Automobilka Audi dnes oficiálně oznámila novou strategii v oblasti motorsportu. Vlivem Dieselgate došlo mimo jiné i ke komplexní reorganizaci sportovního zaměření značky.
V poslední době se v souvislosti s aférou Dieselgate začaly v zákulisí objevovat zprávy o ukončení angažmá Audi ve světovém vytrvalostním šampionátu. Postupem času se začaly tyto zprávy objevovat ve stále větším měřítku, ale pořád to byly pouze nepotvrzené zákulisní informace.
Ve středu 26. října ráno se sešlo 300 zaměstnanců oddělení motorsportu, aby je Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti seznámil se závěry revize sportovních aktivit značky v budoucích letech. Z rozhodnutí představenstva společnosti se Audi na konci listopadu, tedy po posledním závodě v Bahrainu, kompletně stáhne z vytrvalostního šampionátu FIA-WEC.
„Chystáme se kompletně přeorientovat na elektrickou energii,“ řekl Rupert Stadler. „Postupem času se naše sériová produkce kompletně přeorientuje na elektřinu, aby si vozy Audi udržely svou konkurenceschopnost i do budoucna. Proto musíme projít nutnou fází reorganizace naší společnosti tak, abychom mohli splnit úkol, který nám stanoví uvést první plně elektrický sériový model zn. Audi na trh již v roce 2018. Tomuto záměru se musí nutně podřídit i naše sportovní strategie a další směrování sportovního zaměření značky, abychom byli schopni maximálně efektivně využít know-how a dovednosti našich odborníků z Neuburgu a Neckarsulmu. Za tím účelem společnost Audi vyhlásila závazek zapojit se od sezóny 2017 do seriálu FIA Formula E, která je v současné době považována za závodní sérii s největším potenciálem pro budoucnost. To je důvod, proč Audi posílí stávající partnerství s týmem ABT Schaeffler Audi Sport již v současné sezóně 2016/2017. Tímto směrem se tedy bude nově ubírat veškerý náš další technický vývoj.“
Závazek Audi v seriálu DTM, pro který je již připravený nový vůz Audi RS 5 DTM ve specifikaci 2017, zůstane nedotčený. Naopak o účasti Audi ve FIA světovém rallycrossovém šampionátu (World RX) ještě nepadlo definitivní rozhodnutí, Audi se v tomto mistrovství angažovalo prostřednictvím plné tovární podpory soukromého týmu EKS. Mattias Ekström si s vozem Audi S1 EKS RX quattro s velkým předstihem zajistil letošní titul mistra světa v rallycrossu v konkurenci mnoha továrních týmů. Protože i v rallycrossu je téma elektrifikace velmi vážně diskutováno, definitivní rozhodnutí o dalším setrvání Audi v tomto odvětví motorsportu ještě nepadlo.
Odchod Audi z World Endurance Championship znamená konec velmi úspěšné éry, trvající celých 18 let, ve kterých bylo Audi aktivní v závodech prototypů Le Mans. Během této doby Audi 13x zvítězilo v závodě 24 hodin Le Mans a stanovilo mnoho technických milníků. Zmiňme např. první vítězství vozu s přímovstřikovým benzínovým motorem (2001), první vítězství s naftovým motorem (2006) nebo první vítězství vozu s hybridním pohonem (2012). Ve 185 vytrvalostních závodech, odjetých vozy zn. Audi ke dnešnímu dni, dosáhly prototypy Audi 106 vítězství, 80 pole position a 94 nejrychlejších kol v závodě. 2x se Audi s prototypem R18 e-tron quattro stalo vítězem poháru konstruktérů, navíc v letech 2000 - 2008, tedy nepřetržitě 9x za sebou, se Audi stalo vítězem American Le Mans Series (ALMS).
„Po 18 letech v závodech prototypů, které všechny byly pro Audi mimořádně úspěšné, je velice těžké odejít,“ říká vedoucí oddělení Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich. „Audi Sport Team Joest se v tomto období ve WEC vyprofiloval jako žádný jiný tým. Rád bych vyjádřil své poděkování celému našemu týmu, i osobně Reinholdu Joestovi a také všem partnerům a sponzorům za tuto mimořádnou spolupráci. Byly to skvělé roky! Prostřednictvím LMP mohlo Audi demonstrovat v praxi své heslo Náskok díky technice a naučit se mnoho poznatků, které později nalezly své uplatnění v sériové produkci.“
S největší pravděpodobností se tedy nedosáhlo shody mezi představiteli koncernu VW, jehož je Audi nedílnou součástí, a promotérem FIA-WEC, kterým je společnost Automobile Club de l´Ouest, o dalším vývoji technických pravidel pro stavbu závodních prototypů. Audi se mělo v tomto směru orientovat na pohon s využitím vodíkových palivových článků, jak jsme o tom informovali v samostatném článku. To bylo samozřejmě podmíněno zapracováním tohoto progresivního způsobu pohonu do technických pravidel WEC, ale evidentně v tomto směru nebylo dosaženo konečné shody. Audi se tedy s ohledem na svou novou roli v rámci koncernu VW musí orientovat na čistě elektrický motorsport.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?