Od znovuzrození WEC v roce 2012 dominuje kategorii soukromých týmů LMP1 anglo-švýcarská stáj Rebellion Racing. Rebelové vyhráli co se dalo a nyní se poohlíží po nových výzvách.
Stáj Rebellion Racing je stálicí mezi soukromými týmy kategorie LMP1. Její prototypy dominovali všem ročníkům WEC od roku 2012, kdy se šampionát poprvé představil ve své současné podobě. Konkurence mezi soukromými týmy ale rok od roku slábla a v letošním ročníku se na startu seriálu objevily pouze 2 stáje, kromě Rebellionu ještě ByKolles, jehož účast v závodech však byla omezena pouze na jediný vůz. Tato situace vedla management rebelů k rozhodnutí o omezení účasti ve zbytku sezóny. Jak jsme vás již informovali dříve, počínaje závodem v Mexiku stáj Rebellion nasazuje do zbylých závodů letošní série pouze jediný prototyp. Ušetřené prostředky tým přesměroval na intenzivnější přípravu pro nadcházející ročník WEC. V uplynulých dnech přehodnotil týmový management své působení ve vytrvalostním mistrovství a dospěl k rozhodnutí opustit poněkud skomírající kategorii soukromých týmů LMP1 a pro sezónu 2017 se soustředit na kategorii pomalejších prototypů LMP2.
Šéf týmu Bart Hayden poskytl serveru Autosport.com rozhovor, ve kterém se vyjádřil k této změně: „Toto rozhodnutí je staré pouze několik dnů a své nové plány nyní ještě upřesňujeme. S největší pravděpodobností budeme nadále součástí WEC, ale musíme samozřejmě vycházet z toho, kdy budeme disponovat novým vozem a z dalších věcí s tím spojených. Nadále pokračujeme s Orecou (jeden ze čtyř licencovaných konstruktérů prototypů LMP2 podle nových technických pravidel pro sezónu 2017). Naše avizovaná změna tak stále není stoprocentní, ale pravděpodobnost je velmi vysoká.“ Rozhodujícími důvody pro tuto změnu byly podle Haydena rychlost, s jakou je Oreca schopna dodat nový vůz LMP2 a také větší konkurence. „Vozy LMP2 pro rok 2017 budou výrazně rychlejší, než tomu bylo doposud a také konkurence je v této kategorii daleko větší, než v divizi LMP1, kde naopak rozšíření startovního roštu nic nenasvědčuje.“
Dalším faktorem, který přispěl k této změně, je fakt, že v kategorii LMP2 se Rebellion může postavit na start některých velkých vytrvalostních závodů mimo seriál WEC, např. v ALMS a bojovat tak o vítězství i v závodech v Severní Americe. „To je velmi atraktivní aspekt, který umožňuje přechod do LMP2 a pokud bychom tento krok neudělali nyní, jistě bychom se pro něj někdy v budoucnu rozhodli,“ uvedl Bart Hayden. Ostatně Rebellion má zkušenosti s účastí v ALMS, v roce 2012 tým získal prvenství ve slavném Petit Le Mans na okruhu Road Atlanta s vozem Lola B12/60 a tento úspěch zopakoval také o rok později.
Hayden však také uvedl, že jsou připraveni toto své rozhodnutí zvrátit, pokud by se na startu příštího ročníku WEC objevilo více soukromých týmů v kategorii LMP1. V tuto chvíli tedy zůstává jediným soukromým týmem, který bude závodit v kategorii LMP1, tým ByKolles. A to navzdory tomu, že technická pravidla pro nadcházející sezónu, která byla uveřejněna v červnu tohoto roku, nově definovala technické podmínky, které mají vést k výraznému snížení rozdílu mezi hybridními a klasickými pohonnými jednotkami v nejrychlejší kategorii prototypů. Tím má dojít k výraznému posílení konkurenceschopnosti v této kategorii, což má ještě více posílit atraktivitu závodů. Rebellové si nechávají pootevřená zadní vrátka... ostatně jedno prověřené přísloví praví: „Nikdy neříkej nikdy!“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.