Poslední dva asijské závody nabídly skvělou podívanou a není důvod, aby tomu tak nebylo ani v Bahrajnu. Některé tituly již znají své majitele, ale ještě stále je o co bojovat.
Týmové tituly prototypů jsou již rozebrané, z Japonska známe staronového mistra mezi soukromými týmy LMP1, v Číně titul v kategorii továrních LMP1 obhájilo Porsche a uspěl také Signatech Alpine ve slabší kategorii LMP2. Nicméně ještě zbývá rozhodnout o mistrech mezi továrními piloty LMP1 a profesionálními i amatérskými posádkami kategorie LMGTE a samozřejmě také o poháru mezi výrobci gétéček.
31 posádek se postaví na start závodu, jehož cíl se odehraje za umělého osvětlení na okruhu, který je svým charakterem mírně odlišný od jiných okruhů, kde se závod také z části odehrává ve tmě (Le Mans, Austin). V bahrajnské poušti bude trať jezdcům přisvětlovat 5000 výbojek, které se postarají o neopakovatelnou atmosféru finálového závodu vytrvalostního mistrovství světa. V Bahrajnu proběhne také několik vrcholů v podobě zakončení aktivního působení v této vrcholné sérii motorsportu. Bahrajn bude posledním závodem ve WEC pro Audi Sport Team Joest a současně pro Marka Webbera z konkurenčního týmu Porsche. Poslední letošní závod World Endurance Championship na okruhu Bahrain International Curcuit tedy bude tím správným vrcholem sezóny.
LMP1 - Tovární týmy
Porsche má v LMP1 stále o co bojovat. Mistrovský titul značek již německému týmu nikdo nevezme, ale mezi posádkami stále není rozhodnuto. Nejlepší výchozí pozici má trio Neel Jani, Romain Dumas, Marc Lieb (Porsche #2), ale na dostřel je ještě posádka Kamui Kobayashi, Mike Conway, Sébastien Sarrazin (Toyota #6). Náskok 17 bodů ve prospěch německého tria vypadá velice slibně, ale z pohledu výkonnosti má navrch trio japonské značky. Porsche #2 bralo letos vítězství 2x oproti svým konkurentům, kteří triumfovali pouze ve Fuji. Jenže obě zmíněná vítězství spadla jezdcům Porsche doslova do klína, protože v Silverstone bylo původně vítězné Audi diskvalifikováno a v Le Mans zradila s přehledem vedoucí Toyotu technika v polovině předposledního kola a toto šťastné vítězství přihrálo na konto německé posádky dvojitou porci bodů. Ve všech 6 ostatních závodech nebyly výkony německého tria nijak přesvědčivé, protože zmíněná dvě vítězství doplnilo pouze jedním 2. místem (SPA Francorchamps). Proti tomu posádka Toyoty #6 se letos na pódium dokázala probít častěji (1x první, 3x druzí, 2x třetí) a proto se dá hovořit o velmi vyrovnaném finále.
LMP1 - Soukromé týmy
Zde je situace jasná již od Fuji. V minulém závodě však Rebellion zradila technika (porucha zapalování) a tým ByKolles by se rád podíval na pódium znovu.
LMP2
O titulu v kategorii slabších prototypů je sice již rozhodnuto, ale dva týmy si to v Bahrajnu rozdají o druhé pořadí. RGR Sports by Morand a G-Drive Racing se utkají o korunu letošního vicemistra a tento souboj bude velice napínavý, protože rozdíl 12 bodů není nic, co by se v této konkurencí nabyté kategorii nedalo zvládnout. Do týmu G-Drive se po narození potomka vrací René Rast, Giedo van der Garde se vrací místo Toma Blomqvista do ESM #30. V tomto voze zůstává i pro poslední závod Sean Gelael a třetím do party k nim bude letošní vítěz Formule V8 Tom Dillman.
LMGTE Pro
Vedoucí posádka průběžné klasifikace Nicki Thiim, Marco Sorensen (Aston Martin #95) drží po Číně náskok 12 bodů na své pronásledovatele Davida Rigona a Sama Birda (AF Corse Ferrari #71). Teoretickou šanci na titul kromě zmíněných posádek mají ještě dvojice Olivier Pla, Stefan Mücke (Ford #66 ) a James Colado, Gianmaria Bruni (AF Corse Ferrari #51). V kategorii LMGTE Pro je tedy situace hodně zajímavá a průběh posledního letošního závodu bude velmi napínavý.
LMGTE Am
Trojici Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas (AF Corse Ferrari #83) dělí od jezdeckého titulu jeden jediný bod, ale druhá trojice Paul Dalla Lana, Mathias Lauda, Pedro Lamy (Aston Martin #98) je takříkajíc v laufu, když vyhrála poslední 4 závody z pěti.
LMGTE značky
Fordy sice v posledních dvou závodech dominovaly, ale o mistrovský pohár si to mezi sebou rozdají Ferrari a Aston Martin. Maranellský plnokrevník má sice před aristokratem z Warwicku náskok 10 bodů, ale to pro anglickou stáj v žádném případě není nepřekonatelný rozdíl.
K prvním volným jízdám se v Bahrajnu vyjíždí ve čtvrtek 17. listopadu v 15:00 hodin místního času (13:00 SEČ), závod startuje v sobotu 19. listopadu v 16:00 hodin (14:00 SEČ)
Závodní trať Bahrain International Circuit leží na středozápadě hlavního ostrova Bahrajnského království asi 30 km jižně od hlavního města, kterým je Manama. Celé Bahrajnské království má přibližně 1,2 milionu obyvatel a rozkládá se na ploše necelých 700 kilometrů čtverečních (pro srovnání Česká republika má plochu téměř 79 tis. km2). Víte, že Bahrajnské království je státem, který se rozprostírá na více než 30 ostrovech v Perském zálivu?
Vůbec první závod se na Bahrain International Circuit jel v roce 2004. Díky zdejšímu podnebí je trať používána k různým účelům průběžně po celý rok. Kromě závodů WEC nebo F1 se zde konají také závody dragsterů nebo australské série Supercars V8 a mnoha dalších. Víte, že stavba zdejšího okruhu umožňuje vytvořit až 6 různých variant trati od rovinky pro závod dragsterů přes klasický ovál až po trať o délce 5412 m, která se používá pro závody F1 nebo WEC?
Rychlostní rekord WEC je z loňského roku a drží jej Timo Bernhard. Jeho nejlepší kvalifikační výkon má hodnotu 1:39,670 min. V závodě je to samozřejmě o několik sekund více. V ostrém závodním tempu se předpokládá tankování paliva přibližně okolo každého 32 okruhu. Víte, že palivo, které spotřebuje jeden závodní prototyp hybridní kategorie LMP1 v průběhu 6 hodinového závodu v Bahrajnu, váží přibližně 290 kg?
Vozy Porsche a Toyota jsou homologovány ve stejné energetické třídě hybridní kategorie LMP1. Podle technických regulí smí tyto vozy při objetí jednoho okruhu spotřebovat maximálně 4,92 MJ elektrické energie, kterou jejich hybridní systémy získávají rekuperací při brždění nebo z výfukových plynů (fungování hybridního vozu Porsche se dočtete zde). Víte, že za celý 6 hodinový závod spotřebují uvedené vozy přibližně 280 kWh elektrické energie?
Okruh Bahrain International Circuit je vybaven umělým osvětlením. To umožňuje osvítit dráhu tak, že jezdci po ní jedou jako za denního světla. Osvětlení bylo instalováno v roce 2013 a plně funkční bylo o rok později. Okolo dráhy je rozmístěno celkem 495 stožárů, z nichž každý nese pole sestavené z 10 světelných výbojek. Vzdálenost mezi jednotlivými stožáry je 10 až 45 metrů. Víte, že celková délka všech kabelů, které propojují a napájí celou tuto světelnou síť, 100 násobně převyšuje délku okruhu a činí přes 500 km?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.