Na japonském okruhu Fuji Speedway začala poslední třetina letošního seriálu World Endurance Championship. 32 posádek rozdělených do 4 základních kategorií vyjelo vstříc dalším bodům započítávaným do pořadí šampionátu.
Závod byl odstartován za polojasného počasí, nic nenasvědčuje tomu, že bychom se dnes mohli dočkat dešťových kapek. Ovšem ve Fuji nikdo neví... O největší vzrušení na začátku závodu se překvapivě stará vůz #4 (ByKolles), který zdolává své soupeře ve voze #13 (Rebellion). Mezi továrními týmy se krátce po startu Benoit Tréluyer dostává před Toyoty na 3 místo a pomalu stahuje i rozdíl na druhého Marka Webbera (Porsche #1).
Nádherná bitva zuří mezi pomalejšími prototypy. G-Drive #26 udržel po startu pozici nejrychlejšího vozu kategorie LMP2 před Alpinou týmu Signatech #36, ve které má Nicolas Lapierre plné ruce i nohy práce s odrážením útoků ze strany Filipe Albuquerqeho (RGR Sport #43), na kterého je nalepený Antonio Giovinazzi (ESM #30). Nádherná bitva zvedá diváky ze sedaček.
Přibližně po hodině závodu začíná stávkovat Audi #7, Benoit Tréulyer krotí vůz po celé šířce dráhy i v únikových zónách poslední části okruhu. Mechanikům se nedaří přimět vůz k poslušnosti a Audi # 7 odstupuje ze závodu. Pořadí na čele závodu je však poměrně těsné, jezdce dělí jen malé rozestupy. Je to dáno i tím, že zdejší okruh je poměrně krátký (cca 4,5 km) a závodní pole je rozprostřené po celé jeho délce.
Po druhých zastávkách v boxech se krátce na čele objevuje Toyota #6 (Mike Conway), ale Oliver Jarvis (Audi #8) si hned po výjezdu z boxů ve tvrdém souboji bere první místo zpět. Celý jeden stint se tito dva jezdci drží pohromadě, odstup se po celou dobu drží na konstantní hodnotě 3 s. Po dvou hodinách je pořadí na čele Audi #8, Toyota #6, Porsche #1, Toyota #6, Porsche #2.
Závod je poměrně rychlý a vozy jsou rozprostřené po celé délce trati. Po odjetých 2 hodinách závodu zůstává v boxech stát vůz ByKolles #4 a v závodě tak od této chvíle osamoceně krouží jediná soukromá LMP1 týmu Rebellion Racing. Mezi tím to vypadá, jako by tovární týmy LMP1 mezi sebou hráli hru na kočku a na myš. Dokládá to rozdíl pouhých dvou sekund!!! mezi prvním Audi #8 a třetím Porsche #1, mezi kterými je vklíněná Toyota #5. Timo Bernhard tvrdě útočí na Stéphana Sarrazina a oba vozy si několikrát vzájemně vymění pozice, než se úřadující mistr světa definitivně usadí na 2. místě po krásném předjížděcím manévru v nájezdu do první zatáčky.
Po 4 hodinách závodu je rozdíl mezi prvním (Loic Duval, Audi #8) a druhým (Timo Bernhard, Porsche #1) v pořadí necelých 5 sekund. Za nimi, s 30 sekundovou ztrátou, jezdí Kazuki Nakajima (Toyota #5). Závod se láme do své poslední třetiny a jednotlivé posádky postupně zajíždí k doplnění paliva, výměně pneumatik a výměně jezdců. S probíhajícími zastávkami souvisí i přechodné změny v pořadí závodu. V jednu chvíli se v souboji o druhé místo kategorie LMP2 ocitají Richard Bradley (Manor #44) a Gustavo Menezes (Signatech #36). V nájezdu do první zatáčky se Menezes ocitá v únikové zóně, ale s plynem na podlaze dál krouží oblouk zatáčky. Asfalt únikové zóny končí a Menezes se ladným skokem přes trávu vrací na trať a přistává těsně vedle Bradleyho ve výjezdu na krátkou rovinku. Menezes však po doskoku nemá potřebnou trakci a v brzdné zóně před zatáčkou č. 2 se řadí těsně za svého soupeře. Byl do skutečně vzrušující moment, který bude figurovat v mnoha sestřizích z automobilových závodů letošní sezóny.
Tento souboj byl pomyslnou pozvánkou na poslední půlhodinu závodu, ve které se odehrává strhující dění v obou kategoriích závodních prototypů. V kategorii LMP2 doslova zuří souboj o prvnenství mezi vozy G-Drive #26 (Will Stevens) a RGR Sport #43 (Bruno Senna). Oba vozy jedou v těsném závěsu v pořadí #43 - #26, když přibližně 10 kol před koncem závodu se Will Stevens snaží po pravé straně cílové rovinky prosmýknout před svého soupeře. Při tom se dostává až za limity trati a sportovními komisaři je vyzván, aby takto nabytou pozici opět přepustil ve prospěch svého soupeře, což mladík za volantem G-Drive #26 okamžitě udělá. Zdá se, že Bruno Senna má díky tomu vítězství na dosah, ale Will Stevens se nevzdává a rychle svou strátu na soupeře eliminuje, aby jej po dalších 5 kolech zdolal znovu. Tentokrát je to již čistý souboj a posádka G-Drive #26 (Roman Rusinov, Alex Brundle, Will Stevens) se raduje z vítězství mezi pomalejšími prototypy.
V kategorii LMP1 je po posledních zastávkách pořadí Toyota #6, Audi #8, Porsche #1, Toyota #5, Porsche #2. Zdá se, že Kamui Kobayashi má před Loicem Duvalem pohodlný náskok přes 15 sekund, ale u Audi jsou jiného názoru. Svému jezdci poskytnou maximální podporu ve formě svolení k využití agresivního módu pohonného ústrojí a francouzský jezdec ve službách německého týmu se začíná rychle blížit. Japonci sice stačí zareagovat, ale Duval řadí další rychlost a opět se ke svému soupeři blíží tempem přibližně 1 - 1,5 sekundy na kolo. Pohodlný náskok se viditelně tenčí a v předposledním kole oba vozy dělí několik málo desítek metrů. Všechny oči na okruhu napjatě sledují, zda se v nájezdu do poslední zatáčky podaří japonskému jezdci prosmýknout mezi pomalejšími gétéčky bez výrazné ztráty. Znovu je vidět rytířkost a solidarita jezdců vytrvalostních závodů, kteří v pomalejších vozech zbytečně nezasahují do soubojů rychlých prototypů, byť sami bojují o pozice a mistrovské body. Audi se ani na popáté nedaří získat japonské vítězství, naopak Toyota na své domácí trati znovu vystoupá na stupínek nejvyšší.
Závod v Japonsku poskytl několik zajímavých rekordů:
nejtěsnější rozdíl v cíli mezi 1. a 2. vozem pořadí v závodech WEC první závod od SPA 2015, který nebyl přerušený žlutými vlajkami vozy 3 značek projeli cílem v nejtěsnějším rozdílu v absolutním pořadí závodu nejvíce odkroužených kol na této trati a druhý nejvyšší počet kol absolutně v 6ti hodinových závodech (o 5 méně, než v Interlagos 2014) první letošní vítězství vozu Toyota TS050 Hybrid první vítězství v závodě WEC pro Kamuie Kobayashiho a Andy PriaulxeOficiální pořadí v závodě 6 hodin ve Fuji naleznete ZDE.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.