíly,“ přeje si Neel Jani a dodává: „vloni byly v některých závodech rozdíly vskutku minimální a to je na těchto závodech velmi vzrušující. Je to vlastně dlouhodobý sprint s velmi malými rozdíly v cíli. V zimě jsme provedli upgrade našeho vozu a zaměřili jsme se na specifické oblasti, o kterých jsme věděli, že tam máme určité rezervy. Toyota nám byla na konci sezóny velmi blízko a my víme, že v některých oblastech připravovali určité změny. To určitě posune jejich výkonnost o velký kus vpřed a tak doufáme, že se naše změny projeví pozitivně a že naše progrese bude dostatečná.“
Neel Jani nastoupí do sezóny 2017 s vozem, který bude mít na kapotě startovní číslo 1. Sám jezdec však tomuto aspektu nepřikládá nijak velký význam: „S tímto startovním číslem jsem již jezdil ve Formuli Renault. Už tehdy v juniorech jsem to nebral moc na lehkou váhu. Bylo to pro mne prostě startovní číslo, i když tam někde v hloubi jsem měl ten pocit, že jsem nejlepší a proto tu jedničku mám. A to je právě ten moment, který vás pak dokáže hodně znervóznit. Postupem času přijdete na to, že k výhře potřebujete, aby se sešlo více faktorů najednou a to číslo mezi ně nepatří. Ve vytrvalostních závodech to platí násobně, protože tam v tom autě nejste sám. Na úspěchu má podíl nejen celá posádka, ale i všichni lidé z týmu a také z továrny. A samozřejmě nesmí chybět ani potřebná dávka závodnického štěstí.“
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?