Černá magie ve Fuji v centru pozornosti

Tým Michelin je připravený na závod ve Fuji
Tým Michelin je připravený na závod ve Fuji, foto: Michelin / DPPI
iM1 14. října 2016 15:30
Sdílej:

Jedním z klíčových aspektů úspěchu v závodě jsou bezpochyby pneumatiky. Tento faktor má na Fuji Speedway velkou váhu, protože okruh se nachází v oblasti, kde panuje dosti nestálé počasí.

Z jedné strany vulkán s vrcholem ve výšce téměř 3,8 km, ze druhé strany pár desítek km vzdálené pobřeží Pacifiku. To je kombinace, která má za následek poměrně nestálé počasí. Konkrétní předpověď pro nedělní 6 hodinový závod zní: polojasno, 15 - 17°C, mírný severozápadní vítr. Ale není nic mimořádného, pokud se zde náhle objeví mraky a z nich začnou vypadávat srážky. Ostatně v roce 2013 byl start závodu kvůli vydatným srážkám posunutý a vloni se startovalo za safety carem, protože trať v čase startu zkrápěl silný déšť.

„V Mexiku i v Texasu panovalo velké horko a my jsme týmům přivezli jen pneumatiky „Hot Weather Plus“. Zde v Japonsku bude určitě chladněji,“ říká Jérome Mondain, manažer pro vytrvalostní závody koncernu Michelin.

„Pro závod můžeme očekávat proměnlivé počasí, což znamená, že strategie jednotlivých týmů v oblasti nasazení různých typů pneumatik a jejich směsí, by mohla hrát velmi důležitou roli. Kromě deště může být dalším významným faktorem i množství slunečního svitu, protože to má vliv na výběr směsi. Pokud bude oblačno, teplota asfaltu nevystoupá nad 25°C, za jasných podmínek však může vystoupat i přes 30°C. To se již budeme pohybovat v oblastech, kde se překrývají vlastnosti směsí „Hot Weather Plus“, „Hot Weather“ a „Cold Weather“. Týmy a jezdci budou muset odhadnout vývoj a podle toho učinit správné rozhodnutí, ale samozřejmě budou mít po ruce naše techniky, aby jim v jejich rozvahách pomohli,“ vysvětluje Jérome Mondain.

Pro případ deště samozřejmě Michelin přivezl také mokré verze s označením „Wet“ nebo „Full Wet“, které jsou určené pro vydatný liják, který není v této oblasti nijak mimořádný. Obě tyto „mokré“ varianty mají stejnou konfiguraci vzorku běhounu, ale liší se použitou směsí.

Pro tovární prototypy LMP1 nabízí panáček Bibendum (jak se přezdívá maskotu francouzského pneumatikářského koncernu) ještě speciální pneumatiku s označením Michelin HYBRID. Ta byla vyvinuta speciálně pro tuto závodní kategorii a Michelin ji továrním týmům nabízí již od roku 2012. Jedná se o speciální pneumatiku, která je určená pro mokrou trať, ale která, na rozdíl od podobných produktů používaných v jiných závodních kategoriích, přesto nemá na běhounu žádné drážky pro odvod vody. Díky speciální běhounové směsi dokáže tato pneumatika zajistit maximální přilnavost i na mokré trati.

Pro kategorii LMP1 mají pneumatiky rozměr 31/71-18 a pro závod ve Fuji jsou k dispozici v těchto specifikacích:

pro suchou trať: „Hot Weather Plus“; „Hot Weather“; „Cold Weather“ - vše ve verzi SOFT

pro vlhkou trať a přechodné podmínky: Michelin HYBRID

pro mokrou trať a déšť: „Wet“ a Full Wet“

Podobnou nabídku, ale s výjimkou pneumatik Michelin HYBRID a samozřejmě s odlišným rozměrem, který je dán technickými předpisy FIA WEC, má Michelin připravenu i pro kategorii pomalejších prototypů LMP2.

V kategorii LMGTE mají týmy na výběr pneumatiky o rozměrech 30/68-18 (přední) a 31/71-18 (zadní) v těchto specifikacích:

pro suchou trať: „Hot Weather“; Cold Weather“ - obě ve verzi MEDIUM

pro mokrou trať: „Wet“ a Full Wet“

Dodejme, že každý vůz může v závodě spotřebovat maximálně 6 sad pneumatik. Michelin ve Fuji obsluhuje 17 týmů a pro jejich potřeby přivezl do Japonska celkem 1700 kusů pneumatik.

Témata:
Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.