Závod v Austinu uzavřel druhou třetinu letošního seriálu World Endurance Championship. Jak si stojí jednotlivé týmy v průběžném pořadí mistrovství po závodu na okruhu Circuit of the Americas nedaleko texaského Austinu?
LMP1 (tovární týmy) - svým třetím vítězstvím v řadě vůz Porsche #1 s posádkou Mark Webber, Timo Bernhard, Brendon Hartley poskočil na 4. místo a o pouhého 0,5 bodu odsunul na 5. pozici vůz Audi #7 (André Lotterer, Benoit Tréluier, Marcel Fässler). Stejný nicotný rozdíl, tedy 0,5 bodu po 6 odjetých závodech dělí posádky na druhém (Audi #8) a třetím (Toyota #6) místě. Porsche #1 se v úvodu šampionátu vůbec nedařilo a obhájci loňského titulu se prvními 3 závody doslova protrápili k zisku pouhých 3,5 bodu. Karta se obrátila až v závodě na Nürburgringu, kdy tato posádka poprvé letos stanula na pódiu a hned na stupni nejvyšším. Vítězstvím v následujících závodech v Mexiku a Austinu se trio Betnard, Hartley a Webber dokázalo vrátit do boje o obhajobu loňského mistrovského titulu. Smolařem je naopak v tomto ohledu vůz Toyota #5 (Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Sebastien Buemi), která je v celkovém hodnocení jezdců napříč všemi skupinami až na 13. místě.
LMP1 (soukromé týmy) - tato kategorie je ve WEC nejméně obsazená, síly v ní měří jen 2 týmy, které v první polovině seriálu nasazovaly dohromady 3 vozy, ale pro zbytek sezóny došlo k redukci startovního pole na pouhé 2 posádky (o tomto kroku jsme informovali ZDE). Kategorii vládne posádka švýcarského týmu Rebellion Racing #13 (Mathéo Tuscher, Dominik Kraihamer, Alexandre Imperatori), která zvítězila v pěti z dosavadních 6 závodů. Druhé průběžné místo prozatím drží druhá posádka stejného týmu (Nikolas Prost, Nick Heidfeld, Nelson Piquet jr.), která však v mistrovství již nepokračuje (viz zmíněný článek výše). Posádka konkurenčního týmu ByKolles #4 (Oliver Webb, Simon Trummer, James Rossiter), které patří průběžná 3. příčka, má na druhé pořadí odstup 38 bodů, který však ve zbývajících závodech s největší pravděpodobností překoná.
LMP2 - tato kategorie je tradičně nejobsazenější a v některých jednotlivých závodech se zde představili také lokálně působící nebo pro konkrétní závod marketingově uměle vytvořené týmy (např. v Mexiku vůz Greaves Motorsport #41 - informovali jsme ZDE). Ve slabších prototypech letos vládne tým Signatech Alpine #36 (Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes, Stephane Richelmi), který letos nasbíral 5 pódiových umístění, z toho 4 vítězství (včetně dvojnásobně hodnoceného Le Mans). Je na místě poznamenat, že vůz Alpine A460 absolvuje letos svou první ostrou závodní sezónu (psali jsme ZDE) a ukazuje se ve velmi dobrém světle. Se ztrátou 41 bodů je na druhém místě vůz RGR Sport by Morand #43 (Bruno Senna, Filipe Albuquerque, Ricardo Gonzales), kteří sice letos získali také 5 pódií, ale na nejvyšší stupínek vystoupili pouze 2x. Na třetím místě v průběžném pořadí je vůz G-Drive Racing #26 (René Rast, Roman Rusinov Alex Brundle), jehož náskok o pouhé 4 body na vůz Extreme Speed Motorsports #31 (Ryan Dalziel, Luis Felipe Derani, Christopher Cumming) svědčí o vyrovnaných soubojích mezi zmíněnými dvěma posádkami.
LMGTE Pro - v profi gétéčkách si po vítězství v Austinu upevnil pozici na čele průběžného pořadí vůz Aston Martin #95 (Marco Sorensen, Nicki Thiim). Druhé místo si poměrně stabilními výsledky drží vůz Ferrari #71 (Davide Rigon, Sam Bird), třetí je další Aston Martin #97 (Richie Stanaway, Fernando Rees, Darren Turner). Další pořadí už je poměrně vyrovnané: Ford #66 (který má na svém kontě jediný pořádný výsledek - vítězství v Le Mans = dvojité body) a za ním Ferrari #51 a druhý Ford #67 dělí mezi sebou pouhých 6 bodů.
LMGTE Am - startovní pole amatérských gétéček může na první pohled svádět k jednoduchému hodnocení: Porsche vs. zbytek světa, ale je nutné poznamenat, že průběžné pořadí už tak jednoznačně ve prospěch německé značky nevypadá. V čele se pevně usadil vůz Ferrari #83 (Francois Perrodo, Emmanuel Collard, Rui Aguas), kterému se ale nepovedl poslední závod v Austinu. Druhá příčka patří týmu Abu Dhabi s Porsche #88 (Khaled Al Quabaisi, David Heinemeier Hanson, Patrick Long) a třetí místo drží Aston Martin #98 (Pedro Lamy, Mathias Lauda, Paul Dalla Lana). Bramborovou pozici prozatím okupuje Corvette #50 (Pierre Ragues, Paolo Ruberti) a teprve za touto pestrou pěticí jsou zbylá dvě Porsche v pořadí KCMG #78 a Gulf Racing #86.
Průběžné pořadí posádek po 6 odjetých závodech podle kategorií:
LMP1 (Tovární týmy).
Pořadí Vůz č. Posádka Body 1. Porsche #2 N. Jani, R. Dumas, M. Lieb 130 2. Audi #8 L. Duval, L. Di Grassi, O. Jarvis 92.5 3. Toyota #6 K. Kobayashi, M. Conway, S. Sarrazin 92 4. Porsche #1 B. Hartley, T. Bernhard, M. Webber 78,5 5. Audi #7 B. Tréluier, A. Lotterer, M. Fässler 78 6. Toyota #5 K. Nakajima, S. Buemi, A. Davidson 21Pořadí značek: Porsche 238 b., Audi 185 b., Toyota 137 b.
LMP1 (Soukromé týmy)
1. Rebellion R. #13 M. Tuscher, D. Kraihamer, A. Imperatori 125 b. 2. Rebellion R. #12 N. Prost, N. Heidfeld, N. Piquet jr. 104 b. 3. ByKolles #4 O. Webb, S. Trummer, J. Rossiter 66 b.LMP2
1. Signatech #36 N. Lapierre, G. Menezes, S. Richelmi 156 b. 2. RGR Sport #43 B. Senna, F. Albuquerque, R. Gonzales 118 b. 3. G-Drive Racing #26 R. Rast, R. Rusinov, A. Brundle 88 b. 4. Extreme Speed M. #31 R. Dalziel, L. F. Derani, Ch. Cumming 84 b. 5. SMP Racing #37 V. Shaitar, K. Ladygin, V. Petrov 58 b. 6. Strakka Racing #42 N. Leventis, L. Williamson, J. Kane 58 b. 7. SMP Racing #27 N. Minassian, M. Mediani 46 b. 8. Extreme Speed M. #30 S. Sharp, E. Brown, J. van Overbeek 38 b. 9. Baxi DC Racing #35 D. Cheng, H. P. Tung, N. Panciatici 28 b. 10. Manor #44 M. Rao, R. Bradley, R. Merhi 18 b.LMGTE Pro
1. Aston Martin #95 M. Sorensen, N. Thiim 109 b. 2. AF Corse Ferrari #51 G. Bruni, J. Calado 97 b. 3. Aston Martin #97 R. Stanaway, F. Rees, D. Turner 90 b. 4. Chip Ganassi Ford #66 S. Mücke, O. Pla, B. Johnson 84 b. 5. AF Corse Ferrari #71 D. Rigon, S. Bird 80 b. 6. Chip Ganassi Ford #66 M. Franchitti, A. Priaulx, H. Tincknell 78 b. 7. Dempsey P. Porsche #77 R. Lietz, M. Christensen 68 b.LMGTE Am
1. Ferrari AF Corse #83 F. Perrodo, E. Collard, R. Aguas 137 b. 2. Abu Dhabi P. Porsche #88 K. Al Quabaisi, D. H. Hanson, P. Long 104 b. 3. Aston Martin #98 P. Lamy, M. Lauda, P. Dalla Lana 96 b. 4. Larbre C. Corvette #50 P. Ragues, P. Ruberti 84 b. 5. KCMG Porsche #78 Ch. Ried, W. Henzler, J. Camathias 77 b. 6. Gulf Racing Porsche #86 M. Wainwright, A. Carroll, B. Barker 74 b.Pořadí značek v obou kategoriích LMGTE: Aston Martin 215 b., Ferrari 209 b., Ford 133,5 b., Porsche 96 b.
Oficiální výsledkovou listinu WEC 2016 naleznete ZDE
(Pozn. autora: u některých vozů jsou uvedeni i piloti, kteří v daném voze nenastoupili ve všech závodech, což znamená, že v konkrétním voze nemusí mít ve skutečnosti všichni v přehledu uvedení piloti shodný počet bodů a stejně tak nemusí být u některých vozů uvedeni piloti, kteří v tom konkrétním voze nejsou členy kmenové posádky)
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?