Na japonském okruhu Fuji Speedway začala poslední třetina letošního seriálu World Endurance Championship. 32 posádek rozdělených do 4 základních kategorií vyjelo vstříc dalším bodům započítávaným do pořadí šampionátu.
Závod byl odstartován za polojasného počasí, nic nenasvědčuje tomu, že bychom se dnes mohli dočkat dešťových kapek. Ovšem ve Fuji nikdo neví... O největší vzrušení na začátku závodu se překvapivě stará vůz #4 (ByKolles), který zdolává své soupeře ve voze #13 (Rebellion). Mezi továrními týmy se krátce po startu Benoit Tréluyer dostává před Toyoty na 3 místo a pomalu stahuje i rozdíl na druhého Marka Webbera (Porsche #1).
Nádherná bitva zuří mezi pomalejšími prototypy. G-Drive #26 udržel po startu pozici nejrychlejšího vozu kategorie LMP2 před Alpinou týmu Signatech #36, ve které má Nicolas Lapierre plné ruce i nohy práce s odrážením útoků ze strany Filipe Albuquerqeho (RGR Sport #43), na kterého je nalepený Antonio Giovinazzi (ESM #30). Nádherná bitva zvedá diváky ze sedaček.
Přibližně po hodině závodu začíná stávkovat Audi #7, Benoit Tréulyer krotí vůz po celé šířce dráhy i v únikových zónách poslední části okruhu. Mechanikům se nedaří přimět vůz k poslušnosti a Audi # 7 odstupuje ze závodu. Pořadí na čele závodu je však poměrně těsné, jezdce dělí jen malé rozestupy. Je to dáno i tím, že zdejší okruh je poměrně krátký (cca 4,5 km) a závodní pole je rozprostřené po celé jeho délce.
Po druhých zastávkách v boxech se krátce na čele objevuje Toyota #6 (Mike Conway), ale Oliver Jarvis (Audi #8) si hned po výjezdu z boxů ve tvrdém souboji bere první místo zpět. Celý jeden stint se tito dva jezdci drží pohromadě, odstup se po celou dobu drží na konstantní hodnotě 3 s. Po dvou hodinách je pořadí na čele Audi #8, Toyota #6, Porsche #1, Toyota #6, Porsche #2.
Závod je poměrně rychlý a vozy jsou rozprostřené po celé délce trati. Po odjetých 2 hodinách závodu zůstává v boxech stát vůz ByKolles #4 a v závodě tak od této chvíle osamoceně krouží jediná soukromá LMP1 týmu Rebellion Racing. Mezi tím to vypadá, jako by tovární týmy LMP1 mezi sebou hráli hru na kočku a na myš. Dokládá to rozdíl pouhých dvou sekund!!! mezi prvním Audi #8 a třetím Porsche #1, mezi kterými je vklíněná Toyota #5. Timo Bernhard tvrdě útočí na Stéphana Sarrazina a oba vozy si několikrát vzájemně vymění pozice, než se úřadující mistr světa definitivně usadí na 2. místě po krásném předjížděcím manévru v nájezdu do první zatáčky.
Po 4 hodinách závodu je rozdíl mezi prvním (Loic Duval, Audi #8) a druhým (Timo Bernhard, Porsche #1) v pořadí necelých 5 sekund. Za nimi, s 30 sekundovou ztrátou, jezdí Kazuki Nakajima (Toyota #5). Závod se láme do své poslední třetiny a jednotlivé posádky postupně zajíždí k doplnění paliva, výměně pneumatik a výměně jezdců. S probíhajícími zastávkami souvisí i přechodné změny v pořadí závodu. V jednu chvíli se v souboji o druhé místo kategorie LMP2 ocitají Richard Bradley (Manor #44) a Gustavo Menezes (Signatech #36). V nájezdu do první zatáčky se Menezes ocitá v únikové zóně, ale s plynem na podlaze dál krouží oblouk zatáčky. Asfalt únikové zóny končí a Menezes se ladným skokem přes trávu vrací na trať a přistává těsně vedle Bradleyho ve výjezdu na krátkou rovinku. Menezes však po doskoku nemá potřebnou trakci a v brzdné zóně před zatáčkou č. 2 se řadí těsně za svého soupeře. Byl do skutečně vzrušující moment, který bude figurovat v mnoha sestřizích z automobilových závodů letošní sezóny.
Tento souboj byl pomyslnou pozvánkou na poslední půlhodinu závodu, ve které se odehrává strhující dění v obou kategoriích závodních prototypů. V kategorii LMP2 doslova zuří souboj o prvnenství mezi vozy G-Drive #26 (Will Stevens) a RGR Sport #43 (Bruno Senna). Oba vozy jedou v těsném závěsu v pořadí #43 - #26, když přibližně 10 kol před koncem závodu se Will Stevens snaží po pravé straně cílové rovinky prosmýknout před svého soupeře. Při tom se dostává až za limity trati a sportovními komisaři je vyzván, aby takto nabytou pozici opět přepustil ve prospěch svého soupeře, což mladík za volantem G-Drive #26 okamžitě udělá. Zdá se, že Bruno Senna má díky tomu vítězství na dosah, ale Will Stevens se nevzdává a rychle svou strátu na soupeře eliminuje, aby jej po dalších 5 kolech zdolal znovu. Tentokrát je to již čistý souboj a posádka G-Drive #26 (Roman Rusinov, Alex Brundle, Will Stevens) se raduje z vítězství mezi pomalejšími prototypy.
V kategorii LMP1 je po posledních zastávkách pořadí Toyota #6, Audi #8, Porsche #1, Toyota #5, Porsche #2. Zdá se, že Kamui Kobayashi má před Loicem Duvalem pohodlný náskok přes 15 sekund, ale u Audi jsou jiného názoru. Svému jezdci poskytnou maximální podporu ve formě svolení k využití agresivního módu pohonného ústrojí a francouzský jezdec ve službách německého týmu se začíná rychle blížit. Japonci sice stačí zareagovat, ale Duval řadí další rychlost a opět se ke svému soupeři blíží tempem přibližně 1 - 1,5 sekundy na kolo. Pohodlný náskok se viditelně tenčí a v předposledním kole oba vozy dělí několik málo desítek metrů. Všechny oči na okruhu napjatě sledují, zda se v nájezdu do poslední zatáčky podaří japonskému jezdci prosmýknout mezi pomalejšími gétéčky bez výrazné ztráty. Znovu je vidět rytířkost a solidarita jezdců vytrvalostních závodů, kteří v pomalejších vozech zbytečně nezasahují do soubojů rychlých prototypů, byť sami bojují o pozice a mistrovské body. Audi se ani na popáté nedaří získat japonské vítězství, naopak Toyota na své domácí trati znovu vystoupá na stupínek nejvyšší.
Závod v Japonsku poskytl několik zajímavých rekordů:
nejtěsnější rozdíl v cíli mezi 1. a 2. vozem pořadí v závodech WEC první závod od SPA 2015, který nebyl přerušený žlutými vlajkami vozy 3 značek projeli cílem v nejtěsnějším rozdílu v absolutním pořadí závodu nejvíce odkroužených kol na této trati a druhý nejvyšší počet kol absolutně v 6ti hodinových závodech (o 5 méně, než v Interlagos 2014) první letošní vítězství vozu Toyota TS050 Hybrid první vítězství v závodě WEC pro Kamuie Kobayashiho a Andy PriaulxeOficiální pořadí v závodě 6 hodin ve Fuji naleznete ZDE.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?