O tomto víkendu se na okruhu Road Atlanta v Georgii pojede Petit Le Mans - tradiční vyvrcholení letošní sezóny vytrvalostních závodů IMSA. Vítěz letošních dvou závodů (Daytona a Sebring) této americké vytrvalostní série Luís Felipe „Pipo“ Derani chce uspět i potřetí a získat „Triple Crown“. Pipo věří, že by si tím mohl otevřít dveře do závodní kategorie LMP1.
Rychle a skromně
Luís Felipe "Pipo" Derani vstoupil do světa závodních prototypů LMP2 v roce 2014 a podařilo se mu na sebe upozornit na okruhu Paul Richard, když vedl závod ve voze neznámého týmu Murphy Oreca. Prosadil se až v týmu G-Drive Racing disponujícího technickou podporou továrny Onroak, která pod značkou Ligier staví závodní prototypy kategorií LMP2 a LMP3. Derani se stal jedním z vývojových pilotů tohoto francouzského výrobce. V letošním roce Derani přestoupil do týmu Tequila Patrón ESM a hned zkraje sezóny se mu podařil double. Vítězstvím v závodech v Daytoně a v Sebringu na sebe 22 letý rodák ze Sao Paula strhl velkou pozornost, protože se stal prvním jezdcem v historii, který zvítězil v obou těchto závodech hned na první pokus. „Byl to zvláštní start do letošní sezóny,“ říká Derani. „Samozřejmě jsem měl štěstí, že se mi to podařilo, ale víte, jel jsem tam (do Daytony a pak na Sebring) s určitou obavou, ale cítil jsem se tam velmi přirozeně. Sice to nebylo až tak jednoduché, ale podařilo se mi plně se soustředit a před sezónou jsem se dobře připravoval. Bylo to podobné, jako v Le Mans 2015. Také tam jsem se jel hlavně učit a snažit se vlastně pochopit ten velký závod, zažít veškerou tu atmosféru s tím spojenou a nakonec se nám podařilo dojet třetí. V závodění je hodně důležitá psychika a technická průprava. To jsou oblasti, na které se snažím hodně zaměřit, abych se ve své profesi mohl posunout dále.“
Studium závodnické etiky
Co Derani se svou typickou skromností neprozradí je, že úvodní závod sezóny vyhrál hlavně svým přičiněním, když se umně proplétal mezi ostatními vozy a postupně je předjížděl jeden za druhým. „Byl jsem v centru pozornosti, což mi samozřejmě lichotilo, ale nejdůležitější byl tým. Bylo to naše společné týmové vítězství, společně jsme závodili a společně jsme také vyhráli,“ říká Derani. „Vytrvalostní závody jsou tím charakteristické. V posledních dvou letech jsem to pochopil a maximálně se na to soustředím. Jen tak lze optimalizovat všechny oblasti, ze kterých se závodění skládá.“
Čekání na tovární příležitost
Cílem kteréhokoli mladého talentovaného jezdce je místo v některém z továrních týmů a Pipo Derani se o to snaží také. „Jsem odhodlaný získat šanci u některého z továrních týmů ve vytrvalostních závodech,“ říká Derani. „Cítím se být stoprocentně připravený učinit takový krok, pokud se mi naskytne příležitost. Pokud by to nevyšlo v LMP1, protože v této kategorii je závodních sedašek hodně málo, tak bych rád pokračoval ve WEC v kategorii LMGTE Pro.“
Co bude dál
Tým Tequila Patron ESM změnil v průběhu sezóny dodavatele pneumatik a od Michelinu přešel na značku Dunlop. Tato změna se udála takříkajíc za pochodu a mírně zastínila Deraniho výkony. Přesto se brazilský pilot dokázal prosadit a na Nürburgringu si po jednom ze svých nejlepších výkonů dojel pro třetí místo. O měsíc později, v Mexiku, se Derani velkou měrou podílel na čtvrtém pódiovém umístění své posádky v tomto roce. Ke své bezprostřední budoucnosti se ale Derani nechce vůbec vyjadřovat. Nechce nijak komentovat zvěsti o tom, ž v roce 2017 bude kromě WEC závodit také v severoamerické vytrvalostní sérii. „S jistotou to nyní nemohu potvrdit. Nemohu ještě prozradit nic konkrétního, protože ještě nejsou uzavřena všechna jednání. Usilovně na tom nyní pracujeme.“ Derani byl v posledních dvou sezónách nedílnou součástí WEC a sám jezdec je přesvědčený o tom, že WEC je vrcholem vytrvalostního závodění a nabízí jezdcům možnost jedinečných rychlostních závodů. „WEC je skvělá soutěž, jedná se o vysoce profesionální a výborně organizovaný šampoinát, ve kterém není vůbec žádný prostor pro chyby. Já jsem sem přišel z F3 a musel jsem se okamžitě přizpůsobit tomuto specifickému prostředí. Jinak bych zde nemohl uspět,“ říká Derani. „Myslím si, že vize ACO (promotér WEC) a další vývoj WEC souvisí i s programem výchovy mladých nadějných jezdců. Test LMP1, který se odehrává vždy na konci sezóny, je velkou motivací.“ Pipo Derani jistě v tomto testu není bez šance. Vždyť v letošní sezóně patřil k nejrychlejším jezdcům v LMP2 a jistě padl do oka mnohým týmovým manažerům jako budoucí jezdec LMP1. Mimochodem Derani si přece vydobyl dobré jméno jako vývojový jezdec a nedávno byl Onroakem angažován pro první ověřovací jízdy s novým protypem Ligier LMP2. „První testy dopadly na výbornou, auto má dobrý potenciál,“ komentuje tyto testovací jízdy Derani. „Jsem hrdý na to, že jsem se jich mohl účastnit, protože Onroak věnoval hodně úsilí a tvrdé práce tomu, aby byl znovu nejlepším konstruktérem ve třídě LMP2 poté, co Gibson představil svou novou techniku.“
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).