Závod 24 hodin Le Mans není jen nejdůležitější událostí roku pro tým Peugeot Total, ale je to mimořádná událost pro celý motoristický svět. Jde o nepředvídatelný a někdy nemilosrdný, ale legendární závod, který si vyžaduje pečlivou přípravu.
Cílem tří nových vozů 908, které se objeví na startu, je zopakovat úspěch z roku 2009.
„Náš program je zacílen na 24 hodin Le Mans“
Pokoření této jedinečné trati představuje neuvěřitelnou výzvu, která vyžaduje pečlivou a přísnou přípravu. Piloti, stroje i technici jsou vystaveni zkoušce po celou dobu závodu, který je bezpochyby nejobtížnější na světě. Peugeot zde v minulosti třikrát zvítězil: v roce 1992 a 1993 s vozem 905 s benzínovým motorem a v roce 2009 s naftovým modelem 908 HDi FAP. Tyto úspěchy umožnily Značce předvést výsledky vývoje technologií, které používá i u sériových vozů. Peugeot díky svému rozsáhlému zapojení do automobilového sportu propaguje po celém světě své hodnoty. Sdílí tak se svými příznivci emoce, které aktivity divize Peugeot Sport vzbuzují.
„Náš program je zacílen na tento závod,“ vysvětluje ředitel divize Peugeot Sport Olivier Quesnel. „Le Mans je magický, legendární závod, je Everestem automobilového sportu. 24 hodin Le Mans je závod, kde nic není jasné předem. Díky tomu je prohra strašná a vítězství neuvěřitelné. Jako každý rok jsme i letos udělali vše, co je v našich silách, abychom se mohli prezentovat s co nejkvalitnějším vozem a s připraveným týmem. Víme, že během závodu se může stát cokoliv a pokud chceme vyhrát, budeme muset podat naprosto bezchybný výkon.“
Vývoj vozu Peugeot 908
Technici divize Peugeot Sport se ihned po vítězství v závodě 24 hodin Le Mans 2009 pustili do práce na novém voze, který musí splňovat nové předpisy platné od letošního roku. Již v červenci 2009 bylo rozhodnuto o hlavních směrech vývoje nového modelu. Motor V8 HDi FAP zaburácel ve zkušebně v dílnách ve Velizy poprvé 25. ledna 2010. O šest měsíců později, 29. července 2010, se vůz, který byl později 3. února 2011 představen pod označením 908, poprvé rozjel po testovacím okruhu skupiny PSA.
Od té doby absolvoval Peugeot 908 celkem 15 testovacích jízd, z toho 7 vytrvalostních, a najel 45 000 km. Vozy se projely po okruzích v Aragonu, Le Castellet, Monze, Sebringu, Magny-Cours a v Le Mans. Zúčastnily se dvou závodů: 12 Hodin v Sebringu a poslední generální zkouškou byl závod 7. května Spa-Francorchamps. Zde vůz 908 získal první vítězství a současně obsadil první dvě místa. „Náš vůz byl postaven především pro Le Mans,“ zdůraznil technický ředitel Bruno Famin. „Z hlediska výkonů je velmi kvalitní a naší prioritou byla po celou dobu vývoje spolehlivost. Myslím, že jsme blízko stanoveného cíle, ale v Le Mans je naprosto nemožné mít pod kontrolou vše. Každý ročník má pro nás řadu překvapení… a doufáme, že jich bude míň než v předchozích letech, i přesto, že je 908 úplně nový vůz.“
„Po prvních letošních závodech je jasné, že rozdíly mezi námi a konkurencí jsou velmi malé a ze změn pravidel, k nimž došlo nedlouho před závodem 24 hodin Le Mans, pravděpodobně vzejde velmi vyrovnaný a těžký závod. Nevíme, kdo z nás nebo našich soupeřů bude v testovacích jízdách nejrychlejší. Pro skutečné porovnání našich výkonů musíme počkat na první stint v sobotu,“ pokračoval Bruno Famin.
„Náš směr je daný, soustředíme se na přípravu a naše cíle a nesnažíme se zkoumat a analyzovat, co se děje u konkurence,” prohlásil Oliver Quesnel. „Při prvním testovacím dnu v Le Mans 24. dubna 2011 jsme se především drželi stanoveného programu a totéž bude platit i při prvních dvou dnech testovacích jízd, protože jakmile závod odstartuje, budeme muset být v pozici, odkud můžeme bojovat o vítězství. Víme, že nás sebemenší chyba vyjde draho, ať jde o řízení, mechaniku nebo zastávky v boxech. Musíme proto být ve všech oblastech bezchybní. Jsme připraveni, ale cesta bude velmi dlouhá.“
Peugeot 908 podrobně
Bruno Famin: „Opět jsme zvolili koncepci zavřeného prototypu, protože mezi otevřeným a zavřeným vozem není žádný velký aerodynamický rozdíl. Z hlediska motoru jsme využili naši dobrou zkušenost s naftovým motorem s turbodmychadlem V8, jehož vlastnosti se podobají vlastnostem dříve používaného motoru V12. Úhel byl kvůli optimalizaci rovnováhy snížen ze 100° u V12 na 90°. Motor V8 HDi FAP s obsahem 3,7 litrů dosahuje výkonu 550 koní. Kvůli výraznému snížení výkonu, které si vyžádaly nové předpisy pro rok 2011, bylo nutné zapracovat na aerodynamice a významně snížit aerodynamický odpor. A konečně jsme společně s naším partnerem firmou Michelin vyvinuli zvláštní sadu pneumatik.“ Nejnovější prototyp je tak po 905 (1991-1993) a 908 HDi FAP (2007-2010) třetí generací vytrvalostních vozů Peugeot, které se v Le Mans postaví na start.
Tři špičkové posádky
Všech devět pilotů týmu Peugeot Total závodilo v barvách týmu i v roce 2010 a patří mezi nejlepší jezdce vytrvalostních závodů. Po dobu posledních 12 měsíců se aktivně zapojili do zkušebního programu, zúčastnili se také dvou závodů a série tréninkových programů zaměřených na fyzickou zdatnost v Toulouse, které kulminovaly závěrečným team buildingovým týdnem pod širým nebem v Chamonix. „Velmi dobře se mezi sebou znají,“ uvedl manažer týmu Pascal Dimitri. „Je velmi důležité, aby pracovali a trávili čas společně i mimo trať. Prvořadé je vytvořit mezi nimi pevné pouto. Jsou to silné individuality, ale tvoří také velmi soudržnou skupinu.“
Peugeot 908 č. 7 (modrá zpětná zrcátka): Alexander Wurz (AUT) – Marc Gené (ESP) – Anthony Davidson (GBR) Alexander Wurz dosáhl ze všech pilotů Peugeot v Le Mans nejvíc úspěchů. Ze čtyř dosavadních startů sklidil dvě vítězství: v roce 1996 s týmem TWR a v roce 2009 s Peugeotem. Rakouský jezdec je stále nejmladším vítězem v historii závodu.
Peugeot 908 č. 8 (bílá zpětná zrcátka): Franck Montagny (FRA) – Stéphane Sarrazin (FRA) – Nicolas Minassian (FRA) Francouzské trio se honosí 30 účastmi v závodu 24 hodin Le Mans, z toho 10x se závodu zúčastnil Franck Montagny, který se třikrát octnul na stupních vítězů. Jeho francouzský kolega Nicolas Minassian, který patří od svého návratu k vytrvalostnímu sportu v roce 2007 stejně jako Stéphane Sarrazin k pilířům týmu Peugeot Sport, na kontě má 11 startů. Stéphane se závodu v Le Mans zúčastnil devětkrát, a ve třech letech po sobě, v roce 2007, 2008 a 2009, dosáhl rovněž pole position.
Peugeot 908 č. 9 (červená zpětná zrcátka): Sébastien Bourdais (FRA) – Pedro Lamy (POR) – Simon Pagenaud (FRA)
Sébastien Bourdais se narodil a vyrůstal v Le Mans. Letos se závodu zúčastní již podesáté. Portugalec Pedro Lamy se na okruhu v Sarthe objeví již podvanácté a na kontě má 2. místo z roku 2007 s vozem Peugeot 908 HDi FAP. Benjamínkem posádky je Simon Pagenaud, který si získal reputaci ve vytrvalostních závodech v Evropě, ale také ve Spojených státech. Tento rok se závodu zúčastní počtvrté.
Tyto 3 posádky doplňuje rezervní pilot Jean-Karl Vernay. Nováček týmu Peugeot Total absolvoval 24. dubna při testovacím dnu všech 10 povinných kol, aby byl připraven v případě potřeby nastoupit.
Zdroj: PEUGEOT ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o.; Radka Matthey
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.