Závod v Austinu uzavřel druhou třetinu letošního seriálu World Endurance Championship. Jak si stojí jednotlivé týmy v průběžném pořadí mistrovství po závodu na okruhu Circuit of the Americas nedaleko texaského Austinu?
LMP1 (tovární týmy) - svým třetím vítězstvím v řadě vůz Porsche #1 s posádkou Mark Webber, Timo Bernhard, Brendon Hartley poskočil na 4. místo a o pouhého 0,5 bodu odsunul na 5. pozici vůz Audi #7 (André Lotterer, Benoit Tréluier, Marcel Fässler). Stejný nicotný rozdíl, tedy 0,5 bodu po 6 odjetých závodech dělí posádky na druhém (Audi #8) a třetím (Toyota #6) místě. Porsche #1 se v úvodu šampionátu vůbec nedařilo a obhájci loňského titulu se prvními 3 závody doslova protrápili k zisku pouhých 3,5 bodu. Karta se obrátila až v závodě na Nürburgringu, kdy tato posádka poprvé letos stanula na pódiu a hned na stupni nejvyšším. Vítězstvím v následujících závodech v Mexiku a Austinu se trio Betnard, Hartley a Webber dokázalo vrátit do boje o obhajobu loňského mistrovského titulu. Smolařem je naopak v tomto ohledu vůz Toyota #5 (Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi), která je v celkovém hodnocení jezdců napříč všemi skupinami až na 13. místě.
LMP1 (soukromé týmy) - tato kategorie je ve WEC nejméně obsazená, síly v ní měří jen 2 týmy, které v první polovině seriálu nasazovaly dohromady 3 vozy, ale pro zbytek sezóny došlo k redukci startovního pole na pouhé 2 posádky (o tomto kroku jsme informovali ZDE). Kategorii vládne posádka švýcarského týmu Rebellion Racing #13 (Mathéo Tuscher, Dominik Kraihamer, Alexandre Imperatori), která zvítězila v pěti z dosavadních 6 závodů. Druhé průběžné místo prozatím drží druhá posádka stejného týmu (Nikolas Prost, Nick Heidfeld, Nelson Piquet jr.), která však v mistrovství již nepokračuje (viz zmíněný článek výše). Posádka konkurenčního týmu ByKolles #4 (Oliver Webb, Simon Trummer, James Rossiter), které patří průběžná 3. příčka, má na druhé pořadí odstup 38 bodů, který však ve zbývajících závodech s největší pravděpodobností překoná.
LMP2 - tato kategorie je tradičně nejobsazenější a v některých jednotlivých závodech se zde představili také lokálně působící nebo pro konkrétní závod marketingově uměle vytvořené týmy (např. v Mexiku vůz Greaves Motorsport #41 - informovali jsme ZDE). Ve slabších prototypech letos vládne tým Signatech Alpine #36 (Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes, Stephane Richelmi), který letos nasbíral 5 pódiových umístění, z toho 4 vítězství (včetně dvojnásobně hodnoceného Le Mans). Je na místě poznamenat, že vůz Alpine A460 absolvuje letos svou první ostrou závodní sezónu (psali jsme ZDE) a ukazuje se ve velmi dobrém světle. Se ztrátou 41 bodů je na druhém místě vůz RGR Sport by Morand #43 (Bruno Senna, Filipe Albuquerque, Ricardo Gonzales), kteří sice letos získali také 5 pódií, ale na nejvyšší stupínek vystoupili pouze 2x. Na třetím místě v průběžném pořadí je vůz G-Drive Racing #26 (René Rast, Roman Rusinov Alex Brundle), jehož náskok o pouhé 4 body na vůz Extreme Speed Motorsports #31 (Ryan Dalziel, Luis Felipe Derani, Christopher Cumming) svědčí o vyrovnaných soubojích mezi zmíněnými dvěma posádkami.
LMGTE Pro - v profi gétéčkách si po vítězství v Austinu upevnil pozici na čele průběžného pořadí vůz Aston Martin #95 (Marco Sorensen, Nicki Thiim). Druhé místo si poměrně stabilními výsledky drží vůz Ferrari #71 (Davide Rigon, Sam Bird), třetí je další Aston Martin #97 (Richie Stanaway, Fernando Rees, Darren Turner). Další pořadí už je poměrně vyrovnané: Ford #66 (který má na svém kontě jediný pořádný výsledek - vítězství v Le Mans = dvojité body) a za ním Ferrari #51 a druhý Ford #67 dělí mezi sebou pouhých 6 bodů.
LMGTE Am - startovní pole amatérských gétéček může na první pohled svádět k jednoduchému hodnocení: Porsche vs. zbytek světa, ale je nutné poznamenat, že průběžné pořadí už tak jednoznačně ve prospěch německé značky nevypadá. V čele se pevně usadil vůz Ferrari #83 (Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas), kterému se ale nepovedl poslední závod v Austinu. Druhá příčka patří týmu Abu Dhabi s Porsche #88 (Khaled Al Quabaisi, David Heinemeier Hanson, Patrick Long) a třetí místo drží Aston Martin #98 (Pedro Lamy, Mathias Lauda, Paul Dalla Lana). Bramborovou pozici prozatím okupuje Corvette #50 (Pierre Ragues, Paolo Ruberti) a teprve za touto pestrou pěticí jsou zbylá dvě Porsche v pořadí KCMG #78 a Gulf Racing #86.
Průběžné pořadí posádek po 6 odjetých závodech podle kategorií:
LMP1 (Tovární týmy).
Pořadí Vůz č. Posádka Body 1. Porsche #2 N. Jani, R. Dumas, M. Lieb 130 2. Audi #8 L. Duval, L. Di Grassi, O. Jarvis 92.5 3. Toyota #6 K. Kobayashi, M. Conway, S. Sarrazin 92 4. Porsche #1 B. Hartley, T. Bernhard, M. Webber 78,5 5. Audi #7 B. Tréluier, A. Lotterer, M. Fässler 78 6. Toyota #5 K. Nakajima, S. Buemi, A. Davidson 21Pořadí značek: Porsche 238 b., Audi 185 b., Toyota 137 b.
LMP1 (Soukromé týmy)
1. Rebellion R. #13 M. Tuscher, D. Kraihamer, A. Imperatori 125 b. 2. Rebellion R. #12 N. Prost, N. Heidfeld, N. Piquet jr. 104 b. 3. ByKolles #4 O. Webb, S. Trummer, J. Rossiter 66 b.LMP2
1. Signatech #36 N. Lapierre, G. Menezes, S. Richelmi 156 b. 2. RGR Sport #43 B. Senna, F. Albuquerque, R. Gonzales 118 b. 3. G-Drive Racing #26 R. Rast, R. Rusinov, A. Brundle 88 b. 4. Extreme Speed M. #31 R. Dalziel, L. F. Derani, Ch. Cumming 84 b. 5. SMP Racing #37 V. Shaitar, K. Ladygin, V. Petrov 58 b. 6. Strakka Racing #42 N. Leventis, L. Williamson, J. Kane 58 b. 7. SMP Racing #27 N. Minassian, M. Mediani 46 b. 8. Extreme Speed M. #30 S. Sharp, E. Brown, J. van Overbeek 38 b. 9. Baxi DC Racing #35 D. Cheng, H. P. Tung, N. Panciatici 28 b. 10. Manor #44 M. Rao, R. Bradley, R. Merhi 18 b.LMGTE Pro
1. Aston Martin #95 M. Sorensen, N. Thiim 109 b. 2. AF Corse Ferrari #51 G. Bruni, J. Calado 97 b. 3. Aston Martin #97 R. Stanaway, F. Rees, D. Turner 90 b. 4. Chip Ganassi Ford #66 S. Mücke, O. Pla, B. Johnson 84 b. 5. AF Corse Ferrari #71 D. Rigon, S. Bird 80 b. 6. Chip Ganassi Ford #66 M. Franchitti, A. Priaulx, H. Tincknell 78 b. 7. Dempsey P. Porsche #77 R. Lietz, M. Christensen 68 b.LMGTE Am
1. Ferrari AF Corse #83 F. Perrodo, E. Collard, R. Aguas 137 b. 2. Abu Dhabi P. Porsche #88 K. Al Quabaisi, D. H. Hanson, P. Long 104 b. 3. Aston Martin #98 P. Lamy, M. Lauda, P. Dalla Lana 96 b. 4. Larbre C. Corvette #50 P. Ragues, P. Ruberti 84 b. 5. KCMG Porsche #78 Ch. Ried, W. Henzler, J. Camathias 77 b. 6. Gulf Racing Porsche #86 M. Wainwright, A. Carroll, B. Barker 74 b.Pořadí značek v obou kategoriích LMGTE: Aston Martin 215 b., Ferrari 209 b., Ford 133,5 b., Porsche 96 b.
Oficiální výsledkovou listinu WEC 2016 naleznete ZDE
(Pozn. autora: u některých vozů jsou uvedeni i piloti, kteří v daném voze nenastoupili ve všech závodech, což znamená, že v konkrétním voze nemusí mít ve skutečnosti všichni v přehledu uvedení piloti shodný počet bodů a stejně tak nemusí být u některých vozů uvedeni piloti, kteří v tom konkrétním voze nejsou členy kmenové posádky)
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.