V nejbližších dnech bude komisí FIA Endurance předložen Světové radě motoristického sportu k definitivnímu potvrzení kalendář závodů World Endurance Championship pro sezónu 2017.
V letošním roce se seriál skládá z devíti mistrovských závodů, které jsou rozdělené mezi Evropu, Americký kontinent a Asijské destinace (včetně středovýchodního Bahrajnu). Do návrhu pro příští rok je nově zařazen oficiální předsezónní test - prolog, který bude hostit italská Monza. Tato vysokorychlostní trať byla do kalendáře zařazena na přání některých týmů jako oficiální test hlavně v rámci příprav na proslulý legendární závod 24 hodin Le Mans.
S výjimkou tradiční vytrvalostní „čtyřiadvacítky" na legendárním okruhu la Sarthe jsou všechny zbývající závody vypsány na 6 hodin. Sezóna 2017 započne v tradičních evropských závodních destinacích (Silverstone, SPA-Francorchamps, Le Mans, Nürburgring), pak se přesune do Mexika a Austinu a poslední část bude hostit Japonsko, Čína a Bahrajn.
„Jsme velmi potěšeni, že se nám v průběhu uplynulých 5 let podařilo zajistit stabilitu WEC a náš nový kalendář pro rok 2017 nám umožňuje i nadále stavět na tradici vytrvalostního celosvětového šampionátu,“ řekl Pierre Fillon, předseda ACO. „Meziroční nárůst fanoušků je příslibem toho, že se diváci znovu na okruhy vrátí sledovat závod, který se pojede ve stejném termínu i příští rok a také to lidi povzbuzuje, když si sledování závodu mohou naplánovat s dostatečným předstihem...a třeba vzít s sebou i své přátele a společně si užít vše, co WEC nabízí. Atmosféru v Le Mans netřeba komentovat, ale víme, že např. v Mexiku se zájem diváků bude dále zvyšovat. Těšíme se na sezónu 2017, která začíná naší první návštěvou Itálie.“
„Jsme si jistí, že zahájení sezóny v Monze potěší nejen týmy, ale hlavně fanoušky a média,“ uvedl Gérard Néveu, generální ředitel WEC. „Doufáme, že náš nový kalendář splňuje nejen očekávání všech našich partnerů a zúčastněných týmů, ale také to, že nabízí tradiční i nová teritoria. WEC i nadále nabízí fanouškům technologicky vyspělé, konkurenční a otevřené mistrovství a stejně tak nabízí zúčastněným výrobcům Aston Martin, Audi, Ferrari, Ford, Porsche a Toyota ideální výkladní skříň pro prezentaci své produkce nejen pro závodění, ale i běžnou jízdu.“
Předsezónní test v Monze nabízí mimo oficiální komuniké i možnou hypotézu, že se promotéři šampionátu snaží zjistit, jakou sledovanost by mohl mít vytrvalostní podnik pořádaný na slavné italské závodní dráze. Z rostoucí sledovanosti vyrovaného šampionátu u diváků a zvýšené pozornosti známých pilotů je možné usuzovat, že by vedení seriálu spolu s týmy mohli mít o zvýšení počtu závodů v příštích letech zájem.
*Prozatímní kalendář FIA World Endurance Championship 2017
24. - 25. březen Prolog v Monze 16. duben Silverstone 6. květen SPA-Francorschamps 17. - 18. červen Le Mans 16. červenec Nürburgring 3. září Mexico 16. září Austin 15. říjen Japonsko 5. listopad Čína 18. listopad Bahrajn*podléhá definitivnímu schválení Světovou radou motoristického sportu FIA
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.