Neel Jani je úřadující mistr světa ve vytrvalostních závodech. Z vítězné posádky však paradoxně zůstal sám. Jak se dívá na obhajobu titulu a obecně na nový ročník vytrvalostních závodů, ve kterých bude mít, po odchodu konkurenčního týmu Audi, o soupeře méně?
Neel Jani je v týmu Porsche od prvního ročníku, ve kterém německá automobilka vstoupila do kategorie nejrychlejších prototypů s hybridním pohonem (2014). V průběhu 3 sezón nasbíral celkem 415,5 bodu, 12x stanul na stupních vítězů, z toho 4x na stupni nejvyšším a 7x byl členem posádky, která do závodu startovala z pole position. Loňská mistrovská sezóna byla pro švýcarského závodníka zvláštní také tím, že k titulu mistra světa přidal pole position a zároveň vítězství ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. „Přál jsem si být mistrem světa a zvítězit v Le Mans,“ říká Neel Jani, „a to se mi splnilo. Pokud to zopakuji, tak to bude bonus, protože splněno teď už mám.“
Z mistrovské posádky však zůstal sám, když po skončení loňské sezóny tým opustili jeho dva parťáci Romain Dumas a Marc Lieb. Netrvalo to však dlouho a Porsche oznámilo, že k Neelu Janimu usednou dva zkušení vytrvalci. André Lotterer je zkušený závodník, který k Porsche přešel po rozpuštění Audi Sport Team Joest a Nick Tandy přešel do LMP1 z GéTéček, ve kterých dlouhou dobu hájil barvy Porsche v seriálu IMSA. „Zkoušeli jsme závodní simulaci jen jednou a myslím si, že nám to půjde,“ komentoval Neel Jani svou součinnost s novými kolegy. „André je ostřílený vytrvalostní borec z Audi a navíc máme společného trenéra, takže se vzájemně velmi dobře známe. S Nickem jsme se vlastně poznali až nyní, ale vím o něm, že je rychlý a věřím, že nám to bude společně fungovat. Je to mimo jiné vítěz Le Mans 2015, takže v tom nevidím problém. Už se těším, až společně vyrazíme naostro na závodní trať.“
V hybridní třídě LMP1 zbyl Porsche už jen jediný soupeř, kterým je japonský tým Toyota Gazoo Racing. Neel Jani si ale nemyslí, že bude mít díky tomu obhajobu mistrovského titulu snazší. „Věřím, že to bude těsné a že mezi oběma týmy nebudou velké rozdíly,“ přeje si Neel Jani a dodává: „vloni byly v některých závodech rozdíly vskutku minimální a to je na těchto závodech velmi vzrušující. Je to vlastně dlouhodobý sprint s velmi malými rozdíly v cíli. V zimě jsme provedli upgrade našeho vozu a zaměřili jsme se na specifické oblasti, o kterých jsme věděli, že tam máme určité rezervy. Toyota nám byla na konci sezóny velmi blízko a my víme, že v některých oblastech připravovali určité změny. To určitě posune jejich výkonnost o velký kus vpřed a tak doufáme, že se naše změny projeví pozitivně a že naše progrese bude dostatečná.“
Neel Jani nastoupí do sezóny 2017 s vozem, který bude mít na kapotě startovní číslo 1. Sám jezdec však tomuto aspektu nepřikládá nijak velký význam: „S tímto startovním číslem jsem již jezdil ve Formuli Renault. Už tehdy v juniorech jsem to nebral moc na lehkou váhu. Bylo to pro mne prostě startovní číslo, i když tam někde v hloubi jsem měl ten pocit, že jsem nejlepší a proto tu jedničku mám. A to je právě ten moment, který vás pak dokáže hodně znervóznit. Postupem času přijdete na to, že k výhře potřebujete, aby se sešlo více faktorů najednou a to číslo mezi ně nepatří. Ve vytrvalostních závodech to platí násobně, protože tam v tom autě nejste sám. Na úspěchu má podíl nejen celá posádka, ale i všichni lidé z týmu a také z továrny. A samozřejmě nesmí chybět ani potřebná dávka závodnického štěstí.“
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?