Na okruhu Shanghai International Circuit začalo volnými jízdami předposlední kolo letošního vytrvalostního mistrovství světa.
Za poměrně slunného počasí v pátek dopoledne místního času vyjely závodní vozy k prvnímu seznamovacímu tréninku na trať v čínské Šanghaji. Mezi piloty se objevilo několik nováčků, ale asi největší pozornost médií a fanoušků se bude, kromě souboje o mistrovský titul v kat. LMP1, soustředit na prototyp Alpine A460 #35, který patří prvnímu čínskému týmu BAXI DC Racing Alpine (LMP2) a také Porsche 911 RSR #78 hongkongského týmu KCMG.
- Porsche hned od prvních kol nenechává nikoho na pochybách o tom, že to s obhajobou loňského mistrovského titulu myslí vážně. Novozélanďan Brendon Hartley (#1) stanoví nejrychlejší čas prvních jízd s hodnotou 1:46,781 min.
- Audi #8 je prvnímu Porsche těsně v patách a Lucas Di Grassi je s časem 1:46,979 min jen o 2 desetiny pomalejší, než první vůz Porsche
- Toyoty se představují v poměrně konzistentním výkonu, oba japonské prototypy se po prvních jízdách řadí za sebe na 3. a 4. pořadí. Vzájemný rozdíl mezi vozy #5 a #6 je pouhých 0,187 sec. a ztráta na druhé místo je také celkem zanedbatelná - 0,466, resp. 0,653 sec.
- Audi #7 si z Japonska přiváží trable v podobě trucující převodovky, která umožnila posádce Marcel Fässler, Benoit Tréluyer, André Lotterer ujet pouhých 14 kol. Nejlepší čas #7 má hodnotu 1:47,827 min.
- O jezdecký titul bojující posádka Porsche #2 je na tom z továrních prototypů asi nejhůře. Stávkující vůz stihne za 90 minut, po které má trať k dispozici, obkroužit jen 10 kol, z nichž nejrychlejší je to osmé, ve kterém časomíra ukázala 1:48,438 min.
- Vítězové kategorie slabších prototypů z Fuji - G-Drive Racing #26 - jdou do čela LMP2. Will Stevens je opravdu velmi rychlý, jeho čas má hodnotu 1:55,953 min.
- Modří v prvních jízdách potvrzují, že titul mezi pomalejšími prototypy míří do správných rukou: čas 1:56,108 (+ 0,155 sec.) je posouvá na pomyslné druhé místo
- Třetí nejrychlejší čas v kategorii LMP2 má hodnotu 1:56,390 min a patří dalšímu ruskému prototypu, tentokrát ze stáje SMP Racing (#27)
- Nejrychlejší vůz LMGTE vyjel na trať z boxů italské stáje AF Corse. Gianmaria Bruni ve Ferrari #51 zajel nejrychleji z celkových 36 okruhů ten pátý, ve které dosáhl času 2:03,752 min.
- Porsche začalo v Šanghaji celkem svižně i v gétéčkách, čas 2:03,867 (+115 sec.) posunul posádku Michael Christensen, Richard Lietz týmu Dempsey Proton Racing #77 na 2. místo
- Těsně třetí (+043) sec. skončili Olivier Pla a Stefan Mücke ve Fordu GT #66
- Zajímavostí je, že první tři posádky LMGTE Pro dělí mezi sebou rozdíl 0,2 sec.
- LMGTE Am se stala kořistí posádky Paul Dalla Lana, Pedro Lamy, Mathias Lauda ve voze Aston Martin #98, jejich čas má hodnotu 2:04,503 min
- Vozy Porsche 911 RSR byly rychlé také mezi amatérskými gétéčky, #78 (KCMG) sice na druhém místě ztratilo na Aston Martin 1,072 sec. (2:05,575 min), ale # 88 (Abu Dhabi Proton Racing) byl třetí o pouhých 0,115 sec. (2:05,690 min.)
Druhá seznamovací „devadesátiminutovka“ na okruhu v Šanghaji nepřinesla žádné zásadní zvraty. Jednotlivé vozy se podle očekávání zrychlily, když týmy na základě dat posbíraných během prvních jízd upravili jejich nastavení.
- Novozélandský rychlík v barvách Porsche opět nikoho nenechal na pochybách o tom, že zdejší trať patří k jeho oblíbeným - čas 1:44,594 min je o 1,6 sec. lepší, než čas z prvních jízd
- Druhou pozici Audi #8 tentokrát obhajuje Loic Duval časem 1:44,211 min.
- Mechanikům Porsche se podařilo probudit k životu stávkující baterie Porsche #2, kterému patří třetí místo. Marc Lieb byl s časem 1:46,264 min jen o 0,053 sec. pomalejší
- Anthony Davidson dovezl Toyotu #5 s časem 1:46,812 min na čtvrtém místě
- Druhé jízdy v kategorii soukromých týmů LMP1 patřily týmu ByKolles, vůz #4 předjel s časem 1:51,911 min konkurenci rebelů o 0,627 sec.
- Will Stevens (G-Drive Racing #26) potvrzuje svou rychlost v LMP2 časem 1:54,627 min
- Testovací pilot Williamsu Alex Lynn přiváží časem 1:54,856 min na druhé místo vůz Manor #44
- Druhý vůz týmu Manor (#45) je díky Mathiasi Bechemu třetí (1:55,028 min)
- Profesionálním gétéčkům i ve druhých jízdách vévodí Gianmaria Bruni (AF Corse Ferrari #51), tentokrát časem 2:02,481 min
- Italskou rychlost potvrzuje druhým místem Davide Rigon (#71) s časem o 0,260 sec. pomalejším
- Také třetí pořadí se nemění (Ford GT #66 - 2:03,695 min)
- Abu Dhabi Porsche #88 stanovilo hodnotou 2:05,428 min nejrychlejší čas ve třídě LMGTE Am
Slunečné počasí vládlo v Šanghaji v sobotu dopoledne i při posledních volných jízdách. Týmy definitivně ladí vozy před kvalifikací.
- Hned druhé měřené kolo stačí Oliveru Jarvisovi k zajetí nejrychlejšího času těchto jízd - 1:44,505 min.
- Kamui Kobayashi (Toyota #6) je také rychlý, patří mu druhé místo se ztrátou 0,314 sec.
- Třetí nejrychlejší vůz je Porsche #2, které ztrácí na Toyotu jen 0,094 sec.
- Audi #7 patří čtvrtý čas s hodnotou 1:44,979 min (+ 0,066 sec!!!). Znamená to, že první 4 vozy se vešly do intervalu necelé půl sekundy, a v této čtveřici jsou všichni kandidáti na jezdecký titul!!!
- Rebellion #13 si bere zpátky nejrychlejší čas v souboji dvou soukromých LMP1 (1:50,748 min.), což je o 0,854 sec. lepší čas, než který dosáhl konkurenční ByKolles
- Nicolas Lappiere je v Signatech Alpine #36 nejrychlejším pilotem slabších prototypů a časem 1:54,355 min usazuje Les Blues do čela
- Pouhých 0,005 sec. za Lappierem projíždí cílem Antonio Giovinazzi ve žlutém voze strýčka Colonela (ESM #30)
- Jediný konkurent Signatechu v boji o mistrovský trůn RGR Sport by Morand (#43) je s časem 1:55,472 min třetí, ale ztráta na Alpinu činí 1,1 sec.
- Nejrychlejší čas profi gétéček patří Fordu #66 a má hodnotu 2:01,329 min
- Aston Martin #97 (Richie Stanaway, Darren Turner) je na druhém místě pomalejší o 0,715 sec.
- Až třetí je Nicki Thiim s druhým Astonem (2:02,393 min.)
- Nejrychlejší čas amatérské skupiny patří Pedro Lamymu (Aston Martin #98), který dokázal objet okruh v Šanghaji za 2:03,845 min.
- Druhá končí trojice Ferrari #81 (Collard, Aguas, Perrodo) časem 2:04,179 min a třetí příčku obsadil tým Larbre Competition (Corvette #50) s časem 2:04,326 min.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.