V loňské sezóně slavilo Porsche po závodě v Číně titul v šampionátu konstruktérů. Podaří se německé automobilce přesně po roce na Shanghai International Circuit mistrovský titul obhájit?
V sezóně 2016 se Porsche podařilo zvítězit v pěti závodech a vede šampionát značek s 263 body před Audi (204) a Toyotou (174). Porsche má tedy v Číně velkou šanci na obhajobu loňského titulu v poháru konstruktérů, ale určitě to nebude snadné. Audi se, i přes oznámený konec účasti ve WEC, bude jistě snažit v Číně ukrojit maximum bodů, protože posádka Audi #8 je stále ve hře o mistrovský titul mezi jezdci, a stejně je na tom i posádka Toyota #6. Šampionát jezdců je sice prozatím také v rukou pilotů Porsche (#2 - Neel Jani, Romain Dumas, Marc Lieb), ale bodový náskok na druhé v pořadí činí pouhých 23 bodů a na třetí pořadí jen o 5,5 bodu více. Uvidíme tedy až v cíli závodu, zda bude Porsche už v Číně moci slavit a zda to bude rovnou mistrovský double.
„Myslet si, že už máme titul v kapse, by bylo velice nezodpovědné,“ varuje Fritz Enzinger, viceprezident Porsche pro program LMP1 a připomíná loňský ročník: „Vloni v Bahrajnu se zdálo, že již máme titul jezdců jistý, měli jsme dominantní auto a klukům stačilo dojet na 4 pozici. Nervy drásající závod, ve kterém nás zradila technika, ale pro ně skončil až pátým místem. Naštěstí to přece jen stačilo, protože naší druhé posádce se podařilo závod vyhrát. Závod trvá celých šest hodin a může se stát cokoliv ať již v první zatáčce nebo v posledních kolech, ostatně tak jsme tomu byli svědky letos v Le Mans. Klíčem k úspěchu ve vytrvalostním závodě je dojet do cíle, protože až v cíli se přidělují body.“
Andreas Seidl připojuje svou analýzu: „Konfigurace Shanghai International Circuit by našim vozům měla sedět lépe, než okruh ve Fuji. Do průběhu celého závodu promlouvá mnoho detailů a ve dvou posledních závodech bylo patrné, že konkurence je velmi vyrovnaná. V Austinu i ve Fuji se náš vůz #2 potýkal s problémy s nedotáčivostí, které jsme eliminovali až určitými úpravami přední kapotáže. V Šanghaji ale chceme bojovat o vítězství a tým je připravený odvést bezchybnou práci.“
Timo Bernhard (Porsche 919 Hybrid #1): „Okruh v Šanghaji není snadný, ale přesto jej mám docela rád. Jen ta první zatáčka mi moc nesedí. Stáčí se doprava, neustále se zužuje a zdá se nekonečná. A je také velmi pomalá. Celý okruh je směsí různě rychlých zatáček. Je zde několik středně rychlých zatáček a jsou zde také zatáčky, které vyžadují přesnou stopu.“
Brendon Hartley (Porsche 919 Hybrid #1): „Po závodě ve Fuji je hodně pravděpodobné, že letos neobhájíme jezdecký titul. Nicméně máme velkou šanci na obhajobu titulu v mistrovství značek a proto budeme znovu bojovat o vítězství. Okruh v Šanghaji by měl našim vozům vyhovovat.“
Mark Webber (Porsche 919 Hybrid #1): „Po epické bitvě ve Fuji se na závod v Šanghaji hodně těším. Myslím si, že zdejší okruh bude našim vozům vyhovovat a Timo Brendon a já si jízdu užijeme. Naším cílem je vítězství, ale jak jsme viděli v posledních čtyřech nebo pěti závodech, je nutné se vyvarovat jakýchkoli chyb v průběhu celého závodu, který trvá 6 hodin.“
Romain Dumas (Porsche 919 Hybrid #2): „V Šanghaji musíme udělat vše pro to, abychom zde byli v dobré kondici. Je to velice důležité, protože po Le Mans jsme dlouze hledali problém, se kterým jsme se potýkali. Aby bylo jasno, nejsme zde proto, abychom dojeli čtvrtí nebo pátí. Musíme znovu začít na jistotu stavět na našich silných stránkách.“
Neel Jani (Porsche 919 Hybrid #2): „V Šanghaji se nám zatím vždy celkem dařilo a očekávám, že budeme znovu na čele. Ale bude to těžké. Cíl je jasný, pro úspěch v mistrovství jezdců musíme být rychlejší, než konkurence, především mám na mysli Toyotu #6 a Audi #8. Ale oba soupeři budou velmi silní. Klasická filozofie vytrvalostních závodů už moc neplatí. Současné WEC je hodně rychlé, v podstatě to je od prvního do posledního kola šestihodinový sprint. O výhře nebo prohře rozhoduje v cíli několik málo sekund. Máme dobrou pozici, ale přesto musíme plně využít náš potenciál v každém stintu.“
Marc Lieb (Porsche 919 Hybrid #2): „Poslední čtyři závody nebyly dobré. Z této krize si musíme pomoci sami a v Šanghaji předvést výkon, který se od nás očekává a který je naším standardem. Bude to velmi vzrušující.“
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.