Jedním z klíčových aspektů úspěchu v závodě jsou bezpochyby pneumatiky. Tento faktor má na Fuji Speedway velkou váhu, protože okruh se nachází v oblasti, kde panuje dosti nestálé počasí.
Z jedné strany vulkán s vrcholem ve výšce téměř 3,8 km, ze druhé strany pár desítek km vzdálené pobřeží Pacifiku. To je kombinace, která má za následek poměrně nestálé počasí. Konkrétní předpověď pro nedělní 6 hodinový závod zní: polojasno, 15 - 17°C, mírný severozápadní vítr. Ale není nic mimořádného, pokud se zde náhle objeví mraky a z nich začnou vypadávat srážky. Ostatně v roce 2013 byl start závodu kvůli vydatným srážkám posunutý a vloni se startovalo za safety carem, protože trať v čase startu zkrápěl silný déšť.
„V Mexiku i v Texasu panovalo velké horko a my jsme týmům přivezli jen pneumatiky „Hot Weather Plus“. Zde v Japonsku bude určitě chladněji,“ říká Jérome Mondain, manažer pro vytrvalostní závody koncernu Michelin.
„Pro závod můžeme očekávat proměnlivé počasí, což znamená, že strategie jednotlivých týmů v oblasti nasazení různých typů pneumatik a jejich směsí, by mohla hrát velmi důležitou roli. Kromě deště může být dalším významným faktorem i množství slunečního svitu, protože to má vliv na výběr směsi. Pokud bude oblačno, teplota asfaltu nevystoupá nad 25°C, za jasných podmínek však může vystoupat i přes 30°C. To se již budeme pohybovat v oblastech, kde se překrývají vlastnosti směsí „Hot Weather Plus“, „Hot Weather“ a „Cold Weather“. Týmy a jezdci budou muset odhadnout vývoj a podle toho učinit správné rozhodnutí, ale samozřejmě budou mít po ruce naše techniky, aby jim v jejich rozvahách pomohli,“ vysvětluje Jérome Mondain.
Pro případ deště samozřejmě Michelin přivezl také mokré verze s označením „Wet“ nebo „Full Wet“, které jsou určené pro vydatný liják, který není v této oblasti nijak mimořádný. Obě tyto „mokré“ varianty mají stejnou konfiguraci vzorku běhounu, ale liší se použitou směsí.
Pro tovární prototypy LMP1 nabízí panáček Bibendum (jak se přezdívá maskotu francouzského pneumatikářského koncernu) ještě speciální pneumatiku s označením Michelin HYBRID. Ta byla vyvinuta speciálně pro tuto závodní kategorii a Michelin ji továrním týmům nabízí již od roku 2012. Jedná se o speciální pneumatiku, která je určená pro mokrou trať, ale která, na rozdíl od podobných produktů používaných v jiných závodních kategoriích, přesto nemá na běhounu žádné drážky pro odvod vody. Díky speciální běhounové směsi dokáže tato pneumatika zajistit maximální přilnavost i na mokré trati.
Pro kategorii LMP1 mají pneumatiky rozměr 31/71-18 a pro závod ve Fuji jsou k dispozici v těchto specifikacích:
pro suchou trať: „Hot Weather Plus“; „Hot Weather“; „Cold Weather“ - vše ve verzi SOFT
pro vlhkou trať a přechodné podmínky: Michelin HYBRID
pro mokrou trať a déšť: „Wet“ a Full Wet“
Podobnou nabídku, ale s výjimkou pneumatik Michelin HYBRID a samozřejmě s odlišným rozměrem, který je dán technickými předpisy FIA WEC, má Michelin připravenu i pro kategorii pomalejších prototypů LMP2.
V kategorii LMGTE mají týmy na výběr pneumatiky o rozměrech 30/68-18 (přední) a 31/71-18 (zadní) v těchto specifikacích:
pro suchou trať: „Hot Weather“; Cold Weather“ - obě ve verzi MEDIUM
pro mokrou trať: „Wet“ a Full Wet“
Dodejme, že každý vůz může v závodě spotřebovat maximálně 6 sad pneumatik. Michelin ve Fuji obsluhuje 17 týmů a pro jejich potřeby přivezl do Japonska celkem 1700 kusů pneumatik.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?