Na okruhu Fuji Speedway odstartovaly v pátek dopoledne místního času ostré přípravy na 7. závod letošní sezóny WEC. V 10:45 hodin místního času vyjely vozy k prvnímu seznamovacímu tréninku.
Za poměrně malého zájmu publika se závodní prototypy i gétéčka vydala na trať japonského okruhu vstříc prvním seznamovacím kilometrům. Asi největší pozornost na sebe strhly obě Toyoty a také Porsche #1, za jehož volantem se se svými kolegy střídá i Australan Mark Webber. Na něj se pozornost médií i fanoušků upírala ale ze zcel zvláštního důvodu - Mark Webber necelých 24 hodin před prvními jízdami zde na okruhu Fuji Speedway veřejně oznámil konec své závodní kariéry. O rozhodnutí Marka Webbera jsme vás informovali již dříve.
Co se tedy v průběhu prvního seznamovacího tréninku událo na závodním okruhu, který je domácí tratí automobilky Toyota?
- Audi #7 (A. Lotterer, M. Fässler, B. Tréluyer) zajíždí nejrychlejší čas první části (1:25,030 min) a o 0,516 s poráží domácí Toyotu #6 (S. Sarrazin, M. Conway, K. Kobayashi), třetí je posádka Audi #8 (L. Duval, O. Jarvis, L. Di Grassi), která zaostala o dalších 0,282 s, o pouhých 0,047 s čtvrtá nejrychlejší je Toyota #5 (S. Buemi, K. Nakajima, A. Davidson)
- Porsche #2 (N. Jani, R. Dumas, M. Lieb) se představuje až pátým časem (1:25,962 min), když se potýká s únikem oleje a kromě toho musí měnit převodovku pohonu přední nápravy a o dalších 0,135 s zpět je Porsche #1 (M. Webber, T. Bernard, B. Hartley)
- prvních 5 vozů dělila necelá 1 s rozdílu, ale zajímavé na tom je zvláště to, že polovina tohoto rozdílu (přesně 0,526 s) dělila 1. a 2. vůz a teprve ve zbylých 0,406 s se seřadily další z uvedených posádek
- mezi soukromými týmy LMP1 byl dle očekávání rychlejší červený prototyp stáje Rebellion Racing (1:30,917 min.), který porazil svého soupeře ByKolles (1:31,549 min.)
- v LMP2 se do vozu G-Drive # 26 vrátil Will Stevens a hned z toho byl nejrychlejší čas mezi slabšími prototypy s hodnotou 1:33,204 min.
- Brazilský rychlík Pipo Derani ve voze Extreme Speed Motorsport #31 byl druhým nejrychlejším mezi „dvojkaři“, zaostal o 0,271 s
- jediný otevřený prototyp v závodním poli je vůz Gibson 015S týmu Strakka Racing s piloty Jonny Kanem a Lewisem Williamsonem, kteří si dojeli pro pomyslné 3. místo, když zaostali o nicotných 0,011 s!!!
- pomyslné prvenství v LMGTE Pro patří Fordu GT #67, za jehož volantem se střídají Andy Priaulx a Harry Tincknell (1:39,216 min), o 0,329 s pomalejší byli Richard Lietz a Michael Christensen v Dempsey Proton Porsche #77, třetí dojeli Gianmaria Bruni a James Colado v AF Corse Ferrari #51 (+0,152 s)
- nejrychlejší Aston Martin #95 vodili po okruhu ve Fuji Nicki Thiim a Marco Sorensen, jejich snažení ale stačilo pouze na čas 1:40,176 min, což znamenalo šestou, tedy předposlední pozici mezi profesionálními gétéčky, pomalejší byli už jen jejich týmoví kolegové Darren Turner, Richie Stanaway s časem ještě o 0,414 s pomalejším
- amatéři nepředvedli na okruhu Fuji žádné překvapení, nejrychlejší čas prvních jízd patřil posádce E. Collard, F. Perrodo, R. Aguas s vozem AF Corse Ferrari #83
O pár hodin později ale již bylo všechno jinak. Druhý volný trénink byl ve znamení změn pomyslného pořadí, posuďte sami:
- nejrychlejší čas továrních LMP1 nezajel nikdo jiný, než zkušený veterán Mark Webber v Porsche #1 (1:24,074 min), druhé a třetí místo patří Audi (#8 a #7) a čtvrté je Porsche #2, teprve s mírným odstupem následují obě Toyoty (#5 a #6)
- Mark Weber ujel svým pronásledovatelům o téměř jednu sekundu (přesně 0,894 s)!!!
- oba vozy Audi od sebe dělilo 0,032 s
- mezi Porsche #1 (1. pořadí) a Porsche #2 (4. pořadí) byl rozdíl 1,004 s
- André Lotterer hned na začátku této tréninkové jízdy rozbíjí přední část svého Audi #7 a nad okruhem krátce vlají červené vlajky
- technické problémy postihly Toyotu #6, Kamui Kobayashi zastavuje těsně před koncem tréninku v zatáčce č. 14
- Filipe Albuquerque (RGR Sport by Morand #43) stanoví hodnotou 1:31,909 min. nejrychlejší čas kategorie LMP2, druhý nejrychlejší je vůz G-Drive #26 (+0,833 s) a těsně třetí je s rozdílem pouhých 5 tisícin!!! Manor #44 (M. Rao, R. Bradley, R. Merhi)
- Fordům se ve Fuji daří, druhou jízdu „vyhrává“ posádka #66, když Stefan Mücke zdolá trať za 1:38,743 min., za ním se seřadila obě Ferrari (#51 a #71)
- na rozdíl od Fordů se ve Fuji vůbec nedaří Astonům, oba vozy okruh sice zvládají objet v téměř identickém čase (rozdíl je jen jedna jediná tisícina sekundy!!!), ale znovu jim patří místa na chvostu pole LMGTE Pro
- naopak v amatérské skupině je Aston Martin s posádkou P. Dalla Lana, M. Lauda, P. Lamy a s časem 1:40,112 min. nejrychlejší
Na sobotní poslední volné tréninky se na okruh již sjely davy fanoušků, zdá se, že v Japonsku mají o vrcholový motorsport velký zájem. Velký zájem zdejších fanoušků o WEC jistě podporuje také tovární účast zn. Toyota v tomto vytrvalostním mistrovství světa.
- jakoby Toyota vyslyšela přání svých fanoušků a Kazuki Nakajima (Toyota #5) stanovuje nejrychlejší čas, když se stopky zastaví na hodnotě 1:24,078 min.
- první tři nejrychlejší vozy dělí pouhé 4 desetiny: Audi #8 = 1:24,500 min. Porsche #2 = 1:24,558 min.
- pod hranici 1:25 min. se vejde ještě druhý vůz Toyoty (1:24,895 min.)
- na čelo LMP2 se vrací Will Stevens ve voze G-Drive #26 s časem 1:31,474 min.
- posádka strýčka Colonela (ESM #30) ve složení A. Giovinazzi, S. Gelael, G. van der Garde předvedla svou rychlost, čas 1:32,004 min. je řadí na druhé místo v pomalejších prototypech před Gibson týmu Strakka Racing #42 (1:32,196 min.)
- Fordy GT dále vládnou profesionálům, Harry Tincknell (#67) je nejrychlejší s časem 1:38,092 min.
- mechanici Aston Martin měli mezi druhými a třetími jízdami plné ruce práce, ale zdá se, že se jejich úsilí vyplatilo - Nicki Thiim (#95) je s časem 1:38,500 min. druhý, před dalším Fordem #66, který zajel identický čas !!!
- Astony opravdu zrychlily, což dokazuje i nejlepší čas mezi amatérskými gétéčky - Paul Dalla Lana dokázal dráhu Fuji Speedway objet v čase 1:39,492 min.
Přípravy na závod vrcholí - uvidíme, jaké karty rozdá kvalifikace.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?