Letošní rok byl pro Toyotu velkou zkouškou. Zásadně přepracované pohonné ústrojí slibovalo posun ve výkonnosti. A realita?
Toyota se na předsezónních testech objevila s vozem, který ve svých útrobách skrýval zcela nové hybridní pohonné ústrojí. Zážehový motor V6 s objemem válců 2,4l přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, zásobník elektrické energie v podobě zcela nově konstruované lithium-iontové baterie a posun do nejvyšší energetické kategorie 8MJ. To byly hlavní atributy, kterým samozřejmě ještě sekundovala optimalizovaná aerodynamika. Testy zpočátku naznačovaly velmi zajímavý potenciál prototypu TS050 Hybrid, ale s přibývajícími testovacími kilometry se stále více ukazovalo, že právě aerodynamika bude jeho Achillovou patou.
První závod v Silverstone nebyl žádným úžasným výkonem. Vozy Porsche #1 a Toyota #5 se potýkaly s technickými problémy a tak cílem prvního závodu sezóny projely pouhé 4 prototypy LMP1. Dva z nich (Audi) byly ze závodu dodatečně diskvalifikovány a na Toyotu #6 tím pádem doslova zbylo druhé místo.
V Belgii se naopak Toyotám zpočátku celkem dařilo. Obzvláště pro posádku #5 to vypadalo velmi slibně, než se bez žádného předchozího varování, po dalším z mnoha průjezdů pasáží Eau Rouge, ocitl prototyp TS050 Hybrid bez pohonu. Spa-Francorchamps 2016 patří k těm závodům, na které chce Toyota rychle zapomenout.
Třetí závod sezóny a pro Toyotu třetí příběh. Zpočátku to sice v Le Mans nevypadá pro Toyotu nijak oslnivě, ale v neděli ráno je vše jinak. Toyoty se drží na dostřel svých soupeřů a v poměrně vysokém tempu vůbec nijak neztrácí. Naopak v posledních hodinách závodu začíná Toyota #5 na čele pelotonu soupeřům pomaličku poodjíždět a druhý japonský vůz s #6 se na třetí pozici naopak pomalinku přibližuje k Porsche #2, které jede druhé. Toyota se blíží k velkému zadostiučinění, první vítězství po dlouhých jedenácti závodech (poslední zlato pro Toyotu získala posádka Wurtz, Conway, Sarrazin v Bahrajnu 2014) je na spadnutí, ale vadný senzor tlaku vzduchu zastaví prototyp TS050 Hybrid ve chvíli, kdy do cíle závodu zbývá necelých 5 minut. Zklamání je obrovské, po tvářích některých členů týmu se kutálí slzy.
V pořadí čtvrtý závod hostil známý německý okruh Nürburgring, který se díky sídlu týmu v nedalekém Kolíně nad Rýnem dá i v případě Toyoty považovat za domácí okruh. Toyota sem pozvala hosty hlavně z řad svých dodavatelů a chtěla zde napravit svou poněkud pošramocenou pověst. Vždyť vítězství v Le Mans jí doslova proklouzlo mezi prsty a zlato z domácího závodu mohlo tento nezdar odčinit. Nestalo se a Nürburgring 2016 rozšiřuje neúspěšnou šňůru na dlouhých 13 závodů bez vítězství. V oficiálním prohlášení čelní představitelé týmu žehrají na špatnou volbu pneumatik, ale takové výmluvě nevěří ani vrabci poletující podél německého okruhu. Tak snad příště?
5-týdenní přestávku uprostřed sezóny Toyota vyplňuje intenzivním testováním, které má pomoci nalézt odpověď na otázku Proč Toyota čeká více než rok na vítězství v závodě WEC? O nabytém programu a intenzitě testů svědčí zranění žeber, které Anthonyho Davidsona vyřadí ze závodu v Mexiku. Ale zdá se, že najeté kilometry a nasbíraná telemetrická data nesou své ovoce.
Mexiko byl především úžasný závod v kulisách nadšených diváků. Drama v nadmořské výšce 2240 m sice vyhrává Porsche, ale Audi jen zuby nehty uhájí druhé místo před tvrdě dotírající Toyotou. Výsledek v cíli sice bodové konto nerozšířil tak, jak by si představitelé japonského týmu a mnozí fanoušci přáli, ale přes to ukázal, že prototypy TS050 Hybrid za svými soupeři v polovině sezóny nijak zásadně nezaostávají.
Texaská výheň na okruhu v Austinu hraje do karet především vozům týmu Audi, ale po západu slunce se jejich rychlost vytrácí, a když se k tomu přidá ještě několik celkem hloupých chyb, je o drama postaráno. Cílem závodu sice projíždí lepší z dvojice Toyot až na 3. místě, ale pouhých 26 sekund za vítězným prototypem Audi. A to vůbec není špatné.
Další závod hostí japonský okruh Fuji Speedway a pro Toyotu to je dvojnásobná domácí událost. Nejen, že tým japonské automobilky bude se svými soupeři bojovat v Japonsku, ale samotný okruh je současně majetkem této automobilky. Toyota Gazoo Racing se MUSÍ před zraky nejen japonských fanoušků, ale hlavně firemních a týmových hostů předvést v tom nejlepším světle. Je to o to těžší úkol, protože japonské prototypy nevyhrály už 16 závodů v řadě a propadák z Le Mans 2016 je ještě poměrně čerstvá záležitost. Naštěstí pro Toyotu závod trvá pouhých 360 minut, protože kdyby byl snad jen o minutu delší, tak by z toho byla další prohra. Posádka Kamui Kobayashi, Mike Conway, Stéphane Sarrazin protíná cílovou čáru jen několik desítek metrů před konkurenčním Audi a u Toyoty si mohou zhluboka oddechnout. Konečně se to podařilo a ještě k tomu zrovna zde, na domovské dráze. Nepříjemná šňůra 16 závodů bez vítězství je u konce, nehorázná smůla z Le Mans je odčiněna a vše se odehrálo před zraky tribun plných firemních a týmových hostů a japonských fanoušků.
Jestli před a těsně po závodě ve Fuji žil svět WEC prohlášením Marka Webbera o konci své dlouhé aktivní kariéry, tak 10 dnů po japonském závodě vybuchuje ve světě motorsportu opravdová bomba - Audi ohlásilo restrukturalizaci svých závodních aktivit a z toho plynoucí ukončení svého 18 letého působení ve vytrvalostním mistrovství světa.
V Číně se Toyoty chytily příležitosti a využily nesoustředěnost Audi, které jakoby se po ohlášeném konci vydalo na závodní trať jen z povinnosti vůči sponzorům a fanouškům. Toyotám v Šanghaji patří druhé a třetí místo na pódiu a posádka #6 se ocitá v boji o jezdecký titul. Kdo by to byl čekal.
Poslední letošní měření sil se odehrává v Bahrajnu a Toyota zde znovu předvádí výkony, které ji provází celé první dvě třetiny letošní sezóny. Mdlý výkon obou posádek stačí na 4. resp. 5. místo v cíli a to jen díky tomu, že Porsche #6 ztratilo spoustu času díky kolizi s jedním z gétéček v první zatáčce okruhu a muselo pomalu obkroužit celou trať, než se dostalo ke svým mechanikům. Přitom došlo také k poškození zadní části kapotáže.
Sezóna 2016 v podání týmu Toyota Gazoo Racing nedopadla dobře. Posádka #5 ve složení Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Sébastien Buemi byla největším smolařem letošní sezóny, proti tomu jejich kolegové ve voze #6 Kamui Kobayashi, Stéphane Sarrazin, Mike Conway předvedli zajímavé oživení, ve kterém nasbírali v průběhu 4 závodů (Mexiko, Austin, Fuji, Shanghai) na své konto úctyhodných 73 bodů. Na konci sezóny činila bodová propast mezi oběma posádkami neuvěřitelných 85 bodů. Pokud k tomuto nevyváženému stavu přidáme ještě vlastní projev prototypů TS050 Hybrid přímo na dráze, nedá se v žádném případě hovořit o povedené sezóně. Propadák ve SPA-Francorchamps, neuvěřitelná smůla v Le Mans, další propadák na Nürburgringu a v Bahrajnu a žádná vyhraná kvalifikace, s tím se velká díra do světa vskutku udělat nedá.
Na sezónu 2017 se Toyota musí připravit úplně jinak. Po odchodu Audi se může soustředit na boj pouze s jediným soupeřem a pro Le Mans pravděpodobně připraví 3 vozy. Vše v týmu se musí soustředit na stabilní výkon, jen tak lze dosáhnout dobrých výsledků.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.