Od znovuzrození WEC v roce 2012 dominuje kategorii soukromých týmů LMP1 anglo-švýcarská stáj Rebellion Racing. Rebelové vyhráli co se dalo a nyní se poohlíží po nových výzvách.
Stáj Rebellion Racing je stálicí mezi soukromými týmy kategorie LMP1. Její prototypy dominovali všem ročníkům WEC od roku 2012, kdy se šampionát poprvé představil ve své současné podobě. Konkurence mezi soukromými týmy ale rok od roku slábla a v letošním ročníku se na startu seriálu objevily pouze 2 stáje, kromě Rebellionu ještě ByKolles, jehož účast v závodech však byla omezena pouze na jediný vůz. Tato situace vedla management rebelů k rozhodnutí o omezení účasti ve zbytku sezóny. Jak jsme vás již informovali dříve, počínaje závodem v Mexiku stáj Rebellion nasazuje do zbylých závodů letošní série pouze jediný prototyp. Ušetřené prostředky tým přesměroval na intenzivnější přípravu pro nadcházející ročník WEC. V uplynulých dnech přehodnotil týmový management své působení ve vytrvalostním mistrovství a dospěl k rozhodnutí opustit poněkud skomírající kategorii soukromých týmů LMP1 a pro sezónu 2017 se soustředit na kategorii pomalejších prototypů LMP2.
Šéf týmu Bart Hayden poskytl serveru Autosport.com rozhovor, ve kterém se vyjádřil k této změně: „Toto rozhodnutí je staré pouze několik dnů a své nové plány nyní ještě upřesňujeme. S největší pravděpodobností budeme nadále součástí WEC, ale musíme samozřejmě vycházet z toho, kdy budeme disponovat novým vozem a z dalších věcí s tím spojených. Nadále pokračujeme s Orecou (jeden ze čtyř licencovaných konstruktérů prototypů LMP2 podle nových technických pravidel pro sezónu 2017). Naše avizovaná změna tak stále není stoprocentní, ale pravděpodobnost je velmi vysoká.“ Rozhodujícími důvody pro tuto změnu byly podle Haydena rychlost, s jakou je Oreca schopna dodat nový vůz LMP2 a také větší konkurence. „Vozy LMP2 pro rok 2017 budou výrazně rychlejší, než tomu bylo doposud a také konkurence je v této kategorii daleko větší, než v divizi LMP1, kde naopak rozšíření startovního roštu nic nenasvědčuje.“
Dalším faktorem, který přispěl k této změně, je fakt, že v kategorii LMP2 se Rebellion může postavit na start některých velkých vytrvalostních závodů mimo seriál WEC, např. v ALMS a bojovat tak o vítězství i v závodech v Severní Americe. „To je velmi atraktivní aspekt, který umožňuje přechod do LMP2 a pokud bychom tento krok neudělali nyní, jistě bychom se pro něj někdy v budoucnu rozhodli,“ uvedl Bart Hayden. Ostatně Rebellion má zkušenosti s účastí v ALMS, v roce 2012 tým získal prvenství ve slavném Petit Le Mans na okruhu Road Atlanta s vozem Lola B12/60 a tento úspěch zopakoval také o rok později.
Hayden však také uvedl, že jsou připraveni toto své rozhodnutí zvrátit, pokud by se na startu příštího ročníku WEC objevilo více soukromých týmů v kategorii LMP1. V tuto chvíli tedy zůstává jediným soukromým týmem, který bude závodit v kategorii LMP1, tým ByKolles. A to navzdory tomu, že technická pravidla pro nadcházející sezónu, která byla uveřejněna v červnu tohoto roku, nově definovala technické podmínky, které mají vést k výraznému snížení rozdílu mezi hybridními a klasickými pohonnými jednotkami v nejrychlejší kategorii prototypů. Tím má dojít k výraznému posílení konkurenceschopnosti v této kategorii, což má ještě více posílit atraktivitu závodů. Rebellové si nechávají pootevřená zadní vrátka... ostatně jedno prověřené přísloví praví: „Nikdy neříkej nikdy!“
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?