Tomáš Enge získal v Le Mans pošesté 1. místo

Enge/Turner
Enge/Turner, foto: AutoRoad.CZ / HaJ
iM2 12. června 2010 20:32
Sdílej:

Český závodník Tomáš Enge potvrdil ve středeční a čtvrteční kvalifikaci letošního ročníku čtyřiadvacetihodinovky v Le Mans, že v posledních letech patří k nejrychlejším z pilotů, kteří zde startují s GT vozy.

Při svém sedmém startu v této kategorii dokázal pošesté vyhrát kvalifikaci ve třídě LMGT1 a v sobotu tak s týmovými kolegy Peterem Koxem a Christoffem Nygaardem a vozem Aston Martin DBR9 odstartují z pole position. Druhá část kvalifikace 78. ročníku závodu 24 hodin Le Mans odstartovala ve čtvrtek 10. června 2010 v 19 hodin na vlhké trati, která však v průběhu první poloviny dvouhodinového měřeného tréninku začala vysychat. Vůz týmu Young Driver AMR se startovním číslem 52, který se po středeční první kvalifikaci usadil v čele průběžného hodnocení třídy LMGT1, se ale v průběhu prvních šedesáti minut druhé kvalifikace vůbec neobjevil. Čas, který ve středu zaznamenal Tomáš Enge, ale dlouho nebyl v ohrožení. Český jezdec patří v Le Mans v kategorii GT vozů ke specialistům na kvalifikace: při svých šesti startech ve třídě LMGT1 vybojoval pětkrát pole position ve své třídě a ve středu byl o 2,2 sekundy rychlejší, než kdokoliv z jeho rivalů ve třídě LMGT1. Soupeři tak měli co dohánět, ale na vlhké trati k tomu rozhodně neměli ideální podmínky a soustředili se hlavně na testování pneumatik typu intermediate a řezaných slicků. Bílo-červený Aston Martin DBR9 se na trati objevil až 18 minut před koncem druhého měřeného tréninku a za jeho volant usedl Tomáš Enge. Vítěz loňské sezony Le Mans Series v elitní kategorii LMP1 ovšem objel jen několik kol a vrátil se zpět do boxu. Tým se tak soustředil až na závěrečnou část kvalifikace. Bylo totiž zřejmé, že v poslední části kvalifikace půjde o hodně, protože Ford GT se startovním číslem 70 dokázal oproti středě výrazně zrychlit a přiblížil se vedoucí posádce Tomáš Enge, Peter Kox, Christoffer Nygaard na rozdíl pouhých tří desetin sekundy. Závěrečná kvalifikační dvojhodinovka začala ve 22 hod za chladného počasí na stále osychající trati. V jejím úvodu usedl do kokpitu Astonu se startovním číslem 52 znovu Tomáš Enge a okamžitě se pokusil zajet několik rychlých kol. Středeční čas sice nevylepšil, ale česko-nizozemsko-dánská posádka stále držela první pozici hodnocení třídy LMGT1, byť se k ní na rozdíl pouhých pěti desetin sekundy dotáhl také další Ford GT (#60). V tu chvíli se ale nad okruhem přehnala drobná dešťová přeháňka, která znemožnila další vylepšovaní dosažených časů a elitní trojice vozů třídy LMGT1 zamířila do boxů. Z nich nakrátko vyjel už jen Ford se startovním číslem 70, ale Fin Palttala už Engeho čas nepřekonal a liberecký jezdec tak pro tým Young Driver AMR vybojoval při jeho premiéře v Le Mans pole position ve třídě LMGT1. Tomáš Enge: „My jsme dnes neměli v plánu příliš jezdit. Chtěli jsme jen před závodem vyzkoušet poslední věc ohledně nastavení. Trošku jsme to překombinovali a zjistili jsme, že jsme se vydali nesprávným směrem. Ve druhé části kvalifikace jsme neměli velký zájem jezdit na vlhké trati, protože jsme nechtěli ublížit autu. Proto jsme vyjeli ve třetí části, abychom upravili nastavení tak, aby bylo optimální. Byli jsme spokojení, proto jsme zajeli do boxu a vše už nasměrovali k přípravám na závod. Fordy to zkusily, ale myslím si, že mi jsme ve středu maximálně využili všeho, čeho jsme využít mohli: přilnavosti, která byla lepší než dnes po dešti, i mé znalosti trati. Samozřejmě máme radost z pole position třídy LMGT1, ale pro Aston Martin DBR9 je letošní ročník posledním v Le Mans a my bychom s tímto autem rádi dosáhli ještě víc.“ V pátek závodní okruh v Le Mans utichne. Hlavní dění se přesune do centra města, kde se vpodvečer uskuteční tradiční Driver Parade. 78. ročník závodu 24 hodin Le Mans odstartuje v sobotu 12. června 2010 v 15 hodin. zdroj: www.bpa.cz
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.