Neel Jani je úřadující mistr světa ve vytrvalostních závodech. Z vítězné posádky však paradoxně zůstal sám. Jak se dívá na obhajobu titulu a obecně na nový ročník vytrvalostních závodů, ve kterých bude mít, po odchodu konkurenčního týmu Audi, o soupeře méně?
Neel Jani je v týmu Porsche od prvního ročníku, ve kterém německá automobilka vstoupila do kategorie nejrychlejších prototypů s hybridním pohonem (2014). V průběhu 3 sezón nasbíral celkem 415,5 bodu, 12x stanul na stupních vítězů, z toho 4x na stupni nejvyšším a 7x byl členem posádky, která do závodu startovala z pole position. Loňská mistrovská sezóna byla pro švýcarského závodníka zvláštní také tím, že k titulu mistra světa přidal pole position a zároveň vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. „Přál jsem si být mistrem světa a zvítězit v Le Mans,“ říká Neel Jani, „a to se mi splnilo. Pokud to zopakuji, tak to bude bonus, protože splněno teď už mám.“
Z mistrovské posádky však zůstal sám, když po skončení loňské sezóny tým opustili jeho dva parťáci Romain Dumas a Marc Lieb. Netrvalo to však dlouho a Porsche oznámilo, že k Neelu Janimu usednou dva zkušení vytrvalci. André Lotterer je zkušený závodník, který k Porsche přešel po rozpuštění Audi Sport Team Joest a Nick Tandy přešel do LMP1 z GéTéček, ve kterých dlouhou dobu hájil barvy Porsche v seriálu IMSA. „Zkoušeli jsme závodní simulaci jen jednou a myslím si, že nám to půjde,“ komentoval Neel Jani svou součinnost s novými kolegy. „André je ostřílený vytrvalostní borec z Audi a navíc máme společného trenéra, takže se vzájemně velmi dobře známe. S Nickem jsme se vlastně poznali až nyní, ale vím o něm, že je rychlý a věřím, že nám to bude společně fungovat. Je to mimo jiné vítěz Le Mans 2015, takže v tom nevidím problém. Už se těším, až společně vyrazíme naostro na závodní trať.“
V hybridní třídě LMP1 zbyl Porsche už jen jediný soupeř, kterým je japonský tým Toyota Gazoo Racing. Neel Jani si ale nemyslí, že bude mít díky tomu obhajobu mistrovského titulu snazší. „Věřím, že to bude těsné a že mezi oběma týmy nebudou velké rozdíly,“ přeje si Neel Jani a dodává: „vloni byly v některých závodech rozdíly vskutku minimální a to je na těchto závodech velmi vzrušující. Je to vlastně dlouhodobý sprint s velmi malými rozdíly v cíli. V zimě jsme provedli upgrade našeho vozu a zaměřili jsme se na specifické oblasti, o kterých jsme věděli, že tam máme určité rezervy. Toyota nám byla na konci sezóny velmi blízko a my víme, že v některých oblastech připravovali určité změny. To určitě posune jejich výkonnost o velký kus vpřed a tak doufáme, že se naše změny projeví pozitivně a že naše progrese bude dostatečná.“
Neel Jani nastoupí do sezóny 2017 s vozem, který bude mít na kapotě startovní číslo 1. Sám jezdec však tomuto aspektu nepřikládá nijak velký význam: „S tímto startovním číslem jsem již jezdil ve Formuli Renault. Už tehdy v juniorech jsem to nebral moc na lehkou váhu. Bylo to pro mne prostě startovní číslo, i když tam někde v hloubi jsem měl ten pocit, že jsem nejlepší a proto tu jedničku mám. A to je právě ten moment, který vás pak dokáže hodně znervóznit. Postupem času přijdete na to, že k výhře potřebujete, aby se sešlo více faktorů najednou a to číslo mezi ně nepatří. Ve vytrvalostních závodech to platí násobně, protože tam v tom autě nejste sám. Na úspěchu má podíl nejen celá posádka, ale i všichni lidé z týmu a také z továrny. A samozřejmě nesmí chybět ani potřebná dávka závodnického štěstí.“
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.