O tomto víkendu se na okruhu Road Atlanta v Georgii pojede Petit Le Mans - tradiční vyvrcholení letošní sezóny vytrvalostních závodů IMSA. Vítěz letošních dvou závodů (Daytona a Sebring) této americké vytrvalostní série Luís Felipe „Pipo“ Derani chce uspět i potřetí a získat „Triple Crown“. Pipo věří, že by si tím mohl otevřít dveře do závodní kategorie LMP1.
Rychle a skromně
Luís Felipe "Pipo" Derani vstoupil do světa závodních prototypů LMP2 v roce 2014 a podařilo se mu na sebe upozornit na okruhu Paul Richard, když vedl závod ve voze neznámého týmu Murphy Oreca. Prosadil se až v týmu G-Drive Racing disponujícího technickou podporou továrny Onroak, která pod značkou Ligier staví závodní prototypy kategorií LMP2 a LMP3. Derani se stal jedním z vývojových pilotů tohoto francouzského výrobce. V letošním roce Derani přestoupil do týmu Tequila Patrón ESM a hned zkraje sezóny se mu podařil double. Vítězstvím v závodech v Daytoně a v Sebringu na sebe 22 letý rodák ze Sao Paula strhl velkou pozornost, protože se stal prvním jezdcem v historii, který zvítězil v obou těchto závodech hned na první pokus. „Byl to zvláštní start do letošní sezóny,“ říká Derani. „Samozřejmě jsem měl štěstí, že se mi to podařilo, ale víte, jel jsem tam (do Daytony a pak na Sebring) s určitou obavou, ale cítil jsem se tam velmi přirozeně. Sice to nebylo až tak jednoduché, ale podařilo se mi plně se soustředit a před sezónou jsem se dobře připravoval. Bylo to podobné, jako v Le Mans 2015. Také tam jsem se jel hlavně učit a snažit se vlastně pochopit ten velký závod, zažít veškerou tu atmosféru s tím spojenou a nakonec se nám podařilo dojet třetí. V závodění je hodně důležitá psychika a technická průprava. To jsou oblasti, na které se snažím hodně zaměřit, abych se ve své profesi mohl posunout dále.“
Studium závodnické etiky
Co Derani se svou typickou skromností neprozradí je, že úvodní závod sezóny vyhrál hlavně svým přičiněním, když se umně proplétal mezi ostatními vozy a postupně je předjížděl jeden za druhým. „Byl jsem v centru pozornosti, což mi samozřejmě lichotilo, ale nejdůležitější byl tým. Bylo to naše společné týmové vítězství, společně jsme závodili a společně jsme také vyhráli,“ říká Derani. „Vytrvalostní závody jsou tím charakteristické. V posledních dvou letech jsem to pochopil a maximálně se na to soustředím. Jen tak lze optimalizovat všechny oblasti, ze kterých se závodění skládá.“
Čekání na tovární příležitost
Cílem kteréhokoli mladého talentovaného jezdce je místo v některém z továrních týmů a Pipo Derani se o to snaží také. „Jsem odhodlaný získat šanci u některého z továrních týmů ve vytrvalostních závodech,“ říká Derani. „Cítím se být stoprocentně připravený učinit takový krok, pokud se mi naskytne příležitost. Pokud by to nevyšlo v LMP1, protože v této kategorii je závodních sedašek hodně málo, tak bych rád pokračoval ve WEC v kategorii LMGTE Pro.“
Co bude dál
Tým Tequila Patron ESM změnil v průběhu sezóny dodavatele pneumatik a od Michelinu přešel na značku Dunlop. Tato změna se udála takříkajíc za pochodu a mírně zastínila Deraniho výkony. Přesto se brazilský pilot dokázal prosadit a na Nürburgringu si po jednom ze svých nejlepších výkonů dojel pro třetí místo. O měsíc později, v Mexiku, se Derani velkou měrou podílel na čtvrtém pódiovém umístění své posádky v tomto roce. Ke své bezprostřední budoucnosti se ale Derani nechce vůbec vyjadřovat. Nechce nijak komentovat zvěsti o tom, ž v roce 2017 bude kromě WEC závodit také v severoamerické vytrvalostní sérii. „S jistotou to nyní nemohu potvrdit. Nemohu ještě prozradit nic konkrétního, protože ještě nejsou uzavřena všechna jednání. Usilovně na tom nyní pracujeme.“ Derani byl v posledních dvou sezónách nedílnou součástí WEC a sám jezdec je přesvědčený o tom, že WEC je vrcholem vytrvalostního závodění a nabízí jezdcům možnost jedinečných rychlostních závodů. „WEC je skvělá soutěž, jedná se o vysoce profesionální a výborně organizovaný šampoinát, ve kterém není vůbec žádný prostor pro chyby. Já jsem sem přišel z F3 a musel jsem se okamžitě přizpůsobit tomuto specifickému prostředí. Jinak bych zde nemohl uspět,“ říká Derani. „Myslím si, že vize ACO (promotér WEC) a další vývoj WEC souvisí i s programem výchovy mladých nadějných jezdců. Test LMP1, který se odehrává vždy na konci sezóny, je velkou motivací.“ Pipo Derani jistě v tomto testu není bez šance. Vždyť v letošní sezóně patřil k nejrychlejším jezdcům v LMP2 a jistě padl do oka mnohým týmovým manažerům jako budoucí jezdec LMP1. Mimochodem Derani si přece vydobyl dobré jméno jako vývojový jezdec a nedávno byl Onroakem angažován pro první ověřovací jízdy s novým protypem Ligier LMP2. „První testy dopadly na výbornou, auto má dobrý potenciál,“ komentuje tyto testovací jízdy Derani. „Jsem hrdý na to, že jsem se jich mohl účastnit, protože Onroak věnoval hodně úsilí a tvrdé práce tomu, aby byl znovu nejlepším konstruktérem ve třídě LMP2 poté, co Gibson představil svou novou techniku.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?