Jedním z klíčových aspektů úspěchu v závodě jsou bezpochyby pneumatiky. Tento faktor má na Fuji Speedway velkou váhu, protože okruh se nachází v oblasti, kde panuje dosti nestálé počasí.
Z jedné strany vulkán s vrcholem ve výšce téměř 3,8 km, ze druhé strany pár desítek km vzdálené pobřeží Pacifiku. To je kombinace, která má za následek poměrně nestálé počasí. Konkrétní předpověď pro nedělní 6 hodinový závod zní: polojasno, 15 - 17°C, mírný severozápadní vítr. Ale není nic mimořádného, pokud se zde náhle objeví mraky a z nich začnou vypadávat srážky. Ostatně v roce 2013 byl start závodu kvůli vydatným srážkám posunutý a vloni se startovalo za safety carem, protože trať v čase startu zkrápěl silný déšť.
„V Mexiku i v Texasu panovalo velké horko a my jsme týmům přivezli jen pneumatiky „Hot Weather Plus“. Zde v Japonsku bude určitě chladněji,“ říká Jérome Mondain, manažer pro vytrvalostní závody koncernu Michelin.
„Pro závod můžeme očekávat proměnlivé počasí, což znamená, že strategie jednotlivých týmů v oblasti nasazení různých typů pneumatik a jejich směsí, by mohla hrát velmi důležitou roli. Kromě deště může být dalším významným faktorem i množství slunečního svitu, protože to má vliv na výběr směsi. Pokud bude oblačno, teplota asfaltu nevystoupá nad 25°C, za jasných podmínek však může vystoupat i přes 30°C. To se již budeme pohybovat v oblastech, kde se překrývají vlastnosti směsí „Hot Weather Plus“, „Hot Weather“ a „Cold Weather“. Týmy a jezdci budou muset odhadnout vývoj a podle toho učinit správné rozhodnutí, ale samozřejmě budou mít po ruce naše techniky, aby jim v jejich rozvahách pomohli,“ vysvětluje Jérome Mondain.
Pro případ deště samozřejmě Michelin přivezl také mokré verze s označením „Wet“ nebo „Full Wet“, které jsou určené pro vydatný liják, který není v této oblasti nijak mimořádný. Obě tyto „mokré“ varianty mají stejnou konfiguraci vzorku běhounu, ale liší se použitou směsí.
Pro tovární prototypy LMP1 nabízí panáček Bibendum (jak se přezdívá maskotu francouzského pneumatikářského koncernu) ještě speciální pneumatiku s označením Michelin HYBRID. Ta byla vyvinuta speciálně pro tuto závodní kategorii a Michelin ji továrním týmům nabízí již od roku 2012. Jedná se o speciální pneumatiku, která je určená pro mokrou trať, ale která, na rozdíl od podobných produktů používaných v jiných závodních kategoriích, přesto nemá na běhounu žádné drážky pro odvod vody. Díky speciální běhounové směsi dokáže tato pneumatika zajistit maximální přilnavost i na mokré trati.
Pro kategorii LMP1 mají pneumatiky rozměr 31/71-18 a pro závod ve Fuji jsou k dispozici v těchto specifikacích:
pro suchou trať: „Hot Weather Plus“; „Hot Weather“; „Cold Weather“ - vše ve verzi SOFT
pro vlhkou trať a přechodné podmínky: Michelin HYBRID
pro mokrou trať a déšť: „Wet“ a Full Wet“
Podobnou nabídku, ale s výjimkou pneumatik Michelin HYBRID a samozřejmě s odlišným rozměrem, který je dán technickými předpisy FIA WEC, má Michelin připravenu i pro kategorii pomalejších prototypů LMP2.
V kategorii LMGTE mají týmy na výběr pneumatiky o rozměrech 30/68-18 (přední) a 31/71-18 (zadní) v těchto specifikacích:
pro suchou trať: „Hot Weather“; Cold Weather“ - obě ve verzi MEDIUM
pro mokrou trať: „Wet“ a Full Wet“
Dodejme, že každý vůz může v závodě spotřebovat maximálně 6 sad pneumatik. Michelin ve Fuji obsluhuje 17 týmů a pro jejich potřeby přivezl do Japonska celkem 1700 kusů pneumatik.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.