Letošní rok byl pro Toyotu velkou zkouškou. Zásadně přepracované pohonné ústrojí slibovalo posun ve výkonnosti. A realita?
Toyota se na předsezónních testech objevila s vozem, který ve svých útrobách skrýval zcela nové hybridní pohonné ústrojí. Zážehový motor V6 s objemem válců 2,4l přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, zásobník elektrické energie v podobě zcela nově konstruované lithium-iontové baterie a posun do nejvyšší energetické kategorie 8MJ. To byly hlavní atributy, kterým samozřejmě ještě sekundovala optimalizovaná aerodynamika. Testy zpočátku naznačovaly velmi zajímavý potenciál prototypu TS050 Hybrid, ale s přibývajícími testovacími kilometry se stále více ukazovalo, že právě aerodynamika bude jeho Achillovou patou.
První závod v Silverstone nebyl žádným úžasným výkonem. Vozy Porsche #1 a Toyota #5 se potýkaly s technickými problémy a tak cílem prvního závodu sezóny projely pouhé 4 prototypy LMP1. Dva z nich (Audi) byly ze závodu dodatečně diskvalifikovány a na Toyotu #6 tím pádem doslova zbylo druhé místo.
V Belgii se naopak Toyotám zpočátku celkem dařilo. Obzvláště pro posádku #5 to vypadalo velmi slibně, než se bez žádného předchozího varování, po dalším z mnoha průjezdů pasáží Eau Rouge, ocitl prototyp TS050 Hybrid bez pohonu. Spa-Francorchamps 2016 patří k těm závodům, na které chce Toyota rychle zapomenout.
Třetí závod sezóny a pro Toyotu třetí příběh. Zpočátku to sice v Le Mans nevypadá pro Toyotu nijak oslnivě, ale v neděli ráno je vše jinak. Toyoty se drží na dostřel svých soupeřů a v poměrně vysokém tempu vůbec nijak neztrácí. Naopak v posledních hodinách závodu začíná Toyota #5 na čele pelotonu soupeřům pomaličku poodjíždět a druhý japonský vůz s #6 se na třetí pozici naopak pomalinku přibližuje k Porsche #2, které jede druhé. Toyota se blíží k velkému zadostiučinění, první vítězství po dlouhých jedenácti závodech (poslední zlato pro Toyotu získala posádka Wurtz, Conway, Sarrazin v Bahrajnu 2014) je na spadnutí, ale vadný senzor tlaku vzduchu zastaví prototyp TS050 Hybrid ve chvíli, kdy do cíle závodu zbývá necelých 5 minut. Zklamání je obrovské, po tvářích některých členů týmu se kutálí slzy.
V pořadí čtvrtý závod hostil známý německý okruh Nürburgring, který se díky sídlu týmu v nedalekém Kolíně nad Rýnem dá i v případě Toyoty považovat za domácí okruh. Toyota sem pozvala hosty hlavně z řad svých dodavatelů a chtěla zde napravit svou poněkud pošramocenou pověst. Vždyť vítězství v Le Mans jí doslova proklouzlo mezi prsty a zlato z domácího závodu mohlo tento nezdar odčinit. Nestalo se a Nürburgring 2016 rozšiřuje neúspěšnou šňůru na dlouhých 13 závodů bez vítězství. V oficiálním prohlášení čelní představitelé týmu žehrají na špatnou volbu pneumatik, ale takové výmluvě nevěří ani vrabci poletující podél německého okruhu. Tak snad příště?
5-týdenní přestávku uprostřed sezóny Toyota vyplňuje intenzivním testováním, které má pomoci nalézt odpověď na otázku Proč Toyota čeká více než rok na vítězství v závodě WEC? O nabytém programu a intenzitě testů svědčí zranění žeber, které Anthonyho Davidsona vyřadí ze závodu v Mexiku. Ale zdá se, že najeté kilometry a nasbíraná telemetrická data nesou své ovoce.
Mexiko byl především úžasný závod v kulisách nadšených diváků. Drama v nadmořské výšce 2240 m sice vyhrává Porsche, ale Audi jen zuby nehty uhájí druhé místo před tvrdě dotírající Toyotou. Výsledek v cíli sice bodové konto nerozšířil tak, jak by si představitelé japonského týmu a mnozí fanoušci přáli, ale přes to ukázal, že prototypy TS050 Hybrid za svými soupeři v polovině sezóny nijak zásadně nezaostávají.
Texaská výheň na okruhu v Austinu hraje do karet především vozům týmu Audi, ale po západu slunce se jejich rychlost vytrácí, a když se k tomu přidá ještě několik celkem hloupých chyb, je o drama postaráno. Cílem závodu sice projíždí lepší z dvojice Toyot až na 3. místě, ale pouhých 26 sekund za vítězným prototypem Audi. A to vůbec není špatné.
Další závod hostí japonský okruh Fuji Speedway a pro Toyotu to je dvojnásobná domácí událost. Nejen, že tým japonské automobilky bude se svými soupeři bojovat v Japonsku, ale samotný okruh je současně majetkem této automobilky. Toyota Gazoo Racing se MUSÍ před zraky nejen japonských fanoušků, ale hlavně firemních a týmových hostů předvést v tom nejlepším světle. Je to o to těžší úkol, protože japonské prototypy nevyhrály už 16 závodů v řadě a propadák z Le Mans 2016 je ještě poměrně čerstvá záležitost. Naštěstí pro Toyotu závod trvá pouhých 360 minut, protože kdyby byl snad jen o minutu delší, tak by z toho byla další prohra. Posádka Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin protíná cílovou čáru jen několik desítek metrů před konkurenčním Audi a u Toyoty si mohou zhluboka oddechnout. Konečně se to podařilo a ještě k tomu zrovna zde, na domovské dráze. Nepříjemná šňůra 16 závodů bez vítězství je u konce, nehorázná smůla z Le Mans je odčiněna a vše se odehrálo před zraky tribun plných firemních a týmových hostů a japonských fanoušků.
Jestli před a těsně po závodě ve Fuji žil svět WEC prohlášením Marka Webbera o konci své dlouhé aktivní kariéry, tak 10 dnů po japonském závodě vybuchuje ve světě motorsportu opravdová bomba - Audi ohlásilo restrukturalizaci svých závodních aktivit a z toho plynoucí ukončení svého 18 letého působení ve vytrvalostním mistrovství světa.
V Číně se Toyoty chytily příležitosti a využily nesoustředěnost Audi, které jakoby se po ohlášeném konci vydalo na závodní trať jen z povinnosti vůči sponzorům a fanouškům. Toyotám v Šanghaji patří druhé a třetí místo na pódiu a posádka #6 se ocitá v boji o jezdecký titul. Kdo by to byl čekal.
Poslední letošní měření sil se odehrává v Bahrajnu a Toyota zde znovu předvádí výkony, které ji provází celé první dvě třetiny letošní sezóny. Mdlý výkon obou posádek stačí na 4. resp. 5. místo v cíli a to jen díky tomu, že Porsche #6 ztratilo spoustu času díky kolizi s jedním z gétéček v první zatáčce okruhu a muselo pomalu obkroužit celou trať, než se dostalo ke svým mechanikům. Přitom došlo také k poškození zadní části kapotáže.
Sezóna 2016 v podání týmu Toyota Gazoo Racing nedopadla dobře. Posádka #5 ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi byla největším smolařem letošní sezóny, proti tomu jejich kolegové ve voze #6 Kamui Kobayashi, Stéphane Sarrazin, Mike Conway předvedli zajímavé oživení, ve kterém nasbírali v průběhu 4 závodů (Mexiko, Austin, Fuji, Shanghai) na své konto úctyhodných 73 bodů. Na konci sezóny činila bodová propast mezi oběma posádkami neuvěřitelných 85 bodů. Pokud k tomuto nevyváženému stavu přidáme ještě vlastní projev prototypů TS050 Hybrid přímo na dráze, nedá se v žádném případě hovořit o povedené sezóně. Propadák ve SPA-Francorchamps, neuvěřitelná smůla v Le Mans, další propadák na Nürburgringu a v Bahrajnu a žádná vyhraná kvalifikace, s tím se velká díra do světa vskutku udělat nedá.
Na sezónu 2017 se Toyota musí připravit úplně jinak. Po odchodu Audi se může soustředit na boj pouze s jediným soupeřem a pro Le Mans pravděpodobně připraví 3 vozy. Vše v týmu se musí soustředit na stabilní výkon, jen tak lze dosáhnout dobrých výsledků.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.