Na japonském okruhu Fuji Speedway začala poslední třetina letošního seriálu World Endurance Championship. 32 posádek rozdělených do 4 základních kategorií vyjelo vstříc dalším bodům započítávaným do pořadí šampionátu.
Závod byl odstartován za polojasného počasí, nic nenasvědčuje tomu, že bychom se dnes mohli dočkat dešťových kapek. Ovšem ve Fuji nikdo neví... O největší vzrušení na začátku závodu se překvapivě stará vůz #4 (ByKolles), který zdolává své soupeře ve voze #13 (Rebellion). Mezi továrními týmy se krátce po startu Benoit Tréluyer dostává před Toyoty na 3 místo a pomalu stahuje i rozdíl na druhého Marka Webbera (Porsche #1).
Nádherná bitva zuří mezi pomalejšími prototypy. G-Drive #26 udržel po startu pozici nejrychlejšího vozu kategorie LMP2 před Alpinou týmu Signatech #36, ve které má Nicolas Lapierre plné ruce i nohy práce s odrážením útoků ze strany Filipe Albuquerqeho (RGR Sport #43), na kterého je nalepený Antonio Giovinazzi (ESM #30). Nádherná bitva zvedá diváky ze sedaček.
Přibližně po hodině závodu začíná stávkovat Audi #7, Benoit Tréulyer krotí vůz po celé šířce dráhy i v únikových zónách poslední části okruhu. Mechanikům se nedaří přimět vůz k poslušnosti a Audi # 7 odstupuje ze závodu. Pořadí na čele závodu je však poměrně těsné, jezdce dělí jen malé rozestupy. Je to dáno i tím, že zdejší okruh je poměrně krátký (cca 4,5 km) a závodní pole je rozprostřené po celé jeho délce.
Po druhých zastávkách v boxech se krátce na čele objevuje Toyota #6 (Mike Conway), ale Oliver Jarvis (Audi #8) si hned po výjezdu z boxů ve tvrdém souboji bere první místo zpět. Celý jeden stint se tito dva jezdci drží pohromadě, odstup se po celou dobu drží na konstantní hodnotě 3 s. Po dvou hodinách je pořadí na čele Audi #8, Toyota #6, Porsche #1, Toyota #6, Porsche #2.
Závod je poměrně rychlý a vozy jsou rozprostřené po celé délce trati. Po odjetých 2 hodinách závodu zůstává v boxech stát vůz ByKolles #4 a v závodě tak od této chvíle osamoceně krouží jediná soukromá LMP1 týmu Rebellion Racing. Mezi tím to vypadá, jako by tovární týmy LMP1 mezi sebou hráli hru na kočku a na myš. Dokládá to rozdíl pouhých dvou sekund!!! mezi prvním Audi #8 a třetím Porsche #1, mezi kterými je vklíněná Toyota #5. Timo Bernhard tvrdě útočí na Stéphana Sarrazina a oba vozy si několikrát vzájemně vymění pozice, než se úřadující mistr světa definitivně usadí na 2. místě po krásném předjížděcím manévru v nájezdu do první zatáčky.
Po 4 hodinách závodu je rozdíl mezi prvním (Loic Duval, Audi #8) a druhým (Timo Bernhard, Porsche #1) v pořadí necelých 5 sekund. Za nimi, s 30 sekundovou ztrátou, jezdí Kazuki Nakajima (Toyota #5). Závod se láme do své poslední třetiny a jednotlivé posádky postupně zajíždí k doplnění paliva, výměně pneumatik a výměně jezdců. S probíhajícími zastávkami souvisí i přechodné změny v pořadí závodu. V jednu chvíli se v souboji o druhé místo kategorie LMP2 ocitají Richard Bradley (Manor #44) a Gustavo Menezes (Signatech #36). V nájezdu do první zatáčky se Menezes ocitá v únikové zóně, ale s plynem na podlaze dál krouží oblouk zatáčky. Asfalt únikové zóny končí a Menezes se ladným skokem přes trávu vrací na trať a přistává těsně vedle Bradleyho ve výjezdu na krátkou rovinku. Menezes však po doskoku nemá potřebnou trakci a v brzdné zóně před zatáčkou č. 2 se řadí těsně za svého soupeře. Byl do skutečně vzrušující moment, který bude figurovat v mnoha sestřizích z automobilových závodů letošní sezóny.
Tento souboj byl pomyslnou pozvánkou na poslední půlhodinu závodu, ve které se odehrává strhující dění v obou kategoriích závodních prototypů. V kategorii LMP2 doslova zuří souboj o prvnenství mezi vozy G-Drive #26 (Will Stevens) a RGR Sport #43 (Bruno Senna). Oba vozy jedou v těsném závěsu v pořadí #43 - #26, když přibližně 10 kol před koncem závodu se Will Stevens snaží po pravé straně cílové rovinky prosmýknout před svého soupeře. Při tom se dostává až za limity trati a sportovními komisaři je vyzván, aby takto nabytou pozici opět přepustil ve prospěch svého soupeře, což mladík za volantem G-Drive #26 okamžitě udělá. Zdá se, že Bruno Senna má díky tomu vítězství na dosah, ale Will Stevens se nevzdává a rychle svou strátu na soupeře eliminuje, aby jej po dalších 5 kolech zdolal znovu. Tentokrát je to již čistý souboj a posádka G-Drive #26 (Roman Rusinov, Alex Brundle, Will Stevens) se raduje z vítězství mezi pomalejšími prototypy.
V kategorii LMP1 je po posledních zastávkách pořadí Toyota #6, Audi #8, Porsche #1, Toyota #5, Porsche #2. Zdá se, že Kamui Kobayashi má před Loicem Duvalem pohodlný náskok přes 15 sekund, ale u Audi jsou jiného názoru. Svému jezdci poskytnou maximální podporu ve formě svolení k využití agresivního módu pohonného ústrojí a francouzský jezdec ve službách německého týmu se začíná rychle blížit. Japonci sice stačí zareagovat, ale Duval řadí další rychlost a opět se ke svému soupeři blíží tempem přibližně 1 - 1,5 sekundy na kolo. Pohodlný náskok se viditelně tenčí a v předposledním kole oba vozy dělí několik málo desítek metrů. Všechny oči na okruhu napjatě sledují, zda se v nájezdu do poslední zatáčky podaří japonskému jezdci prosmýknout mezi pomalejšími gétéčky bez výrazné ztráty. Znovu je vidět rytířkost a solidarita jezdců vytrvalostních závodů, kteří v pomalejších vozech zbytečně nezasahují do soubojů rychlých prototypů, byť sami bojují o pozice a mistrovské body. Audi se ani na popáté nedaří získat japonské vítězství, naopak Toyota na své domácí trati znovu vystoupá na stupínek nejvyšší.
Závod v Japonsku poskytl několik zajímavých rekordů:
nejtěsnější rozdíl v cíli mezi 1. a 2. vozem pořadí v závodech WEC první závod od SPA 2015, který nebyl přerušený žlutými vlajkami vozy 3 značek projeli cílem v nejtěsnějším rozdílu v absolutním pořadí závodu nejvíce odkroužených kol na této trati a druhý nejvyšší počet kol absolutně v 6ti hodinových závodech (o 5 méně, než v Interlagos 2014) první letošní vítězství vozu Toyota TS050 Hybrid první vítězství v závodě WEC pro Kamuie Kobayashiho a Andy PriaulxeOficiální pořadí v závodě 6 hodin ve Fuji naleznete ZDE.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?