V neděli 20. listopadu, po posledním závodě letošní sezóny, se v Bahrajnu uskutečnil tradiční test nováčků. V jeho rámci se představil i známý polský závodník Robert Kubica, který se posadil do prototypu LMP1 týmu ByKolles Racing.
Robert Kubica utrpěl v roce 2011 tříštivou zlomeninu ruky, která ukončila jeho slibnou kariéru ve F1. Na svět rychlých kol však tento polský závodník nezanevřel a v současné době jsme jej mohli vidět nejen za volantem vozu WRC, ale například i v okruhovém seriálu Renault Sport Trophy. Pro sezónu 2017 měl Kubica rozjednáno angažmá v rallyovém týmu Volkswagenu, který byl ale pod tlakem Dieselgate rozpuštěn. Záložním řešením sezóny 2017 byla pro Kubicu účast v DTM u Mercedesu, ale i tyto plány vzaly za své, když pořadatel tohoto okruhového seriálu přistoupil k silné redukci startovního pole. Kubicovi tedy nezbylo, než se rozhlížet dále a snažit se uplatnit v některé další oblasti motorsportu. Proto rád přijal nabídku týmu ByKolles vyzkoušet si v rámci posezónního testu v Bahrajnu jízdu s prototypem nejrychlejší kategorie LMP1. Hlavní otázkou před touto zkouškou nebyla rychlost, ta je v podání Roberta Kubici vždy na vysoké úrovni, ale velice důležité bylo vyzkoušet si, zda jej nebude při jízdě limitovat právě jeho zranění.
31 letý Robert Kubica se do prototypu CLM P1/01 posadil v odpolední části a v rámci testu dosáhl času 1:47,222 min, který byl, jej tak mimochodem, srovnatelný s výkony kmenových jezdců týmu. „Jsem si celkem jistý, že bych zvládl dlouhé jízdy, které absolvují piloti ve vytrvalostních závodech, to byla velmi důležitá součást mého dnešního testu,“ řekl Robert Kubica. „Myslím, že ty stinty zvládnu a dokonce více, než jen jeden. V poslední době jsem na sobě hodně pracoval a mám dobrou fyzičku. Pokud se v autě cítím pohodlně a nic mne neomezuje, tak je to dobré.“
Ohledně svého angažmá ve WEC uvedl: „Kategorie LMP je něco jako F1 se zakrytými koly. Samozřejmě tovární speciály jsou ještě mnohem rychlejší, to je úplně jiný level, ale celý šampionát je velmi těžký. Ano, jízdy s vytrvalostními prototypy se mi líbí, rád bych to zde zkusil, pokud přijde nějaká nabídka.“
Pokud jde o vlastní vůz, Kubica uvedl, že by pro sebe potřeboval kokpit mírně upravit. „Mé testování bylo domluveno poměrně pozdě, vlastně jsme se napevno dohodli až ve čtvrtek, takže na přípravu nebyl žádný čas. Hlavním cílem bylo vyzkoušet si, jak se budu ve voze cítit a zda mne nebude při jízdě limitovat mé zranění. S mým omezením se nemohu posadit do jakéhokoli auta a hned ho řídit, ale tady jsme neměli žádný čas na jakékoli úpravy a změny. Díky tomu to pro mne nebylo úplně stoprocentní, ale opravdu šlo jen o to, abychom zkusili, jaký mám pocit z LMP. Fyzicky jsem to zvládnul v pohodě, hlavní problém je v prostoru a uspořádání kabiny, zde budou potřeba určité úpravy, ale není to nic zásadního, co by se nedalo jednoduše zvládnout.“
Pro polského závodníka byl limitující hlavně vstupní otvor a s ním spojené nasedání a vystupování z kokpitu. „Ve WEC se při závodech jezdci ve voze střídají a to je pro mne nyní asi hlavní limit. Střídání posádky je nutné zvládnout v co nejkratším čase, protože jakákoliv časová ztráta se projeví v konečném výsledku. Pro mne je právě tato oblast asi největším problémem, ale není to nic, co by mi zásadně bránilo v mém angažmá zde. Vše se dá upravit a nacvičit. Co se týká vlastních jízd, tam je to absolutně v pořádku,“ uzavřel Robert Kubica své testování v Bahrajnu.
Celkové výsledky ze závěrečného testování naleznete ZDE.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.