Automobilka Audi dnes oficiálně oznámila novou strategii v oblasti motorsportu. Vlivem Dieselgate došlo mimo jiné i ke komplexní reorganizaci sportovního zaměření značky.
V poslední době se v souvislosti s aférou Dieselgate začaly v zákulisí objevovat zprávy o ukončení angažmá Audi ve světovém vytrvalostním šampionátu. Postupem času se začaly tyto zprávy objevovat ve stále větším měřítku, ale pořád to byly pouze nepotvrzené zákulisní informace.
Ve středu 26. října ráno se sešlo 300 zaměstnanců oddělení motorsportu, aby je Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti seznámil se závěry revize sportovních aktivit značky v budoucích letech. Z rozhodnutí představenstva společnosti se Audi na konci listopadu, tedy po posledním závodě v Bahrainu, kompletně stáhne z vytrvalostního šampionátu FIA-WEC.
„Chystáme se kompletně přeorientovat na elektrickou energii,“ řekl Rupert Stadler. „Postupem času se naše sériová produkce kompletně přeorientuje na elektřinu, aby si vozy Audi udržely svou konkurenceschopnost i do budoucna. Proto musíme projít nutnou fází reorganizace naší společnosti tak, abychom mohli splnit úkol, který nám stanoví uvést první plně elektrický sériový model zn. Audi na trh již v roce 2018. Tomuto záměru se musí nutně podřídit i naše sportovní strategie a další směrování sportovního zaměření značky, abychom byli schopni maximálně efektivně využít know-how a dovednosti našich odborníků z Neuburgu a Neckarsulmu. Za tím účelem společnost Audi vyhlásila závazek zapojit se od sezóny 2017 do seriálu FIA Formula E, která je v současné době považována za závodní sérii s největším potenciálem pro budoucnost. To je důvod, proč Audi posílí stávající partnerství s týmem ABT Schaeffler Audi Sport již v současné sezóně 2016/2017. Tímto směrem se tedy bude nově ubírat veškerý náš další technický vývoj.“
Závazek Audi v seriálu DTM, pro který je již připravený nový vůz Audi RS 5 DTM ve specifikaci 2017, zůstane nedotčený. Naopak o účasti Audi ve FIA světovém rallycrossovém šampionátu (World RX) ještě nepadlo definitivní rozhodnutí, Audi se v tomto mistrovství angažovalo prostřednictvím plné tovární podpory soukromého týmu EKS. Mattias Ekström si s vozem Audi S1 EKS RX quattro s velkým předstihem zajistil letošní titul mistra světa v rallycrossu v konkurenci mnoha továrních týmů. Protože i v rallycrossu je téma elektrifikace velmi vážně diskutováno, definitivní rozhodnutí o dalším setrvání Audi v tomto odvětví motorsportu ještě nepadlo.
Odchod Audi z World Endurance Championship znamená konec velmi úspěšné éry, trvající celých 18 let, ve kterých bylo Audi aktivní v závodech prototypů Le Mans. Během této doby Audi 13x zvítězilo v závodě 24 hodin Le Mans a stanovilo mnoho technických milníků. Zmiňme např. první vítězství vozu s přímovstřikovým benzínovým motorem (2001), první vítězství s naftovým motorem (2006) nebo první vítězství vozu s hybridním pohonem (2012). Ve 185 vytrvalostních závodech, odjetých vozy zn. Audi ke dnešnímu dni, dosáhly prototypy Audi 106 vítězství, 80 pole position a 94 nejrychlejších kol v závodě. 2x se Audi s prototypem R18 e-tron quattro stalo vítězem poháru konstruktérů, navíc v letech 2000 - 2008, tedy nepřetržitě 9x za sebou, se Audi stalo vítězem American Le Mans Series (ALMS).
„Po 18 letech v závodech prototypů, které všechny byly pro Audi mimořádně úspěšné, je velice těžké odejít,“ říká vedoucí oddělení Audi Motorsport, Dr. Wolfgang Ullrich. „Audi Sport Team Joest se v tomto období ve WEC vyprofiloval jako žádný jiný tým. Rád bych vyjádřil své poděkování celému našemu týmu, i osobně Reinholdu Joestovi a také všem partnerům a sponzorům za tuto mimořádnou spolupráci. Byly to skvělé roky! Prostřednictvím LMP mohlo Audi demonstrovat v praxi své heslo Náskok díky technice a naučit se mnoho poznatků, které později nalezly své uplatnění v sériové produkci.“
S největší pravděpodobností se tedy nedosáhlo shody mezi představiteli koncernu VW, jehož je Audi nedílnou součástí, a promotérem FIA-WEC, kterým je společnost Automobile Club de l´Ouest, o dalším vývoji technických pravidel pro stavbu závodních prototypů. Audi se mělo v tomto směru orientovat na pohon s využitím vodíkových palivových článků, jak jsme o tom informovali v samostatném článku. To bylo samozřejmě podmíněno zapracováním tohoto progresivního způsobu pohonu do technických pravidel WEC, ale evidentně v tomto směru nebylo dosaženo konečné shody. Audi se tedy s ohledem na svou novou roli v rámci koncernu VW musí orientovat na čistě elektrický motorsport.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.