Riskantní volba pneumatik Engemu nevyšla

Enge, Tomáš
Enge, Tomáš, foto: www.auto-news.cz
iM2 19. září 2010 19:49
Sdílej:

Pravidla mistrovství světa vozů třídy GT1 povolují použití pouhých 4 sad pneumatik na celý závodní víkend.

Zatímco si týmy, které v Algarve startovaly už v předchozích letech, pošetřily na neděli dva sety zánovního obutí, tým Young Driver AMR disponoval jedinou takovou sadou. V závěru závodu proto neudržel tempo se špičkou a Tomáš Enge s Darrenem Turnerem skončili desátí. O výsledcích hlavního nedělního závodu rozhodovala v Algarve do značné míry už strategie, jakou týmy použily pro sobotní kvalifikační závod. Většina stájí se rozhodla v sobotu nasadit jednu sadu zánovních a jednu sadu ojetých pneumatik. V závěru kvalifikační jízdy proto musely některé vozy výrazně zpomalit, ale jejich týmy tak měly možnost nasadit do hlavního pohárového závodu dvě sady málo jetého obutí. Tým Young Driver AMR se vydal jinou cestou. V sobotu použil dvě sady novějších pneumatik a výsledkem bylo fantastické čtvrté místo posádky Enge - Turner v cíli. Bylo však jasné, že v hlavním závodě bude česko-britskou dvojici čekat těžká práce. K dispozici totiž zbývala jediná sada poměrně čerstvých gum a na druhou polovinu závodu musel Aston Martin se startovním číslem 7 nafasovat už hodně opotřebované pneumatiky. Pohárový závod rozjížděl Darren Turner. Brit měl k dispozici nové obutí a v úvodu závodu jej naplno využil. Darren skvěle odstartoval ze čtvrtého místa, okamžitě se prosmýkl před Hennericiho a usadil se na třetí pozici, kterou držel až do povinných zastávek v boxech. V době, kdy se boxová ulička otevřela a jezdci mohli začít zajíždět k povinné výměně pneumatik a střídání jezdců, se navíc Darren Turner držel těsně za dvojicí vedoucích vozů. Zatímco mechanici týmu Young Driver AMR zvládli zastávku perfektně, do problémů se dostal dosud vedoucí Nissan, kterému trvala zastávka příliš dlouho. Tomáš Enge se tak na trať vrátil na druhém místě s odstupem pěti sekund za nyní prvním Bartelsem. Český jezdec ale musel závod dojíždět na už velmi opotřebovaných pneumatikách. Jeho odstup od vedoucího Maserati začal rychle narůstat. Naopak zezadu se na bílo-červený Aston Martin začali dotahovat další soupeři. Ve třiadvacátém kole, tedy pět kol po zastávce v boxech, vybrzdil Tomáše ve vracáku za paddockem Westbrook, o dvě kola později na libereckého závodníka ve stejném místě úspěšně zaútočil Margaritis. Po pětadvaceti kolech tak Enge figuroval na čtvrté pozici. Na stavu pneumatik byl však znát každý ujetý kilometr. V nájezdu do devětadvacátého okruhu se přes Engeho přehnal Krumm a sestup pokračoval. Tomáš Enge se v závěru závodu musel sklonit ještě před pěti dalšími soupeři a nakonec dovezl svůj Aston Martin DBR9 na desátém místě zaručujícím alespoň bod do tabulky šampionátu. Tomáš Enge, jezdec týmu Young Driver AMR: „Bohužel se stalo přesně to, na co jsme upozorňovali už před závodem. Většina našich soupeřů má zkušenosti s tímto okruhem, protože tu startovali už v minulosti. Vědí tak, jak vše ve zdejších podmínkách funguje. Proto nasadili nejhorší sadu pneumatik už do sobotního kvalifikačního závodu. My jsme zvolili jinou strategii. Darren rozjížděl dnešní závod na nových pneumatikách a já jel na starých. Už po dopoledním warm-upu, ve kterém jsme zkoušeli stejně opotřebované gumy, jsme věděli, že to bude těžké. Gumy už prostě nefungovaly.“ „Darren rozjel závod skvěle, i když tempo špičky bylo nastavené neskutečně vysoko. Hned po startu se dostal na třetí místo a to udržel až do zastávek v boxech. Nám se zastávka povedla a na trať jsem se vrátil na druhém místě. Bohužel, pneumatiky vydržely sotva pět kol, během nichž jsem neztrácel až tolik. Pak už to bylo jenom horší. Po deseti kolech už gumy nefungovaly vůbec, hlavně na zadní nápravě. Bohužel, víc se dnes dělat nedalo. Ale získali jsme další důležitou zkušenost a příště se z ní v Algarve určitě ponaučíme.“ „Teď už se všichni těšíme na další závod do Navarry. S ohledem na výsledky tohoto závodu nepovezeme žádnou zátěž, která se přiděluje nejúspěšnějším vozům, navíc okruh leží na severu Španělska, takže by tam mělo být v říjnu už o něco chladněji. To by mělo našemu vozu vyhovovat. Navíc jde o nový okruh, který nikdo nezná, tak uvidíme, komu se tam bude dařit nejlépe.“ Osmý závod mistrovství světa vozů třídy GT1 se ve španělské Navarře pojede ve dnech 23. až 24. října. tisková zpráva: www.bpa.cz
Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?