Ohlédnutí za sezónou 2016: LMP1 - Toyota GAZOO Racing

Vozy Toyota TS050 Hybrid v plném tempu
Vozy Toyota TS050 Hybrid v plném tempu, foto: Toyota Motorsport GmbH
iM1 16. prosince 2016 21:00
Sdílej:

Letošní rok byl pro Toyotu velkou zkouškou. Zásadně přepracované pohonné ústrojí slibovalo posun ve výkonnosti. A realita?

Toyota se na předsezónních testech objevila s vozem, který ve svých útrobách skrýval zcela nové hybridní pohonné ústrojí. Zážehový motor V6 s objemem válců 2,4l přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, zásobník elektrické energie v podobě zcela nově konstruované lithium-iontové baterie a posun do nejvyšší energetické kategorie 8MJ. To byly hlavní atributy, kterým samozřejmě ještě sekundovala optimalizovaná aerodynamika. Testy zpočátku naznačovaly velmi zajímavý potenciál prototypu TS050 Hybrid, ale s přibývajícími testovacími kilometry se stále více ukazovalo, že právě aerodynamika bude jeho Achillovou patou.

První závod v Silverstone nebyl žádným úžasným výkonem. Vozy Porsche #1 a Toyota #5 se potýkaly s technickými problémy a tak cílem prvního závodu sezóny projely pouhé 4 prototypy LMP1. Dva z nich (Audi) byly ze závodu dodatečně diskvalifikovány a na Toyotu #6 tím pádem doslova zbylo druhé místo.

V Belgii se naopak Toyotám zpočátku celkem dařilo. Obzvláště pro posádku #5 to vypadalo velmi slibně, než se bez žádného předchozího varování, po dalším z mnoha průjezdů pasáží Eau Rouge, ocitl prototyp TS050 Hybrid bez pohonu. Spa-Francorchamps 2016 patří k těm závodům, na které chce Toyota rychle zapomenout.

Třetí závod sezóny a pro Toyotu třetí příběh. Zpočátku to sice v Le Mans nevypadá pro Toyotu nijak oslnivě, ale v neděli ráno je vše jinak. Toyoty se drží na dostřel svých soupeřů a v poměrně vysokém tempu vůbec nijak neztrácí. Naopak v posledních hodinách závodu začíná Toyota #5 na čele pelotonu soupeřům pomaličku poodjíždět a druhý japonský vůz s #6 se na třetí pozici naopak pomalinku přibližuje k Porsche #2, které jede druhé. Toyota se blíží k velkému zadostiučinění, první vítězství po dlouhých jedenácti závodech (poslední zlato pro Toyotu získala posádka Wurtz, Conway, Sarrazin v Bahrajnu 2014) je na spadnutí, ale vadný senzor tlaku vzduchu zastaví prototyp TS050 Hybrid ve chvíli, kdy do cíle závodu zbývá necelých 5 minut. Zklamání je obrovské, po tvářích některých členů týmu se kutálí slzy.

V pořadí čtvrtý závod hostil známý německý okruh Nürburgring, který se díky sídlu týmu v nedalekém Kolíně nad Rýnem dá i v případě Toyoty považovat za domácí okruh. Toyota sem pozvala hosty hlavně z řad svých dodavatelů a chtěla zde napravit svou poněkud pošramocenou pověst. Vždyť vítězství v Le Mans jí doslova proklouzlo mezi prsty a zlato z domácího závodu mohlo tento nezdar odčinit. Nestalo se a Nürburgring 2016 rozšiřuje neúspěšnou šňůru na dlouhých 13 závodů bez vítězství. V oficiálním prohlášení čelní představitelé týmu žehrají na špatnou volbu pneumatik, ale takové výmluvě nevěří ani vrabci poletující podél německého okruhu. Tak snad příště?

5-týdenní přestávku uprostřed sezóny Toyota vyplňuje intenzivním testováním, které má pomoci nalézt odpověď na otázku Proč Toyota čeká více než rok na vítězství v závodě WEC? O nabytém programu a intenzitě testů svědčí zranění žeber, které Anthonyho Davidsona vyřadí ze závodu v Mexiku. Ale zdá se, že najeté kilometry a nasbíraná telemetrická data nesou své ovoce.

Mexiko byl především úžasný závod v kulisách nadšených diváků. Drama v nadmořské výšce 2240 m sice vyhrává Porsche, ale Audi jen zuby nehty uhájí druhé místo před tvrdě dotírající Toyotou. Výsledek v cíli sice bodové konto nerozšířil tak, jak by si představitelé japonského týmu a mnozí fanoušci přáli, ale přes to ukázal, že prototypy TS050 Hybrid za svými soupeři v polovině sezóny nijak zásadně nezaostávají.

Texaská výheň na okruhu v Austinu hraje do karet především vozům týmu Audi, ale po západu slunce se jejich rychlost vytrácí, a když se k tomu přidá ještě několik celkem hloupých chyb, je o drama postaráno. Cílem závodu sice projíždí lepší z dvojice Toyot až na 3. místě, ale pouhých 26 sekund za vítězným prototypem Audi. A to vůbec není špatné.

Další závod hostí japonský okruh Fuji Speedway a pro Toyotu to je dvojnásobná domácí událost. Nejen, že tým japonské automobilky bude se svými soupeři bojovat v Japonsku, ale samotný okruh je současně majetkem této automobilky. Toyota Gazoo Racing se MUSÍ před zraky nejen japonských fanoušků, ale hlavně firemních a týmových hostů předvést v tom nejlepším světle. Je to o to těžší úkol, protože japonské prototypy nevyhrály už 16 závodů v řadě a propadák z Le Mans 2016 je ještě poměrně čerstvá záležitost. Naštěstí pro Toyotu závod trvá pouhých 360 minut, protože kdyby byl snad jen o minutu delší, tak by z toho byla další prohra. Posádka Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin protíná cílovou čáru jen několik desítek metrů před konkurenčním Audi a u Toyoty si mohou zhluboka oddechnout. Konečně se to podařilo a ještě k tomu zrovna zde, na domovské dráze. Nepříjemná šňůra 16 závodů bez vítězství je u konce, nehorázná smůla z Le Mans je odčiněna a vše se odehrálo před zraky tribun plných firemních a týmových hostů a japonských fanoušků.

Jestli před a těsně po závodě ve Fuji žil svět WEC prohlášením Marka Webbera o konci své dlouhé aktivní kariéry, tak 10 dnů po japonském závodě vybuchuje ve světě motorsportu opravdová bomba - Audi ohlásilo restrukturalizaci svých závodních aktivit a z toho plynoucí ukončení svého 18 letého působení ve vytrvalostním mistrovství světa.

V Číně se Toyoty chytily příležitosti a využily nesoustředěnost Audi, které jakoby se po ohlášeném konci vydalo na závodní trať jen z povinnosti vůči sponzorům a fanouškům. Toyotám v Šanghaji patří druhé a třetí místo na pódiu a posádka #6 se ocitá v boji o jezdecký titul. Kdo by to byl čekal.

Poslední letošní měření sil se odehrává v Bahrajnu a Toyota zde znovu předvádí výkony, které ji provází celé první dvě třetiny letošní sezóny. Mdlý výkon obou posádek stačí na 4. resp. 5. místo v cíli a to jen díky tomu, že Porsche #6 ztratilo spoustu času díky kolizi s jedním z gétéček v první zatáčce okruhu a muselo pomalu obkroužit celou trať, než se dostalo ke svým mechanikům. Přitom došlo také k poškození zadní části kapotáže.

Sezóna 2016 v podání týmu Toyota Gazoo Racing nedopadla dobře. Posádka #5 ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi byla největším smolařem letošní sezóny, proti tomu jejich kolegové ve voze #6 Kamui Kobayashi, Stéphane Sarrazin, Mike Conway předvedli zajímavé oživení, ve kterém nasbírali v průběhu 4 závodů (Mexiko, Austin, Fuji, Shanghai) na své konto úctyhodných 73 bodů. Na konci sezóny činila bodová propast mezi oběma posádkami neuvěřitelných 85 bodů. Pokud k tomuto nevyváženému stavu přidáme ještě vlastní projev prototypů TS050 Hybrid přímo na dráze, nedá se v žádném případě hovořit o povedené sezóně. Propadák ve SPA-Francorchamps, neuvěřitelná smůla v Le Mans, další propadák na Nürburgringu a v Bahrajnu a žádná vyhraná kvalifikace, s tím se velká díra do světa vskutku udělat nedá.

Na sezónu 2017 se Toyota musí připravit úplně jinak. Po odchodu Audi se může soustředit na boj pouze s jediným soupeřem a pro Le Mans pravděpodobně připraví 3 vozy. Vše v týmu se musí soustředit na stabilní výkon, jen tak lze dosáhnout dobrých výsledků.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.