Jedním z klíčových aspektů úspěchu v závodě jsou bezpochyby pneumatiky. Tento faktor má na Fuji Speedway velkou váhu, protože okruh se nachází v oblasti, kde panuje dosti nestálé počasí.
Z jedné strany vulkán s vrcholem ve výšce téměř 3,8 km, ze druhé strany pár desítek km vzdálené pobřeží Pacifiku. To je kombinace, která má za následek poměrně nestálé počasí. Konkrétní předpověď pro nedělní 6 hodinový závod zní: polojasno, 15 - 17°C, mírný severozápadní vítr. Ale není nic mimořádného, pokud se zde náhle objeví mraky a z nich začnou vypadávat srážky. Ostatně v roce 2013 byl start závodu kvůli vydatným srážkám posunutý a vloni se startovalo za safety carem, protože trať v čase startu zkrápěl silný déšť.
„V Mexiku i v Texasu panovalo velké horko a my jsme týmům přivezli jen pneumatiky „Hot Weather Plus“. Zde v Japonsku bude určitě chladněji,“ říká Jérome Mondain, manažer pro vytrvalostní závody koncernu Michelin.
„Pro závod můžeme očekávat proměnlivé počasí, což znamená, že strategie jednotlivých týmů v oblasti nasazení různých typů pneumatik a jejich směsí, by mohla hrát velmi důležitou roli. Kromě deště může být dalším významným faktorem i množství slunečního svitu, protože to má vliv na výběr směsi. Pokud bude oblačno, teplota asfaltu nevystoupá nad 25°C, za jasných podmínek však může vystoupat i přes 30°C. To se již budeme pohybovat v oblastech, kde se překrývají vlastnosti směsí „Hot Weather Plus“, „Hot Weather“ a „Cold Weather“. Týmy a jezdci budou muset odhadnout vývoj a podle toho učinit správné rozhodnutí, ale samozřejmě budou mít po ruce naše techniky, aby jim v jejich rozvahách pomohli,“ vysvětluje Jérome Mondain.
Pro případ deště samozřejmě Michelin přivezl také mokré verze s označením „Wet“ nebo „Full Wet“, které jsou určené pro vydatný liják, který není v této oblasti nijak mimořádný. Obě tyto „mokré“ varianty mají stejnou konfiguraci vzorku běhounu, ale liší se použitou směsí.
Pro tovární prototypy LMP1 nabízí panáček Bibendum (jak se přezdívá maskotu francouzského pneumatikářského koncernu) ještě speciální pneumatiku s označením Michelin HYBRID. Ta byla vyvinuta speciálně pro tuto závodní kategorii a Michelin ji továrním týmům nabízí již od roku 2012. Jedná se o speciální pneumatiku, která je určená pro mokrou trať, ale která, na rozdíl od podobných produktů používaných v jiných závodních kategoriích, přesto nemá na běhounu žádné drážky pro odvod vody. Díky speciální běhounové směsi dokáže tato pneumatika zajistit maximální přilnavost i na mokré trati.
Pro kategorii LMP1 mají pneumatiky rozměr 31/71-18 a pro závod ve Fuji jsou k dispozici v těchto specifikacích:
pro suchou trať: „Hot Weather Plus“; „Hot Weather“; „Cold Weather“ - vše ve verzi SOFT
pro vlhkou trať a přechodné podmínky: Michelin HYBRID
pro mokrou trať a déšť: „Wet“ a Full Wet“
Podobnou nabídku, ale s výjimkou pneumatik Michelin HYBRID a samozřejmě s odlišným rozměrem, který je dán technickými předpisy FIA WEC, má Michelin připravenu i pro kategorii pomalejších prototypů LMP2.
V kategorii LMGTE mají týmy na výběr pneumatiky o rozměrech 30/68-18 (přední) a 31/71-18 (zadní) v těchto specifikacích:
pro suchou trať: „Hot Weather“; Cold Weather“ - obě ve verzi MEDIUM
pro mokrou trať: „Wet“ a Full Wet“
Dodejme, že každý vůz může v závodě spotřebovat maximálně 6 sad pneumatik. Michelin ve Fuji obsluhuje 17 týmů a pro jejich potřeby přivezl do Japonska celkem 1700 kusů pneumatik.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.