ZÁVODNÍ VÍKEND; Tento víkend startuje šampionát MS FIA GT1 vozů. První dějiství letošní sezony se odehraje od pátku do pondělí na Circuit Paul Armagnac v Nogaru. Pojďme se podívat na výsledky.
Závod (pondělí, 14:15 - 15:15):
Audi WRT absolutně dominovalo úvodnímu závodnímu víkendu ve francouzském Nogaru. Audi R8 LMS triumfovalo i v hlavním závodu víkendu, který byl na pořadu dnes. Z vítězství se opět radovala posádka Stephane Ortelli a Laurens Vanthoor, kteří včera triumfovali na vlhké trati, dnes už ale bylo slunečno a sucho. Druhý vůz týmu s posádkou Frank Stippler a Oliver Jarvis závod dokončil pouze 3,7s za nimi.
Ortelli vedl po startu z prvního místa, před tím, než zajel do boxů, tak měl náskok 2,1s na sesterskou R8 pilotovanou Stipplerem, který zastavil o 2 kola později. Jarvis vyjel z boxů asi o půlku auta před Vanthoorem. Krásný souboj obou černých R8 byl ozdobou závodu.
Vanhoor se prvně pokusil o předjetí kolegů 3 kol od začátku svého stintu, to mu manévr v zatáčce číslo 7 nevyšel. O 4 kola později už byl ale úspěšnější. Dvojici Audi se navíc zezadu začaly přibližovat Mercedesy SLS AMG. Rychlejším z dvojice Mercedesů týmu All-Inkl byla dvojice Markus Winkelhock a Marc Basseng. Němci byli klasifikování 1,5s za druhou Audi týmu WRT. Druhá posádka týmu ve složení Nicky Pastorelli a Thomas Jäger byli 4. před dvojicí vozů Ferrari 458 Italia týmu AF Corse.
Čech Filip Salaquarda získal body za 6. místo. Jeho závod ovlivnila penalizace, kterou obdržel kolega Vilander za ulitý start. Stejnou penalizaci obdržela i posádka vozu Porsche Parisy a Halliday (bez ni by mohli pomýšlet na mnohem lepší umístění, Parisy před udělením penalizace stíhal dvojici Audi na čele). Tomáš Enge dojel závod na 8. příčce, jeho kolegovi se vůbec nepovedl start, když se ze 3. příčky propadl až na 14. místo.
Výsledky: 1. Ortelli/Vanthoor WRT Audi 1h00m26.801s 2. Stippler/Jarvis WRT Audi + 3.731s 3. Basseng/Winkelhock Munnich Mercedes + 4.421s 4. Pastorelli/Jager Munnich Mercedes + 6.366s 5. Ide/Castellacci AF Corse Ferrari + 18.925s 6. Vilander/Salaquarda AF Corse Ferrari + 21.231s 7. O'Young/Kox Reiter Lamborghini + 21.682s 8. von Thurn und Taxis/Enge Reiter Lamborghini + 35.234s 9. Parisy/Halliday Exim Porsche + 49.619s 10. Buurman/Bartels Vita4One BMW + 1m00.307s 11. Mayr-Melnhof/Lauda Vita4One BMW + 1m05.808s 12. Martin/Vasiliev Valmon Aston + 1m27.167s 13. Zuber/Afanasyev Valmon Aston + 1 kola 14. Pavlovic/Cressoni Sunred Ford + 2 kola 15. Lariche/Wei Exim Porsche + 3 kola Nedojeli: Demoustier/Parente Hexis McLaren 18 kol Makowiecki/Dusseldorp Hexis McLaren 3 kol
Kvalifikační závod (neděle, 14:15 - 15:15):
Tým WRT Audi získal při prvním letošním závodu první dvě místa. Po startu sice chvilku vedl Filip Salaquarda, ale v mokrých podmínkách byl nejrychlejším mužem na trati Tomáš Enge s Lamborghini týmu Reiter, který se brzy dostal do vedení a začal si budovat náskok. Jenže jeho relativně nezkušený kolega Albert von Thurn und Taxis stál před velkou výzvou: udržet za zády obě Audi R8 LMS, což se mu nepovedlo.
Poměrně brzy ho dotáhl Stephane Ortelli, který se ve voze střídá s Laurensem Vanthoorem. Druhý vůz belgického týmu WRT s posádkou Frank Stippler a Oliver Jarvis se v průběhu závodu také dokázal před Lamborghini Gallardo dostat a zajistili tak pro Audi kompletní první řadu pro pondělní závod.
Thurn und Taxis si však nevedl až tak špatně, když dokázal držet pod tlakem druhé Audi R8, které tou dobou pilotoval Stippler a zároveň ustál tlak od McLarenu týmu Hexis, který pilotuje posádka Gregoire Demoustier/Alvaro Parente . Ferrari, které stálo na pole position se propadlo během prvního stintu, kdy za volantem seděl Filip Salaquarda. Jeho kolega, Toni Vilander, se tak během svého stintu musel na páté místo dostat přes dva Mercedesy SLS týmu Münnich. Smůlu měl McLaren, když Stef Dusseldorp při najíždění na start auto neudržel na trati, poškodil ho tak, že s ním nebylo možné startovat.
Výsledky
Kvalifikace (sobota, 15:45 - 16:45): Výsledky
Druhý volný trénink (pátek, 15:45 - 17:05): Výsledky
První volný trénink (pátek, 9:05 - 10:25): Výsledky
Fotogalerie ze závodního víkendu: zde
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.