Na okruhu Fuji Speedway odstartovaly v pátek dopoledne místního času ostré přípravy na 7. závod letošní sezóny WEC. V 10:45 hodin místního času vyjely vozy k prvnímu seznamovacímu tréninku.
Za poměrně malého zájmu publika se závodní prototypy i gétéčka vydala na trať japonského okruhu vstříc prvním seznamovacím kilometrům. Asi největší pozornost na sebe strhly obě Toyoty a také Porsche #1, za jehož volantem se se svými kolegy střídá i Australan Mark Webber. Na něj se pozornost médií i fanoušků upírala ale ze zcel zvláštního důvodu - Mark Webber necelých 24 hodin před prvními jízdami zde na okruhu Fuji Speedway veřejně oznámil konec své závodní kariéry. O rozhodnutí Marka Webbera jsme vás informovali již dříve.
Co se tedy v průběhu prvního seznamovacího tréninku událo na závodním okruhu, který je domácí tratí automobilky Toyota?
- Audi #7 (A. Lotterer, M. Fässler, B. Tréluyer) zajíždí nejrychlejší čas první části (1:25,030 min) a o 0,516 s poráží domácí Toyotu #6 (S. Sarrazin, M. Conway, K. Kobayashi), třetí je posádka Audi #8 (L. Duval, O. Jarvis, L. Di Grassi), která zaostala o dalších 0,282 s, o pouhých 0,047 s čtvrtá nejrychlejší je Toyota #5 (S. Buemi, K. Nakajima, A. Davidson)
- Porsche #2 (N. Jani, R. Dumas, M. Lieb) se představuje až pátým časem (1:25,962 min), když se potýká s únikem oleje a kromě toho musí měnit převodovku pohonu přední nápravy a o dalších 0,135 s zpět je Porsche #1 (M. Webber, T. Bernard, B. Hartley)
- prvních 5 vozů dělila necelá 1 s rozdílu, ale zajímavé na tom je zvláště to, že polovina tohoto rozdílu (přesně 0,526 s) dělila 1. a 2. vůz a teprve ve zbylých 0,406 s se seřadily další z uvedených posádek
- mezi soukromými týmy LMP1 byl dle očekávání rychlejší červený prototyp stáje Rebellion Racing (1:30,917 min.), který porazil svého soupeře ByKolles (1:31,549 min.)
- v LMP2 se do vozu G-Drive # 26 vrátil Will Stevens a hned z toho byl nejrychlejší čas mezi slabšími prototypy s hodnotou 1:33,204 min.
- Brazilský rychlík Pipo Derani ve voze Extreme Speed Motorsport #31 byl druhým nejrychlejším mezi „dvojkaři“, zaostal o 0,271 s
- jediný otevřený prototyp v závodním poli je vůz Gibson 015S týmu Strakka Racing s piloty Jonny Kanem a Lewisem Williamsonem, kteří si dojeli pro pomyslné 3. místo, když zaostali o nicotných 0,011 s!!!
- pomyslné prvenství v LMGTE Pro patří Fordu GT #67, za jehož volantem se střídají Andy Priaulx a Harry Tincknell (1:39,216 min), o 0,329 s pomalejší byli Richard Lietz a Michael Christensen v Dempsey Proton Porsche #77, třetí dojeli Gianmaria Bruni a James Colado v AF Corse Ferrari #51 (+0,152 s)
- nejrychlejší Aston Martin #95 vodili po okruhu ve Fuji Nicki Thiim a Marco Sorensen, jejich snažení ale stačilo pouze na čas 1:40,176 min, což znamenalo šestou, tedy předposlední pozici mezi profesionálními gétéčky, pomalejší byli už jen jejich týmoví kolegové Darren Turner, Richie Stanaway s časem ještě o 0,414 s pomalejším
- amatéři nepředvedli na okruhu Fuji žádné překvapení, nejrychlejší čas prvních jízd patřil posádce E. Collard, F. Perrodo, R. Aguas s vozem AF Corse Ferrari #83
O pár hodin později ale již bylo všechno jinak. Druhý volný trénink byl ve znamení změn pomyslného pořadí, posuďte sami:
- nejrychlejší čas továrních LMP1 nezajel nikdo jiný, než zkušený veterán Mark Webber v Porsche #1 (1:24,074 min), druhé a třetí místo patří Audi (#8 a #7) a čtvrté je Porsche #2, teprve s mírným odstupem následují obě Toyoty (#5 a #6)
- Mark Weber ujel svým pronásledovatelům o téměř jednu sekundu (přesně 0,894 s)!!!
- oba vozy Audi od sebe dělilo 0,032 s
- mezi Porsche #1 (1. pořadí) a Porsche #2 (4. pořadí) byl rozdíl 1,004 s
- André Lotterer hned na začátku této tréninkové jízdy rozbíjí přední část svého Audi #7 a nad okruhem krátce vlají červené vlajky
- technické problémy postihly Toyotu #6, Kamui Kobayashi zastavuje těsně před koncem tréninku v zatáčce č. 14
- Filipe Albuquerque (RGR Sport by Morand #43) stanoví hodnotou 1:31,909 min. nejrychlejší čas kategorie LMP2, druhý nejrychlejší je vůz G-Drive #26 (+0,833 s) a těsně třetí je s rozdílem pouhých 5 tisícin!!! Manor #44 (M. Rao, R. Bradley, R. Merhi)
- Fordům se ve Fuji daří, druhou jízdu „vyhrává“ posádka #66, když Stefan Mücke zdolá trať za 1:38,743 min., za ním se seřadila obě Ferrari (#51 a #71)
- na rozdíl od Fordů se ve Fuji vůbec nedaří Astonům, oba vozy okruh sice zvládají objet v téměř identickém čase (rozdíl je jen jedna jediná tisícina sekundy!!!), ale znovu jim patří místa na chvostu pole LMGTE Pro
- naopak v amatérské skupině je Aston Martin s posádkou P. Dalla Lana, M. Lauda, P. Lamy a s časem 1:40,112 min. nejrychlejší
Na sobotní poslední volné tréninky se na okruh již sjely davy fanoušků, zdá se, že v Japonsku mají o vrcholový motorsport velký zájem. Velký zájem zdejších fanoušků o WEC jistě podporuje také tovární účast zn. Toyota v tomto vytrvalostním mistrovství světa.
- jakoby Toyota vyslyšela přání svých fanoušků a Kazuki Nakajima (Toyota #5) stanovuje nejrychlejší čas, když se stopky zastaví na hodnotě 1:24,078 min.
- první tři nejrychlejší vozy dělí pouhé 4 desetiny: Audi #8 = 1:24,500 min. Porsche #2 = 1:24,558 min.
- pod hranici 1:25 min. se vejde ještě druhý vůz Toyoty (1:24,895 min.)
- na čelo LMP2 se vrací Will Stevens ve voze G-Drive #26 s časem 1:31,474 min.
- posádka strýčka Colonela (ESM #30) ve složení A. Giovinazzi, S. Gelael, G. van der Garde předvedla svou rychlost, čas 1:32,004 min. je řadí na druhé místo v pomalejších prototypech před Gibson týmu Strakka Racing #42 (1:32,196 min.)
- Fordy GT dále vládnou profesionálům, Harry Tincknell (#67) je nejrychlejší s časem 1:38,092 min.
- mechanici Aston Martin měli mezi druhými a třetími jízdami plné ruce práce, ale zdá se, že se jejich úsilí vyplatilo - Nicki Thiim (#95) je s časem 1:38,500 min. druhý, před dalším Fordem #66, který zajel identický čas !!!
- Astony opravdu zrychlily, což dokazuje i nejlepší čas mezi amatérskými gétéčky - Paul Dalla Lana dokázal dráhu Fuji Speedway objet v čase 1:39,492 min.
Přípravy na závod vrcholí - uvidíme, jaké karty rozdá kvalifikace.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?