Závod 24 hodin Le Mans není jen nejdůležitější událostí roku pro tým Peugeot Total, ale je to mimořádná událost pro celý motoristický svět. Jde o nepředvídatelný a někdy nemilosrdný, ale legendární závod, který si vyžaduje pečlivou přípravu.
Cílem tří nových vozů 908, které se objeví na startu, je zopakovat úspěch z roku 2009.
„Náš program je zacílen na 24 hodin Le Mans“
Pokoření této jedinečné trati představuje neuvěřitelnou výzvu, která vyžaduje pečlivou a přísnou přípravu. Piloti, stroje i technici jsou vystaveni zkoušce po celou dobu závodu, který je bezpochyby nejobtížnější na světě. Peugeot zde v minulosti třikrát zvítězil: v roce 1992 a 1993 s vozem 905 s benzínovým motorem a v roce 2009 s naftovým modelem 908 HDi FAP. Tyto úspěchy umožnily Značce předvést výsledky vývoje technologií, které používá i u sériových vozů. Peugeot díky svému rozsáhlému zapojení do automobilového sportu propaguje po celém světě své hodnoty. Sdílí tak se svými příznivci emoce, které aktivity divize Peugeot Sport vzbuzují.
„Náš program je zacílen na tento závod,“ vysvětluje ředitel divize Peugeot Sport Olivier Quesnel. „Le Mans je magický, legendární závod, je Everestem automobilového sportu. 24 hodin Le Mans je závod, kde nic není jasné předem. Díky tomu je prohra strašná a vítězství neuvěřitelné. Jako každý rok jsme i letos udělali vše, co je v našich silách, abychom se mohli prezentovat s co nejkvalitnějším vozem a s připraveným týmem. Víme, že během závodu se může stát cokoliv a pokud chceme vyhrát, budeme muset podat naprosto bezchybný výkon.“
Vývoj vozu Peugeot 908
Technici divize Peugeot Sport se ihned po vítězství v závodě 24 hodin Le Mans 2009 pustili do práce na novém voze, který musí splňovat nové předpisy platné od letošního roku. Již v červenci 2009 bylo rozhodnuto o hlavních směrech vývoje nového modelu. Motor V8 HDi FAP zaburácel ve zkušebně v dílnách ve Velizy poprvé 25. ledna 2010. O šest měsíců později, 29. července 2010, se vůz, který byl později 3. února 2011 představen pod označením 908, poprvé rozjel po testovacím okruhu skupiny PSA.
Od té doby absolvoval Peugeot 908 celkem 15 testovacích jízd, z toho 7 vytrvalostních, a najel 45 000 km. Vozy se projely po okruzích v Aragonu, Le Castellet, Monze, Sebringu, Magny-Cours a v Le Mans. Zúčastnily se dvou závodů: 12 Hodin v Sebringu a poslední generální zkouškou byl závod 7. května Spa-Francorchamps. Zde vůz 908 získal první vítězství a současně obsadil první dvě místa. „Náš vůz byl postaven především pro Le Mans,“ zdůraznil technický ředitel Bruno Famin. „Z hlediska výkonů je velmi kvalitní a naší prioritou byla po celou dobu vývoje spolehlivost. Myslím, že jsme blízko stanoveného cíle, ale v Le Mans je naprosto nemožné mít pod kontrolou vše. Každý ročník má pro nás řadu překvapení… a doufáme, že jich bude míň než v předchozích letech, i přesto, že je 908 úplně nový vůz.“
„Po prvních letošních závodech je jasné, že rozdíly mezi námi a konkurencí jsou velmi malé a ze změn pravidel, k nimž došlo nedlouho před závodem 24 hodin Le Mans, pravděpodobně vzejde velmi vyrovnaný a těžký závod. Nevíme, kdo z nás nebo našich soupeřů bude v testovacích jízdách nejrychlejší. Pro skutečné porovnání našich výkonů musíme počkat na první stint v sobotu,“ pokračoval Bruno Famin.
„Náš směr je daný, soustředíme se na přípravu a naše cíle a nesnažíme se zkoumat a analyzovat, co se děje u konkurence,” prohlásil Oliver Quesnel. „Při prvním testovacím dnu v Le Mans 24. dubna 2011 jsme se především drželi stanoveného programu a totéž bude platit i při prvních dvou dnech testovacích jízd, protože jakmile závod odstartuje, budeme muset být v pozici, odkud můžeme bojovat o vítězství. Víme, že nás sebemenší chyba vyjde draho, ať jde o řízení, mechaniku nebo zastávky v boxech. Musíme proto být ve všech oblastech bezchybní. Jsme připraveni, ale cesta bude velmi dlouhá.“
Peugeot 908 podrobně
Bruno Famin: „Opět jsme zvolili koncepci zavřeného prototypu, protože mezi otevřeným a zavřeným vozem není žádný velký aerodynamický rozdíl. Z hlediska motoru jsme využili naši dobrou zkušenost s naftovým motorem s turbodmychadlem V8, jehož vlastnosti se podobají vlastnostem dříve používaného motoru V12. Úhel byl kvůli optimalizaci rovnováhy snížen ze 100° u V12 na 90°. Motor V8 HDi FAP s obsahem 3,7 litrů dosahuje výkonu 550 koní. Kvůli výraznému snížení výkonu, které si vyžádaly nové předpisy pro rok 2011, bylo nutné zapracovat na aerodynamice a významně snížit aerodynamický odpor. A konečně jsme společně s naším partnerem firmou Michelin vyvinuli zvláštní sadu pneumatik.“ Nejnovější prototyp je tak po 905 (1991-1993) a 908 HDi FAP (2007-2010) třetí generací vytrvalostních vozů Peugeot, které se v Le Mans postaví na start.
Tři špičkové posádky
Všech devět pilotů týmu Peugeot Total závodilo v barvách týmu i v roce 2010 a patří mezi nejlepší jezdce vytrvalostních závodů. Po dobu posledních 12 měsíců se aktivně zapojili do zkušebního programu, zúčastnili se také dvou závodů a série tréninkových programů zaměřených na fyzickou zdatnost v Toulouse, které kulminovaly závěrečným team buildingovým týdnem pod širým nebem v Chamonix. „Velmi dobře se mezi sebou znají,“ uvedl manažer týmu Pascal Dimitri. „Je velmi důležité, aby pracovali a trávili čas společně i mimo trať. Prvořadé je vytvořit mezi nimi pevné pouto. Jsou to silné individuality, ale tvoří také velmi soudržnou skupinu.“
Peugeot 908 č. 7 (modrá zpětná zrcátka): Alexander Wurz (AUT) – Marc Gené (ESP) – Anthony Davidson (GBR) Alexander Wurz dosáhl ze všech pilotů Peugeot v Le Mans nejvíc úspěchů. Ze čtyř dosavadních startů sklidil dvě vítězství: v roce 1996 s týmem TWR a v roce 2009 s Peugeotem. Rakouský jezdec je stále nejmladším vítězem v historii závodu. Španěl Marc Gené zvítězil v roce 2009 při svém třetím pokusu, poté, co v roce 2008 dojel jako druhý. Anthony Davidson, který byl do týmu začleněn v roce 2010, se tento rok zúčastní závodu 24 hodin Le Mans počtvrté
Peugeot 908 č. 8 (bílá zpětná zrcátka): Franck Montagny (FRA) – Stéphane Sarrazin (FRA) – Nicolas Minassian (FRA) Francouzské trio se honosí 30 účastmi v závodu 24 hodin Le Mans, z toho 10x se závodu zúčastnil Franck Montagny, který se třikrát octnul na stupních vítězů. Jeho francouzský kolega Nicolas Minassian, který patří od svého návratu k vytrvalostnímu sportu v roce 2007 stejně jako Stéphane Sarrazin k pilířům týmu Peugeot Sport, na kontě má 11 startů. Stéphane se závodu v Le Mans zúčastnil devětkrát, a ve třech letech po sobě, v roce 2007, 2008 a 2009, dosáhl rovněž pole position.
Peugeot 908 č. 9 (červená zpětná zrcátka): Sébastien Bourdais (FRA) – Pedro Lamy (POR) – Simon Pagenaud (FRA)
Sébastien Bourdais se narodil a vyrůstal v Le Mans. Letos se závodu zúčastní již podesáté. Portugalec Pedro Lamy se na okruhu v Sarthe objeví již podvanácté a na kontě má 2. místo z roku 2007 s vozem Peugeot 908 HDi FAP. Benjamínkem posádky je Simon Pagenaud, který si získal reputaci ve vytrvalostních závodech v Evropě, ale také ve Spojených státech. Tento rok se závodu zúčastní počtvrté.
Tyto 3 posádky doplňuje rezervní pilot Jean-Karl Vernay. Nováček týmu Peugeot Total absolvoval 24. dubna při testovacím dnu všech 10 povinných kol, aby byl připraven v případě potřeby nastoupit.
Zdroj: PEUGEOT ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o.; Radka Matthey
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.