O tomto víkendu se na okruhu Road Atlanta v Georgii pojede Petit Le Mans - tradiční vyvrcholení letošní sezóny vytrvalostních závodů IMSA. Vítěz letošních dvou závodů (Daytona a Sebring) této americké vytrvalostní série Luís Felipe „Pipo“ Derani chce uspět i potřetí a získat „Triple Crown“. Pipo věří, že by si tím mohl otevřít dveře do závodní kategorie LMP1.
Rychle a skromně
Luís Felipe "Pipo" Derani vstoupil do světa závodních prototypů LMP2 v roce 2014 a podařilo se mu na sebe upozornit na okruhu Paul Richard, když vedl závod ve voze neznámého týmu Murphy Oreca. Prosadil se až v týmu G-Drive Racing disponujícího technickou podporou továrny Onroak, která pod značkou Ligier staví závodní prototypy kategorií LMP2 a LMP3. Derani se stal jedním z vývojových pilotů tohoto francouzského výrobce. V letošním roce Derani přestoupil do týmu Tequila Patrón ESM a hned zkraje sezóny se mu podařil double. Vítězstvím v závodech v Daytoně a v Sebringu na sebe 22 letý rodák ze Sao Paula strhl velkou pozornost, protože se stal prvním jezdcem v historii, který zvítězil v obou těchto závodech hned na první pokus. „Byl to zvláštní start do letošní sezóny,“ říká Derani. „Samozřejmě jsem měl štěstí, že se mi to podařilo, ale víte, jel jsem tam (do Daytony a pak na Sebring) s určitou obavou, ale cítil jsem se tam velmi přirozeně. Sice to nebylo až tak jednoduché, ale podařilo se mi plně se soustředit a před sezónou jsem se dobře připravoval. Bylo to podobné, jako v Le Mans 2015. Také tam jsem se jel hlavně učit a snažit se vlastně pochopit ten velký závod, zažít veškerou tu atmosféru s tím spojenou a nakonec se nám podařilo dojet třetí. V závodění je hodně důležitá psychika a technická průprava. To jsou oblasti, na které se snažím hodně zaměřit, abych se ve své profesi mohl posunout dále.“
Studium závodnické etiky
Co Derani se svou typickou skromností neprozradí je, že úvodní závod sezóny vyhrál hlavně svým přičiněním, když se umně proplétal mezi ostatními vozy a postupně je předjížděl jeden za druhým. „Byl jsem v centru pozornosti, což mi samozřejmě lichotilo, ale nejdůležitější byl tým. Bylo to naše společné týmové vítězství, společně jsme závodili a společně jsme také vyhráli,“ říká Derani. „Vytrvalostní závody jsou tím charakteristické. V posledních dvou letech jsem to pochopil a maximálně se na to soustředím. Jen tak lze optimalizovat všechny oblasti, ze kterých se závodění skládá.“
Čekání na tovární příležitost
Cílem kteréhokoli mladého talentovaného jezdce je místo v některém z továrních týmů a Pipo Derani se o to snaží také. „Jsem odhodlaný získat šanci u některého z továrních týmů ve vytrvalostních závodech,“ říká Derani. „Cítím se být stoprocentně připravený učinit takový krok, pokud se mi naskytne příležitost. Pokud by to nevyšlo v LMP1, protože v této kategorii je závodních sedašek hodně málo, tak bych rád pokračoval ve WEC v kategorii LMGTE Pro.“
Co bude dál
Tým Tequila Patron ESM změnil v průběhu sezóny dodavatele pneumatik a od Michelinu přešel na značku Dunlop. Tato změna se udála takříkajíc za pochodu a mírně zastínila Deraniho výkony. Přesto se brazilský pilot dokázal prosadit a na Nürburgringu si po jednom ze svých nejlepších výkonů dojel pro třetí místo. O měsíc později, v Mexiku, se Derani velkou měrou podílel na čtvrtém pódiovém umístění své posádky v tomto roce. Ke své bezprostřední budoucnosti se ale Derani nechce vůbec vyjadřovat. Nechce nijak komentovat zvěsti o tom, ž v roce 2017 bude kromě WEC závodit také v severoamerické vytrvalostní sérii. „S jistotou to nyní nemohu potvrdit. Nemohu ještě prozradit nic konkrétního, protože ještě nejsou uzavřena všechna jednání. Usilovně na tom nyní pracujeme.“ Derani byl v posledních dvou sezónách nedílnou součástí WEC a sám jezdec je přesvědčený o tom, že WEC je vrcholem vytrvalostního závodění a nabízí jezdcům možnost jedinečných rychlostních závodů. „WEC je skvělá soutěž, jedná se o vysoce profesionální a výborně organizovaný šampoinát, ve kterém není vůbec žádný prostor pro chyby. Já jsem sem přišel z F3 a musel jsem se okamžitě přizpůsobit tomuto specifickému prostředí. Jinak bych zde nemohl uspět,“ říká Derani. „Myslím si, že vize ACO (promotér WEC) a další vývoj WEC souvisí i s programem výchovy mladých nadějných jezdců. Test LMP1, který se odehrává vždy na konci sezóny, je velkou motivací.“ Pipo Derani jistě v tomto testu není bez šance. Vždyť v letošní sezóně patřil k nejrychlejším jezdcům v LMP2 a jistě padl do oka mnohým týmovým manažerům jako budoucí jezdec LMP1. Mimochodem Derani si přece vydobyl dobré jméno jako vývojový jezdec a nedávno byl Onroakem angažován pro první ověřovací jízdy s novým protypem Ligier LMP2. „První testy dopadly na výbornou, auto má dobrý potenciál,“ komentuje tyto testovací jízdy Derani. „Jsem hrdý na to, že jsem se jich mohl účastnit, protože Onroak věnoval hodně úsilí a tvrdé práce tomu, aby byl znovu nejlepším konstruktérem ve třídě LMP2 poté, co Gibson představil svou novou techniku.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.