O tomto víkendu se na okruhu Road Atlanta v Georgii pojede Petit Le Mans - tradiční vyvrcholení letošní sezóny vytrvalostních závodů IMSA. Vítěz letošních dvou závodů (Daytona a Sebring) této americké vytrvalostní série Luís Felipe „Pipo“ Derani chce uspět i potřetí a získat „Triple Crown“. Pipo věří, že by si tím mohl otevřít dveře do závodní kategorie LMP1.
Rychle a skromně
Luís Felipe "Pipo" Derani vstoupil do světa závodních prototypů LMP2 v roce 2014 a podařilo se mu na sebe upozornit na okruhu Paul Richard, když vedl závod ve voze neznámého týmu Murphy Oreca. Prosadil se až v týmu G-Drive Racing disponujícího technickou podporou továrny Onroak, která pod značkou Ligier staví závodní prototypy kategorií LMP2 a LMP3. Derani se stal jedním z vývojových pilotů tohoto francouzského výrobce. V letošním roce Derani přestoupil do týmu Tequila Patrón ESM a hned zkraje sezóny se mu podařil double. Vítězstvím v závodech v Daytoně a v Sebringu na sebe 22 letý rodák ze Sao Paula strhl velkou pozornost, protože se stal prvním jezdcem v historii, který zvítězil v obou těchto závodech hned na první pokus. „Byl to zvláštní start do letošní sezóny,“ říká Derani. „Samozřejmě jsem měl štěstí, že se mi to podařilo, ale víte, jel jsem tam (do Daytony a pak na Sebring) s určitou obavou, ale cítil jsem se tam velmi přirozeně. Sice to nebylo až tak jednoduché, ale podařilo se mi plně se soustředit a před sezónou jsem se dobře připravoval. Bylo to podobné, jako v Le Mans 2015. Také tam jsem se jel hlavně učit a snažit se vlastně pochopit ten velký závod, zažít veškerou tu atmosféru s tím spojenou a nakonec se nám podařilo dojet třetí. V závodění je hodně důležitá psychika a technická průprava. To jsou oblasti, na které se snažím hodně zaměřit, abych se ve své profesi mohl posunout dále.“
Studium závodnické etiky
Co Derani se svou typickou skromností neprozradí je, že úvodní závod sezóny vyhrál hlavně svým přičiněním, když se umně proplétal mezi ostatními vozy a postupně je předjížděl jeden za druhým. „Byl jsem v centru pozornosti, což mi samozřejmě lichotilo, ale nejdůležitější byl tým. Bylo to naše společné týmové vítězství, společně jsme závodili a společně jsme také vyhráli,“ říká Derani. „Vytrvalostní závody jsou tím charakteristické. V posledních dvou letech jsem to pochopil a maximálně se na to soustředím. Jen tak lze optimalizovat všechny oblasti, ze kterých se závodění skládá.“
Čekání na tovární příležitost
Cílem kteréhokoli mladého talentovaného jezdce je místo v některém z továrních týmů a Pipo Derani se o to snaží také. „Jsem odhodlaný získat šanci u některého z továrních týmů ve vytrvalostních závodech,“ říká Derani. „Cítím se být stoprocentně připravený učinit takový krok, pokud se mi naskytne příležitost. Pokud by to nevyšlo v LMP1, protože v této kategorii je závodních sedašek hodně málo, tak bych rád pokračoval ve WEC v kategorii LMGTE Pro.“
Co bude dál
Tým Tequila Patron ESM změnil v průběhu sezóny dodavatele pneumatik a od Michelinu přešel na značku Dunlop. Tato změna se udála takříkajíc za pochodu a mírně zastínila Deraniho výkony. Přesto se brazilský pilot dokázal prosadit a na Nürburgringu si po jednom ze svých nejlepších výkonů dojel pro třetí místo. O měsíc později, v Mexiku, se Derani velkou měrou podílel na čtvrtém pódiovém umístění své posádky v tomto roce. Ke své bezprostřední budoucnosti se ale Derani nechce vůbec vyjadřovat. Nechce nijak komentovat zvěsti o tom, ž v roce 2017 bude kromě WEC závodit také v severoamerické vytrvalostní sérii. „S jistotou to nyní nemohu potvrdit. Nemohu ještě prozradit nic konkrétního, protože ještě nejsou uzavřena všechna jednání. Usilovně na tom nyní pracujeme.“ Derani byl v posledních dvou sezónách nedílnou součástí WEC a sám jezdec je přesvědčený o tom, že WEC je vrcholem vytrvalostního závodění a nabízí jezdcům možnost jedinečných rychlostních závodů. „WEC je skvělá soutěž, jedná se o vysoce profesionální a výborně organizovaný šampoinát, ve kterém není vůbec žádný prostor pro chyby. Já jsem sem přišel z F3 a musel jsem se okamžitě přizpůsobit tomuto specifickému prostředí. Jinak bych zde nemohl uspět,“ říká Derani. „Myslím si, že vize ACO (promotér WEC) a další vývoj WEC souvisí i s programem výchovy mladých nadějných jezdců. Test LMP1, který se odehrává vždy na konci sezóny, je velkou motivací.“ Pipo Derani jistě v tomto testu není bez šance. Vždyť v letošní sezóně patřil k nejrychlejším jezdcům v LMP2 a jistě padl do oka mnohým týmovým manažerům jako budoucí jezdec LMP1. Mimochodem Derani si přece vydobyl dobré jméno jako vývojový jezdec a nedávno byl Onroakem angažován pro první ověřovací jízdy s novým protypem Ligier LMP2. „První testy dopadly na výbornou, auto má dobrý potenciál,“ komentuje tyto testovací jízdy Derani. „Jsem hrdý na to, že jsem se jich mohl účastnit, protože Onroak věnoval hodně úsilí a tvrdé práce tomu, aby byl znovu nejlepším konstruktérem ve třídě LMP2 poté, co Gibson představil svou novou techniku.“
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.