Letošní rok byl pro Toyotu velkou zkouškou. Zásadně přepracované pohonné ústrojí slibovalo posun ve výkonnosti. A realita?
Toyota se na předsezónních testech objevila s vozem, který ve svých útrobách skrýval zcela nové hybridní pohonné ústrojí. Zážehový motor V6 s objemem válců 2,4l přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, zásobník elektrické energie v podobě zcela nově konstruované lithium-iontové baterie a posun do nejvyšší energetické kategorie 8MJ. To byly hlavní atributy, kterým samozřejmě ještě sekundovala optimalizovaná aerodynamika. Testy zpočátku naznačovaly velmi zajímavý potenciál prototypu TS050 Hybrid, ale s přibývajícími testovacími kilometry se stále více ukazovalo, že právě aerodynamika bude jeho Achillovou patou.
První závod v Silverstone nebyl žádným úžasným výkonem. Vozy Porsche #1 a Toyota #5 se potýkaly s technickými problémy a tak cílem prvního závodu sezóny projely pouhé 4 prototypy LMP1. Dva z nich (Audi) byly ze závodu dodatečně diskvalifikovány a na Toyotu #6 tím pádem doslova zbylo druhé místo.
V Belgii se naopak Toyotám zpočátku celkem dařilo. Obzvláště pro posádku #5 to vypadalo velmi slibně, než se bez žádného předchozího varování, po dalším z mnoha průjezdů pasáží Eau Rouge, ocitl prototyp TS050 Hybrid bez pohonu. Spa-Francorchamps 2016 patří k těm závodům, na které chce Toyota rychle zapomenout.
Třetí závod sezóny a pro Toyotu třetí příběh. Zpočátku to sice v Le Mans nevypadá pro Toyotu nijak oslnivě, ale v neděli ráno je vše jinak. Toyoty se drží na dostřel svých soupeřů a v poměrně vysokém tempu vůbec nijak neztrácí. Naopak v posledních hodinách závodu začíná Toyota #5 na čele pelotonu soupeřům pomaličku poodjíždět a druhý japonský vůz s #6 se na třetí pozici naopak pomalinku přibližuje k Porsche #2, které jede druhé. Toyota se blíží k velkému zadostiučinění, první vítězství po dlouhých jedenácti závodech (poslední zlato pro Toyotu získala posádka Wurtz, Conway, Sarrazin v Bahrajnu 2014) je na spadnutí, ale vadný senzor tlaku vzduchu zastaví prototyp TS050 Hybrid ve chvíli, kdy do cíle závodu zbývá necelých 5 minut. Zklamání je obrovské, po tvářích některých členů týmu se kutálí slzy.
V pořadí čtvrtý závod hostil známý německý okruh Nürburgring, který se díky sídlu týmu v nedalekém Kolíně nad Rýnem dá i v případě Toyoty považovat za domácí okruh. Toyota sem pozvala hosty hlavně z řad svých dodavatelů a chtěla zde napravit svou poněkud pošramocenou pověst. Vždyť vítězství v Le Mans jí doslova proklouzlo mezi prsty a zlato z domácího závodu mohlo tento nezdar odčinit. Nestalo se a Nürburgring 2016 rozšiřuje neúspěšnou šňůru na dlouhých 13 závodů bez vítězství. V oficiálním prohlášení čelní představitelé týmu žehrají na špatnou volbu pneumatik, ale takové výmluvě nevěří ani vrabci poletující podél německého okruhu. Tak snad příště?
5-týdenní přestávku uprostřed sezóny Toyota vyplňuje intenzivním testováním, které má pomoci nalézt odpověď na otázku Proč Toyota čeká více než rok na vítězství v závodě WEC? O nabytém programu a intenzitě testů svědčí zranění žeber, které Anthonyho Davidsona vyřadí ze závodu v Mexiku. Ale zdá se, že najeté kilometry a nasbíraná telemetrická data nesou své ovoce.
Mexiko byl především úžasný závod v kulisách nadšených diváků. Drama v nadmořské výšce 2240 m sice vyhrává Porsche, ale Audi jen zuby nehty uhájí druhé místo před tvrdě dotírající Toyotou. Výsledek v cíli sice bodové konto nerozšířil tak, jak by si představitelé japonského týmu a mnozí fanoušci přáli, ale přes to ukázal, že prototypy TS050 Hybrid za svými soupeři v polovině sezóny nijak zásadně nezaostávají.
Texaská výheň na okruhu v Austinu hraje do karet především vozům týmu Audi, ale po západu slunce se jejich rychlost vytrácí, a když se k tomu přidá ještě několik celkem hloupých chyb, je o drama postaráno. Cílem závodu sice projíždí lepší z dvojice Toyot až na 3. místě, ale pouhých 26 sekund za vítězným prototypem Audi. A to vůbec není špatné.
Další závod hostí japonský okruh Fuji Speedway a pro Toyotu to je dvojnásobná domácí událost. Nejen, že tým japonské automobilky bude se svými soupeři bojovat v Japonsku, ale samotný okruh je současně majetkem této automobilky. Toyota Gazoo Racing se MUSÍ před zraky nejen japonských fanoušků, ale hlavně firemních a týmových hostů předvést v tom nejlepším světle. Je to o to těžší úkol, protože japonské prototypy nevyhrály už 16 závodů v řadě a propadák z Le Mans 2016 je ještě poměrně čerstvá záležitost. Naštěstí pro Toyotu závod trvá pouhých 360 minut, protože kdyby byl snad jen o minutu delší, tak by z toho byla další prohra. Posádka Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin protíná cílovou čáru jen několik desítek metrů před konkurenčním Audi a u Toyoty si mohou zhluboka oddechnout. Konečně se to podařilo a ještě k tomu zrovna zde, na domovské dráze. Nepříjemná šňůra 16 závodů bez vítězství je u konce, nehorázná smůla z Le Mans je odčiněna a vše se odehrálo před zraky tribun plných firemních a týmových hostů a japonských fanoušků.
Jestli před a těsně po závodě ve Fuji žil svět WEC prohlášením Marka Webbera o konci své dlouhé aktivní kariéry, tak 10 dnů po japonském závodě vybuchuje ve světě motorsportu opravdová bomba - Audi ohlásilo restrukturalizaci svých závodních aktivit a z toho plynoucí ukončení svého 18 letého působení ve vytrvalostním mistrovství světa.
V Číně se Toyoty chytily příležitosti a využily nesoustředěnost Audi, které jakoby se po ohlášeném konci vydalo na závodní trať jen z povinnosti vůči sponzorům a fanouškům. Toyotám v Šanghaji patří druhé a třetí místo na pódiu a posádka #6 se ocitá v boji o jezdecký titul. Kdo by to byl čekal.
Poslední letošní měření sil se odehrává v Bahrajnu a Toyota zde znovu předvádí výkony, které ji provází celé první dvě třetiny letošní sezóny. Mdlý výkon obou posádek stačí na 4. resp. 5. místo v cíli a to jen díky tomu, že Porsche #6 ztratilo spoustu času díky kolizi s jedním z gétéček v první zatáčce okruhu a muselo pomalu obkroužit celou trať, než se dostalo ke svým mechanikům. Přitom došlo také k poškození zadní části kapotáže.
Sezóna 2016 v podání týmu Toyota Gazoo Racing nedopadla dobře. Posádka #5 ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi byla největším smolařem letošní sezóny, proti tomu jejich kolegové ve voze #6 Kamui Kobayashi, Stéphane Sarrazin, Mike Conway předvedli zajímavé oživení, ve kterém nasbírali v průběhu 4 závodů (Mexiko, Austin, Fuji, Shanghai) na své konto úctyhodných 73 bodů. Na konci sezóny činila bodová propast mezi oběma posádkami neuvěřitelných 85 bodů. Pokud k tomuto nevyváženému stavu přidáme ještě vlastní projev prototypů TS050 Hybrid přímo na dráze, nedá se v žádném případě hovořit o povedené sezóně. Propadák ve SPA-Francorchamps, neuvěřitelná smůla v Le Mans, další propadák na Nürburgringu a v Bahrajnu a žádná vyhraná kvalifikace, s tím se velká díra do světa vskutku udělat nedá.
Na sezónu 2017 se Toyota musí připravit úplně jinak. Po odchodu Audi se může soustředit na boj pouze s jediným soupeřem a pro Le Mans pravděpodobně připraví 3 vozy. Vše v týmu se musí soustředit na stabilní výkon, jen tak lze dosáhnout dobrých výsledků.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?