Na okruhu Circuit of the Americas, který leží necelých 20 km jižně od texaského Austinu, nebudou jednotlivé týmy bojovat jen mezi sebou. Všech 31 posádek bude mít ještě jednoho společného soupeře - počasí.
Konec texaského léta je proslulý nejen velkými vedry, ale zároveň vysokou vlhkostí. Ta sice může pozitivně ovlivnit výkon spalovacího motoru, ale může negativně ovlivnit výkon jednotlivých členů týmů. Hlavně jezdci budou v tomto ohledu čelit velké výzvě, protože budou po dobu svého stintu pevně připoutáni v sedačkách ve svých uzavřených kokpitech.
Kombinace vysoké teploty a vlhkosti prostředí je třaskavá i ve smyslu nenadálých intenzivních bouří. Mnozí jezdci i ostatní členové týmů mají v živé paměti rok 2014, kdy jedna taková průtrž mračen přerušila probíhající závod. Do konce tehdy zbývalo 90 minut, když se na okruhu objevily červené vlajky a závod byl na 55 minut přerušený, protože na několika místech okruhu v tu dobu doslova stála voda.
Místní říkají, že v Texasu je všechno tak nějak větší a v přeneseném slova smyslu to platí i o zdejším počasí. O závodním víkendu jsou očekávány teploty přes 30°C a vlhkost přes 75%.
Brendon Hartley z týmu Porsche to komentuje slovy: „Teplota a vlhkost jsou zde v Austinu vždy vysoké, ale nepřijeli jsme sem na nedělní výlet - i když v neděli také někdy závodíme. Může to být fyzicky celkem náročné, ale je to pro všechny stejné a musíme to přijmout.“
Společně s Markem Webberem a Timo Bernhardem zde Brendon Hartley v loňském roce slavil vítězství a proto je tento mladý světlovlasý Novozélanďan v Austinu považován za jednoho z favoritů.
„Trať je v pohodě, je ve stylu moderní F1 a to mám rád,“ komentuje Hartley zdejší okruh. „První sektor je velmi rychlý, ale zároveň technický. Jsou zde také dlouhé rovinky, což našim LMP1 vyhovuje, protože se zde můžeme rozjet až ke 300 km/h. Vloni se nám zde dařilo, společně s Timem a Markem jsme zde dosáhli dominantního vítězství.“
Dodejme ještě dalších pár zajímavostí ke zdejšímu závodu:
- Závod startuje poměrně pozdě, konkrétně až v 17:00 hodin místního času. Víte, že slunce v Austinu zapadá v sobotu 17. září přibližně v 19:32 hodin a že tedy více, než polovina závodu se pojede v nočním režimu?
- Víte, že časový posun proti SELČ je 7 hodin a že pro nás Středoevropany to znamená start závodu přesně o sobotní půlnoci?
- Zdejší okruh je dlouhý 5513m, převýšení činí 41m, na trati je celkem 20 zatáček a jako jediný v kalendáři mistrovství se projíždí proti směru hodinových ručiček. Víte, že zdejší trať je „nejmladší“ v kalendáři, když byla pro závody otevřena teprve v roce 2012?
- Loňskou kvalifikaci vyhrála dvojice Jani/Lieb, která dosáhla průměrného času 1:46,211. Víte, že vůbec nejrychlejším jezdcem WEC zde vloni byl Neel Jani s časem 1:46,018?
- Víte, že vozy Porsche 919 Hybrid při plném závodním tempu zajíždí pro palivo nejpozději po 31 kolech?
- Sada pneumatik vydrží zde v Austinu necelých 65 kol v plném tempu. V praxi to znamená výměnu pneumatik při každé druhé zastávce pro doplnění paliva. Víte, že výměna jezdců je v Austinu rozvržena podobně, tedy při každém druhém tankování se mění pneumatiky a zároveň jezdci?
- Pro každý vůz jsou připraveny 3 směsi hladkých pneumatik (slicks) pro suchou trať a dále jeden typ přechodových pneumatik a jeden typ pneumatik na mokrou trať. Víte, že v kvalifikaci a závodě smí každý vůz spotřebovat maximálně 6 sad „suchých“ tedy hladkých pneumatik?
- Předpisy WEC omezují v kategorii LMP1 množství energie spotřebované hybridním pohonným ústrojím na ujetí 1 kola. Toto množství určuje konkrétní technické předpisy, podle kterých jsou závodní prototypy konstruovány. Mimo jiné se jedná o zdvihový objem spalovacího motoru, použité palivo a další omezení. Vozy Porsche a Toyota jsou homologovány ve stejné kategorii a pro závod v Austinu mají na objetí jednoho okruhu stanovenu hranici 5,01 MJ elektrické energie a zároveň mohou spotřebovat maximálně 1,93 l benzínu. Víte, že palivo, které vůz spotřebuje v plném závodním režimu v průběhu jednoho plánovaného tankovacího intervalu, váží přibližně 44 kg?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?